Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #1 Skrevet 17. februar 2014 Ble litt inspirert her av den andre tråden. Jeg har vaksiner jenta vår som har astma, men min mann som også har astma nekter å vaksinere seg. Har dere som har barn eller er i risikogruppen vaksinert dere? http://www.bygdeposten.no/Helse/article7167896.ece Anonymous poster hash: b3a7b...c4b
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #2 Skrevet 17. februar 2014 Hvem er i risikogruppe? Anonymous poster hash: b176a...7eb
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #3 Skrevet 17. februar 2014 Hvem er i risikogruppe? Anonymous poster hash: b176a...7eb Alle fra fylte 65 år Beboere i omsorgsboliger og sykehjem Gravide etter 12. svangerskapsuke (2. og 3. trimester) Barn og voksne med:diabetes mellitus, type 1 og 2 kronisk luftveissykdom (også astma) kronisk hjerte- og karsykdom kronisk leversvikt kronisk nyresvikt kronisk nevrologisk sykdom eller skade nedsatt infeksjonsforsvar svært alvorlig fedme (BMI over 40) annen alvorlig eller kronisk sykdom etter individuell vurdering av lege Anonymous poster hash: b3a7b...c4b
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #4 Skrevet 17. februar 2014 Lirer på hva kronisk karsykdom betyr? Prøvde å google. Anonymous poster hash: b176a...7eb
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #5 Skrevet 17. februar 2014 Jeg har astma og alvorlig lungesykdom, men kunne ikke falle meg inn å ta noe vaksine.. Jeg overlevde svineinfluensaen ute den vaksinen, som forøvrig har gitt styggere bivirkninger enn en selve svineinfluensaen Barna mine har også astma , men de får heller ikke vaksine.., selv de med astma.. De følger vaksineprogrammet på helsestasjonen, og det får holde.. Dette massehysteriet gidder ikke vi hive oss med på.. Anonymous poster hash: 7b269...f14
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #6 Skrevet 17. februar 2014 Nei, datteren min har astma og har ikke tatt vaksinen. Jeg diskuterte det med helsesøster og hun rådet meg til å vente med det hele, men jeg kjenner meg litt usikker på den avgjørelsen. Anonymous poster hash: 5f23a...513
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #7 Skrevet 17. februar 2014 Hvis du er i tvil er det enklest å bare spørre legen. Det gjorde vi da min mann mente at han og vår datter ikke var i risikogruppen, men der tok han feil. Legen anbefalte vaksine til begge to. Anonymous poster hash: b3a7b...c4b
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #8 Skrevet 17. februar 2014 Jeg har astma og alvorlig lungesykdom, men kunne ikke falle meg inn å ta noe vaksine.. Jeg overlevde svineinfluensaen ute den vaksinen, som forøvrig har gitt styggere bivirkninger enn en selve svineinfluensaen Barna mine har også astma , men de får heller ikke vaksine.., selv de med astma.. De følger vaksineprogrammet på helsestasjonen, og det får holde.. Dette massehysteriet gidder ikke vi hive oss med på.. Anonymous poster hash: 7b269...f14 Det er jo din avgjørelse, men hysteriet er det du som står for nå. De fleste klarer seg uten vaksine, men du er i en risikogruppe og har dermed større tjangse med vaksine, om du liker det eller ikke. Den vanlige Influensavaksinen er faktisk tryggere en mange av vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet. Men det blir bare tull å sette de opp mot hverandre da alle disse vaksinene regnes som trygge vaksiner. Anonymous poster hash: b3a7b...c4b
mamma_til_verdens_beste Skrevet 17. februar 2014 #9 Skrevet 17. februar 2014 Er gravid, og har ikke planer om å vaksinere meg.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #10 Skrevet 17. februar 2014 Jeg har astma og alvorlig lungesykdom, men kunne ikke falle meg inn å ta noe vaksine.. Jeg overlevde svineinfluensaen ute den vaksinen, som forøvrig har gitt styggere bivirkninger enn en selve svineinfluensaen Barna mine har også astma , men de får heller ikke vaksine.., selv de med astma.. De følger vaksineprogrammet på helsestasjonen, og det får holde.. Dette massehysteriet gidder ikke vi hive oss med på.. Anonymous poster hash: 7b269...f14 Det er jo din avgjørelse, men hysteriet er det du som står for nå. De fleste klarer seg uten vaksine, men du er i en risikogruppe og har dermed større tjangse med vaksine, om du liker det eller ikke. Den vanlige Influensavaksinen er faktisk tryggere en mange av vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet. Men det blir bare tull å sette de opp mot hverandre da alle disse vaksinene regnes som trygge vaksiner. Anonymous poster hash: b3a7b...c4b Tjangse?!?!?! Anonymous poster hash: 79736...17c
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #11 Skrevet 17. februar 2014 Tok vaksinen i september! Anonymous poster hash: 1e15f...9e8
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #12 Skrevet 17. februar 2014 Jeg har astma og alvorlig lungesykdom, men kunne ikke falle meg inn å ta noe vaksine.. Jeg overlevde svineinfluensaen ute den vaksinen, som forøvrig har gitt styggere bivirkninger enn en selve svineinfluensaen Barna mine har også astma , men de får heller ikke vaksine.., selv de med astma.. De følger vaksineprogrammet på helsestasjonen, og det får holde.. Dette massehysteriet gidder ikke vi hive oss med på.. Anonymous poster hash: 7b269...f14 Det er jo din avgjørelse, men hysteriet er det du som står for nå. De fleste klarer seg uten vaksine, men du er i en risikogruppe og har dermed større tjangse med vaksine, om du liker det eller ikke. Den vanlige Influensavaksinen er faktisk tryggere en mange av vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet. Men det blir bare tull å sette de opp mot hverandre da alle disse vaksinene regnes som trygge vaksiner. Anonymous poster hash: b3a7b...c4b Jeg har astma og alvorlig lungesykdom, men kunne ikke falle meg inn å ta noe vaksine.. Jeg overlevde svineinfluensaen ute den vaksinen, som forøvrig har gitt styggere bivirkninger enn en selve svineinfluensaen Barna mine har også astma , men de får heller ikke vaksine.., selv de med astma.. De følger vaksineprogrammet på helsestasjonen, og det får holde.. Dette massehysteriet gidder ikke vi hive oss med på.. Anonymous poster hash: 7b269...f14 Det er jo din avgjørelse, men hysteriet er det du som står for nå. De fleste klarer seg uten vaksine, men du er i en risikogruppe og har dermed større tjangse med vaksine, om du liker det eller ikke. Den vanlige Influensavaksinen er faktisk tryggere en mange av vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet. Men det blir bare tull å sette de opp mot hverandre da alle disse vaksinene regnes som trygge vaksiner. Anonymous poster hash: b3a7b...c4b Tjangse?!?!?! Anonymous poster hash: 79736...17c Hvis man skal vaksinere seg mot alt som er , så får jo ikke kroppen noe sjangs til å opparbeide seg et eget godt immunforsvar.. , nei takke meg til å la kroppen ordne opp selv.. Anonymous poster hash: 7b269...f14
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #13 Skrevet 17. februar 2014 Jeg har astma men har ikke vaksinert meg. Ligger nå rett ut med influensa. Tenker at dette skal nok bra som alltid. Anonymous poster hash: 5e4c9...9e2
Gemini77 Skrevet 17. februar 2014 #14 Skrevet 17. februar 2014 Jeg er i risikogruppen (inmunsupprimert) men har aldri tatt vaksinen.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #15 Skrevet 17. februar 2014 Jeg har astma men har ikke vaksinert meg. Ligger nå rett ut med influensa. Tenker at dette skal nok bra som alltid. Anonymous poster hash: 5e4c9...9e2 Heldigvis går det som regel bra, men poenget er at mange liv kan bli spart med vaksinen. Før tenkte jeg som deg, men fikk meg en skikkelig vekker etter at en nabo mistet sin datter på 6 år til influensaen. Hun var i utgangspunktet frisk, men hadde lett astma. Det blir som å tro at røyking ikke er farlig fordi bestefar røyka og ble 97 år. Uansett får du ta godt vare på deg selv og ha god bedring. Anonymous poster hash: b3a7b...c4b
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #16 Skrevet 17. februar 2014 Har alt hatt den, og har nå fått en ny "respekt" for influensa. Har trodd jeg har hatt det før, men det har jeg ikke!!!! Fy fillern, helt jævlig. Orka ingen ting og var rimelig sikker på at døden var nær. Nå blir det vaksine heretter, selv om jeg ikke er i noen risikogruppe, for det der orker jeg ikke en gang til. Enest som kan sees som positivt var at jeg gikk ned 12 kg...så fikk på meg noen av de buksene som ikke har passa på mange år, bare så synd at kiloene kom på igjen innen et par uker:( Anonymous poster hash: f5943...baf
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #17 Skrevet 17. februar 2014 Jeg har også hatt den i år og den varianten som går nå er tøff (ifølge legen min). Jeg er ikke i noen risikogruppe, men ble veldig syk og lå med feber i 40 i nesten to uker. Var syk og hjemme fra jobb i over tre uker og det er først nå (har vært på jobb igjen snart tre uker) jeg begynner å klare å gå turer igjen uten å bli helt utslitt etter 100 meter. Anonymous poster hash: f6e04...2f5
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #18 Skrevet 17. februar 2014 Begge mine barn og mannen min har hatt svineinfluensa, men jeg har såvidt blitt litt snufsete. Ser ingen grunn til å ta noe vaksine selv om jeg er i rissikogruppa. Anonymous poster hash: 04ef4...adb
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #19 Skrevet 17. februar 2014 Det er veldig mange som tror de har hatt influensa fordi de har hatt en kraftig forkjølelse med feber og tenker at dette gikk jo bra så da går det nok bra neste gang også. Kjenner folk som sier de har influensa to ganger i året, men da er det ikke influensa det er snakk om egentlig, bare en kraftig forkjølelse. En influensa får man nesten aldri, og det går gjerne ihvertfall 4-7 år mellom hver gang man blir smittet. Jeg er 40 år og har hatt influensa en gang, det er ikke det samme som en kraftig forkjølelse hvor man har feber i tre dager og er forkjølet i en uke altså. Influensaen slår deg fullstendig ut. Nabogutten her på 13 år fikk påvist influensa for en liten måned siden, han har astma og ble så utrolig dårlig. Var lagt inn på sykehuset en stund og var borte fra skolen i flere uker. Han tåler greit en kraftig forkjølelse med feber, men det er første gangen i sitt liv han hadde influensa og den tålte han dårlig, jeg er venninne med mammaen hans og der blir det vaksine heretter... Anonymous poster hash: b4713...e41
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #20 Skrevet 17. februar 2014 Jeg er glad for at vi har vaksinert jenta vår. Anonymous poster hash: b3a7b...c4b
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #21 Skrevet 17. februar 2014 Jeg er gravid og jobber i en intensivavdeling og har selvsagt vaksinert meg. Både for å beskytte barnet og meg i tillegg til at jeg er ekstra utsatt for smitte grunnet jobben min. Dere som er i risikogruppen og som mener dette er hysteri, lurer på om dere hadde sagt det samme etter selv å ha havnet på respirator i 14 dager med dertil tilhørende opptrening og sykehusmat i ukesvis. For ikke å snakke om hvor livredde familiene deres er mens det står på, og som lever i konstant frykt for om det bikker den gale andre veien. Enjoy! Anonymous poster hash: 57338...6a4
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #22 Skrevet 17. februar 2014 Når man tenker på at bare mellom 5 og 10% av befolkningen blir smittet av influensa hvert år og det likevel i snitt dør så mye som 900 stykker av influensa i Norge hvert år så er det en ganske farlig virusinfeksjon. Nesten alle som dør er eldre eller i risikogruppen... http://www.fhi.no/tema/influensa/sesonginfluensa Anonymous poster hash: b4713...e41
❤lille stjerne❤ Skrevet 17. februar 2014 #23 Skrevet 17. februar 2014 Jeg er gravid og har ikke vaksinert meg.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #24 Skrevet 17. februar 2014 Hva skjer om jeg som gravid får denne influensaen? Kan jeg bli mer alvorlig syk enn om jeg ikke hadde vært gravid? Er det farlig for babyen i magen? Anonymous poster hash: 587d6...cd3
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2014 #25 Skrevet 17. februar 2014 Hva skjer om jeg som gravid får denne influensaen? Kan jeg bli mer alvorlig syk enn om jeg ikke hadde vært gravid? Er det farlig for babyen i magen? Anonymous poster hash: 587d6...cd3 Ja, det er hele problemet. Om du får influensa som gravid kan du bli mye sykere enn du ville blitt om du ikke var gravid og en alvorlig infeksjon i kroppen kan være skadelig for barnet. Siden det er såpass få som faktisk får influensa er jo ikke sjansen for å få den veldig stor, men den er jo absolutt tilstede, så det er en vurdering du må ta. Anonymous poster hash: b4713...e41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå