Gå til innhold

Femåring som har "sluttet" å spise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt på snart fem har totalt matvegring for tiden (de siste ukene). Han har gått ned ca halvannen kilo i vekt, og han er temmelig slank fra før, og en femåring skal vel uansett ikke gå ned i vekt? Selv om jeg prøver å ikke styre for mye, føler jeg at dette stresser meg og at jeg gruer meg litt til hvert måltid, for han spiser virkelig så godt som ingenting, uansett hvor hyggelig og fristende jeg lager det til (jeg er en habil kokk, og han har alltid hatt god apetitt spesielt på middag før). Også mye av barnehagematen kommer med hjem. Han viser ingen tegn til ubehag og ser frisk ut.

Spørsmålet mitt da blir om jeg kontakter lege, eller om det er vanlig å ha slike perioder. Og hvor lenge kan slike perioder vare? Jeg er helt sikkert veldig hønemor her, eller?

Anonymous poster hash: 98c7e...dab
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at mens barn vokser mye i lengden, så spiser de lite til ingenting :) Og når det roer seg, så spiser de igjen som hester :D

Anonymous poster hash: c7198...8ad
Skrevet

Har han vært syk i det siste? Evt andre forandringer i livet hans?

Skrevet

Har han vært syk i det siste? Evt andre forandringer i livet hans?

Nei. Ikke annet enn de vanlige småforkjølelsene på denne tiden. Ingen spesielle forandringer.

Anonymous poster hash: c8d91...07d

Skrevet

Min erfaring er at mens barn vokser mye i lengden, så spiser de lite til ingenting :) Og når det roer seg, så spiser de igjen som hester :D

Interessant, selv om jeg aldri har hørt om dette før. Andre som har samme erfaring?

Skrevet

Er han mer lei seg eller stenger seg inne eller holder seg borte fra deg enn før?  Evt mer sint? Mulighet for at han har opplevd noe traumatisk, eller at han ikke har det så bra i bhg? Eller noe som du kanskje ikke er klar over som påvirker ham psykisk og dermed gir ham dårlig matlyst? 

Anonymous poster hash: 2dac4...c3b
Skrevet

Det enkleste rådet i verden å gi og et av de vanskeligste å følge - ikke gjør mat til en kamparena. Tilby mat som vanlig uten å gjøre mye ut av det. 

Etter å ha gitt rådet flere ganger i jobbsammenheng møtte jeg meg selv i døra da min midterste hadde en sånn periode. Det er jammen vanskelig når matnekten varer over tid. Jeg endte med å ta ham med meg til legen for å få tatt en blodprøve. Fikk bekreftet at han hadde det han trengte av vitaminer og mineraler, så da var det lettere å følge det gode rådet... 

Skrevet

Interessant, selv om jeg aldri har hørt om dette før. Andre som har samme erfaring?

Tja, det kan jo gå litt i rykk og napp med hensyn til matlyst.

Som regel regulerer barn dette med spising greit selv, men jeg skjønner at du blir bekymret. Merker du noe på energinivået hans?

Skrevet

Been there, done that. :( Det var grusomt når det sto på, men heldigvis gikk det seg til.

Første punkt, hvorfor spiser han ikke? I vårt tilfelle var det fordi han hadde svelget skeivt og maten satte seg fast i halsen. Det var nok til å skape et traume. 

Etter å ha levd på næringsdrikker og yoghurt noen uker gikk vi til legen, vi bestilte også time hos psykologen på helsestasjonen.

En dag begynte han plutselig å spise, uten at jeg helt vet hvorfor. 

Vi kjørte faste rutiner, alle skal samles rundt bordet og alle skal ha mat på fatet, litt av hver ingrediens. 

Vi moste maten og helte på masse saus.

http://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/pediatri/mage-tarm-lever-ern%C3%A6ring/spisematingsproblemer

Lykke til

Anonymous poster hash: 25bf6...415
Skrevet

Er han mer lei seg eller stenger seg inne eller holder seg borte fra deg enn før?  Evt mer sint? Mulighet for at han har opplevd noe traumatisk, eller at han ikke har det så bra i bhg? Eller noe som du kanskje ikke er klar over som påvirker ham psykisk og dermed gir ham dårlig matlyst? 

Anonymous poster hash: 2dac4...c3b

Nei. Han virker like blid og fornøyd som før, om enn kanskje litt trøttere, hvilket jo ikke er så rart når han ikke spiser ...

Skrevet

Jeg tror nok jeg uansett hadde tatt turen til legen. For å utelukke at det er noe som lett kan gjøres noe med.

Skrevet

Det enkleste rådet i verden å gi og et av de vanskeligste å følge - ikke gjør mat til en kamparena. Tilby mat som vanlig uten å gjøre mye ut av det. 

Jeg prøver så godt jeg kan, men han merker kanskje at jeg er litt mer på allerten i forhold til hva han spiser og ikke spiser.

Skrevet

Ja, en legetur kan kanskje være greit, i hvert fall når jeg nå har luftet og fått bekreftet at jeg ikke er helt på bærtur og hysterisk hønemor.

Skrevet

En ting til, vær obs på forstoppelse. Min fikk forstoppelse som bivirkning av spisevergringen og et nytt problem var skapt, doskrekk. 

Jeg ville gitt gutten Laktulose.

Anonymous poster hash: 25bf6...415
Skrevet

Vondt i halsen? Vår sier ikke at han har vondt i halsen, av en eller annen grunn sier han at han har vondt i hodet. Slik bommet vi på skarlagensfeber.

Ellers har vi en gutt som har veldig varierende appetitt, han kan spise mer enn meg i en periode, for å nesten ikke spise noen ting på flere dager. Vekten hans har svingt mellom 19-21 kg i 2 år, litt sært, men han er ellers frisk og rask og vokser fint, dog i rykk og napp.

Ta en tur til legen for å utelukke medisinske årsaker.

Anonymous poster hash: 730b9...7ac

Skrevet

Vondt i halsen? Store mandler?

Anonymous poster hash: 545d0...51e

Skrevet

Har en på 7 som spiser lite i perioder, og er egentlig generelt småspist. På skolen spises det fra ei halv skive til ei og en halv. Spiser bestandig frukt jeg sender med, og som regel prøver jeg sende med wraps, kylling, salat eller lignende jg vet han er mer glad i.

En periode var matlysten veldig dårlig og da tok jeg han med til legen, men alle blodprøver var fine. Han har lite å ta av han også men han har aldri gått merkbart ned i vekt. Jeg hadde nok blitt mer skeptisk da ja.

Syns du skal få han sjekket og så heller ta det derfra. Gi han tran eller annet kosttilskudd.

Anonymous poster hash: 5d389...321

Skrevet

Test han for cøliaki kanskje. Niesen min sluttet å spise når hun fikk det...

Anonymous poster hash: 494cd...728

Skrevet

Test han for cøliaki kanskje. Niesen min sluttet å spise når hun fikk det... Anonymous poster hash: 494cd...728

Det samme hos min gutt. Og det tok enda litt tid før jeg merket det på han fysisk og humørmessig.

Jeg har andre barn som også spiser som små mus i perioder. De legger ikke noe særlig på seg da, men går ikke ned heller.

Ned i vekt var det kun han med cøliaki som gikk da han ikke ville spise noe særlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...