Gå til innhold

Hvordan kan jeg være til hjelp for andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i midten av 30-årene. Har god utdannelse, god jobb med bra lønn, mann med tilsvarende god inntekt, leilighet, bil, alt jeg trenger. Men føler jeg mangler mening og glede i livet mitt, er egentlig litt deprimert. Tenkte jeg kanskje ville få det bedre om jeg kunne være til nytte for noen. Vinn-vinn - jeg hjelper dem, og meg selv i samme slengen! Typisk kunne vært en alenemor som trenger en venn og litt avlastning, eller å bli bedt på middag el av og til dersom matbudsjettet er stramt. Eller kanskje ta med meg babyen og besøke en ensom eldre.

Men hvordan blir man involvert i noe slik? Forslag? Jeg bor på Oslo vest og kjenner hverken alenemødre eller enslige eldre. Alle i min omgangskrets er ressurssterke.

Anonymous poster hash: 12f15...133

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville anbefalt deg å ta kontakt med Frivillighet Norge, og hør om de vet det et sted man kan "melde seg" til tjeneste :)

Anonymous poster hash: 5f298...6ea
Skrevet

Skulle ønske du kunne kommet til meg <3

Anonymous poster hash: 7f5f3...d13

Skrevet

Røde kors omsorg f.eks :-) eller besøkstjenesten! Finnes i nesten hele Norge!

Skrevet

Litt skeptisk må jeg innrømme. Du virker litt arrogant på meg. Kjenner ingen alenemødre. Virkelig?

Anonymous poster hash: 709ef...4b7
Skrevet

Litt skeptisk må jeg innrømme. Du virker litt arrogant på meg. Kjenner ingen alenemødre. Virkelig? Anonymous poster hash: 709ef...4b7

Jeg gjør ikke det nei. Hvorfor er det så vanskelig å tro på? Kan ikke gjøre noe med at du tror jeg er arrogant. Er i bunn og grunn ute etter å hjelpe meg selv her, og forhåpentligvis andre i samme slengen.

Skrevet

Tusen takk for forslag dere andre!

Skrevet

Jeg kjenner faktisk heller ingen alenemødre, helt tilfeldig, og kanskje ikke så rart siden jeg ikke kjenner så mange i det hele tatt.

Men jeg synes det er litt merkelig å antyde at det er en motsetning mellom å være alenemor og å være ressurssterk. Man må ikke være ressurssvak for at mannen skal stikke altså. :P

Anonymous poster hash: 61bb6...951
Skrevet

Jeg er i midten av 30-årene. Har god utdannelse, god jobb med bra lønn, mann med tilsvarende god inntekt, leilighet, bil, alt jeg trenger. Men føler jeg mangler mening og glede i livet mitt, er egentlig litt deprimert. Tenkte jeg kanskje ville få det bedre om jeg kunne være til nytte for noen. Vinn-vinn - jeg hjelper dem, og meg selv i samme slengen! Typisk kunne vært en alenemor som trenger en venn og litt avlastning, eller å bli bedt på middag el av og til dersom matbudsjettet er stramt. Eller kanskje ta med meg babyen og besøke en ensom eldre.

Men hvordan blir man involvert i noe slik? Forslag? Jeg bor på Oslo vest og kjenner hverken alenemødre eller enslige eldre. Alle i min omgangskrets er ressurssterke.

Skriver under på at du virker arrogant. Så alenemødre ikke er ressurssterke siden du skriver at du ikke kjenner noen alenemødre siden alle i din omgangskrets er ressurssterke? Da jeg og min venninne var alenemødre på 100% uten avlastning så hadde vi begge mastergrad med gode karakterer, faste trygge jobber, eget hus og bil, barna var med på aktiviteter og vi begge satt i FAU. Hvis du mener at det ikke er ressurssterkt så deg om det.

Prøv å ta nesa ned fra skyen den er plantet i og oppsøk folk som trenger hjelp.

Anonymous poster hash: f6fc9...e77

Skrevet

Jeg kjenner faktisk heller ingen alenemødre, helt tilfeldig, og kanskje ikke så rart siden jeg ikke kjenner så mange i det hele tatt.

Men jeg synes det er litt merkelig å antyde at det er en motsetning mellom å være alenemor og å være ressurssterk. Man må ikke være ressurssvak for at mannen skal stikke altså. :P

Anonymous poster hash: 61bb6...951

Eller å dumpe en mann som plutselig viser dårlige sider, endrer seg etter å ha blitt far og er til skade både for barna og samboer/kone. Dette var tilfelle her, eksen begynte å fly og ligge med alt som gikk i skjørt og vise voldelige tendenser.

Anonymous poster hash: f6fc9...e77

Skrevet

Fikk bare en følelse av "Her kommer jeg, rik og vellykket, for å hjelp lille deg"

Beklager! Fint at du vil hjelpe andre, så lenge du gjør det med hjertet. :)

Anonymous poster hash: 709ef...4b7
Skrevet

Hehe det var voldsomt til nærtagenhet da! Skulle være unødvendig å presisere at jeg ikke tror at alle alenemødre er ressurssvake, men at jeg er klar over at NOEN er det, og gjerne skulle hjulpet noen av dem!

Skrevet

Jeg meldte meg som støttekontakt. Er nå støttekontakt for en mindreårig jente med flyktningebakgrunn. Utrolig givende og det er virkelig en vinn-vinn situasjon! :)

Anonymous poster hash: 65ed6...355

Skrevet

Fikk bare en følelse av "Her kommer jeg, rik og vellykket, for å hjelp lille deg"Beklager! Fint at du vil hjelpe andre, så lenge du gjør det med hjertet. :)Anonymous poster hash: 709ef...4b7

Jeg er ikke vellykket. Jeg har mange problemer i livet mitt, som har resultert i angst og depresjoner. Det jeg imidlertid har, er materielle ting og ekstra tid.

Skrevet

Skjønner ikke helt at så mange oppfattet HI som arrogant? Tvert om, jeg synes hun viser seg sårbar! Og det er vel ikke vanskelig å forstå at om omgangskretsen består av par med både økonomi og nettverk på plass så kryr det ikke av folk som trenger besøk eller hjelp der..Det er en ting som er helt sikkert, HI, og det er at det er mange som trenger en utstrakt hånd. Prøv frivillighetssentralen, som noen nevnte. 

Det gir utrolig mye glede å hjelpe andre, jeg er selv i et lavtlønnsyrke hvor jeg føler meg ekstremt heldig og rik på grunn av opplevelsen og kjærligheten jeg møter på jobb. Jeg vet jeg er priviligert som har blitt født med akkurat stor nok sølvskje i munnen til at jeg har råd til å ha den jobben jeg har, på tross av lønnen...Den betaler seg nemlig mye mer i glede enn i kroner, men det gir meg så mye glede at det er vel verdt det. 

Lykke til! Både for din egen del, og for de som trenger en hånd.

Skrevet

Skjønner ikke helt at så mange oppfattet HI som arrogant? Tvert om, jeg synes hun viser seg sårbar! Og det er vel ikke vanskelig å forstå at om omgangskretsen består av par med både økonomi og nettverk på plass så kryr det ikke av folk som trenger besøk eller hjelp der..Det er en ting som er helt sikkert, HI, og det er at det er mange som trenger en utstrakt hånd. Prøv frivillighetssentralen, som noen nevnte. 

Det gir utrolig mye glede å hjelpe andre, jeg er selv i et lavtlønnsyrke hvor jeg føler meg ekstremt heldig og rik på grunn av opplevelsen og kjærligheten jeg møter på jobb. Jeg vet jeg er priviligert som har blitt født med akkurat stor nok sølvskje i munnen til at jeg har råd til å ha den jobben jeg har, på tross av lønnen...Den betaler seg nemlig mye mer i glede enn i kroner, men det gir meg så mye glede at det er vel verdt det. 

Lykke til! Både for din egen del, og for de som trenger en hånd.

Tusen takk!

Skrevet

Hør med feks en frivillighetssentral. Her i kommunen har de noe som heter språksprell. Der utenlandske møter norske for å lære norsk!

Anonymous poster hash: 2d25a...86e

Skrevet

Jeg syntes det er flott at du vil gjøre noe både for deg selv og andre! :) 

Noe jeg selv hadde god bruk for da mitt liv tok en sving nedover var Home - start. 

jeg vet det er mange som får hjelp i ulik grad av de, jeg kan bare fortelle om mitt møte der.

Jeg ble alvorlig syk. Jobb, nettverk og alt forsvant for meg. Bodde i en ny by hvor jeg ikke kjente noen, og det hjelp jo ikke på psyken det... 

kom i kontakt med home-start gjennom helsestasjonen. (Jeg var alene med et krevende barn)

Fikk "tildelt" en kontakt derfra som home-start mente passet oss.

De var en hyggelig dame. Hun tok oss med rundt i byen, viste oss rundt, var på besøk, tok oss med på besøk hjem, tok barnet mitt alene på besøk så jeg fikk slappet av litt. osv osv 

fantastisk dame og fantastisk  opplegg!! det var virkelig gull verdt for oss! 

Jeg er nå frisk og oppegående og har eget nettverk i byen. Men hadde det ikke vært for Home-star vet jeg helt ærlig ikke hvordan det hadde gått... 

http://home-start-norge.no/om-oss/home-start-norge

Anonymous poster hash: 6b4a2...6c6
Skrevet

Jeg syntes det er flott at du vil gjøre noe både for deg selv og andre! :) Noe jeg selv hadde god bruk for da mitt liv tok en sving nedover var Home - start. jeg vet det er mange som får hjelp i ulik grad av de, jeg kan bare fortelle om mitt møte der. Jeg ble alvorlig syk. Jobb, nettverk og alt forsvant for meg. Bodde i en ny by hvor jeg ikke kjente noen, og det hjelp jo ikke på psyken det... kom i kontakt med home-start gjennom helsestasjonen. (Jeg var alene med et krevende barn)Fikk "tildelt" en kontakt derfra som home-start mente passet oss.De var en hyggelig dame. Hun tok oss med rundt i byen, viste oss rundt, var på besøk, tok oss med på besøk hjem, tok barnet mitt alene på besøk så jeg fikk slappet av litt. osv osv fantastisk dame og fantastisk  opplegg!! det var virkelig gull verdt for oss!  Jeg er nå frisk og oppegående og har eget nettverk i byen. Men hadde det ikke vært for Home-star vet jeg helt ærlig ikke hvordan det hadde gått...  http://home-start-norge.no/om-oss/home-start-norge Anonymous poster hash: 6b4a2...6c6

Så flott! Og er sikker på at damen fikk vel så mye ut av det som deg! Fikk gleden av å bli kjent med både deg og barnet ditt, pluss å føle at hun kunne være til nytte for noen. Takk for forslaget.

Skrevet

Du kan bli flyktningguide.

Anonymous poster hash: 7cf59...39c
Gjest meg&mini
Skrevet

Hva med å bli frivillig i Røde Kors?

Jeg er selv frivillig i Røde Kors og Kreftforeningen. Kan ikke annet enn å anbefale det:)

Skrevet

Om du tenker du kan forplikte deg til faste tider, kunne kanskje besøkshjem for barneverntjenesten være noe for dere? Det er det stort behov for i hele Oslo, også i de vestlige bydelene (og ingenting i veien for å være besøkshjem for et barn fra f.eks sentrumsbydelene om dere har anledning til å hente og bringe).

Da har man et barn på besøk f.eks tredje hver helg, og får en liten lønn for dette. Det handler både om å avlaste foreldre (som ofte er aleneforsørgere med lite nettverk) og å gi barnet opplevelser og erfaringer det ikke vanligvis får. Disse barna er som oftest i alderen 5-12.

Anonymous poster hash: e0284...d75
Skrevet

Herregud, for noen sure megger, synes overhodet ikke du høres arrogant ut. Hva med å være flyktningguide for en hel familie som har fått opphold? Det var min venninne, hennes familie ble satt i kontakt med en palestinsk familie med små barn, veldig flott ifølge henne.

Skrevet

Tusen takk for veldig mange gode forslag som jeg ikke hadde tenkt på selv! Nå ble jeg straks i litt bedre humør:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...