Gå til innhold

Hadde dette vært frekt eller nedlatende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På vei til jobb en iskald vindfull dag gikk jeg forbi en ung, litt ruskete utseende og tynnkledd mann som rotet etter flasker i søppelbøtter.

Fikk plutselig en innskytelse om å spørre om jeg skulle spandere en kaffe og en bolle på ham i kaffebaren som lå rett ved. Tenkte at vi bare kunne gå inn, så kunn jeg kjøpe en take-away-kaffe til meg selv g s noe til ham som han kunne sette seg ned med og f varmen i seg.

Men så gjorde jeg det ikke, for jeg tenkte at han ville syns det var nedverdgende.

Hva tror dere?

En annen gang kom det en gamme sgøynerkvinne bort og tigget meg om penger. Hun skjønte ikke språket, men jeg fikk sgnalisert at jeg ikke hadde cash (vi var i Sverige og jeg hadde nettopp ankommet og ikke tatt ut penger). HUn pete da på en kafé og på magen sin. SÅ da kjøpte jeg en kaffe, en sandwitch og en bolle til henne - og hun ble KJEMPEGLAD og fikk tårer i øynene og velsignet meg og klappet på meg.

Det var jo fint, men så føler man også et ubehag - på en måte at det er så feil - urettferdig - at jeg skal gå der og være krøsus og føle meg grei for noe så lite, som aldri skulle ha vært nødvendig i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: 0a742...bb7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han rotet etter flasker i en søppelbøtte så er han nok langt forbi punktet for nedverdigelse...

Go for it!! :)

Skrevet

På ingen måte frekt eller nedverdigende, bare hyggelig :)

Skrevet

Flott tanke, stopp opp neste gang og tilbt noe spisende.

Anonymous poster hash: 1d9a5...8fd
Skrevet

Kjempefin tanke HI :)

Når jeg jobbet i byen før kjøpte jeg ofte kaffe hos Seven eleven på vei til jobb og fikk disse stempelkortene for hver femte gratis kaffe. Når jeg hadde spart opp gav jeg de ofte videre til de narkoname og responsen var alltid positiv :) Jeg tror tanken om at noen tenker på dem overskygger alt av nedverdigelse osv. :)

Gjør det! :)

Anonymous poster hash: 4dcf9...539
Skrevet

Bare gjør det.

Jeg hadde i lang tid gitt litt småpenger til en gammel mann som ba om småpenger.

En kveld kom ikke bussen min og det var iskaldt. Kom i prat med han og det endte med at jeg ba han på en kaffekopp rett ved holdeplassen. Og vet du hva denne gamle mannen hadde en fantastisk historie. Han hadde jobbet innen finans i sine unge år. Kone og barn og en høy stilling. Han reiste mye i jobb og det ble mye alkohol og etterhvert kokain.

Han tjente masse penger. Dyrt hus og mange biler.

Så en dag sa det stopp. Han var avhengig av stoff. Gjorde en dårligere jobb og på 6 måneder var han uten jobb, kone, barn, hus og bil.

Nå var han ikke narkoman lengre men drakk fortsatt. Hadde nesten ingen kontakt med familien, bodde i en ett-roms og tigger penger for å få råd til alkohol.

For en historie og for en fin fyr.

Tviler ikke på at han har såret mange på sin vei og nå betaler for dette. Uansett han var reflektert, smart, snill og en god samtalepartner. Jeg fikk en oppvekker. Sist jeg så han var jula for to år siden. Han gav meg en klem og kalte meg engelen. Ikke sett han siden det.

Lurer på hvordan det går med han?

Bak hvert ansikt er det en historie som kan være nyttig og spennende.

Anonymous poster hash: f49bf...e19

Skrevet

Hvis jeg har god tid tar jeg meg alltid en prat og spanderer en kaffe på disse slitne alkoholikerne. Har alltid blitt møtt av takknemlighet :) 

En periode var det spesielt en som jeg pratet med nesten hver dag etter jobb. Han holdt til ved busstoppet hvor bussen min gikk fra. Dette er muligens det mest kloke, reflekterte og interessante menneske jeg noen sinne har møtt. Han lærte meg mye om livet. Og jeg lyste opp hverdagen hans. Vinn - vinn :) 

Plutselig forsvant han. En hel uke gikk uten at han stod på plassen sin. Jeg forhørte meg litt rundt og fikk vite at han var død. 

Tenker støtt på den mannen.

Skrevet

Hm, takk for at dere deler deres erfaringer.

Høres ut som om jeg bare må gjøre det neste gang sjansen byr seg.

HI :-)

Anonymous poster hash: 0a742...bb7
Skrevet

Høres snilt ut av deg :)

Anonymous poster hash: 167af...94c

Gjest elisa bt
Skrevet

Tviler på at tilbud om kaffi eller en matbit blir sett på som nedlatende, men det spørs jo selvsagt litt hvordan du vinkler spørsmålet. Du jo si at du har lyst på en kopp kaffi, men synes det er så kjedelig å sitte alene, også si at du spanderer en kopp hvis han holder deg med selskap. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...