Gå til innhold

Nattevakt og små barn - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å søke på en jobb som med kun nattevakter, 7 dager på og 7 dager av.

Jeg tenker at det kan være veldig praktisk med små barn men jeg har ingen erfaring.

Noen som har jobbet sånn? Hvordan kan lønn være i sånne type jobber i forhold til vanlige dagjobber?

Skiftene er 9 timer lange, altså 126 timer pr 4 uker. Dette tilsvarer vel ikke en 100% stilling?

Anonymous poster hash: 5d8e9...3fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sover når ungene er i barnehagen, når du skal jobbe så mange netter etterhverandre bør du sove minimum 7 timer på dagtid.

Du kommer til å tjene en del mer enn på full tid på dagen.

Kommer ann på hva skags jobb det er.

Jeg jobber i helsevesenet og har kvelds/nattilegg fra vakta starter til kl 06 + helgetillegg.

Anonymous poster hash: 2ac28...22e

Skrevet

Jeg sover når ungene er i barnehagen, når du skal jobbe så mange netter etterhverandre bør du sove minimum 7 timer på dagtid.

Jeg jobber i helsevesenet og har kvelds/nattilegg fra vakta starter til kl 06 + helgetillegg.

Ja jeg tenkte evt å sove når barna er i bhg/på skole. Sover du før vakten også?

Skrevet

Jeg jobbet natt med 9 timers vakter, og var zoombie etter dag 4-5... Da kunne jeg glatt sove til 18, og gikk rundt i koma på kvelden... Så er veldig avhengig av hvor travelt det er på vakt, og om du klarer å sove på dagtid!

Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet og har kvelds/nattilegg fra vakta starter til kl 06 + helgetillegg.Anonymous poster hash: 2ac28...22e

Ja jeg tenkte evt å sove når barna er i bhg/på skole. Sover du før vakten også?Anonymous poster hash: 5d8e9...3fc

Nei jeg sov ikke før jeg skulle på jobbe, jobbet ikke mer enn 4 vakter på rad. Pleide å sove fra 08:30-15. Altfor lite, var helt ødelagt på kvelden. Det rare er at når klokka bikker 23 er jeg lys våken.

Skrevet

Jeg jobber 75 % natt, 2 netter på rad i uka, 3 i helgene, har langfri på 5 og 9 netter hver 6.uke. Stortrives med den turnusen og det å ha små barn. Hadde ikke maktet 7 netter på rad, selv om jeg sover lenge og godt etter vakt, som regel fra 8 til 16.

Anonymous poster hash: 7cd4e...94f

Skrevet

Jobber 75% stilling på natt jeg. Max 3 netter på rad. Sover noen timer på dagtid før jeg skal på første nattvakt. Og sover ca fra 8-9 til en plass mellom 15-17 mellom vaktene(alt etter om det er jeg som skal bringe/hente i barnehagen). Skal jeg snu døgnet igjen så sover jeg til max kl 15.

Sover nesten bedre på dagtid enn om natten :P

Skrevet

Jobber 50% natt, det er 7 vakter i mnd. De er på 9.75 timer

Har gjort dette i 5 år. Har plusset på med ekstravakter når det passet.

Har som oftest 1-2 vakter på rad. Jobber hver 3 helg. Da er det fredag-søndag.

Har 2 barn i barnehage. Funker fint.

Anonymous poster hash: fd9d1...b6a

Skrevet

Hva er du utdannet? Og kan jeg spørre om lønn? Vurderer å gjøre det samme selv.

Skrevet

7 netter på og 7 netter av..?

Jeg trodde egentlig at den type turnus var avleggs for lenge siden.

Skal ikke være skråsikker -men tror den ikke er lovlig i helsevesenet.

Uansett, så fungerer det fint med nattevakter og små barn.

Problemet er sjelden om man klarer å å være våken på natten.

Det klarer jo 'alle'.

Den virkelige utfordringen er å klare å sove på dagen.

Når ungene er hjemme i helgene, når sola står på sitt høyeste på sommeren,

når gressklipperen surrer og går hos naboen, når klokka i kroppen er helt

vill og du våkner etter 3 timer søvn og føler deg fullstendig uthvilt.

Det er mange nattevakter som ikke har klart den biten, men det finner du bare

ut ved å prøve.

Jeg har jobbet i en 65% nattevaktstilling fra jeg var ferdig med permisjonen til yngstemann.

det vil si straks 4 år på natt. Jeg trives og synes det fungerer bra, men noen dager er

det vanskeligere å sove på enn andre. Og våkentiden mellom nattevakter er som en 

zombietilværelse å regne. Man får ikke mye ut av timene uten å presse seg selv.

Om du i tillegg skal jobbe 7 netter i strekk, så vil du trenge lenger tid på å snu døgnet igjen

enn om du bare hadde jobbet 2-3-4 netter av gangen. Så si at du da trenger 2-3 døgn for

å være 'i rute igjen'. Da har du et par ok dager før det er på tide å snu døgnet helt igjen.

Du må virkelig være sikker på å takle den livsstilen. For det er en helt egen livsstil å 

jobbe natt.

Lykke til med valget! Nå skal jeg snart på jobb! ;) 

Anonymous poster hash: d909f...e0d
Skrevet

7 netter på og 7 netter av..?

Jeg trodde egentlig at den type turnus var avleggs for lenge siden.

Skal ikke være skråsikker -men tror den ikke er lovlig i helsevesenet.

Uansett, så fungerer det fint med nattevakter og små barn.

Problemet er sjelden om man klarer å å være våken på natten.

Det klarer jo 'alle'.

Den virkelige utfordringen er å klare å sove på dagen.

Når ungene er hjemme i helgene, når sola står på sitt høyeste på sommeren,

når gressklipperen surrer og går hos naboen, når klokka i kroppen er helt

vill og du våkner etter 3 timer søvn og føler deg fullstendig uthvilt.

Det er mange nattevakter som ikke har klart den biten, men det finner du bare

ut ved å prøve.

Jeg har jobbet i en 65% nattevaktstilling fra jeg var ferdig med permisjonen til yngstemann.

det vil si straks 4 år på natt. Jeg trives og synes det fungerer bra, men noen dager er

det vanskeligere å sove på enn andre. Og våkentiden mellom nattevakter er som en 

zombietilværelse å regne. Man får ikke mye ut av timene uten å presse seg selv.

Om du i tillegg skal jobbe 7 netter i strekk, så vil du trenge lenger tid på å snu døgnet igjen

enn om du bare hadde jobbet 2-3-4 netter av gangen. Så si at du da trenger 2-3 døgn for

å være 'i rute igjen'. Da har du et par ok dager før det er på tide å snu døgnet helt igjen.

Du må virkelig være sikker på å takle den livsstilen. For det er en helt egen livsstil å 

jobbe natt.

Lykke til med valget! Nå skal jeg snart på jobb! ;)

Anonymous poster hash: d909f...e0d

Enig. 2-3 vakter på rad gikk helt fint, etter 4 begynte jeg å kjenne det, etter 5-6 var jeg helt ødelagt i hodet. Og jeg sover i utgangspunktet (veldig) godt på dagtid! 

Skrevet

Mulig det ikke er lov i helsevesenet med 7 netter på og 7 netter av, men har sett flere ganger stillinger som nattevakt i resepsjon på hotell utlyst, med denne turnusen.

Anonymous poster hash: f5098...984
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Det er ikke helsevesenet :)

Jeg er nattdyr og mye våken om natten, og sover egentlig best om formiddagen. Håper og tror at jeg skal klare det. Eneste jeg er bekymret for er helgene.

Men hvor mange prosent vil en slik stilling utgjøre? Og hva kan man forvente i lønn sånn noenlunde? Hotellbransje.

hi

Skrevet

Jeg jobber 50%natt på et sykehjem. 7 netter i måneden, 10 timer per vakt.

Jobber 2 -3 netter i slengen og hver 4.helg. Fri en uke mellom hver jobbeperiode.

Det er genialt å kombinere med små barn.

7 netter i strekk hørtes mye ut, det hadde jeg ikke orka. Da vil jeg tro du er avhengig av å sove lenge utover dagen, sammenlignet med min måte å jobbe på. Men vi er forskjellige. Kanskje det fungerer fint for deg.

Du må nesten bare prøve for å se om du klarer å sove på dagtid, osv.

Anonymous poster hash: 58679...2b2

Skrevet

Det er et sted mellom 83-85 %. Det er vanlig å ikke gå "100%" (basert på timeantall) når man går natt, iallefall var det sånn der jeg jobbet, men det var helsevesenet da. Der gikk man vakter slik at det tilsvarte omtrent lønna til en 100 % stilling (mer betalt på natt). Lønnsnivået i hotellbransjen har jeg ikke oversikt over....

Skrevet

Du må bare prøve og se hvordan det går, noen fikser det lett mens andre sliter max.

Mannen min jobbet tre skift, en uke dag, en uke kveld og en uke natt, men uken med natt var bare 4 netter da. Han fikset det ikke, sovnet klokken 8 og våknet klokken 13, klarte ikke sovne igjen. Det ble jo altfor lite søvn og han merket det skikkelig på kroppen etterhvert.

Men en venninne jeg har jobber 70% natt og klarer det helt fint. Hun bruker jo noen dager på å snu døgnet igjen etter en periode med nattevakter, men siden hun sover godt fra 8 til 15-16 etter vaktene sine og i tillegg sover en times tid når hun legger ungene før hun skal på vakt får hun nok hvile og tåler det godt.

Jeg synes det høres helt horribelt ut med 7 netter på rad, men kanskje du fikser det helt fint.

Anonymous poster hash: aa93b...5c6
Skrevet

Hva er du utdannet? Og kan jeg spørre om lønn? Vurderer å gjøre det samme selv.

Er sykepleier. Får lønn etter tariff. 8 års ansiennitet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...