Gå til innhold

AAP-spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt alvorlig syk, og har ikke mulighet til å jobbe 100% mer. Har fått beskjed om at jeg må søke AAP. Prøver å lese meg opp på hvordan dette fungerer, men jeg må innrømme at jeg ikke skjønner alt helt.

Stemmer det at jeg må være i mindre enn 50% jobb for å kunne få AAP? Jeg har en godt lønnet jobb nå. La oss si at årslønnen min er på 650.000. Hvor mye vil jeg få utbetalt om jeg jobber 50%?

Jeg skal selvfølgelig snakke med NAV, men det er fortsatt en stund igjen til AAP blir aktuelt. Tenkte bare å høre hva dere vet..

Anonymous poster hash: 6e161...1b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aap og jobber ca 40%.

Aap er jo 66% av gjennomsnittslønnen du hadde de tre siste årene før første sykemelding, så de dagene du ikke jobber får du 66% av den lønnen du hadde før. De dagene du jobber får du vanlig lønn fra arbeidsgiver...

For meg ble dette et økonomisk helvete, for jeg hadde først foreldrepenger med 80% utbetaling, så hadde jeg et halvt år med ulønnet permisjon frem til barnehagestart i august. Begynte å jobbe i august, men ble alvorlig syk den høsten og ble 100% sykemeldt fra februar. Da de regnet ut aap-grunnlaget, ble jo året med 80% lønn og halvåret uten lønn med i grunnlaget så det ble ikke veldig høyt, 66% av dette igjen er ikke mye i aap altså.

Men jeg har ikke noe valg, jeg klarer ikke jobbe mer enn jeg gjør nå, selv de to dagene jeg er på jobb sliter mer på meg enn jeg har godt av...

Anonymous poster hash: 7b933...a71
Skrevet

Jeg har aap og jobber ca 40%.

Aap er jo 66% av gjennomsnittslønnen du hadde de tre siste årene før første sykemelding, så de dagene du ikke jobber får du 66% av den lønnen du hadde før. De dagene du jobber får du vanlig lønn fra arbeidsgiver...

For meg ble dette et økonomisk helvete, for jeg hadde først foreldrepenger med 80% utbetaling, så hadde jeg et halvt år med ulønnet permisjon frem til barnehagestart i august. Begynte å jobbe i august, men ble alvorlig syk den høsten og ble 100% sykemeldt fra februar. Da de regnet ut aap-grunnlaget, ble jo året med 80% lønn og halvåret uten lønn med i grunnlaget så det ble ikke veldig høyt, 66% av dette igjen er ikke mye i aap altså.

Men jeg har ikke noe valg, jeg klarer ikke jobbe mer enn jeg gjør nå, selv de to dagene jeg er på jobb sliter mer på meg enn jeg har godt av...

Anonymous poster hash: 7b933...a71

Takk for svar! Huff, dette med ulønnet perm hadde jo jeg tenkt til å ta nå. Er fortsatt mange måneder til lillejenta begynner i barnehagen. Da blir det pappas jobb, ser jeg. Tusen takk for at du fortalte historien din, så jeg slipper å gå i samme felle :)

Anonymous poster hash: 6e161...1b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...