Gå til innhold

Tips til slankemat til å ha på tur/lunch m.m??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på slankern for 1 gang i mitt og det er SLITSSOMT

Har gått ned 10 kg på ca 10 mnd. altså 1 kg i mnd.

Dette er forandringene jeg har gjort.

1 drikker bare vann, Bris, kaffe og te

2 byttet ut brød med knekkebrød

3 har byttet til ekstra lett melk (i matlaging) + mager kesam istedenfor rømme, bruker bare lett ost og andre lett produkter.

4 spiser IKKE godteri, potetgull osv

5 prøver å spise frukt og grønt

6 spiser mye fisk og "sunne middager"

7 går til jobb og hjem fra bhg. / sykler

Hvorfor går jeg ikke ned mer??? 

Kan noen tipse meg om lunch jeg kan spise??? andre tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Startvekt : 83.5 , har vært nede i 72.2 kg - om det har betydning. er 162 

Skrevet

Når jeg slanket meg hadde jeg en STOR grønn salat til alt jeg spiste. Ble litt lei det etterhvert men det metter godt.

Turmat var ofte ryvita knekkebrød med magert pålegg mer masse grønt vedsiden av. Hadde alltid med en egen boks med oppskåret frukt og grønt. Blomkål, gulrøtter, epler, nektariner og ALLTID blåbær.

Du kan også ha mager cottagecheese med most banan og litt lettsyltetøy over.

Anonymous poster hash: ac023...691

Skrevet

Hva er "sunne middager" da? Hvor mye spiser du? Har du prøvd å føre et strengt kaloriregnskap?

Sunne lunsjer til 1 pers:

- Omelett av to egg med grønnsaker. Ingen ost eller annet tull. Eple/annen frukt til dessert

- avocado og knekkebrød

- grove lomper med salat/skinke/pesto/løk/kylling/sennep osv (kun 1 til hver voksen)

- Naturell yoghurt (100g pr voksen holder) med frosne bær og kokos/nøtter/frukt/solsikkekjerner/gresskarfrøkjerner/litt havregryn

Cluet er å ikke spise for mye av gangen, og spise ofte nok. Drikk 0.5 l vann med en gang du våkner, og samme før/mens du spiser. Stopp å spise litt før du er mett. Og tren.

Anonymous poster hash: 6b1f8...aef

Skrevet

Du skriver ikke noe om hvor mye du spiser.

Hvis du er en av dem så har insulinintoleranse så kan f.eks. to knekkebrødmåltider pr dag bli for mye, plusser du på en-to frukt og kanskje litt poteter/ris/pasta til middag, så blir det for mye karbohydrater for deg.

Du er jo virkelig på vei, så jeg tror det er små tilpasninger som gjør at du går ned resten av det du ønsker.

Min lunsj består som regel av salat med masse olivenolje til og/eller evt noen middagsrester fra dagen før.

Omelett og salat er også godt.

Jeg bruker ikke vanlig skive/knekkebrød. Bruker proteinbrød til frokost, spiser ikke brød resten av dagen.

På tur bruker jeg proteinbrød med masse godt pålegg, omelett, karbonader, hjemmelaget pai fra kvelden før. Og så kutter jeg opp litt agurk, paprika og gulrøtter i staver som jeg spiser i tillegg.

Mørk sjokolade som godt.

Sjekk ut om Bris'en inneholder karbohydrater, kan hende du får i deg mer sukker enn du tror gjennom den hvis du drikker mye av den (jeg drikker ikke, men vet noen av de andre lignende produktene har en del sukker).

Anonymous poster hash: f45d9...061
Skrevet

Når jeg slanket meg hadde jeg en STOR grønn salat til alt jeg spiste. Ble litt lei det etterhvert men det metter godt.

Turmat var ofte ryvita knekkebrød med magert pålegg mer masse grønt vedsiden av. Hadde alltid med en egen boks med oppskåret frukt og grønt. Blomkål, gulrøtter, epler, nektariner og ALLTID blåbær.

Du kan også ha mager cottagecheese med most banan og litt lettsyltetøy over.

Takk for gode tips. må begynne å ha med egen mat på jobb skjønner jeg :)

Skrevet

Hva er "sunne middager" da? Hvor mye spiser du? Har du prøvd å føre et strengt kaloriregnskap?

Sunne lunsjer til 1 pers:

- Omelett av to egg med grønnsaker. Ingen ost eller annet tull. Eple/annen frukt til dessert

- avocado og knekkebrød

- grove lomper med salat/skinke/pesto/løk/kylling/sennep osv (kun 1 til hver voksen)

- Naturell yoghurt (100g pr voksen holder) med frosne bær og kokos/nøtter/frukt/solsikkekjerner/gresskarfrøkjerner/litt havregryn

Cluet er å ikke spise for mye av gangen, og spise ofte nok. Drikk 0.5 l vann med en gang du våkner, og samme før/mens du spiser. Stopp å spise litt før du er mett. Og tren.

Anonymous poster hash: 6b1f8...aef

Jeg har ikke prøvd å holde kaloriregnskap nei. men prøver å spsie ofte, men lite.

I dag har jeg spiste:

Frokost 1 knekkebrød med mager skinkeost 

mellommåltid: 2 knekkebrød med mager skinkeost

Lunch: salat med kylling, fetaost, oliven, tomat, agurk og litt dressing (rømmebasert) + 1 brødskive + te

Mellommåltid: Litt nøtter (sånn nøtteblandingspose med bla rosiner og mandler ++ (mindre enn 1 håndfull)

middag ca 1 håndfull ris (fullkorn) + stekt kyllingfile + pittelitt saus + salat

regner med det blir noen knekkebrød til kveldsmat

Og dette er litt typisk hva jeg får i meg. hender seg jeg lager fruktsalat med mager vaniljekesam til dessert.

Skrevet

Du skriver ikke noe om hvor mye du spiser.

Hvis du er en av dem så har insulinintoleranse så kan f.eks. to knekkebrødmåltider pr dag bli for mye, plusser du på en-to frukt og kanskje litt poteter/ris/pasta til middag, så blir det for mye karbohydrater for deg.

Du er jo virkelig på vei, så jeg tror det er små tilpasninger som gjør at du går ned resten av det du ønsker.

Min lunsj består som regel av salat med masse olivenolje til og/eller evt noen middagsrester fra dagen før.

Omelett og salat er også godt.

Jeg bruker ikke vanlig skive/knekkebrød. Bruker proteinbrød til frokost, spiser ikke brød resten av dagen.

På tur bruker jeg proteinbrød med masse godt pålegg, omelett, karbonader, hjemmelaget pai fra kvelden før. Og så kutter jeg opp litt agurk, paprika og gulrøtter i staver som jeg spiser i tillegg.

Mørk sjokolade som godt.

Sjekk ut om Bris'en inneholder karbohydrater, kan hende du får i deg mer sukker enn du tror gjennom den hvis du drikker mye av den (jeg drikker ikke, men vet noen av de andre lignende produktene har en del sukker).

Aner ikke om jeg er insulintolerant eller ikke. men mistenker sterkt at jeg får i meg altfor mye karbohydrater. har bakt endel lavkarbobrød + knekkebrød tidligere også. men er ikke så "fan av" lavkarbo. ønsker ikke gå på det. 

hva er proteinbrød???

Mmm resten hørtes jo VELDIG godt ut, må lage meg litt mer omelett o.l :) 

Bris skal være helt uten kalorier og slikt. står på flasken. men om noen vet noe annet hyl ut :)

Skrevet

Beklager altså, men når dere skriver stor grønn salat, mener dere da KUN selve salatblader? eller kan man ha i tomat og agurk også. vet at mais inneholder mye sukker.  liker også fetaost og oliven, men mistenker det heller ikke er sååå bra?

Hva med paprika og avocado? har lest at avocado inneholder mange kalorier. men elsker knekkebørd med avocado og hamburgerrygg...

Er det noen forskjell på omelett og eggerøre?? :) 

HI

Skrevet

Lavkarbo betyr ikke å pøse på med fett og ingen karbohydrater, men finn en mellomting som funker for deg. Jeg spiser bare mindre potet, ris og pasta. Er masse god mat som passer inn under dette :)

Proteinbrødet jeg spiser kjøper jeg på obs. Styrkebrødet er også bra. Mer protein og mindre karbo bare :)

Skrevet

Jeg har ikke prøvd å holde kaloriregnskap nei. men prøver å spsie ofte, men lite.

I dag har jeg spiste:

Lunch: salat med kylling, fetaost, oliven, tomat, agurk og litt dressing (rømmebasert) + 1 brødskive + te

Mellommåltid: Litt nøtter (sånn nøtteblandingspose med bla rosiner og mandler ++ (mindre enn 1 håndfull)

middag ca 1 håndfull ris (fullkorn) + stekt kyllingfile + pittelitt saus + salat

Og dette er litt typisk hva jeg får i meg. hender seg jeg lager fruktsalat med mager vaniljekesam til dessert.

Jeg tror det er knekkebrødene som sinker deg. Du spiser altfor lite til frokost, derfor må du ha et mellommåltid før lunsj. Hvis du i steden for spiser f.eks. to gode proteinbrødskiver med egg, makrell i tomat (den med mest filet), leverpostei og litt grønt, så holder du deg mett frem til lunsj og du vil også holde blodsukkeret ditt mer stabilt.

Slik du begynner dagen så får du en berg og dalbane i blodsukkeret frem til lunsj fordi du spiser karbohydrater og for magert pålegg.

Lunsj og nøtter til mellommåltid er bra.

Se om du kan kutte enda litt mer ned på risen og spise flere grønnsaker og mer salat i steden for.

Pass på at du får i deg nok fett også til middagen, da holder du blodsukkeret ditt mer stabilt utover kvelden.

Så kan du heller spise litt yoghurt naturell og nøtter til kvelds f.eks., eller en skive proteinbrød med godt med pålegg på.

Jeg tror det er knekkebrødene og starten på dagen din som sabotterer deg litt.

Skrevet

Avokado er gull, masse godsaker i den. Men alt med måtehold så klart ;)

Er jo bare å passe på at det ikke blir for mye fett totalt :)

Skrevet

I dag har jeg spiste:

Jeg tror det er knekkebrødene som sinker deg. Du spiser altfor lite til frokost, derfor må du ha et mellommåltid før lunsj. Hvis du i steden for spiser f.eks. to gode proteinbrødskiver med egg, makrell i tomat (den med mest filet), leverpostei og litt grønt, så holder du deg mett frem til lunsj og du vil også holde blodsukkeret ditt mer stabilt.

Slik du begynner dagen så får du en berg og dalbane i blodsukkeret frem til lunsj fordi du spiser karbohydrater og for magert pålegg.

Lunsj og nøtter til mellommåltid er bra.

Se om du kan kutte enda litt mer ned på risen og spise flere grønnsaker og mer salat i steden for.

Pass på at du får i deg nok fett også til middagen, da holder du blodsukkeret ditt mer stabilt utover kvelden.

Så kan du heller spise litt yoghurt naturell og nøtter til kvelds f.eks., eller en skive proteinbrød med godt med pålegg på.

Jeg tror det er knekkebrødene og starten på dagen din som sabotterer deg litt.

Takk for veldig bra svar.

Jeg er sååå lei knekkebrød, så det blir bra å droppe det :) 

Heter brødet proteinbrød? kan ikke huske å ha sett det. 

Har aldri vært flink å spise frokost, men innser at jeg MÅ begynne å være flinkere til det :) :)

Skrevet

Beklager altså, men når dere skriver stor grønn salat, mener dere da KUN selve salatblader? eller kan man ha i tomat og agurk også. vet at mais inneholder mye sukker.  liker også fetaost og oliven, men mistenker det heller ikke er sååå bra?

Hva med paprika og avocado? har lest at avocado inneholder mange kalorier. men elsker knekkebørd med avocado og hamburgerrygg...

HI

Salat for meg er langt mer enn bare den grønne salate :)

Som du selv sier - unngå mais.

Ellers har jeg oppi det jeg har av andre ting. Noen ganger lager jeg "lun" salat, steker litt løk, sopp, hvitløk og brokkoli, evt squash og asparges også, som jeg har over resten av salaten (grønne blad, paprika, agurk, løk m.m.). Alltid godt med olivenolje over.

Avokado kan du godt spise, får i deg gode fettsyrer av den i tillegg til at den er basedannende.

Spiser du mye oliven så vær litt obs ift at det kan bli mye salt.

Skrevet

Beklager altså, men når dere skriver stor grønn salat, mener dere da KUN selve salatblader? eller kan man ha i tomat og agurk også. vet at mais inneholder mye sukker. liker også fetaost og oliven, men mistenker det heller ikke er sååå bra?

HI

Litt mais er lov. ;-)

Jeg har gått ned 35 kg og har ikke noe NEI mat. Jeg har en del litt mat dog.

En grønn salat er salat selvsagt, agurk, tomat, paprika, løk, purre, mais. Noen ganger litt fullkornspasta. Revet lett gulost. Har i litt feta innimellom. Fire terninger og deler de i fire igjen. Salatnøtter og avokado. Dressing bruker jeg også. Jeg ser kun på fett og sukker. Laget mye dressing selv på youghurt naturell eller kesam.

Du kommer langt med sund fornuft.

Når jeg ser på kostholdet ditt tenker jeg at du spiser litt lite. Hva med å ha havregrøt som mellommåltid?

I tillegg spiser jeg masse frukt. Bryr meg ikke om jeg overstiger fem om dagen. Bedre å spise et eple ekstra enn å sprekke på en sjokolade.

De første månedene spiste jeg MASSE frukt. Var på sommeren og spiste en halv vannmelon om dagen.

Var litt fysen i starten så det handlet om å ikke gå på en smell.

Skrevet

Ååå takk for GODE svar - ble så himmla gira her nå :) :) :) 

Må være flinkere til å :

1 spise frokost + mere variert pålegg

2 lage mere salat

3 omelett 

4 slike melkeprodukter som yoghurt naturell, cottage cheese osv. 

Skrevet

Beklager altså, men når dere skriver stor grønn salat, mener dere da KUN selve salatblader? eller kan man ha i tomat og agurk også. vet at mais inneholder mye sukker. liker også fetaost og oliven, men mistenker det heller ikke er sååå bra?

HI

Litt mais er lov. ;-)

En grønn salat er salat selvsagt, agurk, tomat, paprika, løk, purre, mais. Noen ganger litt fullkornspasta. Revet lett gulost. Har i litt feta innimellom. Fire terninger og deler de i fire igjen. Salatnøtter og avokado. Dressing bruker jeg også. Jeg ser kun på fett og sukker. Laget mye dressing selv på youghurt naturell eller kesam.

Når jeg ser på kostholdet ditt tenker jeg at du spiser litt lite. Hva med å ha havregrøt som mellommåltid?

I tillegg spiser jeg masse frukt. Bryr meg ikke om jeg overstiger fem om dagen. Bedre å spise et eple ekstra enn å sprekke på en sjokolade.

De første månedene spiste jeg MASSE frukt. Var på sommeren og spiste en halv vannmelon om dagen.

Dagen i dag var litt dårlig eksempel. da både frokost og mellommåltid ble inntatt på jobb etter at jeg kom dit, og der har jeg kun knekkebrød og mager skinkeost. Jeg må være flinkere å ha sunn mat tilgjengelig. :)

I tillegg har jeg frukt på jobb, men er veldig dårlig på å spise det. (vet ikke hvorfor) 

Målet mitt er litt som deg, at jeg ikke vil ha noe NEI mat, men finne en passende livstil, som jeg kan leve med på sikt :) :)  

Hva veide du da du begynnte? og hvor lang tid brukte du på å gå ned 35 kg?? er jo helt vanvittig bra jobba!

Skrevet

Tunfisk m vann på boks :-)

Anonymous poster hash: 5af89...54c

Skrevet

HI

Litt mais er lov. ;-)

Dagen i dag var litt dårlig eksempel. da både frokost og mellommåltid ble inntatt på jobb etter at jeg kom dit, og der har jeg kun knekkebrød og mager skinkeost. Jeg må være flinkere å ha sunn mat tilgjengelig. :)

I tillegg har jeg frukt på jobb, men er veldig dårlig på å spise det. (vet ikke hvorfor)

Målet mitt er litt som deg, at jeg ikke vil ha noe NEI mat, men finne en passende livstil, som jeg kan leve med på sikt :) :)

Hva veide du da du begynnte? og hvor lang tid brukte du på å gå ned 35 kg?? er jo helt vanvittig bra jobba!

Kjøp havregrøt og ha på jobb. Ha gjerne litt lettsyltetøy på jobb også om du ikke klarer bare grøten.

Mitt mål var å foreta livsstilsendring så nei mat var uaktuelt. Jeg måtte rett og slett lære meg å balansere inntaket. Det er så mange kompliserte dietter der ute med telling, veiing og ja mat og nei mat. Jeg fikser ikke slikt.

Jeg er 171 og veide 99 kg. Ble livredd når jeg så jeg var 1 kg fra 100.

Gikk ned 20 kg på 7 måneder og tok de siste 15 på 5 måneder.

Det gikk forbausende lett men jeg var 100% motivert. Kan ikke huske at jeg noen gang har vært så bestemt.

I tillegg begynte jeg å trene. Løp og gikk. Nå løper jeg bare. :-)

Skrevet

HI

Litt mais er lov. ;-)

Kjøp havregrøt og ha på jobb. Ha gjerne litt lettsyltetøy på jobb også om du ikke klarer bare grøten.

Mitt mål var å foreta livsstilsendring så nei mat var uaktuelt. Jeg måtte rett og slett lære meg å balansere inntaket. Det er så mange kompliserte dietter der ute med telling, veiing og ja mat og nei mat. Jeg fikser ikke slikt.

Jeg er 171 og veide 99 kg. Ble livredd når jeg så jeg var 1 kg fra 100.

Gikk ned 20 kg på 7 måneder og tok de siste 15 på 5 måneder.

Det gikk forbausende lett men jeg var 100% motivert. Kan ikke huske at jeg noen gang har vært så bestemt.

I tillegg begynte jeg å trene. Løp og gikk. Nå løper jeg bare. :-)

Wow du var utrolig flink og litt jslau på hvor fort du gikk ned. Har jo noen mnd på meg frem til sommeren, så tenker å ta litt tak nå frem til bikinisesongen :) 

Kankskje jeg kan prøve å løpe litt når jeg går til jobb, føler meg sååå teit når jeg løper bare. kan man feks løpe med sekk???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...