Gå til innhold

Første samtale på Riksen


3 små skatter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg var der i dag på første samtale. Hva skal jeg si... Det ble en lang samtale på 90 minutter og mye vanskeligere enn jeg trodde. Jeg fortalte min forrige fødselshistorie som jeg opplevde svært dramatisk etter 37 timer med rier, hjertelyd som gikk ned og hastekeisersnitt. Det som overrasket meg var at jordmor satt med hele historikken og mente det var udramatisk på papiret. Fikk masse argumenter for vaginal fødsel og selvfølgelig skremselspropaganda for keisersnitt. Ble også spurt om hva som skulle til for at jeg kunne vurdere å føde vaginalt. Hun ville jeg skulle tenke over muligheten for å kunne selv velge å bestemme selv hvordan jeg ville ha det ( lav terskel for ks, ks ved overtid, ingen igangsettelse) og ha dette som et alternativ til planlagt ks. Skulle videre velge mellom å ha samtale nummer to med jordmor eller med lege om 5 ukers tid og la ting modne til da. Jeg satte opp jordmor, men lurer på om jeg egentlig burde valgt lege. Fikk noen papirer med meg som er skikkelig skremselspropaganda mot keisersnitt. Veldig forvirret akkurat nå...men vil jo ikke føde vaginalt! Kjenner angsten knyter seg i halsen og gleden ved å gå gravid overskygges av dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff det var ikke meningen å skremme deg, det er jo mulig du får en enklere samtale enn meg. Hver fødselshistorie er også unik og det er godt mulig din opplevelse er en klar JA for de.

I tillegg hadde jeg ikke akkurat forberedt meg og ble veldig satt ut av at det kom opp et forslag på kompromiss. Det skal visstnok ikke være for enkelt å be om KS og de setter en del ressurser inn for å forsøke å overtale. Riksen er visstnok heller ikke det verste stedet, og ingen blir tvunget til å føde naturlig. Det sa de iallefall til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff det var ikke meningen å skremme deg, det er jo mulig du får en enklere samtale enn meg. Hver fødselshistorie er også unik og det er godt mulig din opplevelse er en klar JA for de.

I tillegg hadde jeg ikke akkurat forberedt meg og ble veldig satt ut av at det kom opp et forslag på kompromiss. Det skal visstnok ikke være for enkelt å be om KS og de setter en del ressurser inn for å forsøke å overtale. Riksen er visstnok heller ikke det verste stedet, og ingen blir tvunget til å føde naturlig. Det sa de iallefall til meg.

Noe du føler du kunne sagt eller gjort anndereldes da? Skal inn på samtale i mrg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne kanskje vist en tydeligere angst enn det jeg gjorde. Var egentlig ikke så veldig forberedt, noe som kan være lurt for å si de riktige tingene. I tillegg angrer jeg litt på at jeg satte opp annen samtale med jordmor, tror det er like greit å ta samtalen med legen da og ikke drøye det lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hva kan jeg forvente meg? Noen tips?

Hvordan gikk samtalen for deg?

 

Måtte utsette, fikk sykt barn. Venter på ny time, kan oppdatere når jeg har vært der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering fra meg. Jeg ringte Riksen for å endre til legetime, men de ville ha meg inn til 2 samtale med jordmor uansett. Har fått endret dette til en time allerede i morgen, istedet for 1 april. Veldig lettet her!

Regner med at jeg får en avklaring en eller annen gang i løpet av mars istedet for langt uti april.

Tar med meg mannen min i de neste to møtene. Han var der og så med egne øyne at jeg fikk panikkanfall og hvor redd jeg var under forrige fødsel. Dette har de selvfølgelig ikke skrevet om i journalen fra forrige fødsel, så da er han en veldig god støtte. I tillegg har jeg ringt min jordmor her jeg bor som kjenner meg og som hadde en samtale med meg etter forrige fødsel. Hun er ikke i tvil om at KS er det rette for meg. Hun ga meg råd om at hva som står på papiret betyr lite, det er hvordan JEG opplevde fødselen. Hun fortalte at de går veldig inn for å sile ut de som strengt tatt ikke trenger KS, derfor oppleves disse samtalene som litt vanskelige. Men har man fødselsangst skal det ikke være noe problem å få det innvilget.

Masse lykke til i ditt møte, krysser fingrene for deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppdatering :-) Andre samtale gikk veldig bra og er veldig lettet her! Føles som om første samtale er mer utfordrende og krevende for å finne ut om man virkelig har fødselsangst, og nå var det bare å bekrefte at jeg ville gå videre med KS. Jeg la til noen flere argumenter som jeg følte jeg fikk full forståelse for. JM sa faktisk KS blir innvilget, bare at lege må ta siste samtalen. Denne er om ca 3 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var synd. Opplevde det totale motsatt mandag. Min 2 g nå og gruer meg veldig pga første g opplevelse. Fått veldig god oppfølging og tilbud fra Riksen . Føler meg langt roligere nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært inne til samtale med en overlege på Fredrikstad. Hun kunne ikke garantere ks, men sendte inn søknad, om anbefaling. Så jeg skulle få svar senest i slutten av neste uke. Men jeg er ganske så fast bestemt på ks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Puuuhhh, da var tredje og siste samtale gjennomført med lege. Trengte vel egentlig ikke å si så mye, alt var i boks før jeg kom inn i møtet hadde jeg inntrykk av. 

Hvordan går det med deg Oss & 2 små skatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Skal på samtale i dag. Akkurat skrevet ned hele historien min, men gruer meg veldig. Kommer sikkert bare til å sitte og gråte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på samtale og det gikk over all forventning :) Hadde skrevet et langt brev om hele opplevelsen min og tankene i etterkant av fødselen og frem til nå. Satt meg også litt inn i komplikasjoner og tanker rundt dette. Hun leste det og sa at hun fortod meg veldig godt. Skrev henvisning videre til lege og fikk time allerede neste uke. Regner med at alt skal gå bra. Var så godt å bli ferdig med samtalen og i tilegg møte forståelse :) Nå håper jeg at det blir lettere å nyte svangerskapet videre og kanskje glede seg til å få en hyggeligere opplevelse andre gang enn første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første fødsel var en så skremmende og smertefull opplevelse at jeg valgte å ikke få flere barn. Da jeg nå i en alder av 45 år, likevel blei uventet gravid, klarte jeg ikke tanken på abort. Jeg ba om å få komme på tidlig ul og samtale på sykehuset. Jeg var svært opptatt av å få en garanti på å få ta keisersnitt, men jordmoren (en utenlandsk mann, som jeg ikke helt er sikker på om forstod alt jeg sa) mente at dette var ikke noe jeg kunne sitte her å bestemme. Han skulle sette meg opp på en samtaletime langt ut i svangerskapet og ville ikke høre noe om at jeg måtte vurdere å ta det bort om jeg ikke fikk. Jeg har sendt et brev til sykehuset i forbindelse med at jeg skal inn til den "vanlige" ul-undersøkelsen nå i neste uke. Hvor langt på vei må en være før det blir tatt en slik avgjørelse? Om jeg ikke får innvilget KS på dette sykehuset, kan jeg da prøve å få det på et annet?

Håper virkelig jeg også får en bedre følelse etter å ha snakket med noen andre om dette.....

Endret av Anastazia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare på alt du spør om her, men jeg var på min første samtale rundt uke 24. Hvis du ikke er fornøyd med den samtalen du har hatt hadde jeg vurdert å ringe å få snakke med noen og satt opp en ny time snarest eller rett og slett bytte sykehus. Jeg ble tatt veldig godt imot av den jordmoren jeg snakket med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Nå har jeg fått time hos jordmor om noen uker og der etter skulle jeg bli satt opp en time med lege. Fikk en mye bedre følelse denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg var der i dag på første samtale. Hva skal jeg si... Det ble en lang samtale på 90 minutter og mye vanskeligere enn jeg trodde. Jeg fortalte min forrige fødselshistorie som jeg opplevde svært dramatisk etter 37 timer med rier, hjertelyd som gikk ned og hastekeisersnitt. Det som overrasket meg var at jordmor satt med hele historikken og mente det var udramatisk på papiret. Fikk masse argumenter for vaginal fødsel og selvfølgelig skremselspropaganda for keisersnitt. Ble også spurt om hva som skulle til for at jeg kunne vurdere å føde vaginalt. Hun ville jeg skulle tenke over muligheten for å kunne selv velge å bestemme selv hvordan jeg ville ha det ( lav terskel for ks, ks ved overtid, ingen igangsettelse) og ha dette som et alternativ til planlagt ks. Skulle videre velge mellom å ha samtale nummer to med jordmor eller med lege om 5 ukers tid og la ting modne til da. Jeg satte opp jordmor, men lurer på om jeg egentlig burde valgt lege. Fikk noen papirer med meg som er skikkelig skremselspropaganda mot keisersnitt. Veldig forvirret akkurat nå...men vil jo ikke føde vaginalt! Kjenner angsten knyter seg i halsen og gleden ved å gå gravid overskygges av dette. 

Du skulle valgt lege, de har lettere for å akseptere tror jeg da av min egen erfaring. Men jeg nektet videre samtale og sa det kommer ikke på tale at jeg skal føde vaginalt uansett hva dere sier. Og da sa han bare greit da setter vi opp planlagt keisersnitt vi kan ikke tvinge deg. Men han var lege da å det gikk bra. De fant ut senere tid at barnet hadde blitt for stort for meg å føde vaginalt uansett så da hadde det endt med hastekeisersnitt som er mye farligere enn planlagt. Lykke til! ^_^ Du får keisersnitt hvis du absolutt vil ha det, håper jeg da.

 

(ps: sjekka ikke dato på innlegget så vet ikke om det er gammelt. pluss har heller ikke lest hva andre har svart.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første fødsel var en så skremmende og smertefull opplevelse at jeg valgte å ikke få flere barn. Da jeg nå i en alder av 45 år, likevel blei uventet gravid, klarte jeg ikke tanken på abort. Jeg ba om å få komme på tidlig ul og samtale på sykehuset. Jeg var svært opptatt av å få en garanti på å få ta keisersnitt, men jordmoren (en utenlandsk mann, som jeg ikke helt er sikker på om forstod alt jeg sa) mente at dette var ikke noe jeg kunne sitte her å bestemme. Han skulle sette meg opp på en samtaletime langt ut i svangerskapet og ville ikke høre noe om at jeg måtte vurdere å ta det bort om jeg ikke fikk. Jeg har sendt et brev til sykehuset i forbindelse med at jeg skal inn til den "vanlige" ul-undersøkelsen nå i neste uke. Hvor langt på vei må en være før det blir tatt en slik avgjørelse? Om jeg ikke får innvilget KS på dette sykehuset, kan jeg da prøve å få det på et annet?

Håper virkelig jeg også får en bedre følelse etter å ha snakket med noen andre om dette.....

De kan ikke tvinge deg til å føde vanlig!!! Men husk noen sykehus er mindre strenge enn andre, men vær bestemt og aldri gi deg. Lykke til!!! <3 Du burde absolutt snakke med en annen lege/jordmor å fortelle hvor redd du er. Du burde ikke forsette å gå til han når du har hatt en dålig opplevelse med han, siden du er jo full av hormoner og blir lett såret og trist. Så bedre gjennom hele graviditeten og gå til en du har litt kjemi med. Og som tar fødselangsten din på alvor. Husker når jeg endelig fikk innviglet keisersnitt så slapp jeg å være redd for fødselen lenger og bare nøt baby i magen, deilig lettelse. Men det var langt ut i svangerskapet før de innviglet det :(

 

Ja det skal gå å bytte sykehus men du må søke på nytt... Ring sykehusene eller snakk med fastlege om det. Håper du har en bra fastlege da og ikke bare en som er skikkelig stressa og sur som noen kan være.

Endret av MayPandora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...