Gå til innhold

Jenta mi vil ha med bhg-venninne hjem.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jenta mi på 4 år vil gjerne ha med bestevenninna si fra barnehagen hjem en dag. Jeg sier bare at jaja, det kan vi kanskje gjøre en dag, men jeg kjenner ikke foreldrene til jenta og de bor et lite stykke unna. Hvordan skal jeg gå frem? Er kanskje jenta mi for ung for sånt enda? 

Når hun legger seg om kveldene, legger hun en pute i fotenden og sier at der skal venninnen hennes ligge inatt.. 

Vil så gjerne oppfylle ønsket hennes, men syns det er vanskelig.. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første steg er å snakke litt med foreldrene hennes. 

Vi har ikke hatt med eller sendt ungene våre til noen der vi ikke først har snakket en del med minst en av foreldrene først.

Ellers syns jeg ikke 4 år er for ungt, men syns det er lettere å ha med hjem etter at de ble 5 år :)

Anonymous poster hash: fde7e...f2d
Skrevet

Guttungen på fire blir stadig spurt om å være med hjem, noe som er kjempefint. 

Jeg bruker å si at det er helt greit at de leker etter barnehagen, men at jeg vil være med første gangene så både han og jeg kan bli bedre kjent med foreldrene før han får dra dit alene. Han kan godt være med de han (og jeg)allerede kjenner foreldrene til uten meg.

Anonymous poster hash: 1acf3...958
Skrevet

Inviter jenta sammen med mammaen og evt pappaen hjem til dere etter bhg en dag. Det gjorde jeg når gutten vår ville ha med venner hjem i starten, var stort sett mammaen som ble med. Jeg servert noe lett å spise som pølser eller pasta. Så drakk vi kaffe mens de lekte, koselig for barna og koselig for meg å bli bedre kje t med de andre foreldrene : )

Skrevet

Min på 3 hadde nylig med venninne hjem. Først var hun og mammaen på besøk et par timer en helg. Vil tro det er lurt å ikke overnatte første gangen, dagsbesøk først.

Anonymous poster hash: 6e6e4...659

Skrevet

Sønnen vår har både blitt med venner og hatt med seg venner hjem siden før han ble 3 år. Har aldri vært noe problem.

Vi bor på et ganske lite sted, så jeg "vet av" nesten alle foreldrene, men hadde ikke sagt nei om han ble spurt om å bli med hjem til noen jeg ikke kjenner heller.

Det er jo ikke snakk om mange timer, og så får vi bli bedre kjent når jeg henter ;)

Du har vel snakket med dem på foreldremøter eller sommerfester eller slikt?

Du kan jo bare søke opp nr deres, og sende dem en mld?

I vår barnehage er det bare oppegående foreldre. Spørs om jeg hadde vært mer skeptisk hvis det var mange rare folk der, men jeg vet ikke...

Skrevet

Sønnen vår har både blitt med venner og hatt med seg venner hjem siden før han ble 3 år. Har aldri vært noe problem.

Vi bor på et ganske lite sted, så jeg "vet av" nesten alle foreldrene, men hadde ikke sagt nei om han ble spurt om å bli med hjem til noen jeg ikke kjenner heller.

Det er jo ikke snakk om mange timer, og så får vi bli bedre kjent når jeg henter ;)

Du har vel snakket med dem på foreldremøter eller sommerfester eller slikt?

Du kan jo bare søke opp nr deres, og sende dem en mld?

I vår barnehage er det bare oppegående foreldre. Spørs om jeg hadde vært mer skeptisk hvis det var mange rare folk der, men jeg vet ikke...

Jeg kommer også fra ett lite sted. Flyttet til stor by før barna kom og det er noe helt annet å ha barn i by enn på lite sted.

De fleste er nok oppegående her også :), men det vet man ikke før man blir kjent med de.

Anonymous poster hash: fde7e...f2d

Skrevet

Vi inviterer stadig barn fra barnehagen hjem til vår fireåring. De er slett ikke for små. Vi har snakket med alle foreldrene på barnehagearrangementer, men det varierer jo mye hvor godt vi kjenner dem.

Det er et par barn i barnehagen det ville være uaktuelt å sende fireåringen alene til, på grunn av foreldrenes fremtoning (men desto større grunn til å invitere disse barna til oss).

Du kan jo bare sende dem en melding eller ta en telefon og høre, så vil de vel selv kunne legge føringer for om de synes det er ok uten å kjenne dere nærmere.

Anonymous poster hash: 19d08...501
Skrevet

Sønnen vår har både blitt med venner og hatt med seg venner hjem siden før han ble 3 år. Har aldri vært noe problem.Vi bor på et ganske lite sted, så jeg "vet av" nesten alle foreldrene, men hadde ikke sagt nei om han ble spurt om å bli med hjem til noen jeg ikke kjenner heller.Det er jo ikke snakk om mange timer, og så får vi bli bedre kjent når jeg henter ;)Du har vel snakket med dem på foreldremøter eller sommerfester eller slikt?Du kan jo bare søke opp nr deres, og sende dem en mld?I vår barnehage er det bare oppegående foreldre. Spørs om jeg hadde vært mer skeptisk hvis det var mange rare folk der, men jeg vet ikke...

Jeg kommer også fra ett lite sted. Flyttet til stor by før barna kom og det er noe helt annet å ha barn i by enn på lite sted.De fleste er nok oppegående her også :), men det vet man ikke før man blir kjent med de.  Anonymous poster hash: fde7e...f2d

Vi har bodd i by vi også, da første var liten, men jeg følte også der at jeg kjente de andre foreldrene godt nok til at jeg var trygg på å sende henne med hjem hvis noen spurte.

Men nå er jeg veldig aktiv på dette med å bli kjent med de andre foreldrene, da.

Snakker med dem i gangen, hilser på alle ungene i barnehagen med navn, og tar meg gjerne tid til å slå av en prat med de små. Vi inviterer lett andre foreldre til å bli med på en tur i skogen eller på kino en helg, og da vi ikke kjente så mange, inviterte vi gjerne på middag en hverdag, hvor vi tok med oss ungen deres hjem fra barnehagen, og så kom de en times tid etterpå.

Har aldri møtt et foreldrepar hvor jeg har følt meg skeptisk til å sende med dem barnet mitt hjem. Mulig at vi har vært veldig heldige med de andre foreldrene i barnehagene hvor våre barn har gått, men samtidig er det jo virkelig bare i ekstremtilfellene at et kort besøk er noe å bekymre seg for.

Hva er det værste som kan skje, liksom?

Jo, klart de kan være pedofile, men det finner du jo ikke ut av over en kopp kaffe uansett...

Skrevet

Jenta mi hadde med venninner hjem og omvendt fra hun var 3 år. Da bodde vi midt i Oslo. Ingen tillitsproblemer der. Snakket litt med foreldrene i barnehagen og avtalte. Ble jo bedre kjent etterhvert. Barna kjente jo hverandre ganske godt. Hadde jo barnebursdager fea 3 år så ble jo litt kjent ned foreldrene ved henting og levering i forskjellige bursdager.

Nå har vi flyttet litt utenfor og jenta er 9 år og har besøk nesten hver dag.

Anonymous poster hash: dab04...07c

Skrevet

Det er et par barn i barnehagen det ville være uaktuelt å sende fireåringen alene til, på grunn av foreldrenes fremtoning

Jeg er bare litt nysgjerrig: Hvilken "fremtoning" har foreldre som ikke kvalifiserer for at fireåringen din kan besøke disse menneskenes barn?

Anonymous poster hash: 3ad58...b8f

Skrevet

Det er et par barn i barnehagen det ville være uaktuelt å sende fireåringen alene til, på grunn av foreldrenes fremtoning

Jeg er bare litt nysgjerrig: Hvilken "fremtoning" har foreldre som ikke kvalifiserer for at fireåringen din kan besøke disse menneskenes barn?

Anonymous poster hash: 3ad58...b8f

En som tilsier at de ikke er spesielt gode på å håndtere unger generelt, og hvor jeg gjetter at det er barnevernssak å barnet. Det har med forskjellige ting å gjøre, og jeg observerer antagelig slikt spesielt fordi jeg jobber innen feltet.

Det kan godt hende det er bra nok hjemme hos dem, men det er ikke noe jeg stoler på før jeg eventuelt har vært med på besøk selv et par ganger. Uansett har de ikke for vane å invitere noen hjem.

Anonymous poster hash: 19d08...501

Skrevet

Inviter hjem både barn of foreldre :) kjekt å bli kjent synes jeg

Skrevet

Ts her. Nå er foreldrene til jenta ikke norske. De snakker noe norsk, men litt gebrokkent. Er ikke sikker på hvilket land de kommer fra, men med jenta snakker de et annet språk. Derfor syns jeg det er litt vanskelig. Vet ikke hvordan skikken og kulturen er der de kommer fra, og hva de er vant med. Men jeg skal prøve å snakke med foreldrene til jenta neste gang jeg møter de i gangen:) 

Skrevet

Så bra din pike har en god veninne i barnehagen, men du bør vel bli klent med foreldrene til denne jenten først. hva med å invitere jenten og foreldre på besøk. Overnatting er tidleg så lenge de er fra en annen kultur og de ikke kjenner hverandre.Lykke til med et nytt vennskap.

Anonymous poster hash: fd3c6...df0
Skrevet

Be jenta og foreldrene på kaffe? Sånn har vi gjort det første gangen når de er såpass små. Så blir man litt kjent og så kan de være med hverandre hje. ettrrhvert.

Skrevet

Med 3 barn har vi hatt en del besøk. Ofte avtaler barna først at de vil leke sammen, og så spør barna mine om det andre barnet kan komme hit. Jeg sier alltid ja, og så SMS'r eller prater jeg med foreldrene til barnet.

I SMS forklarer jeg at barna våre har avtalt å leke sammen etter barnehagen. Jeg lurer da på om barnet vil være med oss hjem og så foreslår jeg et tidspunkt for besøket. Jeg skriver også at jeg serverer mat. Ofte ringer foreldrene, og så avtaler vi nærmere. Jeg spør hva barnet liker å spise slik at jeg får laget yndlingsretten. Foreldrene spør gjerne selv om de kan få være med om barnet er utrygt, og det er jo alltid greit.

Til barnet mitt ville jeg bare sagt at nn kan godt komme på besøk, men at det ikke er aktuelt med overnatting. Om de spør hvorfor sier jeg bare at det kan vente til de blir litt større.

Når vi får henvendelser om barna her kan være med andre, er jeg den som ringer tilbake. Da forklarer jeg gjerne at barnet mitt er utrygt og spør så om jeg kan være der på førsten. Alle sier ja til det, og jeg får sett at barnet mitt er i trygge omgivelser der. Er det trafikkfarlig uteområde etc der eller foreldrene virker sløve, så går jeg ikke derfra før barnet mitt skal hjem.

De gangene noen svarer at tidspunktet ikke passer/de skal bort, så kan det jo tenkes at de ikke vil at barnet deres ikke skal hit. Da svarer jeg bare tilbake at 'den er grei. Bare si i fra en annen gang om nn vil komme da 😊'. Slik unngår jeg å presse dem og begge kommer ut av det med æren i behold. De aller fleste har da foreslått et nytt tidspunkt.

Anonymous poster hash: d48e4...bc8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...