Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #1 Skrevet 12. februar 2014 Hvor i landet kommer dere fra som sier jenten, hytten osv... (For meg heter det jenta, hytta osv) Anonymous poster hash: cb32b...e5f
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #2 Skrevet 12. februar 2014 Jeg er født og oppvokst, og bosatt i Oslo. Både sier og skriver jenten, hytten, klokken osv. Anonymous poster hash: 63944...62a
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #3 Skrevet 12. februar 2014 Enten der jeg egentlig kommer fra, litt vest i Oslo, eller der jeg bor, i Bergen, kanskje? I Bergen eksisterer ikke hunkjønn som form, der heter det hytten og kuen og solen og klokken rett og slett.. Anonymous poster hash: e5297...c93
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #4 Skrevet 12. februar 2014 Takk for greie svar :-D Anonymous poster hash: cb32b...e5f
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #5 Skrevet 12. februar 2014 Jeg er født og oppvokst, og bosatt i Oslo. Både sier og skriver jenten, hytten, klokken osv. Anonymous poster hash: 63944...62a Det vanlige i Oslo er jenta, hytta, klokka osv. Anonymous poster hash: 8511a...96a
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #6 Skrevet 12. februar 2014 Jeg er født og oppvokst, og bosatt i Oslo. Både sier og skriver jenten, hytten, klokken osv. Anonymous poster hash: 63944...62a Det vanlige i Oslo er jenta, hytta, klokka osv. Anonymous poster hash: 8511a...96a Ikke på vesten hvor jeg er oppvokst. Det var bare raddisen som sa "jenta, hytta og klokka" da jeg vokste opp. Anonymous poster hash: 63944...62a
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #7 Skrevet 12. februar 2014 Bergen Anonymous poster hash: 70eae...cad
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #8 Skrevet 12. februar 2014 Jeg sier hytten, solen og døren, men ikke jenten. Er fra Bærum Anonymous poster hash: b5ea5...e78
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #9 Skrevet 12. februar 2014 Jeg er født og oppvokst, og bosatt i Oslo. Både sier og skriver jenten, hytten, klokken osv. Anonymous poster hash: 63944...62a Det vanlige i Oslo er jenta, hytta, klokka osv. Anonymous poster hash: 8511a...96a Ikke på vesten hvor jeg er oppvokst. Det var bare raddisen som sa "jenta, hytta og klokka" da jeg vokste opp. Anonymous poster hash: 63944...62a På vesten? Anonymous poster hash: 8511a...96a
håperpåvinterbarn Skrevet 12. februar 2014 #10 Skrevet 12. februar 2014 Bergensk har ikke hunnkjønn i dialekten, en litt mannsjåvenistisk dialekt mao
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #11 Skrevet 12. februar 2014 Oslo vest. Jeg har moderert meg med årene og sier "jenta" og "hytta" nå, men sier fortsatt "boken", "klokken" osv. Anonymous poster hash: 8ac6b...393
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #12 Skrevet 12. februar 2014 Fra Bergen Anonymous poster hash: 38c93...f2c
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #13 Skrevet 12. februar 2014 Det er danske former som stammer fra da dansk var offisielt språk i Norge. Dansk mistet hunkjønn for lenge siden, vi har tatt vare på det. Det er kun bergensdialekta som har kvitta seg helt med hunkkønn og a-endelser. I alle andre dialekter er det tre kjønn. Inkl. Oslo-dialekt. De få i Oslo og Bærum som ikke har a-endelser snakker riksmål som i bunn og grunn er dansk med norsk uttale. Jeg er fra Oslo, og jeg og alle jeg kjenner bruker a-endelser. Vet om ei dame på 80 på Frogner som sier boken, solen osv. Anonymous poster hash: ab28a...32c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå