Elskerhøsten2014 Skrevet 13. februar 2014 #1 Skrevet 13. februar 2014 Jeg er så heldig og får vært hjemme til barnet er ca 19 mnd,skulle gjerne vert lengre hjemme med det,men det økonomiske begynner og bli trangt da så da begynner jeg. Ser flere av mine venninner som går hjemme sender deres 10-12 månder i barnehagen, jeg hadde aldri klart og sent min 11 måneding i barnehagen. Hva tenker dere? hadde dere ventet hvis dere hadde hatt mulighet både pga jobb og Økonomien, skjønner at noen ikke har noe valg og respekterer det.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 13. februar 2014 #2 Skrevet 13. februar 2014 Hadde ventet- og gjør det også. Eldste begynte da hn var 16 mnd, minste blir 18 mnd før barnehagestart. Vi får det til fordi vi har noenlunde ok økonomi og har spart opp, men jeg har full forståelse for at ikke alle har muligheten til det.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #3 Skrevet 13. februar 2014 Hadde vi hatt mulighet hadde jeg ALDRI sendt ho i barnehagen da ho var 10 mnd., men på den tiden hadde vi det ganske tøft økonomisk og var avhengig av begges lønninger og egentlig litt til. Nå er ho 2,5 og hadde jeg hatt muligheten hadde jeg sikkert hatt ho hjemme enda Har vært langtidssykmeldt da så har hatt ho en del hjemme. Og hadde jeg faktisk gått hjemme når ho var 10-12 mnd. hadde jeg heller aldri sendt ho i barnehagen mens jeg hadde liggi å sløva i sofaen Anonymous poster hash: 8dbfb...e02
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #4 Skrevet 13. februar 2014 Ja. Jeg jobber deltid så barnet mitt kan være deltid i barnehagen. Skal gjøre det i noen år. Økonomien blir trang, men vil heller være sammen med barnet mitt når det er så lite. Dyre ferier og andre ting kan vi ta senere i livet. Anonymous poster hash: f9d7e...39e
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #5 Skrevet 13. februar 2014 Må innrømme jeg er litt lei slike tråder her inne, de dukker jo opp "hele tiden". Er det kun for å spre dårlig samvittighet ovenfor de som ikke har noe valg? Når det er sagt så har jeg fått med meg en del kommentarer i andre tråder. Folk greier faktisk å skrive at det er barnemishandling å ha barna i bhg 8-10 timer per dag. Og enkelte har også skrevet at man ikke burde få barn dersom man må sende i bhg når barna er +/- et år. Dersom jeg, alle mine venninner, søsken, kusiner osv skulle hørt på dere så skulle INGEN av oss fått barn! Selvsagt kunne de fleste ønske man kunne vært lenger hjemme med barna sine og jeg tipper alle foreldre sliter med dårlig samvittighet dersom barnet må begynne tidlig, men gjør det en til dårlige foreldre fordet? Absolutt ikke! På tide at enkelte våkner opp fra sin rosa boble her inne! Det er ikke alle som har mulighet til å gå hjemme til barnet er 1,5-2 år. Det er ikke alle som har mulighet til å komme og gå som man vil på jobb eller jobbe redusert når det passer en selv. Det er heller ikke bare å bytte jobb "på dagen" dersom man ikke får tilrettelagt på den jobben man har. Det er heller ikke bare å flytte til et annet sted så man feks får kortere reisevei til jobb! Dere som har disse mulighetene skal selvsagt være veldig glade for det, men ikke spre dårlig samvittighet til alle de andre som må på jobb og som dermed blir tvunget til å ha barnet sitt i bhg i 8-10 timer. Vi gjør alle så godt vi kan! Anonymous poster hash: 23c32...959
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #6 Skrevet 13. februar 2014 Hadde jeg kunnet hadde jeg blitt hjemme lengre. Men nå er det engang slik at man må forsørge faamilien. Hadde det ikke vært for noen massive regninger på huset som spiste sparepengene hadde jeg blitt hjemme et par mnd ekstra. Anonymous poster hash: 2836c...ddf
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #7 Skrevet 13. februar 2014 Hvor gammelt er barnet nå? For det kan hende du endrer mening littegranne når barnet blir litt eldre, og får et tydelig behov for å være sammen med andre barn.. Når det er sagt så er det forskjell på barn, og dermed også forskjell på når de er klare til barnehagestart! Eldste vår begynte da hun var 13 måneder - men var nok klar allerede fra ca 12 måneder! Lillebror var ikke klar ved den alderen, og han har begynt først nå i en alder av 17 måneder! Men igjen, ikke alle som har mulighet til å regulere dette helt selv.. Men vi mammaer må slutte å gi alle andre mammaer dårlig samvittighet for at de tar andre valg (frivillig eller ikke) enn det vi gjør selv!! Anonymous poster hash: c1656...edf
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #8 Skrevet 13. februar 2014 Må innrømme jeg er litt lei slike tråder her inne, de dukker jo opp "hele tiden". Er det kun for å spre dårlig samvittighet ovenfor de som ikke har noe valg? Når det er sagt så har jeg fått med meg en del kommentarer i andre tråder. Folk greier faktisk å skrive at det er barnemishandling å ha barna i bhg 8-10 timer per dag. Og enkelte har også skrevet at man ikke burde få barn dersom man må sende i bhg når barna er +/- et år. Dersom jeg, alle mine venninner, søsken, kusiner osv skulle hørt på dere så skulle INGEN av oss fått barn! Selvsagt kunne de fleste ønske man kunne vært lenger hjemme med barna sine og jeg tipper alle foreldre sliter med dårlig samvittighet dersom barnet må begynne tidlig, men gjør det en til dårlige foreldre fordet? Absolutt ikke! På tide at enkelte våkner opp fra sin rosa boble her inne! Det er ikke alle som har mulighet til å gå hjemme til barnet er 1,5-2 år. Det er ikke alle som har mulighet til å komme og gå som man vil på jobb eller jobbe redusert når det passer en selv. Det er heller ikke bare å bytte jobb "på dagen" dersom man ikke får tilrettelagt på den jobben man har. Det er heller ikke bare å flytte til et annet sted så man feks får kortere reisevei til jobb! Dere som har disse mulighetene skal selvsagt være veldig glade for det, men ikke spre dårlig samvittighet til alle de andre som må på jobb og som dermed blir tvunget til å ha barnet sitt i bhg i 8-10 timer. Vi gjør alle så godt vi kan! Anonymous poster hash: 23c32...959 . Hi spørr om en helt grei ting, om hva vi synes vdr hennes situasjon, hvorfor så i forsvar? Selvfølgelig har ikke alle muligheten, men mange kunne nok prioritert anderledes om de var villige til det. Men da kreves det endel ofring som kanskje ikke er helt ønskelig. Det er mulig å planlegge før man får barn, spare opp, leve enklere osv. For meg er det en lett prioritering. Vi ønsket ikke å sende barna i barnehagen før de hadde fylt 2 år. Måtte ofre litt, men det var det verdt!! At andre ikke kan, eller ønsker det samme får være dems valg. Mener personlig det er drøyt å påstå at man ikke burde få barn osv, somnoen slenger ut, forstår du blir provosert av slikt, men ingen her prøver å få noen til å føle seg dårlig... Så til HI: ha henne hjemme så lenge dere kan- ikke til å lure på om det er best for barnet! Anonymous poster hash: 52ea5...a3f
*Miss Marple* Skrevet 13. februar 2014 #9 Skrevet 13. februar 2014 Mini begynner i bhg når hun er 21 mnd. Jeg ser at de blir en utfordring å gi henne varierte og utfordrende dager, men det er det som er jobben min dette året, så da får jeg ta de grep jeg kan og må for å aktivisere og sosialisere henne. Jeg tror hun hadde hadde hatt godt utbytte av åpen bhg for å være sammen med andre barn, men det finnes dessverre ikke her vi bor. Jeg tror ikke ettåringer har vondt av, eller tar skade av å være fullt i bhg, men jeg tror de har det best hjemme. Det er vårt syn og vårt valg og jeg krever respekt for det på samme måte som jeg respekterer de som velger annerledes, enten fordi de må eller fordi de ønsker det.
neemii Skrevet 13. februar 2014 #10 Skrevet 13. februar 2014 Jeg er en av de store stygge ulvene som frivillig sendte ungen tidlig i bhg uten at jeg "måtte". Jeg følte det var det riktige for meg, og det funka fint for vårs. Hun begynte en dag i uka i en mnd (ett par timer med meg der) Så spedde jeg på etterhvert. Hun var vel 10,5 mnd når jeg begynte og hun trivdes godt. Trappa opp med flere dager/flere timer etterhvert. Dette funka som sagt for MEG, jeg ØNSKET det, men det er ikke for alle og jeg fikk noen kommentarer på det. Ett resultat av det valget var at hun fikk laaang innkjøring og jeg hadde hun korte dager lenge. Ungen stortrives og mor likeså. Vet at dette ikke er særlig populært å rope høyt om, men dette funka så bra at jeg godt kunne gjort det samme om igjen om jeg syntes det var riktig med nestemann også. Dattera mi er og har hele tiden vært robust, enkel, og rund i kantene. Veldig fornøyd lita frk så for henne passa det fint.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #11 Skrevet 13. februar 2014 Jeg mener at folk må gjøre det som føles best for dem. Samtidig må jeg nok sette en slags grense på å ikke starte i barnehage før baby er minst 6 mnd... Studerte samlingsbasert da mellomste var fem-sju mnd, og hadde han i studentbarnehage de dagene det var samling. Dagene var korte, og han sov jo mye, men det var ikke kjempegøy å levere han fra seg... Min tante var legestudent da hun fikk sin eldste, og han var tre uker (!!) da han begynte i barnehage. Dette er jo ca. 20 år siden nå, men. Mine tre har begynt i barnehage rundt 16-17 mnd alder (bortsett fra mellomste som hadde en tidlig start, med 10 mnd pause) Og det har funket fint for oss :-) Anonymous poster hash: 05d10...963
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #12 Skrevet 13. februar 2014 Venter her og, bruker åpen barnehage Anonymous poster hash: f4396...08f
Cat_Woman Skrevet 13. februar 2014 #13 Skrevet 13. februar 2014 Sønnen min begynte i barnehage da han var 16 måneder, og da var han absolutt klar for det. Stortrivdes i barnehagen fra første stund, og hadde veldig godt av å sosialisere med andre barn (og voksne). Når det er sagt skulle jeg gjerne ha hatt en mykere start, og hatt kortere dager de første månedene for eksempel, men det hadde vi dessverre ikke muligheten til.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #14 Skrevet 13. februar 2014 Han begynte i barnehage som 11 måneder gammel. Ikke for tidlig eller for seint for vår. Han elsket barnehagen fra dag en. Han har alltid hvert sosial og veldig opptatt av barn og voksne. Vi som foreldre ble ikke sosialt eller utfordrende nok for vår lille. Den gleden og utviklingen han har er utrolig. Han er 17 måneder i dag og roper barnehage av full hals. Har vi kosedager hjemme blir han fornærmet og kjefter på mor en stund til han skjønner at i dag er vi hjemme Er vårt tredje barn. Alle barn er forskjellige Anonymous poster hash: 846b7...8b7
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #15 Skrevet 13. februar 2014 Min begynte når han var 19 mnd. Glad jeg kunne vente så lenge Anonymous poster hash: 2ffbd...97c
Elskerhøsten2014 Skrevet 13. februar 2014 Forfatter #16 Skrevet 13. februar 2014 Takk for svar. som sagt jeg ville ikke sette noen i dårlig lys,er ikke ute etter og gi noen dårlig samvittighet her jeg bare spurte for og få andres synspunkter. min er faktisk akkurat blitt 1år og jeg og han går i åpen barnehage,gjort det siden han er 9 mnd. synes det er flott og koselig og tilbringe tid så lenge jeg kan med han når han er liten,for det er de kun 1 gang. Jeg dømmer ingen som velger og starte tidligere,men lurte bare på hva dere selv hadde valgt hvis dere hadde mulighet
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #17 Skrevet 13. februar 2014 Begge mine begynte når de var 2 år. Er veldig glad for at jeg hadde mulighet til å ha de hjemme så lenge 😊. Nå stortrives begge i bhg 😊 Anonymous poster hash: 8a282...89c
Håpet ble virkelighet! Skrevet 13. februar 2014 #18 Skrevet 13. februar 2014 Kommer jo ofte an på når på året barnet er født også da, hvor lenge man evt kan "vente": Barnehagen vår er det eneste i området og populær så har man barn født i f.eks mai bør de starte opp i august, ca 15 mnder ellers må man vente helt til august neste år for det er nesten umulig å få plass utenom hovedopptak. Så vår eldste som er født i mai begynte i bhg da hun var 15 mnder. Yngste er født i november og fikk ikke plass fra januar nå og vi må derfor vente til august igjen slik at hun er 21 måneder når hun starter i barnehagen. Da hun var 13 måneder kjentes det veldig godt å kunne være hjemme ekstra med henne og det gjør det forsåvidt fortsatt, men nå har hun begynt å gå og leke mer så ser hun kunne hatt godt utbytte av barnehagen denne våren. Finnes dessverre ikke tilbud om åpen barnehage her vi bor heller. Jeg tror de fleste barn har det bra og vokser opp til å bli harmoniske barn uavhengig av om de begynte i barnehage da de var 10 måneder eller 2 år, hver enkelt familie må gjøre de valgene de synes er best og de må. Hvis man skal følge med på alt som kommer opp i media og ulike forum vil man jo alltid feile uansett.
Elskerhøsten2014 Skrevet 13. februar 2014 Forfatter #19 Skrevet 13. februar 2014 Den skjønner jeg godt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå