JessieEmma Skrevet 15. februar 2014 #1 Skrevet 15. februar 2014 Jeg vil gjerne ha din mening på noen spørsmål! Jeg går barnehagelærerutdanningen og holder for tiden med på en oppgave om barns lekekompetanse. Jeg vil gjerne vite hva dere mener om dette tema. Hva gjør barn til attraktive lekepartnere? Hvilke grep kan dere gjøre for å fremme barns lekekompetanse?
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #2 Skrevet 15. februar 2014 Lekekompetanse?! Nå har jeg hørt det også..! God fantasi vil nok heve noens lekekompetanse. (Fortsatt sjokkert over ordet!) Hva er 'lek' da? Er for eksempel fotballspill ikke lek, er det 'fysisk aktivitet'? For da vil jo ikke god fantasi hjelpe. Alt som skal kategoriseres i dag, altså..!! Anonymous poster hash: fcb4e...4c6
JessieEmma Skrevet 15. februar 2014 Forfatter #3 Skrevet 15. februar 2014 Lekekompetanse (yes,its a real word) ergo forstå lekens struktur, sosial kompetanse, forstå rollene og lekens rammer. Jeg ser vel etter svar på hvordan vi som voksne kan hjelpe barn i lek (fysisk aktivitet). Det handler også om ekskludering og inkludering barn imellom.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #4 Skrevet 15. februar 2014 Mitt barn mangler lekekompetanse. Det vil si at hun skjønner ikke de sosiale spillereglene i lek og ender opp med å enten trekker seg helt ut av leken eller ødelegge leken for de andre. Det går på det sosiale samspillet i leken som hun ikke skjønner. Å ha et godt samspill i lek er viktig for å få delta i leken og får man ikke delta i leken så blir man hengende etter. En vond sirkel. I vår barnehage har de begynt å ha datteren min sammen med maks 2 andre barn og de voksne er alltid tilstede for å hjelpe til. De ansatte setter også i gang lek som han heve kompetansen - feks. aking. At de er 2 på aktebrettet som skal bytte på å sitte foran og bytte på å dra opp akebrettet. Samarbeid i leken. Andre leker de har satt i gang er lottospill og rollelek på familierommet i barnehagen (maks 3 barn sammen) for å øke samspillet og for å lære seg kodene. Barn har utrolig mange koder i lek som ikke engang vi voksne forstår og disse kodene kan kun læres av andre barn. For vårt barn har det fungert veldig bra med mindre lekegrupper og at de ansatte har satt i gang spesifike aktiviteter, pluss "overvåker" dem og kan trå til når det går litt skeis. Anonymous poster hash: 65f12...1be
JessieEmma Skrevet 15. februar 2014 Forfatter #5 Skrevet 15. februar 2014 Lekekompetanse?! Nå har jeg hørt det også..! God fantasi vil nok heve noens lekekompetanse. (Fortsatt sjokkert over ordet!) Hva er 'lek' da? Er for eksempel fotballspill ikke lek, er det 'fysisk aktivitet'? For da vil jo ikke god fantasi hjelpe. Alt som skal kategoriseres i dag, altså..!! Anonymous poster hash: fcb4e...4c6 Lekekompetanse (yes,its a real word) ergo forstå lekens struktur, sosial kompetanse, forstå rollene og lekens rammer. Jeg ser vel etter svar på hvordan vi som voksne kan hjelpe barn i lek (fysisk aktivitet). Det handler også om ekskludering og inkludering barn imellom.
JessieEmma Skrevet 15. februar 2014 Forfatter #6 Skrevet 15. februar 2014 Mitt barn mangler lekekompetanse. Det vil si at hun skjønner ikke de sosiale spillereglene i lek og ender opp med å enten trekker seg helt ut av leken eller ødelegge leken for de andre. Det går på det sosiale samspillet i leken som hun ikke skjønner. Å ha et godt samspill i lek er viktig for å få delta i leken og får man ikke delta i leken så blir man hengende etter. En vond sirkel. I vår barnehage har de begynt å ha datteren min sammen med maks 2 andre barn og de voksne er alltid tilstede for å hjelpe til. De ansatte setter også i gang lek som han heve kompetansen - feks. aking. At de er 2 på aktebrettet som skal bytte på å sitte foran og bytte på å dra opp akebrettet. Samarbeid i leken. Andre leker de har satt i gang er lottospill og rollelek på familierommet i barnehagen (maks 3 barn sammen) for å øke samspillet og for å lære seg kodene. Barn har utrolig mange koder i lek som ikke engang vi voksne forstår og disse kodene kan kun læres av andre barn. For vårt barn har det fungert veldig bra med mindre lekegrupper og at de ansatte har satt i gang spesifike aktiviteter, pluss "overvåker" dem og kan trå til når det går litt skeis. Anonymous poster hash: 65f12...1be Tusen takk for et veldig langt og godt svar! setter pris på det :-) det må føles godt at de ansatte i barnehagen til datteren din tar utfordingene hennes på alvor og at det blir tatt tak i! det er nettopp dette gruppen min er interessert i å få mer kunnskap om! så igjen, tusen takk !
ma(G)ma med to små :) Skrevet 15. februar 2014 #7 Skrevet 15. februar 2014 God lekekompetanse innebærer å kunne vente på tur, si fra om egne behov på en god måte, holde den røde tråden i leken, tilpasse leken etter de andres behov, ikke alltid få viljen sin, uten å bli sur for det og mye annet. Sosiale ferdigheter altså. Men hvis du skal skrive en oppgave om dette holder det ikke med hva vi sier her inne. Da må du dra fram noen pensumbøker og vise til teori
JessieEmma Skrevet 17. februar 2014 Forfatter #8 Skrevet 17. februar 2014 Takk for svar. Dette er bare en undersøkelse vi har ved siden av oppgaven. Vi har intervjuer, observasjoner, undersøkelser og praksisfortellinger. Vi linker selvfølgelig alt opp til pensum. Dette med forum er ikke noe vi MÅ gjøre men det viser at vi ikke bare er interesserte i svar fra Barnehager og de ansatte der men også få foreldrenes synspukter og meninger. Takk igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå