Gå til innhold

Rettigheter ved graviditet,forsikring og sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte og høre her inne om noen har vært borti lignende problemstilling.

For 10 mnd siden ble jeg påkjørt med bilen, og bilfører hadde skyld. Det ble opprettet personskade gjennom førers forsikringselskap da jeg fikk meg en skade i nakken og har denne fremdeles. Jeg må mest sannsynlig over på AAP ved maksdato, men forsikringsselskapet dekker resterende prosent slik at jeg har den utbetalingene som jeg hadde hatt ved sykemelding/full lønn. Så til sakens kjerne:

Vi ønsker oss veldig barn, og er i gang med prøvingen. Men så kommer dette med opptjening av permisjonspenger. Hva hvis jeg blir gravid og ikke kommer meg i jobb igjen før termin, hvor mye vil jeg få utbetalt i permisjonspenger? 80% av de 66% fra NAV, eller teller de med det som forsikringsselskapet også utbetaler? Opptjeningen av permisjonspenger (og 1 års sykemelding) har jo på en måte blitt "ødelagt" av denne påkjørselen :-(

Anonymous poster hash: 537af...5cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

,

Skrevet

Hvorfor skal du ha 80% når du etter all sannsynlighet ikke skal ut i jobb rett etter permisjonen uansett? Da tar du jo 100%, siden du likevel kommer til å være hjemme med AAP etter permisjonen...

Anonymous poster hash: 83537...bd6

Skrevet

Ellers ødelegger du jo grunnlaget for din videre økonomi enda mer.

Anonymous poster hash: 83537...bd6

Skrevet

Hvorfor skal du ha 80% når du etter all sannsynlighet ikke skal ut i jobb rett etter permisjonen uansett? Da tar du jo 100%, siden du likevel kommer til å være hjemme med AAP etter permisjonen...Anonymous poster hash: 83537...bd6

Jeg har ikke nevnt at jeg ikke skal ut i jobb etter endte permisjon, for det skal jo jeg. Men sjansen for at jeg kommer tilbake igjen i jobb FØR permisjon (hvis vi skulle blitt gravide nå) er liten.

Skrevet

Hvor lang tid har du igjen av sykemeldingsperioden din da?
Har du vært sykemeldt i 6 av de 10 siste mnd før fødsel får du selvfølgelig full permisjonsutbetaling.

Skrevet

Hvor lang tid har du igjen av sykemeldingsperioden din da?

Har du vært sykemeldt i 6 av de 10 siste mnd før fødsel får du selvfølgelig full permisjonsutbetaling.

Det vet jeg. Jeg har vært sykemeldt i 10 mnd nå, og vil mest sannsynlig gå over på AAP etter det.

Skrevet (endret)

Jeg er ikke 100% sikker.
Men jeg tror nok ikke du opparbeider deg rettighetene til permisjonspenger når du går på AAP, da får du nok bare den engangsstønaden.

Hvis du klarer å jobbe 6 av de 10 siste mnd før permisjonen så får du selvfølgelig 80%/100% lønn, avhengig av hva du velger å ta ut.

Endret av mamma_til_verdens_beste
Skrevet

Jeg er ikke 100% sikker.

Men jeg tror nok ikke du opparbeider deg rettighetene til permisjonspenger når du går på AAP, da får du nok bare den engangsstønaden.

Hvis du klarer å jobbe 6 av de 10 siste mnd før permisjonen så får du selvfølgelig selvfølgelig 80%/100% lønn, avhengig av hva du velger å ta ut.

Det er det jeg er usikker på selv. Men jeg tror jeg må høre med forsikringsselskapet om jeg har krav på noe gjennom dem, siden jeg ble påkjørt. Hadde jo vært i full jobb nå (og kunne opptjent permisjonspenger) hvis ikke. men grunnet påkjørselen så har jeg på en måte "brukt" opp sykemeldinger hvis du skjønner. Vanskelig og forklare det over tekst ;-)

Skrevet

Jeg er ikke 100% sikker.

Hvis du klarer å jobbe 6 av de 10 siste mnd før permisjonen så får du selvfølgelig 80%/100% lønn, avhengig av hva du velger å ta ut.

Der tar du feil, aap gir rett på foreldrepenger.

Men de som blir gravide på aap velger selvfølgelig 100% dekning, ellers får man jo nesten ingenting...

Spørsmålet er jo om forsikringspengene gjelder som grunnlag for foreldrepenger, og det tviler jeg faktisk på, men aner virkelig ikke. Tror nok en telefon til nav er det tryggeste her..

Anonymous poster hash: 19c17...f7a

Skrevet

Jeg er ikke 100% sikker.Men jeg tror nok ikke du opparbeider deg rettighetene til permisjonspenger når du går på AAP, da får du nok bare den engangsstønaden.Hvis du klarer å jobbe 6 av de 10 siste mnd før permisjonen så får du selvfølgelig 80%/100% lønn, avhengig av hva du velger å ta ut.

Der tar du feil, aap gir rett på foreldrepenger.Men de som blir gravide på aap velger selvfølgelig 100% dekning, ellers får man jo nesten ingenting... Spørsmålet er jo om forsikringspengene gjelder som grunnlag for foreldrepenger, og det tviler jeg faktisk på, men aner virkelig ikke. Tror nok en telefon til nav er det tryggeste her.. Anonymous poster hash: 19c17...f7a
Takk for svar, du svarte delvis på det jeg lurte på :-)har ikke tenkt over at jeg selvsagt da tar ut 100%., jeg tror jeg må ringe dem og høre!

Skrevet

Jeg er ikke 100% sikker.

Der tar du feil, aap gir rett på foreldrepenger.

Men de som blir gravide på aap velger selvfølgelig 100% dekning, ellers får man jo nesten ingenting...

Spørsmålet er jo om forsikringspengene gjelder som grunnlag for foreldrepenger, og det tviler jeg faktisk på, men aner virkelig ikke. Tror nok en telefon til nav er det tryggeste her..

Anonymous poster hash: 19c17...f7a

Er egentlig glad for å høre at jeg tar feil. For da jeg en periode gikk på AAP, eller attføring som det da het, så fikk man kun det engangsbeløpet, og kunne risikere å bli kastet ut i tiltak etter 6 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...