Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #1 Skrevet 14. februar 2014 Jeg jeg aleneomsorgen for sønnen min men faren har samvær annenhver helg. Nå har jeg byttet barnehage fra august å det var ikke meningen å fortelle han om det før bare noen dager,for jeg vet at han blir flyforbanna. Men nå sier barnehagen at de har opplysningsplikt til å fortelle barnehagen at jeg har byttet barnehage? Har barnehagen opplysningsplikt til barnefaren når jeg har aleneansvaret for barnet da?? Mente at det kun var visst vi hadde delt foreldreansvar. Anonymous poster hash: 9e1f9...15d
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #2 Skrevet 14. februar 2014 Hvordan kan du ha aleneansvaret om far har samvær annenhver helg? Jeg misforsto kanskje, men det er vel det ansvar? Skulle vel bare mangle at far fikk informasjon om han har samvær... Anonymous poster hash: eb27f...6d0
BettyBoob Skrevet 14. februar 2014 #3 Skrevet 14. februar 2014 Selv om du har fullt foreldreansvar så har far all rett på relevant informasjon om barnet tror jeg.
Daquiry Skrevet 14. februar 2014 #4 Skrevet 14. februar 2014 Var dere samborere nå barnet ble født, har dere delt foreldreansvar og bhg har opplysningsplikt ovenfor far. Det er forskjell på delt foreldreansvar og delt omsorg.
PrinsesseHengepupp Skrevet 14. februar 2014 #5 Skrevet 14. februar 2014 De har opplysningsplikt kun om dere har delt foreldreansvar, uavhengig av om dere har delt omsorg. Men dersom far feks henter og/eller leverer vil han naturlig nok både få med seg en del informasjon og kanskje en del informasjon vil være hensiktsmessig for han å vite da.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #6 Skrevet 14. februar 2014 Hvis det bare er du som har foreldreansvar, så har de ikke opplysningsplikt. Men vis dere har delt foreldreansvar (og det kan dere ha selv om du har hovedomsorgen), så har de opplysningsplikt. Anonymous poster hash: 75191...757
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #7 Skrevet 14. februar 2014 Hvordan kan du ha aleneansvaret om far har samvær annenhver helg? Jeg misforsto kanskje, men det er vel det ansvar? Skulle vel bare mangle at far fikk informasjon om han har samvær... Anonymous poster hash: eb27f...6d0 Skal jo selvsagt fortelle at jeg bytter barnehage men greit å vente lengst mulig med å si det. Anonymous poster hash: 9e1f9...15d
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #8 Skrevet 14. februar 2014 Var dere samborere nå barnet ble født, har dere delt foreldreansvar og bhg har opplysningsplikt ovenfor far. Det er forskjell på delt foreldreansvar og delt omsorg. Nei vi har aldri bodd ilag. Ja jeg vet at det er forskjell på det,er derfor jeg sier at jeg har aleneomsorgen for han ikke delt foreldreansvar. Anonymous poster hash: 9e1f9...15d
Daquiry Skrevet 14. februar 2014 #9 Skrevet 14. februar 2014 Ok, da mener jeg at de ikke har opplysningsplikt, men far kan få foreldreansvar veldig enkelt hvis han ønsker det...jeg skal sjekke litt
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #10 Skrevet 14. februar 2014 Hvis det bare er du som har foreldreansvar, så har de ikke opplysningsplikt. Men vis dere har delt foreldreansvar (og det kan dere ha selv om du har hovedomsorgen), så har de opplysningsplikt. Anonymous poster hash: 75191...757 Vi har ikke delt foreldreansvar enda,vi skal på meklingen om det neste måned. Da skal jeg ta det opp med barnehagen at de ikke har opplysningsplikt. Anonymous poster hash: 9e1f9...15d
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #11 Skrevet 14. februar 2014 Du får ta med deg dokumentasjon på at du har foreldreansvar alene. Anonymous poster hash: 75191...757
Daquiry Skrevet 14. februar 2014 #12 Skrevet 14. februar 2014 Ok, har sjekket litt...far har krav på opplysninger fra barnehagen, men han må be om det. Dersom den andre forelderen likevel kontakter barnehagen direkte med en forespørsel knyttet til barnet, skal barnehagen etter barneloven § 47 imøtekomme dette krav om innsyn, så langt det ikke er i konflikt med taushetsplikt og det ikke ”kan være til skade for barnet”. Dersom barnehagen ikke imøtekommer krav om innsyn fra en foreldre skal avslag gis skriftlig. Den som krever opplysninger gis da en klagerett til Fylkesmannen. Dette gir klageren såkalte partsrettigheter etter forvaltningsloven, selv om det her skulle dreie seg om en privat barnehage som i utgangspunktet vil falle utenfor forvaltningsloven. Når det gjelder hva slags informasjon som da kan gis den som ikke har foreldreansvar mener jeg at barnehagen klart må skille mellom informasjon som er relevant i forhold barnehagen og andre forhold. Barnehagen skal være meget varsom med å gi informasjon om andre forhold. Typisk vil personlige forhold om den andre forelderen, informasjon om relasjonen mellom barnet og den andre forelderen og forhold knyttet til fritidsaktiviteter falle utenfor det barnehagen skal og kan gi opplysninger om
Mamma_til_2 Skrevet 14. februar 2014 #13 Skrevet 14. februar 2014 Men hvorfor har du ikke fortalt bf at du har byttet bhg?
Sint naken biltyv Skrevet 14. februar 2014 #14 Skrevet 14. februar 2014 (endret) Det er så mange som misforstår dette. Tilogmed advokater og offentlige instanser. Om man har delt foreldreansvar eller den ene har ansvar alene har ingen opplysningsplikt. Derimot har den aktuelle barnehagen eller offentlige instansen eller hva det måtte være plikt til å opplyse DERSOM forelderen ber om opplysninger. Endret 14. februar 2014 av Sint naken biltyv
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #15 Skrevet 14. februar 2014 Selv om du har fullt foreldreansvar så har far all rett på relevant informasjon om barnet tror jeg. Jeg jeg aleneomsorgen for sønnen min men faren har samvær annenhver helg. Nå har jeg byttet barnehage fra august å det var ikke meningen å fortelle han om det før bare noen dager,for jeg vet at han blir flyforbanna. Men nå sier barnehagen at de har opplysningsplikt til å fortelle barnehagen at jeg har byttet barnehage? Har barnehagen opplysningsplikt til barnefaren når jeg har aleneansvaret for barnet da?? Mente at det kun var visst vi hadde delt foreldreansvar. Anonymous poster hash: 9e1f9...15d Hvis du har hele foreldreansvaret, så har ikke far krav på å få vite noe som helst. Du kan t.o.m skaffe pass til barnet uten hans tillatelse. Dette vet jeg, for jeg har også hele foreldreansvaret og hadde et helvete med barnehagen til datteren min..de mente at far hadde rett på både det ene og det andre av info.. Jeg endte med å ta kontakt med en jurist, som sendte et brev til bhg og informerte de om reglene.. Anonymous poster hash: 316d1...dd4
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #16 Skrevet 14. februar 2014 Selv om du har fullt foreldreansvar så har far all rett på relevant informasjon om barnet tror jeg. Jeg jeg aleneomsorgen for sønnen min men faren har samvær annenhver helg. Nå har jeg byttet barnehage fra august å det var ikke meningen å fortelle han om det før bare noen dager,for jeg vet at han blir flyforbanna. Men nå sier barnehagen at de har opplysningsplikt til å fortelle barnehagen at jeg har byttet barnehage? Har barnehagen opplysningsplikt til barnefaren når jeg har aleneansvaret for barnet da?? Mente at det kun var visst vi hadde delt foreldreansvar. Anonymous poster hash: 9e1f9...15d Hvis du har hele foreldreansvaret, så har ikke far krav på å få vite noe som helst. Du kan t.o.m skaffe pass til barnet uten hans tillatelse. Dette vet jeg, for jeg har også hele foreldreansvaret og hadde et helvete med barnehagen til datteren min..de mente at far hadde rett på både det ene og det andre av info.. Jeg endte med å ta kontakt med en jurist, som sendte et brev til bhg og informerte de om reglene.. Anonymous poster hash: 316d1...dd4 Ja dette stemmer. Barnehagen har ingen opplysningsrett når dere ikke har delt foreldreansvar. Anonymous poster hash: 2a4e4...c6d
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #17 Skrevet 14. februar 2014 Det er forskjell på delt ansvar og delt omsorg, virker som barnehagen din ikke vet forskjellen? Men synes det er rart du velger å utsette konfrontasjonen med mannen da, kan du ikke bare fortelle at du har søkt ungen inn i en annen barnehage, la han rase og bli ferdig med det? Du legger jo ikke opp til noe godt samarbeid når du fortier slike ting, sviket må jo føles dobbelt for han når han skjønner at du har gått å ruget på denne nyheten i lang tid uten å fortelle det til han... Anonymous poster hash: 4a274...bb0
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #18 Skrevet 14. februar 2014 Men hvorfor har du ikke fortalt bf at du har byttet bhg? fordi han blir flyforbanna å truer sikkert med barnefaren igjen. Det sinne hans skremmer meg. Anonymous poster hash: 9e1f9...15d
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #19 Skrevet 14. februar 2014 truer med barnevernet* Anonymous poster hash: 9e1f9...15d
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #20 Skrevet 14. februar 2014 truer med barnevernet* Anonymous poster hash: 9e1f9...15d Da får han bare true med barnevernet da, jeg hadde svart at det er fint for jeg vil gjerne snakke litt med dem om samværet du har med barnet og bråsinnet ditt. Kanskje de har noen sinnemestringskurs å tilby deg eller noe sånt.... Anonymous poster hash: 4a274...bb0
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #21 Skrevet 14. februar 2014 Selv om du har fullt foreldreansvar så har far all rett på relevant informasjon om barnet tror jeg. Jeg jeg aleneomsorgen for sønnen min men faren har samvær annenhver helg. Nå har jeg byttet barnehage fra august å det var ikke meningen å fortelle han om det før bare noen dager,for jeg vet at han blir flyforbanna. Men nå sier barnehagen at de har opplysningsplikt til å fortelle barnehagen at jeg har byttet barnehage? Har barnehagen opplysningsplikt til barnefaren når jeg har aleneansvaret for barnet da?? Mente at det kun var visst vi hadde delt foreldreansvar. Anonymous poster hash: 9e1f9...15d Hvis du har hele foreldreansvaret, så har ikke far krav på å få vite noe som helst. Du kan t.o.m skaffe pass til barnet uten hans tillatelse. Dette vet jeg, for jeg har også hele foreldreansvaret og hadde et helvete med barnehagen til datteren min..de mente at far hadde rett på både det ene og det andre av info.. Jeg endte med å ta kontakt med en jurist, som sendte et brev til bhg og informerte de om reglene.. Anonymous poster hash: 316d1...dd4 Var det jeg også mente at så lenge vi ikke har delt foreldreansvar så har de ingenting med å fortelle barnefaren at jeg har byttet barnehage. Jeg skal selvsagt fortelle han det noen dager før men vil lenge lengst mulig. Det er godt mulig at han blir så forbanna at han søker om å hovedomsorgen,så vil vente lengst mulig med å bli truet og kallet dårlig mamma. Anonymous poster hash: 9e1f9...15d
Sint naken biltyv Skrevet 14. februar 2014 #22 Skrevet 14. februar 2014 Hvorfor driver han å truer med bv? Har du byttet bhge mange ganger?
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #23 Skrevet 14. februar 2014 truer med barnevernet* Anonymous poster hash: 9e1f9...15d Da får han bare true med barnevernet da, jeg hadde svart at det er fint for jeg vil gjerne snakke litt med dem om samværet du har med barnet og bråsinnet ditt. Kanskje de har noen sinnemestringskurs å tilby deg eller noe sånt.... Anonymous poster hash: 4a274...bb0 Sist gang jeg snakket om å bytte barnehage så ringte han faktisk barnervernet men han fikk beskjed om at dette var sak for familievernskontoret. Men er likevel ubehagelig om han hele tiden kontakter de. Anonymous poster hash: 9e1f9...15d
Daquiry Skrevet 14. februar 2014 #24 Skrevet 14. februar 2014 Fint om dere kan lese her....http://www.fylkesmannen.no/Documents/Dokument%20FMOA/Barn%20og%20foreldre/Barnevern/Barneloven%20%C2%A7%2047.pdf Han har rett på opplysninger om barnet...
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #25 Skrevet 14. februar 2014 Det er forskjell på delt ansvar og delt omsorg, virker som barnehagen din ikke vet forskjellen? Men synes det er rart du velger å utsette konfrontasjonen med mannen da, kan du ikke bare fortelle at du har søkt ungen inn i en annen barnehage, la han rase og bli ferdig med det? Du legger jo ikke opp til noe godt samarbeid når du fortier slike ting, sviket må jo føles dobbelt for han når han skjønner at du har gått å ruget på denne nyheten i lang tid uten å fortelle det til han... Anonymous poster hash: 4a274...bb0 Fordi han blir flyforbanna å truer med det ene og det andre å sender 100 meldinger hver dag uansett om jeg svarer eller ikke. Så greit å vente lengst mulig. Anonymous poster hash: 9e1f9...15d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå