Gå til innhold

Fra 2 til 3 barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gikk det?

Økonomisk?

Bytte bil (bilsete)?

Mer stress?

Hvordan reagerte eldre søsken?

Hadde dere egen bolig/leie?

Vanskeligere å få boliglån/eller blir det bare litt mindre man får låne?

Jeg trenger masse positivt for å overbevise mannen min om å få et barn til.

Anonymous poster hash: 09d72...acb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt

Skrevet

Vi sitter med 3 kranglete barn, trodde det skulle gå fint men den gan ei. nå har vi god økonomi så bil , hus har ikke vert problemer for oss. problemet kom med nr. 3

Anonymous poster hash: 8b602...d1d
Skrevet

Her holder alt på å rakne etter at vi fikk nr 3. Det er mer stressende og barnet ble født med misdannelser og bare det er en stor påkjenning. Bilen ble byttet og huset ble for lite. Angrer ikke men om jeg hadde visst hvor tøft det ble så hadde jeg valgt annerledes. Enten ville jeg lagt være eller så hadde jeg ventet litt lenger.

Anonymous poster hash: 407c5...b35

Skrevet

Her går det strålende! Barn nr 3 er et vidunderbarn og gikk rett inn i rutiner. De to eldste krangler en del seg i mellom men er begge enige om at minstemann gjør familien komplett. Mindre stress, mor er mer avslappet, -merker egentlig ikke at nr 3 er her annet enn mer kos 😊

Skrevet

Vi har stort hus og grei økonomi da.. Litt for liten bil, men det går.

Skaffet oss forresten vaskehjelp med nr 3.. Kanskje det er derfor ting er lettere nå 😉

Skrevet

Nr tre gjorde familien komplett. Vi kjøpte større hus av behov og kjøpte en bil til, så vi har to. De eldste er store nok til å sitte uten sete. Mindre krangler mellom de eldste, mindre tid, men mer harmoni og kos. Det var det lureste vi kunne gjort. Syns ikke overgangen fra 2-3 ble merket. Fra 1-2 derimot, var grusom :)

Anonymous poster hash: e6f64...578

Skrevet

Det er veldig, veldig hektisk! Jeg er så sliten at jeg snart segner om! Økonomisk merkes det jo selvsagt. Enda en som skal ha klær, bleier, utstyr osv. Vi har vår egen bolig, men jo flere barn man har jo vanskeligere er det å få lån.

Angrer jeg? Nei! Nå er familien komplett:)

Anonymous poster hash: ba87c...2c8

Skrevet

Nr tre veltet hele lasset her..! Var totalt og komplett kaos i flere år. Ok nå.

Anonymous poster hash: 25c27...2a4

Skrevet

Jeg lurer også på det samme. Og når noen her sier at den tredje "veltet hele lasset", så lurer jeg på hvordan de to andre barna var og hvor stor aldersforskjell det er på barna.... Kan ikke se for meg og skjønne hvorfor det skal være så mye verre med tre enn to barn?? Håper noen vil svare på det :)

Er så godt som fast bestemt på å få en tredjemann. Men lurer veldig på hvorfor det er så ille med tre barn......

Er det samarbeidet mellom foreldrene som rakner eller er det barna som krangler seg imellom eller???

Anonymous poster hash: d7529...0b3

Skrevet

Nr tre var det som gjorde at vi mistet kontrollen. Syns to barn var lekende lett, nr 3 kom for tre år siden og det er først nå vi begynner å bli orden på ting og kan kose oss. De er 9, 5 1/2 og 3 år. Elsker barna mine og er glad vi fikk tre, men usikker på om jeg vil anbefale det... :-) barn nr 2 er utfordringen her.

Anonymous poster hash: 96b28...d47

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Klart det er mer stress og mas når man må avgårde akkurat når minste skal sove og mannen ikke er hjemme, men det går det og. Eldste er 9 så hun kan fint se etter mini mens jeg henter han i midten på skolen, eller kjører han i bursdag. Litt kaos er det jo når jeg er alene med alle tre selvsagt, men det går som regel greit . Trikset er nok rutiner :-)

Skrevet

Jeg lurer også på det samme. Og når noen her sier at den tredje "veltet hele lasset", så lurer jeg på hvordan de to andre barna var og hvor stor aldersforskjell det er på barna.... Kan ikke se for meg og skjønne hvorfor det skal være så mye verre med tre enn to barn?? Håper noen vil svare på det :)

Er så godt som fast bestemt på å få en tredjemann. Men lurer veldig på hvorfor det er så ille med tre barn......

Er det samarbeidet mellom foreldrene som rakner eller er det barna som krangler seg imellom eller???

Anonymous poster hash: d7529...0b3

Det er ikke ille med tre barn. Det er kjekt. Men, det er ALDRI pause. Når en av våre er på overnatting hos andre føles det omtrent som om vi har ferie. De er ikke spesielt vanskelige barn og har ingen diagnoser. Men det er travelt! Man er bare to foreldre, og man har gjerne hver sin jobb. De er tre små, ulike personer som trenger hjelp, støtte og tid non stop.

Anonymous poster hash: 96b28...d47

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Kjøpte forøvrig ny bil mens vi tenkte på å få nr tre, med plass til tre seter. Hus hadde vi, måtte bare bygge et nytt rom. Foreløpig er det greit med økonomi, han arver etter han i midten ;-)

Skrevet

Hvordan gikk det?

Økonomisk?

Bytte bil (bilsete)?

Mer stress?

Hvordan reagerte eldre søsken?

Hadde dere egen bolig/leie?

Vanskeligere å få boliglån/eller blir det bare litt mindre man får låne?

Jeg trenger masse positivt for å overbevise mannen min om å få et barn til.

Her kom nr tre som en overraskelse, vi skulle stoppe etter nr to men sånn ble det ikke.

Vi hadde akkurat flyttet, så plassen var ikke noe problem. Boliglån hadde vi jo allerede, så det var heller ikke en problemstilling for oss. 

Vi måtte ha større bil, og økonomien er pr i dag dårligere siden jeg har lavere lønn i permisjon. 

Brødrene har taklet babyen bra, de krangler ikke stort de to eldste, så får håpe det blir sånn med minsten også... (?) 

Mindre stress pr nå, men det blir nok mer når jeg skal tilbake i jobb, og ikke har like mye tid til ungene.

Kan ikke skjønne at jeg var lei meg for å bli gravid når jeg nå ser vidundere vi har fått! Det gode veier opp for det vonde :) Min mann hadde nok lyst til at jeg skulle ta abort, men i dag er også han fryktelig glad for at jeg ikke gjorde det :) 

Anonymous poster hash: 6a06b...186

Skrevet

Jeg har en teori om at det kan være tyngre om de to siste kommer tettere enn de to første. Jeg har to tette. De er større nå og nr 3 er på tur. Tror det blir hektisk, men tror ikke jeg får sjokk etter å ha hatt to barn med 15 mnd imellom. Hadde det tøft med nr 1, så jeg forberedte meg på det verste med nr 2. Det gjør jeg med nr 3 også. Vet at ting går seg til, selv om det kan ta et par år eller tre.

Anonymous poster hash: a97eb...80e

Skrevet

Her har vi tre tette og det anbefaler jeg virkelig ikke. Angrer ikke, og kunne ikke vært foruten minste, men vil ikke råde noen til å gjøre det samme som oss. Forholdet er på felgen, babyen trenger ekstra oppfølging, de to eldste får for lite oppmerksomhet og oppførselen blir deretter, og vi er midt i en nedadgående spiral. Nå er det snakk om å overleve og stable oss på beina igjen om noen år tror jeg. Håper vi klarer det.

Enig i at det nok er lettere om det er større aldersforskjell mellom nr 2 og nr 3.

Anonymous poster hash: ed149...f5e

Skrevet

Gikk veldig bra for oss, ungene leker mer sammen nå, og kjemien i mellom barna er helt topp.

Klart det er mer å gjøre, mer stress, enda en som roter etc, men for oss går det helt greit.

Økonomisk merker man en til, helt klart. Men vi har forsåvidt økonomi til det, så det har vi ikke tenkt spesielt på.

Byttet bil, fra toyota corolla til toyota verso syvseter, da ble det god plass.

Huslån har vi fra før, så intet behov for å flytte.

Noe som gjør det greit for oss er at vi bor sentralt, har kort vei til barnehage og jobb. I tillegg er det veldig sentralt i stor by, så alt er nært. Intet rush før og etter jobb, så logistikken er fin. vi har hage og god plass til at ungene kan leke ute. Leiligheten er ikke superstor, men har nok soverom etc, så vi tenker litt praktisk med nettopp bolig. Men så har vi flaks med bolig da det kjennes ut som enebolig, som en seksjon i et minisameie i villastrøk.

Rolig skolevei, slik at eldste kan gå etc.

Barn i alle hus omkring.

Tror det har mye å si med nettopp logistikken når man har flere barn, samt at det er mange barn i nærheten. Det letter hverdagen.

Skrevet

Her var overgangen fra 2 til 3 helt fantastisk, jeg har aldri kost meg sånn noen gang jeg som i permisjonen med nr 3 :)

De to eldste var 6 og 3,5 år da nr tre kom, og det gikk helt fint. Jeg gikk hjemme første året til eldste på skolen og det var kjempegreit. Nr 3 hadde noen utfordringer, så det fysio to ganger i uken fra hun var 14 dager gammel og en del besøk på sykehus, men jeg hadde jo permisjon mens de to eldste var i barnehage og skole/sfo så det gikk fint.

Vi fikk nr fire 21 mnd eller nr tre ;)

Nå er barna 5 år, 6,5 år, 10 år og 12,5 år og hverdagen er hektisk, men det går virkelig helt greit. Det blir mer å gjøre når de vokser til, merker det nå som vi har tre stykker i barneskolen, lekser, vennebesøk, fritidsaktiviteter, dugnader, foreldremøter, barneselskaper osv osv tar mye tid og det er ofte litt av en kabal som må legges når det kommer til logistikk, veldig mye skjer jo samtidig. Av og til savner jeg tiden da alle gikk i barnehage og vi bare kunne hente dem klokken fire og kose oss frem til leggetid.... Men det er gøy med større barn også.

Vi bygde på huset og kjøpte større bil.

De største utgiftene er nå utstyr og mat egentlig. Det koster litt med skiutstyr, sykler, skøyter, fotballsko, treningstøy, vinterklær, sko osv, for ikke å snakke om at det vel knapt finnes fritidsaktiviteter som ikke koster flere tusen kroner i året lenger. Tenåringsgutter spiser spiser enorme mengder mat, ihvertfall i perioder. Det er ganske fascinerende å se hvordan ungdommer som er slanke som mynder kan forbrenne mengder mat som en elefant...

Anonymous poster hash: 17c5c...440
  • 3 uker senere...
Skrevet

Vi hadde hus og bil hadde vi allerede kjøpt stor nok til at vi kunne få nr 3.

Familien er komplett og søstrene som var 4,5 og 7 år når lillebror kom gleder seg kjempe mye over han. De eldste kan krangle litt, men det gjorde de før og. Økonomien går greit. Lillebror er med overalt (sånn er det å ha eldre søsken), må jo ut på ting, men ingen problem. Han er vant til det. Vi vurderte nr 3 når mellomste var ett.., men sjele glad det ikke ble sånn. Er hun som har vært mest umulius ;)

Så helt fantastiskt med 3, men ville ikke hatt de tettere.. :)

Anonymous poster hash: ec735...48e

Skrevet

Åh, nr 3 er en herlig liten skatt <3

Jeg skal for all del ikke lyve, 3 barn er travelt, men det er travelt på en positiv måte! Familien er så herlig komplett :-D Det er ikke sååå mye mer travelt enn det var med to. Jeg forstår ikke at tredjemann liksom skal velte hele lasset på egenhånd, og tenker at det da må ha vært et lass med dårlig fundament i utgangspunktet.

Klart, dersom man kjenner at det er helt opp til randen med to, så er kanskje ikke tredjemann det som løser problemet, hehe. Det hender jo at man blir sliten innimellom, men det skjedde jo både da vi hadde 1 barn og den tiden vi hadde 2 barn.

Jeg har 2 år mellom de to siste. De to eldste forguder lillebror, og han er oppriktig overbegeistret for sine søsken. Jeg har stor tro på et nært og kjærlig søskenforhold mellom alle tre. De to eldste er veldig avhengig av hverandre og leker godt sammen, til tross for noen år mellom (4 år).

Vi hadde enebolig, så plass og økonomi har ikke vært et problem. Vi kjøpte ny bil, en 7-seter.

Anonymous poster hash: 9ce5f...fd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...