Gå til innhold

Jenten og hytten. ... osv..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor i landet kommer dere fra som sier jenten, hytten osv...

(For meg heter det jenta, hytta osv)

 

Anonymous poster hash: cb32b...e5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er født og oppvokst, og bosatt i Oslo. Både sier og skriver jenten, hytten, klokken osv.



Anonymous poster hash: 63944...62a
Skrevet

Enten der jeg egentlig kommer fra,  litt vest i Oslo, eller der jeg bor, i Bergen, kanskje? I Bergen eksisterer ikke hunkjønn som form, der heter det hytten og kuen og solen og klokken rett og slett..



Anonymous poster hash: e5297...c93
Skrevet

Takk for greie svar :-D

 

Anonymous poster hash: cb32b...e5f

Skrevet

 

Jeg er født og oppvokst, og bosatt i Oslo. Både sier og skriver jenten, hytten, klokken osv.

 

Anonymous poster hash: 63944...62a

 

 

Det vanlige i Oslo er jenta, hytta, klokka osv.

 

Anonymous poster hash: 8511a...96a

Skrevet

 

 

Jeg er født og oppvokst, og bosatt i Oslo. Både sier og skriver jenten, hytten, klokken osv.

 

Anonymous poster hash: 63944...62a

 

 

Det vanlige i Oslo er jenta, hytta, klokka osv.

 

Anonymous poster hash: 8511a...96a

 

Ikke på vesten hvor jeg er oppvokst. Det var bare raddisen som sa "jenta, hytta og klokka" da jeg vokste opp.

 

Anonymous poster hash: 63944...62a

Skrevet

Bergen



Anonymous poster hash: 70eae...cad
Skrevet

Jeg sier hytten, solen og døren, men ikke jenten. Er fra Bærum

 

Anonymous poster hash: b5ea5...e78

Skrevet

 

 

 

Jeg er født og oppvokst, og bosatt i Oslo. Både sier og skriver jenten, hytten, klokken osv.

 

Anonymous poster hash: 63944...62a

 

 

Det vanlige i Oslo er jenta, hytta, klokka osv.

 

Anonymous poster hash: 8511a...96a

 

Ikke på vesten hvor jeg er oppvokst. Det var bare raddisen som sa "jenta, hytta og klokka" da jeg vokste opp.

 

Anonymous poster hash: 63944...62a

 

På vesten?

 

Anonymous poster hash: 8511a...96a

Skrevet

Bergensk har ikke hunnkjønn i dialekten, en litt mannsjåvenistisk dialekt mao ;)

Skrevet

Oslo vest. Jeg har moderert meg med årene og sier "jenta" og "hytta" nå, men sier fortsatt "boken", "klokken" osv.



Anonymous poster hash: 8ac6b...393
Skrevet

Fra Bergen

 

Anonymous poster hash: 38c93...f2c

Skrevet

Det er danske former som stammer fra da dansk var offisielt språk i Norge. Dansk mistet hunkjønn for lenge siden, vi har tatt vare på det.

 

Det er kun bergensdialekta som har kvitta seg helt med hunkkønn og a-endelser. I alle andre dialekter er det tre kjønn. Inkl. Oslo-dialekt. De få i Oslo og Bærum som ikke har a-endelser snakker riksmål som i bunn og grunn er dansk med norsk uttale.

 

Jeg er fra Oslo, og jeg og alle jeg kjenner bruker a-endelser. Vet om ei dame på 80 på Frogner som sier boken, solen osv.

 

Anonymous poster hash: ab28a...32c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...