Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #1 Skrevet 11. februar 2014 Sover de rundt? Det gjør nemlig ikke vår gutt, født juni 09. Han våkner stort sett hver natt av diverse grunner- mareritt,vokseverk, feil sovestilling, hosting, uforklaringe grunner osv. Er jammen ikke mange nettene i løpet av et år han sover rundt. Har vært slik hele livet. Aner ikke hva vi skal gjøre med det, men det er slitsomt. Anonymous poster hash: 62c90...bc5
Gjest 5 andre Skrevet 11. februar 2014 #2 Skrevet 11. februar 2014 Har alltid sovet bra, men det siste året har hun kommet inn til oss bortimot hver natt. Har roet seg den siste måneden. Vi har ikke gjort noe ut av det og latt henne styre det selv. Våkner av og til av voksesmerter, men ikke ofte.
MillaCamilla Skrevet 11. februar 2014 #3 Skrevet 11. februar 2014 Han sover. Kommer ofte ruslende inn til oss på sen-natta og sover videre.
Plutselig_gravid Skrevet 11. februar 2014 #4 Skrevet 11. februar 2014 (endret) Vår er snart 5 år. Hun kommer stort sett tuslende inn til oss i 04-05 tiden og sover videre. Hun har mye mareritt for tiden. Husker storebroren også kom mye inn til oss og hadde mye mareritt i 4-5 års alder. Hun har forresten litt nattskrekk innimellom også. Hun sov hele natten uten å våkne fra hun var 0-4 år Endret 11. februar 2014 av Plutselig_gravid
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #5 Skrevet 11. februar 2014 Samme her! Vår fyller 5 denne mnd. Kan telle på ei hånd antallet netter hun har sovet hele natta. Tisser to ganger per natt, voksesmerter noen netter ca annenhver mnd, gråter og skriker av ukjente gunner, hoster nesten hver natt hele vinteren. Forferdelig slisomt! Men nå er det bedre enn tidligere. Før var det også nattskrekk. Har blitt bedre siden i høst da hun og lillebror fikk køyeseng og deler rom. Før det sprang vi inn og ut av rommet minst ti ganger hver kveld, og om natta fikk hun sove med oss for at vi skulle orke. Innbiller meg det ercen trygghetsgreie siden det er bedre nå når hun har lillebror der? har ingen gode tips, men syns selv det var en lettels å høre at det fins fler... sovner han selv på rommet for kvelden? Vi øvde på det med vår, men det var da hun var to. Det hjalp også litt syns vi. Nå er det egentlig lillebror som er værst og våkner flest ganger av dem. Trøster meg med at vi har en baby som har sovet hele natten i alle sine 4 mnd!! Endelig en soveunge, håper det fortsetter!! Anonymous poster hash: 41864...9f6
moota m storebror&lillebror Skrevet 11. februar 2014 #6 Skrevet 11. februar 2014 Lillebror er blitt 6 1/2 år nå. Men var lenge slik at han ikke sov rundt og fikk god søvn. Jeg skiftet på senga hyppigere, luftet godt og gav han en tuttekopp med vann. Det hjalp. Han var så tørst om nettene.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #7 Skrevet 12. februar 2014 Sover stort sett rundt. Dvs., jeg vet at han står opp for å tisse, men han vekker ikke oss og legger seg igjen. Snart 5 år. Anonymous poster hash: 89d3d...5b6
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #8 Skrevet 12. februar 2014 Han har omtrent alltid sovet rundt. Nå for tiden hender det han våkner og gråter pga voksesmerter. Men regner med det gir seg snart. Han roer seg på 5 min. Anonymous poster hash: f9daa...103
LillaGorilla♥♥ Skrevet 12. februar 2014 #9 Skrevet 12. februar 2014 Min på snart 5 våkner som regel fordi hun vil tisse i løpet av natta. Da kommer hun også gjerne tuslende inn til oss. Helt greit, hun sovner igjen med en gang, og det plager ikke oss.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #10 Skrevet 12. februar 2014 Min sover som regel, men noe vokseverk blir det jo. Problemet vårt er ikke at han våkner, men at han står opp så aaaltfor tidlig, vi liker å sove litt lenger enn til halv 6;) Anonymous poster hash: dd925...b66
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #11 Skrevet 12. februar 2014 Har fire barn hvor yngste er 5 år, to av dem har sovet rundt fra de var rundt 6 mnd gamle, og to av dem var trollete på natta til de var rundt 1,5 år. Men fra det er det bare ved sykdom de er våkne på natta altså, 5 åringen legger seg klokken 19 og våkner rundt 6.30 på morgenen, aldri våken på natta. Sist hun var våken på natta var en gang i fjor vinter som hun hadde feber... Nå som ungene er mellom 5 og 13 år går det seriøst sikker 6 til 12 mnd mellom hver gang vi blir vekket om natta. Det hender selvfølgelig noen av dem våkner, men de legger seg bare til å sove igjen uten å vekke oss. De periodene det har vært voksesmerter har det gjerne vært i 22-23 tiden på kvelden de har våknet og vært survete og urolige en liten stund før de har sovnet igjen, så det har egentlig ikke forstyrret vår nattesøvn for det har vært rett før vi selv skulle i seng. Rart unger skal være så forskjellige på dette, vi er heldige skjønner jeg. Anonymous poster hash: 8e151...7d8
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #12 Skrevet 12. februar 2014 Har en gutt som alltid har hatt et godt sovehjerte. Sovet rundt siden han var 'bitteliten'. Kan telle på en hånd når han har vært våken og sover gjerne 12-13 timer/natt. Er heller ikke våken for å tisse. Det går seg til for alle til slutt! Men skjønner at ventetiden blir lang.. Anonymous poster hash: e7cca...5a7
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #13 Skrevet 12. februar 2014 Vår jente på 4 år våkner også omtrent hver natt, og har alltid vært veldig urolig på kveld og natt. Nå har vi lagt madrass på gulvet på vårt rom som hun kan legge seg på dersom hun våkner og kommer inn til oss, så da blir det litt roligere netter på oss også. I korte perioder (maks 4-5 netter), kan hun sove rundt, men da våkner hun til gjengjeld veldig tidlig og er faktisk mer grinete. I vårt tilfelle mistenker jeg at det er noe mer bak denne dårlige søvnen. Vi har to barn som har sovet rundt fra de var 8-10 mnd gamle, men så har vi også et barn på 11 år som heller ikke sover rundt enda. Jenta vår er veldig lik 11-åringen på mye, og 11 åringen har nå blitt diagnostisert med ADHD. Hun er et krevende barn på dagtid, noe også barnehagen påpeker, så jeg lurer på om det kan være noe sånt med henne også. Nå har selvsagt ikke alle barn med søvnvansker diagnoser, for all del, men jeg synes ofte at det viser seg at barn som ender opp med diverse diagnoser også har hatt mye søvnvansker. Anonymous poster hash: da0cb...94b
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #14 Skrevet 12. februar 2014 Har en gutt som alltid har hatt et godt sovehjerte. Sovet rundt siden han var 'bitteliten'. Kan telle på en hånd når han har vært våken og sover gjerne 12-13 timer/natt. Er heller ikke våken for å tisse. Det går seg til for alle til slutt! Men skjønner at ventetiden blir lang.. Anonymous poster hash: e7cca...5a7 Nei, det går seg ikke til for alle til slutt! Belager, men jeg blir faktisk provosert av slike uttalelser. Spesielt når de kommer fra noen som overhode ikke har erfaring med hvor utslitende det er med langvarige søvnproblemer hos barn. Som nevnt i det andre svaret mitt, så har ene barnet vårt på 11 år fortsatt knapt sovet rundt en eneste natt. Og det skulle jo vise seg at det er en grunn til det, men vi aldri ville gjettet da han var liten fordi han faktisk var et ganske rolig og helt normalt barn som aldri skilte seg ut. Symptomene hans viste seg ikke skikkelig før litt ut i skolealder. Søvnvansker har alt for lett for å bli feid under teppet med et "de vokser det nok av seg", men når barnet har bikket 3-4-5 år og fortsatt ikke sover skikkelig, så bør man kanskje tenkte litt annerledes. Da kan det være andre grunner til uroen på natten. Anonymous poster hash: da0cb...94b
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #15 Skrevet 12. februar 2014 Har gutt fra april 2009. Sover alltid hele natta - med mindre han tisser i senga og vi må opp og skifte sengetøy. Det skjer dessverre fra tid til annen. Anonymous poster hash: 0ac48...7d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå