Gå til innhold

Tips til hva jeg kan finne på med mine små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor til barn på 15mnd og 2 1/2 år, har ikke bil og har ikke så kjempegod økonomi.

Men jeg vil gi barna mine gode minner fra ferier. Jeg har gode ferieminner selv som jeg setter utrolig stor pris på, og vil at barna mine også skal få ha gode minner.

Men jeg får ikke gjort det mine foreldre gjorde for meg pga mangel på bil og økonomi.

Så hva kan jeg finne på i de forskjellige feriene med barna mine, som:

-Ikke koster mange tusen kroner

-det går an å bruke buss,tog,båt eller fly

-som er gøy for den alderen de er til sommeren (nesten 2 og 3)

-som ikke blir for hektisk ift at jeg er alene med barna.

Noen som har tips? Småutflukter som lekeland,badeland,lekeplasser,strand og skog får vi til, men tenkte litt mer langvarig enn et par timer :) Gjerne med overnatting :)

Mens jeg først skriver: noen her som har reist alene til syden med to så små? Lyst til å fortelle?

Anonymous poster hash: d8fb8...7a7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg spørre hvilken by du bor i? Eller hvor nærmeste by er? :) Litt lettere å tipse da :) 

Anonymous poster hash: 4c286...055
Skrevet

Kjøp telt billig på Finn og dra på overnattingstur!

Anonymous poster hash: 2f6d3...caa

Skrevet

Telttur er stas! Er uansett ikke veldig mye som skal til når barna er så små. Vi voksne tror det må være så stort og jeft, men dagsturer er ofte mer enn nok for de små. Evnt telttur på nærmeste strand. Piknik, gårsbesøk, pølser på spidd..

Skrevet

Kan jeg spørre hvilken by du bor i? Eller hvor nærmeste by er? :) Litt lettere å tipse da :)

Anonymous poster hash: 4c286...055

Jeg bor i Østold :-) Men vi er absolut flyttbare med kollektivtransport ;-)

Telttur tør jeg ikke helt ennå før de er litt større.

Trenger ikke være stort og jevt, men moro og hyggelig og noe som kan vare litt lenger enn bare noen timer :-)

Takk for tips :-)

Hi

Skrevet

Når de er så små husker de ikke så særlig av ferier osv, det skal ikke mye til å glede de. Dette blir jo mer for din del, og for ønske om å gi de fine minner. Jeg hadde droppet det i år,hadde prioritert å finne på små ting. Barna lever i øyeblikkene, og spontane gleder kan være så mangt. Spar pengene og "stresset", kommer mange år fremover hvor du kan skape fine ferieminner som alle vil huske;-))

Anonymous poster hash: 89325...0bc

Skrevet

Henger meg på, også 2 små og ik mye i feriepotten. Men åpen gård er populært, og teltur er noe jeg vil prøve.

Anonymous poster hash: 79ae2...55c

Skrevet

Når de er så små husker de ikke så særlig av ferier osv, det skal ikke mye til å glede de. Dette blir jo mer for din del, og for ønske om å gi de fine minner. Jeg hadde droppet det i år,hadde prioritert å finne på små ting. Barna lever i øyeblikkene, og spontane gleder kan være så mangt. Spar pengene og "stresset", kommer mange år fremover hvor du kan skape fine ferieminner som alle vil huske;-))

Du har nok rett :)

Jeg har bare veldig lyst til å starte en tradisjon for oss... Husker så godt min egen barndom. Ikke fra jeg var 2 kanskje, men har et par småglimt fra jeg var 3 (og oppover) :)

HI

Skrevet

Du har nok rett :)

Jeg har bare veldig lyst til å starte en tradisjon for oss... Husker så godt min egen barndom. Ikke fra jeg var 2 kanskje, men har et par småglimt fra jeg var 3 (og oppover) :)

HI

Jeg er enig i dette. Kanskje bedre for alle å satse på dagsturer når de er så små og heller gjøre ting med overnatting når de blir litt større?

Anonymous poster hash: 05eba...f2b

Skrevet

Dra over til Sverige eller Danmark og lei en liten camping hytte. På campingplassene er det ofte flotte og store lekeplasser. Om du velger en plass ved vannet kan dere bade og plukke skjell også.

Om du bestiller tidlig er ikke f.eks. Stena line så dyrt heller.

Skrevet

Takk for tips igjen :-)

Har du forslag til steder i Sverige eller Danmark hvor vi kommer frem med kollektivt? :-) Jeg finnes ikke kjent :-P

Hi

Skrevet

Enestående familier har masse fine, billige aktiviteter! Anbefales!!

Skrevet

Enestående familier har masse fine, billige aktiviteter! Anbefales!!

Oi, for et fantastisk tilbud! Tusen takk for tips :)

HI

Skrevet

Kjenner du noen andre du kan bytte hus med i ferien? Feks noen på Sørlandet?

Da kan du bo gratis i deres hus mens de bor i ditt! Må være noen du stoler på!

Hva med besteforeldre? Kan dere gjøre det til en tradisjon å besøke dem? Kan feks sove i telt i Hagen deres! Selv om de bor i nærheten så kan dere reise på ferie til dem! :-)

Vi tar toget inn til byen en dag i vinterferien og i høstferien. Går på kaffe, shopper litt, kikker rundt, går på museum osv. Torturen tar 20 minutter men barna synes det er stas.

Kan du reise til syden med dine foreldre? Lettere å være flere voksne.

Hva med å ta båten til Danmark? Kanskje det er en campingplass i gåavstand til kaien? Eller bare kosetur, fram og tilbake!

Anonymous poster hash: e82b4...3ad

Skrevet

Det finnes også endel kristne familieleirer, der du og barna kan reise sammen. Mange kjekke aktiviteter!

Turistforeningen kan være et tips når de blir litt eldre!

Ungene her er fornøyd når vi setter opp trampolinen, finner fram grillen og vannsprederen til å bade i Hagen. Kjøpte et lite telt på obs til 199. (Tviler på det er vanntett). Ungene leker i teltet, stor stas.

Vi har picknic i Hagen og i skogen.

Går på mange turer på stranden. Av og til bare en liten ettermiddagstur på 1-2 timer, andre ganger hele dagen.

Når de var mindre besøkte vi ulike barnehager i helgene.

Ungene her elsker hjemmesommer (og vi har lite fint vær)!

I år fikk de velge ferie og velger hytta framfor syden! :-)

Vi skal og campe i telt i Hagen til foreldrene mine - 10 minutter kjøring hjemmefra. Ungene elsker det. Og vi har tilgang på grill, kjøleskap, toalett osv!!!

Skrevet

Siden barna dine er så små ville jeg hatt hjemmesommer et år eller to til. Pengene du ville brukt på ferie ville jeg spart på en egen feriekonto!

Så når barna er 1-2 år større ville jeg reist til abrahavn og dyreparken i Kristiansand. En opplevelse for livet! Men barna må være store nok til sabeltann og sjørøvere!

Skrevet

Togturer er genialt for små barn. Mine elsker å kjøre tog. Det er spennende nok i seg selv :)

Anonymous poster hash: 005c6...091
Skrevet

Siden barna dine er så små ville jeg hatt hjemmesommer et år eller to til. Pengene du ville brukt på ferie ville jeg spart på en egen feriekonto!

Så når barna er 1-2 år større ville jeg reist til abrahavn og dyreparken i Kristiansand. En opplevelse for livet! Men barna må være store nok til sabeltann og sjørøvere!Anonymous poster hash: e82b4...3ad

Jeg støtter denne her! Barna er så små at små dagsutflukter holder i massevis. Hvis du vil barna dine varige minner ville jeg heller spart og ventet til barna er 4-5 år.

En dagstur til Oslo med kjøring av trikk og buss kan være stas i seg selv! La barna få løpe i frognerparken, spise is og klatre i klatrestativet!

Ellers kan jeg tipse om Lilleputthammer som er ganialt for de aller minste. Dit kommer du med tog!

Skrevet

Tusen takk for mange flotte tips :)

Da blir det nok noen småturer hit og dit med tog, og så gjør jeg som dere foreslår og sparer feriepengene et par år :)

Vi har ingen familie vi kan reise på tur med, og jeg kjenner knapt folk. Utenom slekt, kan jeg telle andre bekjente på en hånd om jeg ikke regner med barnehageansatte og ymse annet helsevesen... Så føler meg litt alene.

Har godt samarbeid med barnas far da, så kanskje han ville vært med på sydentur om noen år, forutsatt at vi fortsatt har et så godt samarbeid. Men det er noe jeg vil planlegge i god tid, for jeg vil ikke skape masse tullball og trøbbel.

Tusen takk igjen for så mange flotte tips og ærlige meninger :)

Og happy valentines day alle sammen :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...