Gå til innhold

Er det egoistisk å beholde hunden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flytter inn til byen i en blokk og jeg ser ikke helt hvordan hunden kan ha det godt - eller ha det virkelig bra. 

Vi bor på landet og her kan den løpe rundt helt fritt, er vi borte er den i en stor hundegård og den får masse turer der den løper løs. Nå når vi flytter ser jeg ikke for meg at den kan løpe så mye og at det blir vanskeligere å komme seg ut i utmarka. Dette er en meget aktiv rase som trenger å få ut all energien for å ha det bra. Den kommer til å få all den kjærligheten den trenger så det er ikke det, men mosjon blir det jo noe annet med og spesielt når den er vant med et helt annet liv enn byen. 

Nå har vi noen gode venner som har passet ham flere ganger og både de og hunden liker hverandre kjempegodt eller vennene våre ELSKER hunden. Nå har de sagt at viss vi synes det er greit kan de GJERNE ta over hunden. De har også stor hundegård og enda en hund av samme rase og nok av plass å boltre seg på. Så den kommer til å ha det kjempefint hos dem, men jeg synes det er så vanskelig. Den er jo en del av familien vår, men tenker at kanskje det beste er at den får være hos dem, eller? Vi får komme å besøke hunden når vi er i nærheten osv så vi kutter jo ikke kontakten, men er den gitt bort så er den jo gitt bort. Det er så vanskelig :(

Anonymous poster hash: b4a7e...cda
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye trim vil dere ha mulighet til å gi den når dere flytter?

Skrevet

Hunder er jo som oftest veldig flinke til å tilpasse seg da.
Men om dere føler dere ikke får gitt hunden den mosjonen den trenger, og er vant til å få så skjønner jeg at dere tenker på det.
Vet om mange hunder i blokkleilighet som har det bra.

^Dere bør gjøre det dere mener er til hundens beste i alle fall.

Skrevet

Takk for svar.

Blir sikkert en times tid hver dag, men det blir jo i bånd isåfall og det er jo ikke akkurat så mye iforhold til det hunden er vant med. Pluss at vi ikke vil ha mulighet til å ha hundegård. Noe som egentlig er litt viktig med tanke på at den trives godt ute pga den tykke pelsen. Hunden blir fort varm hvis den blir liggende for lenge.

En annen ting er at den har mye vokterinstinkt så det kan iallefall i starten blir en del bjeffing og er litt redd for at naboene skal mislike det. Noe som jeg kan forstå. Egentlig en veldig stille hund, men kommer det folk inn på gårdsplassen varsler den. Så ser for meg at det kan bli bjeffing også hvis det ringer på døren o.l.

HI

Skrevet

Trenger dere å bestemme dere nå? Kan dere snakke med vennene og holde muligheten åpen til dere har prøvebodd en stund? Da vil dere jo se om hunden trives eller ikke, hvis den ikke trives høres vennene deres ut som et godt alternativ.

Anonymous poster hash: c748b...758
Skrevet

Trodde ikke det pleide å være lov å ha hund i blokk?

Jeg synes det høres ut som om det beste for hunden er å flytte til vennene deres, men jeg skjønner at det er en veldig vanskelig avgjørelse.

Skrevet

Hunder er jo som oftest veldig flinke til å tilpasse seg da.

Men om dere føler dere ikke får gitt hunden den mosjonen den trenger, og er vant til å få så skjønner jeg at dere tenker på det.

Vet om mange hunder i blokkleilighet som har det bra.

^Dere bør gjøre det dere mener er til hundens beste i alle fall.

Takk for svar! 

Ja, det er det vi tenker på at kanskje det er til hundens beste. Å omplassere til fremmede mennesker er helt uaktuelt så den saken er grei. Men folkene er virkelige hundeelskere så som sagt den kommer isåfall til å ha det godt der. Det eneste minuset med dem er at de begynner å trekke på årene og hunden er bare 4 år, men de går bare ut døra og da står de nesten i skogen, noen hundre meter unna ligger en fin stor strand som den også får leke å herje på. Men igjen er det supert at de har en hund fra før av så de kan jo underholde hverandre hvis vennene våre merker at alderen setter inn :)

HI

HI

Skrevet

Trenger dere å bestemme dere nå? Kan dere snakke med vennene og holde muligheten åpen til dere har prøvebodd en stund? Da vil dere jo se om hunden trives eller ikke, hvis den ikke trives høres vennene deres ut som et godt alternativ.

Anonymous poster hash: c748b...758

Jeg vet at hunden kommer til å ha det godt der siden de har passet den mange ganger og den er alltid blid som en sol når vi leverer den :) Men en prøvetid var ikke dumt :)

HI

Skrevet

En hund som er vant til å løpe løs, kunne bjeffe når den ønsker, og ellers lever et fritt hundeliv, vil trolig slite med å bli omplassert inn i en blokk.

Hunden min løper mye løs siden vi bor på landet. Under en periode denne og sist vinter, måtte han gå i bånd. Det var tydelig å se at hunden ble frustrert over å ikke få lov til å utfolde seg som den normalt gjør.

For meg ville hundens behov kommet først, og jeg hadde latt den bli igjen hos venneparet.

Skrevet

Takk for svar.

Blir sikkert en times tid hver dag, men det blir jo i bånd isåfall og det er jo ikke akkurat så mye iforhold til det hunden er vant med. Pluss at vi ikke vil ha mulighet til å ha hundegård. Noe som egentlig er litt viktig med tanke på at den trives godt ute pga den tykke pelsen. Hunden blir fort varm hvis den blir liggende for lenge.

En annen ting er at den har mye vokterinstinkt så det kan iallefall i starten blir en del bjeffing og er litt redd for at naboene skal mislike det. Noe som jeg kan forstå. Egentlig en veldig stille hund, men kommer det folk inn på gårdsplassen varsler den. Så ser for meg at det kan bli bjeffing også hvis det ringer på døren o.l.

HI

Hvis du føler at hunden vil lide fordi dere flytter, så ville jeg nok vurdert å gi bort hunden og heller få en hund som passer for et mer rolig liv. Har dere noen som kan gå tur med hunden eller har dere råd til å ansette en som kan gå lengre turer med hunden?

Skrevet

Jeg synes det høres ut som om det beste for hunden er å flytte til vennene deres, men jeg skjønner at det er en veldig vanskelig avgjørelse.

Jo, det er lov, men jeg vil at hunden skal ha det godt. Må virkelig gå i tenkeboksen. :(

Ja, jeg tror egentlig også det er det beste. Ungene blir jo knust og vi foreldrene også forsåvidt, men her gjelder det å tenke på hunden. 

HI

Skrevet

En hund som er vant til å løpe løs, kunne bjeffe når den ønsker, og ellers lever et fritt hundeliv, vil trolig slite med å bli omplassert inn i en blokk.

Hunden min løper mye løs siden vi bor på landet. Under en periode denne og sist vinter, måtte han gå i bånd. Det var tydelig å se at hunden ble frustrert over å ikke få lov til å utfolde seg som den normalt gjør.

For meg ville hundens behov kommet først, og jeg hadde latt den bli igjen hos venneparet.

Takk for svar :) 

Fint å høre din erfaring, tror nok den vil mistrives slik som din gjorde. 

HI

Skrevet

Man blir jo veldig glad i disse dyrene da og skjønner du har det vanskelig med å bestemme deg.. Jeg foreslår som hun over her, trenger du å avgjøre det nå? Prøvebo en stud med hunden og se hvordan det går! :)

Lykke til med avgørelsen :)

Skrevet

Takk for svar.

HI

Hvis du føler at hunden vil lide fordi dere flytter, så ville jeg nok vurdert å gi bort hunden og heller få en hund som passer for et mer rolig liv. Har dere noen som kan gå tur med hunden eller har dere råd til å ansette en som kan gå lengre turer med hunden?

Vet ikke hva slikt koster? Men føler egentlig at det blir litt feil å leie inn fremmede for å lufte den. 

HI

Skrevet

Man blir jo veldig glad i disse dyrene da og skjønner du har det vanskelig med å bestemme deg.. Jeg foreslår som hun over her, trenger du å avgjøre det nå? Prøvebo en stud med hunden og se hvordan det går! :)

Lykke til med avgørelsen :)

Tusen takk :)

Skrevet

Faktisk er det jo sånn at mange "byhunder" får et langt mer aktivt og tilfredsstillende liv enn en del "gårdshunder", for i byen må eieren gå aktivt inn for å lufte, aktivisere og tilrettelegge for et godt liv, mens på landet er det enklere å bare sette hunden i løpestreng og la den stå der. Så det kommer rett og slett an på hva dere som eiere går inn for dersom dere tar med hunden. Og hunder er ofte tilpassningsdyktige, så det er ikke sikkert overgangen fra landlige omgivelser til blokk blir så ille.

Når det er sagt skisserer du opp en situasjon som får meg til å tenke at kanskje det for alles del vil være helt greit om vennene deres overtar. Vi har selv en med mye vakt/vokting i seg og han hadde aldri fungert i blokk. Vi kunne heller ikke hatt den andre i blokk, om vi hadde bodd litt høyt opp, for han kan ikke gå i trapper pga forkalkninger i ryggen. Så det er en del slike ting man også kan måtte ta i betraktning. Hva om dere lager en slags samværsløsning, med mindre dere skal flytte fryktelig langt? At dere passer hunden ved behov og ellers kan hente den for en fjelltur i ny og ne? Så blir det ikke så endelig. 

Skrevet

Faktisk er det jo sånn at mange "byhunder" får et langt mer aktivt og tilfredsstillende liv enn en del "gårdshunder", for i byen må eieren gå aktivt inn for å lufte, aktivisere og tilrettelegge for et godt liv, mens på landet er det enklere å bare sette hunden i løpestreng og la den stå der. Så det kommer rett og slett an på hva dere som eiere går inn for dersom dere tar med hunden. Og hunder er ofte tilpassningsdyktige, så det er ikke sikkert overgangen fra landlige omgivelser til blokk blir så ille.

Når det er sagt skisserer du opp en situasjon som får meg til å tenke at kanskje det for alles del vil være helt greit om vennene deres overtar. Vi har selv en med mye vakt/vokting i seg og han hadde aldri fungert i blokk. Vi kunne heller ikke hatt den andre i blokk, om vi hadde bodd litt høyt opp, for han kan ikke gå i trapper pga forkalkninger i ryggen. Så det er en del slike ting man også kan måtte ta i betraktning. Hva om dere lager en slags samværsløsning, med mindre dere skal flytte fryktelig langt? At dere passer hunden ved behov og ellers kan hente den for en fjelltur i ny og ne? Så blir det ikke så endelig. 

Takk for svar! :) 

Denne hunden har aldri stått i løpestreng bare så det er sagt :P Den er vant med å bli skikkelig brukt, fjellturer på 2 timer hver dag pluss flere ganger i uken Sacco-vogn eller spark-trekking. Så jeg tror ikke det er en typisk "gårdshund" :) 

Vi flytter på den andre kanten av landet så det er ikke bare å ha samvær iblant. Vi blir å beholde huset som hytte, vi vil jo være der i sommerferien etc så vi vil jo treffe den når vi er der. Hvis de skal få overta den vil jeg snakke med dem om at det er et stort ønske at vi kan få ha den litt når vi er der eller få ta den med på turer o,l :) Regner med at det er helt greit :)

HI

Skrevet

Jo, det er lov, men jeg vil at hunden skal ha det godt. Må virkelig gå i tenkeboksen. :(

Ja, jeg tror egentlig også det er det beste. Ungene blir jo knust og vi foreldrene også forsåvidt, men her gjelder det å tenke på hunden. 

HI

Men hvis dere omplasserer så har dere i det minste den fordelen at dere ikke mister kontakten med hunden da :)

Skrevet

Det er ulovlig å ha hunden løs annet enn i spessielle ingjeredte lufteområder fra 1. april til og med 20. august (ofte hele vinteren også) så dere har vell en del erfaring med hvordan hunden synes der å måtte gå i bånd hele tiden? Forskjellen på det burde ikke bli noe problem, men den må jo venne seg til å være mye mer inne mellom turene enn den er vant til.

Anonymous poster hash: bba2b...209
Skrevet

Det er ulovlig å ha hunden løs annet enn i spessielle ingjeredte lufteområder fra 1. april til og med 20. august (ofte hele vinteren også) så dere har vell en del erfaring med hvordan hunden synes der å måtte gå i bånd hele tiden? Forskjellen på det burde ikke bli noe problem, men den må jo venne seg til å være mye mer inne mellom turene enn den er vant til.

Veldig mange mennesker rundt om i Norge bryr seg ikke om dette. Dessverre. Høres ut som HI er en av de.

Anonymous poster hash: 67b9a...83a

Skrevet

Veldig mange mennesker rundt om i Norge bryr seg ikke om dette. Dessverre. Høres ut som HI er en av de.

Da gir jo svaret seg selv. Da er det best å gi hunden til mer ansvarlige eiere.

Skrevet

Jaha? Nå har vi en hund som ikke gjør skade på verken vilt eller tamdyr... Så da velger jeg å tro at det skal gå fint og det har det i 4 år til nå. Tenker meg til at vanlige huskatter gjør en gedigen skade iforhold til det hunden vår gjør med tanke på å spise fugleunger etc.

HI

HI

Skrevet

Hvorfor flytter dere til en plass som ikke egner seg for hunder, når dere har nettopp det- en hund? Det forstår jeg ikke.

Da vi kjøpte oss hus, var det veldig viktig for oss at det var egnet og fint for kattene våre der. 

Anonymous poster hash: 9f219...6ca
Skrevet

Hvorfor flytter dere til en plass som ikke egner seg for hunder, når dere har nettopp det- en hund? Det forstår jeg ikke.

Da vi kjøpte oss hus, var det veldig viktig for oss at det var egnet og fint for kattene våre der. 

Anonymous poster hash: 9f219...6ca

Pga vi MÅ bo mer sentralt og der det er mulighet for å ta buss. På grunn av at vi har fått et handikap i familien vil det egentlig være umulig å bo slik vi gjør nå. Hvis vi blir boende her vil jeg være den som må kjøre mange-mange mil iløpet av en dag og da har jeg verken tid til ungene eller hunden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...