Gå til innhold

Blodpropp i ung alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt i en stillesittende jobb. Alltid hatt aktiv jobb. Har ikke tid og gidder ikke trene etter jobb. Leste om blodpropp pga mye inaktivitet. Er det sånn at jeg kan få det i en alder av 25? Jeg rører meg minimalt. Sitter i sofaen fra 19.00 til jeg legger meg. Sliten småbarnsmor i full jobb.

Bør jeg forebygge nå? Eller kan jeg være lat noen år til? :P jeg er slank og spiser veldig sunt. Ingen diett, bare mye grønnsaker og rent kjøtt. Snop i moderate mengder. Mye vann.

Anonymous poster hash: b1430...66c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk det når jeg var 24-25 år  og jeg hadde en langt fra sittestillende jobb. Jeg hadde en jobb hvor jeg var aktiv hele dagen , i tillegg trente jeg hver kveld etter jobb.. Så det er ikke sånn at man nødvendigvis får det fordi man har en stillesittende jobb..

Anonymous poster hash: 1f879...cdb
Skrevet

Jeg fikk blodpropp i en alder av 24.

Hadde en aktiv jobb, var ellers også mye i aktivitet. Spiste relativt sunt, ikke fanatisk ;)

Anonymous poster hash: aea38...795

Skrevet

Hvis du er sliten småbarnsmor beveger du deg kanskje mer enn du tenker over? Men uansett er vel minst 30 min i bevegelse greit å ha i bakhodet. Daglig altså. Og alt hjelper, trapp istedenfor heis, gå litt, ta noen knebøy:)

Anonymous poster hash: d3483...de1

Skrevet

Jeg fikk blodpropp da jeg var 26. Årsaken er ukjent.

Stillesittende jobb er ikke en risikofaktor altså. Men du har kanskje andre faktorer som kan utløse det?

Det er uansett bra å bevege seg da! Mange andre sykdommer som forebygges ved aktivitet!

Anonymous poster hash: 3823e...579

Skrevet

Nei, at du er stillesittende er ikke i seg selv farlig. Om dumskal få blodpropp pga det, må du ha en tilstand i kroppen som øker blodets koagulasjonsevne, eller være veldig overvektig.

Jeg fikk blodpropp som 23-åring, og har en mutasjon i kroppen som gjør at jeg får det lettere enn andre. Det er arvelig. Vil du vite om du har mutasjonen, kan du bestille en blodprøve.

Anonymous poster hash: 3e5d8...514

Skrevet

Det er utrolig mange årsaker til at man får blodpropp. Stillesitting kan være en av dem. Den viktigste årsaken til at unge damer får blodpropp tror jeg er p-piller eller andre hormonmidler om det ikke er en sykdom som er årsak.

Anonymous poster hash: 8a2d1...8f2
Skrevet

Dersom blodproppen skyldes livsstil (altså feks lite fysisk aktivitet, ofte kombinert med dårlig kosthold) er det tvilsomt at du får det før etter passert 40. Dersom blodproppen kommer av andre årsaker (genetisk, operasjon etc) kan du få den "når som helst", uavhengig av alder eller livsstil.

Uansett er det lurt som noen over her skriver: prøv å være i minst 30min sammenhengende aktivitet hver dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...