Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #1 Skrevet 13. februar 2014 Gjelder dette kun når man har fått noe hos andre, eller også om man har lånt noe?Nå tenker jeg gjerne på mat. Om noen tar med ei kake og lar fatet stå, så er jeg lært opp til at jeg må bake noe tilbake og levere noe sammen med eller på kakefatet. Gjelder dette alltid, eller er det bare noe min mor har til vane?Og evt hva i alle dager kan man bake? Jeg er ikke en god baker, og aner virkelig ikke hva enkelt jeg kan bake og levere tilbake på et fat Tips? Anonymous poster hash: 6d2f9...499
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #2 Skrevet 13. februar 2014 Aldri hørt om den skikken... Anonymous poster hash: dca2e...6e7
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #3 Skrevet 13. februar 2014 Det har jeg ikke hørt før. Anonymous poster hash: 887ae...bd5
mylittlecat Skrevet 13. februar 2014 #5 Skrevet 13. februar 2014 Aldri hørt om at man må levere kake sammen med/på det tomme fatet?
Kyllingbein Skrevet 13. februar 2014 #6 Skrevet 13. februar 2014 Hehe. Du får ingen kake av meg hvertfall 😉 du får nok et tomt kakefat.. men låner jeg bilen er den full av bensin, låner jeg huset eller hytta er den nyvasket med vin på kjøkkenbenken. Låner jeg en fin kjole er den renset. Koselig gjort da 😊
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #7 Skrevet 13. februar 2014 Hadde det vært en kjent skikk hadde ikke folka fått tilbake kakefatene sine hos meg Anonymous poster hash: 4c76d...a0d
soleia Skrevet 13. februar 2014 #8 Skrevet 13. februar 2014 Det har eg aldri høyrt om eller praktisert, og synes det høyres stress ut. Kan skjøne det om du har lyst å glede nokon som har vore til god hjelp, men ikkje å ha det som ein regel. Ein gong hjelper nokon deg, neste gong hjelper du attende.
Gjest lemon-aid Skrevet 13. februar 2014 #9 Skrevet 13. februar 2014 Det gjelder på bil, det. Da fyller du opp tanken ;-) Ikke kaker? Hmm... Aldri hørt om
☆☆☆ Skrevet 13. februar 2014 #10 Skrevet 13. februar 2014 Aldri hørt om.. No for tida er ein vel fornøyd om ein får att fatet utan purring
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #11 Skrevet 13. februar 2014 Det er helt normalt i Tyrkia hvor jeg kommer fra. Der er det uhøflig å levere et tomt fat tilbake. Men har aldri hørt om norske som gjør dette i Norge Anonymous poster hash: 1d1f4...364
Håper<3 Skrevet 13. februar 2014 #12 Skrevet 13. februar 2014 Aldri hørt om det før. Går nok fint om du leverer det tilbake uten noe oppå.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #13 Skrevet 13. februar 2014 Som sagt, mamma har alltid lært meg til at man ALDRI skal levere noe tomt tilbake, men nå kom noen med ei stor kake bare for å kose seg og ville dele med meg, og nå er det tomt. Har jo lyst til å bare levere det, men samtidig er det nesten som jeg hører mamma skjennes i bakgrunnen i hodet mitt om at det ikke er greit Men som sagt, eg er elendig på kjøkkenet, så derfor jeg lurte på om dette virkelig var normalt eller ikke. Men tusen takk, da kan jeg heller kjøpe noe å legge ved siden av enn å bake selv Anonymous poster hash: 6d2f9...499
☆☆☆ Skrevet 13. februar 2014 #15 Skrevet 13. februar 2014 Som sagt, mamma har alltid lært meg til at man ALDRI skal levere noe tomt tilbake, men nå kom noen med ei stor kake bare for å kose seg og ville dele med meg, og nå er det tomt. Har jo lyst til å bare levere det, men samtidig er det nesten som jeg hører mamma skjennes i bakgrunnen i hodet mitt om at det ikke er greit Men som sagt, eg er elendig på kjøkkenet, så derfor jeg lurte på om dette virkelig var normalt eller ikke. Men tusen takk, da kan jeg heller kjøpe noe å legge ved siden av enn å bake selv Anonymous poster hash: 6d2f9...499 Å kjøpe noko er ei grei mellomløysing
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #17 Skrevet 13. februar 2014 Så lenge jeg får den rein tilbake uten å mase er jeg fornøyd Anonymous poster hash: 2337a...341
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #18 Skrevet 13. februar 2014 Som sagt, mamma har alltid lært meg til at man ALDRI skal levere noe tomt tilbake, men nå kom noen med ei stor kake bare for å kose seg og ville dele med meg, og nå er det tomt. Har jo lyst til å bare levere det, men samtidig er det nesten som jeg hører mamma skjennes i bakgrunnen i hodet mitt om at det ikke er greit Men som sagt, eg er elendig på kjøkkenet, så derfor jeg lurte på om dette virkelig var normalt eller ikke. Men tusen takk, da kan jeg heller kjøpe noe å legge ved siden av enn å bake selv Anonymous poster hash: 6d2f9...499 Hadde tenkt å svare det alle andre svarer, at det har jeg ikke hørt om. Men så begynte jeg å tenke meg om, og innså at jeg faktisk tror min bestemor gjorde det samme som din mor, HI. Min bestemor hadde gjerne noe lite å gi igjen, litt kake, noen kjeks, en sjokolade, litt frukt eller bær fra hagen, noen blomster fra hagen. Men det ble alltid gjort uten at det ble sagt noe om det, hun sa aldri noe om at man burde gjøre det, og jeg tror ikke hun forventet noe tilbake. Men det forklarer jo hvorfor jeg alltid - når jeg skal være veeeldig ærlig - egentlig synes det er rart å levere tomt fat tilbake, selv om jeg aldri har tenkt dette før, og som regel bare takker for lånet eller noe. Hm... et koselig minne du ga meg tilbake nå, HI Anonymous poster hash: fce36...f9d
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #19 Skrevet 13. februar 2014 Hvis det var sånn at man måtte levere en hel kake tilbake, så ville det jo vært rimelig frekt å la det stå igjen et kakefat som det er et par stykker igjen på f.eks. da? Nei, jeg har heller aldri hørt om dette... Om man får det tilbake rent og innen rimelig tid uten å mase, så er det bra nok. Anonymous poster hash: fa3df...866
annesmil Skrevet 13. februar 2014 #20 Skrevet 13. februar 2014 Har ikke hørt om det på den måte, men jeg er vant til at om man ber noen bake noe til en feiring (dåp, bryllup, 40 års lag) så fordeler man restene på fatene før man leverer dem igjen, så får alle litt med seg hjem. Er det tomt, så er det tomt ikke noe stress. Og enste gang er det jo du som baker for noen.
Englenemine Skrevet 13. februar 2014 #21 Skrevet 13. februar 2014 Haha da haddd ikke folkene fått igjen fatene fra meg heller.
*Miss Marple* Skrevet 14. februar 2014 #22 Skrevet 14. februar 2014 Men da bør jo den som får tilbake fatet med kake på bake en kake i retur - og så har vi det igang Har både bakt og fått kaker til forskjellige anledninger og har aldri fått noen kake i retur som takk for hjelpen. Vask fatet og lever det tilbake med et takk for god kake du. Og skru av mammas dårlige samvittighet
Trultemor85 Skrevet 14. februar 2014 #23 Skrevet 14. februar 2014 Aldri vært borti det selv. Min familie pleier like å bake ting og pleier hjelpe til med bursdager osv. De får kun et tomt, RENT kakefat tilbake.. Tror de hadde blitt sure om jeg faktisk gav de kake flere dager også Jeg ville ikke tenkt på det om jeg var deg
Husbygger Skrevet 14. februar 2014 #24 Skrevet 14. februar 2014 Aldri hørt om det. Men hvis du er så elendig på kjøkkenet så kjøp tulipaner å gi sammen med fatet. Da hadde jeg blitt glad hvis det var mitt fat det var snakk om ;-)
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #25 Skrevet 14. februar 2014 Jeg har heller ikke hørt om skikken, men det er jo en hyggelig gest. Jeg tror dog at å bake en hel kake er litt overdrevet. Jeg ville bare kjøpt en sjokolade og lagt på fatet som en hyggelig gest. Anonymous poster hash: dc53f...d71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå