Gå til innhold

Venninne til mitt barn har kommet i fosterhjem...noen spm.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt fortalte i en bisetning i dag at venninnen hadde fortalt at hun hadde flytta hjemmefra ganske nylig og skulle bo i fosterhjem. Jeg ble veldig glad, for jeg har sendt bekymringsmelding i høst og har tenkt mye på henne. Hun var her en del i fjor sommer og høst, men hun driftet da selv rundt og jeg fikk ikke kontakt med mor. Det ble sånn at når hun kom, så tok vi henne inn og gjorde det så trivelig som mulig. Fulgte henne hjem etterpå. Så sluttet hun plutselig å komme, og jeg har bare snakka litt med henne på skolen i forbifarten, sagt at hun bare må stikke innom. Hun har liksom ikke svart noe, hun er den veldig stille og passive typen, stakkar. Nå tenker jeg at det kanskje hadde vært hyggelig å invitere henne litt ordentlig, ta kontakt med fosterforeldre. Hun går jo fremdeles i samme klasse, heldigvis.

Er det mulig å få nr til fosterforeldre, feks gjennom skolen? Er det for tidlig, bør jeg avvente? Skal jeg bare la henne/fosterforeldrene styre sånt?

Anonymous poster hash: 5ffe2...531

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes utrolig merkelig ut at hun enda går på samme skole hvis hun er i fosterhjem. Kjenner en del folk som har vært tatt av barnevernet og INGEN har bodd på samme plass etter at de ble tatt fra foreldrene. Hørtes veldig rart ut.

Anonymous poster hash: 91344...3ed
Skrevet

Hvor gammel er hun?

Snakke med fosterforeldrene på foreldremøter ol?

Så bra hun får hjelp og så snill du / dere er

Anonymous poster hash: e0043...a6e

Skrevet

Skolen kan nok ikke gi fosterforeldrene sitt nummer til deg uten å spørre dem først. Det er vel enklere om du ber kontaktlærer om å gi forsterforeldrene nummeret ditt?

Jeg ville ikke bare avventet, det er jo ikke sikkert de vet om at hun har pleid å være en del hos dere.

Og til #2: Jeg vet kun om en som er flyttet i fosterhjem, og han fortsatte på samme skole, så det skjer det også. Det er jo mer rart om de river de opp med roten og fjerner de fra alt de kjenner til i tillegg til foreldrene, med mindre det er en god grunn for det. Og det er det sikkert i mange tilfeller (foreldre som lager problemer f.eks.), men ikke alle.

Anonymous poster hash: 2c360...cfd
Skrevet

Det hørtes utrolig merkelig ut at hun enda går på samme skole hvis hun er i fosterhjem. Kjenner en del folk som har vært tatt av barnevernet og INGEN har bodd på samme plass etter at de ble tatt fra foreldrene. Hørtes veldig rart ut.

Det er da mange fosterbarn som fortsetter på samme skole. Har selv en fostersøster i samme situasjon. 

Tipper fosterforeldrene blir glade om du tar kontakt, men ha forståelse for at de kanskje ikke vil finne på noe med dere med en gang - de trenger antakelig tid til å bli kjent med det nye barnet sitt.

Skrevet

HI her.

Jeg har også tenkt det er litt rart, men det er jo fint. Jeg har jo ikke innsyn i saken, men etter min oppfatning trenger mor hjelp, jeg tror hun sliter psykisk. Angst eller noe sånt, så muligens er mor på en måte glad for hjelpen, det er ikke sikkert hun har motsatt seg det? Syns jo det er bra h is hun kan fortsette i en super klasse og treffe vennene sine. Det kan jo hende hun skal bytte skole etterhvert? Håper ikke det.

Er nok en stund til neste foreldremøte, men jeg kan jo vente til da, sikkert. :-) De er 7-8 år, går i 2.klasse.

Skrevet

En gutt i min sønns klasse kom i fosterhjem. Vi kontaktet da den nye fostermoren, og for første gang kunne han komme i bursdager og på vennegrupper. Jeg tror det var klasseforstanderen som ga meg nummeret til guttens fosterfamilie. Han fortsatte på samme skole, selv om fosterhjemmet var langt unna.

Anonymous poster hash: 81442...778
Skrevet

Synes ikke det er rart. Skjedde her også, i barnehagen. Gutten fortsatte i samme barnehage selv om han var i fosterhjem. Er ikke det beste for barna da, at ikke HELE livssituasjonen blir snudd på hodet..

Anonymous poster hash: 0d7f4...76c

Skrevet

Hvis det er fosterforeldre tilgjengelig i nærområdet, må det vel være flott at barnet slipper å bytte skole?

Til HI; Jeg vet ikke om skolen har lov å oppgi nummeret til fosterforeldrene. Kanskje du treffer de i forbindelse med henting en dag? (Hvis barna blir hentet da...)

Evt kan du be læreren om å gi de nummeret ditt, så kan de ta kontakt hvis de ønsker?

Anonymous poster hash: 61de5...9fd

Skrevet

Hva med at ditt barn gir henne deres nr på skolen? Regner jo med at de leker med hverandre der.. :)

Anonymous poster hash: d4584...5eb
Skrevet

Ja, de leker sammen, men i gjenger, liksom. Tenker jeg tilbyr kontakt gjennom læreren, og så kan de velge. :-)

HI

Skrevet

Hvis det er fosterforeldre tilgjengelig i nærområdet, må det vel være flott at barnet slipper å bytte skole?

Til HI; Jeg vet ikke om skolen har lov å oppgi nummeret til fosterforeldrene. Kanskje du treffer de i forbindelse med henting en dag? (Hvis barna blir hentet da...)

Evt kan du be læreren om å gi de nummeret ditt, så kan de ta kontakt hvis de ønsker?

Anonymous poster hash: 61de5...9fd

Jo, det er jo ikke dumt at hun får fortsette på skolen - ikke misforstå meg :) 

Jeg har bare aldri hørt om det, men kanskje de folkene jeg kjenner har blitt tatt på bakgrunn av et helt annet kaliber enn denne jenta. 

Til HI. Synes det er kjempeflott at du vil stille opp :)

Skrevet

Det hørtes utrolig merkelig ut at hun enda går på samme skole hvis hun er i fosterhjem. Kjenner en del folk som har vært tatt av barnevernet og INGEN har bodd på samme plass etter at de ble tatt fra foreldrene. Hørtes veldig rart ut. Anonymous poster hash: 91344...3ed

"Kjenner en del folk som har vært tatt av barnevernet".... Hva slags miljø vanker du i?

Vil si jeg har et ganske stort nettverk og mange bekjente, men kjenner faktisk ingen som har "blitt tatt av barnevernet".

Anonymous poster hash: 9bf06...1c8

Skrevet

Som regel prøver man å finne en løsning slik at barna kan gå i sin vante bhg eller skole pga allerede store nok omveltninger i livet. Og det beste er jo å finne noen i nær familie som kan ta ungene hvis det er mulig.

Fosterforeldre er ikke anonyme, og skolen kan gi deg telefonnummeret like godt som de gir andre foreldres tlfnr. Du kan fint spørre.

Anonymous poster hash: ecaf5...64a
Skrevet

Er det mulig for barnet å fortsette i samme barnehage/skole, er det selvfølgelig det aller beste! Kanskje plasseringen har skjedd frivillig, at mor ønsker dette. Kanskje det er snakk om tilbakeføring etter en periode etter at mor får bearbeidet sine, eller det kan være plassering hos venner/familie av mor. Hvorfor svare så bastant?

Flott at du bryr deg og ønsker å ta ekstra vare på jenta, HI! :)

Anonymous poster hash: 9c38d...fef

Skrevet

Lag et lite brev til fosterforeldrene og be læreren gi det til dem. Vis gjerne brevet til læreren, så kan hun/han se at det er hyggelig og han/hun formidler det helt sikkert gjerne!

Anonymous poster hash: f0c24...a0e
Skrevet

Det hørtes utrolig merkelig ut at hun enda går på samme skole hvis hun er i fosterhjem. Kjenner en del folk som har vært tatt av barnevernet og INGEN har bodd på samme plass etter at de ble tatt fra foreldrene. Hørtes veldig rart ut. Anonymous poster hash: 91344...3ed

"Kjenner en del folk som har vært tatt av barnevernet".... Hva slags miljø vanker du i?

Vil si jeg har et ganske stort nettverk og mange bekjente, men kjenner faktisk ingen som har "blitt tatt av barnevernet".

Anonymous poster hash: 9bf06...1c8

Du vet vel ikke hvem hun kjenner? "En del folk som har vært tatt av barnevernet" kan vel bety personer som har vært i fosterhjem som barn eller unge? Må man vanke i et spesielt miljø for å kjenne dem? Min venninne var i fosterhjem som barn. I dag er hun utdannet lege. Føler ikke at jeg slummer fordi jeg omgås henne.

Anonymous poster hash: 22961...766

Skrevet

det er lov for læreren å gi ut nr. til foreldre til de andre foreldrene i klassen. Så om hun bor hod fosterforeldre nå, så blir jo de som foreldrene, så vil anta det er lov. Går i alle fall an å spørre, læreren vet jo hva som er greit og ikke:)

Anonymous poster hash: 3395d...7ca
Skrevet

HI her.

Jeg har også tenkt det er litt rart, men det er jo fint. Jeg har jo ikke innsyn i saken, men etter min oppfatning trenger mor hjelp, jeg tror hun sliter psykisk. Angst eller noe sånt, så muligens er mor på en måte glad for hjelpen, det er ikke sikkert hun har motsatt seg det? Syns jo det er bra h is hun kan fortsette i en super klasse og treffe vennene sine. Det kan jo hende hun skal bytte skole etterhvert? Håper ikke det.

Er nok en stund til neste foreldremøte, men jeg kan jo vente til da, sikkert. :-) De er 7-8 år, går i 2.klasse.

Høres helt underlig ut om det du beskriver skulle resultere i fosterhjem :o.

Vil tro at moren selv har bedt om midlertidig plassering av barnet i fosterhjem, men da er det nok sikkert langt mer enn det du vet som er årsaken, kanskje sterk kronisk sykdom- siden jeg antar at de færreste ønsker dette så lenge de er i stand til å ta vare på barnet sitt. Om moren eventuelt ser at det er et behov for dette, så er det jo svært positivt at hun setter barnets beste før seg selv her.

Er jammen ikke sikker, men tror fosterhjemsordning er taushetsbelagt informasjon...

Anonymous poster hash: 24c50...0b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...