Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #1 Skrevet 15. februar 2014 Fikk nylig vite at sønnen vår har dette og har vel en halv million spørsmål. Det mest forunderlige er at vi ikke skjønte det før nå, han er 11 år, men har nok klart å skjule ticsene sine så godt at vi ikke så dem/tenkte på dem som tics. Han har ganske mye motoriske tics, de fleste sammensatte tics. Han kan holde mange av dem igjen lenge for å så få dem ut når han er alene. Da kan han bruke ca 30 min på å få ut store tics, og det er visst ganske mye har vi blitt fortalt. De verbale ticsene er få og nesten ikke merkbare. Det jeg lurer litt på er om noen av dere som har dette selv kan fortelle litt om hvordan det er? Vokste dere av dere de fleste ticsene etter hvert? Var/er dere mye sliten pga dem? Hvordan fungere dere nå i jobb? Har dere tilleggsvansker? Vår gutt har ADHD i tillegg, men ikke tvang. Anonymous poster hash: 39dda...0b6
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #2 Skrevet 15. februar 2014 Min eldste har Tourettes pg ADD. Det er stort sett bare jeg som mor som ser de motoriske ticsene, men om jeg påpeker det overfor feks lærere ser de det også. Touretten er ikke det største problemet, det er konsentrasjonsvanskene. Dessverre ble han ikke diagostisert (ADD) før han var 15 år, har derfor aldri fått den oppfølgingen han skulle ha hatt på skolen. Han fikk diagnosen Tourettes i 4 klasse, hadde mye mer lyder og tics da. Bruker nok mye energi på å undertrykke det. Anonymous poster hash: ff268...c54
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #3 Skrevet 15. februar 2014 Min eldste har Tourettes pg ADD. Det er stort sett bare jeg som mor som ser de motoriske ticsene, men om jeg påpeker det overfor feks lærere ser de det også. Touretten er ikke det største problemet, det er konsentrasjonsvanskene. Dessverre ble han ikke diagostisert (ADD) før han var 15 år, har derfor aldri fått den oppfølgingen han skulle ha hatt på skolen. Han fikk diagnosen Tourettes i 4 klasse, hadde mye mer lyder og tics da. Bruker nok mye energi på å undertrykke det. Anonymous poster hash: ff268...c54 Ja, konsentrasjonsproblemene er et stort problem her også. I tillegg har han dysleksi og søvnvansker. Jippi, liksom Heldigvis(?) fører alt dette til at han får ganske mye tilpasninger på skolen, men det er likevel vanskelig for ham å følge klassens nivå fordi han har så lite energi igjen på slutten av hver skoledag. HI Anonymous poster hash: 39dda...0b6
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #4 Skrevet 25. februar 2014 Dytter litt på denne jeg, håper kanskje noen flere også kan svare HI Anonymous poster hash: 39dda...0b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå