Gå til innhold

Barnet mitt går ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

H*n er 1 år og 9 mnd.

Dette er mitt 4 barn, og de 3 andre gikk da de var 14 mnd gamle.

Mens siste mann har sluppet seg, men går ikke enda.

H*n kan gå noen skritt mellom meg og mannen. Og etter gåvogn,

går ikke av seg selv.

Noen andre som er i samme bås? Noen tips til å få barnet mitt til å gå?

Hva gjorde dere for å få barnet ditt til å gå?

Anonymous poster hash: de4e7...126
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du pratet med lege/helsesøster? Det er nok ikke mye vi som foreldre kan gjøre. Men kanskje gåstol?

Anonymous poster hash: 1a2c6...fa8

Skrevet

Da bør han kikkes på av fysioterapeut og evt lege.

Anonymous poster hash: fe345...ea2
Skrevet

gutten min var også nesten 2 år før han begynte å gå.

Vi hadde god oppfølging av fysioterapaut å det var jo nyttig :)

Han begynte å gå når vi ikke maset på han å sluttet å hele tiden prøve å få han til å gå.

Hver gang han gikk i begynnelsen så var det når vi sto med ryggen til,nesten som han ikke ville at vi skulle se på når han øvde seg hehe.

En dag sto jeg med ryggen til å laget mat til han.

Når jeg snur meg så kommer han gående mot meg :D :D

DET var en herlig følese :D

Han gikk vel 4-5 skritt :)

Anonymous poster hash: 2ba95...07f
Skrevet

Jeg kan i hvertfall fortelle deg at jeg selv gikk først når jeg var 20 mnd (mot bror som gikk ved 10 mnd) Ikke noe feil med meg. Gikk da jeg var klar, men er fortsatt makelig anlagt, i motsetning til min bror :-)

Skrevet

Hva sier helsesøster? Helsestasjonen har ofte gode kontakter med fysioterapeuter som kan vurdere barnet. (Fysioterapeuter som møter denne problemstillingen oftere enn andre fysioterapeuter)

Reiser barnet seg opp selv? Hvis barnet jevnlig strekker seg etter ting og reiser seg opp av egen maskin ville jeg ikke bekymret meg så mye, da kan det skyldes redsel for å slippe seg. :-)

Anonymous poster hash: 176f3...325

Skrevet

Barn som ikke går innen de er 18 mnd skal få ekstra oppfølging av helsestasjonen. Har han andre områder han er motorisk treg på? 

Anonymous poster hash: ec963...1fb
Skrevet

Her gikk mini da han var 21 mnd.

Han hadde låsninger i hoftene som fysioterapeut jobbet med en gang i uka i barnehagen.

I tillegg var vi til manuellterapeut hver tredje uke.

Pga låsningene han hadde hatt fra fødsel var ikke muskulaturen sterk nok før han var så stor.

Anonymous poster hash: 75d27...82b
Skrevet

Jeg gikk ikke før jeg var 18 mnd, kun etter gåstol. Men dette var visstnok fodi jeg var veldig forsiktig av meg og hadde falt og slått meg ved noen tidlige forsøk. Har aldri vært motorisk senere av den grunn. Ikke stress! :)

Anonymous poster hash: 98846...0fd
Skrevet

Min gikk før året,hadde tatt det opp med helsesøster,er ikke normal dette

Anonymous poster hash: 7530b...18b
Skrevet

Min eldste gikk ikke før jula før hun fylte 2, altså når hun var 20 mnd. 

Men hun har hypermobile ledd, og vi ble fulgt opp ift det av fysioterapeut.

Ingenting som feiler henne idag utover det, hun står ikke tilbake for noen rent motorisk, og barnehagen har aldri merket at dette har hatt noe å si fysisk sett.

Skrevet

Min lille gikk da hun var 16 mnd, på helsestasjonen sa de at dersom de ikke går når de er 18 mnd vil de få ekstra oppfølging. Det er sikkert lurt å begynne å utrede om det kan være noen fysiske årsaker, som nevnt ovenfor.

Anonymous poster hash: b0c0f...5be

Skrevet

Det er en egen fysioterapeut på helsestasjonen og denne skal følge opp barn som ikke går ved 18 mnd.

Min datter har blitt fulgt opp av denne fysioterapeuten fra hun var 14 dager gammel (pga en fødselsskade). Ville tatt kontakt med helsestasjonen var jeg deg, antagelig er det jo bare en variasjon innenfor normalen, noen er sene og noen er tidlige, sånn er det bare. Men om barnet ditt har noen fysiske utfordringer er det jo veldig greit å få plukket dette opp så tidlig som mulig.

Anonymous poster hash: b7eaa...f72
Skrevet

Min er snart 16 mnd. Hun går rundt i rommet ved å holde seg i møbler osv. Hun kan og stå uten å holde seg, men har altså ikke sluppet seg løs uten noe å holde i. Jeg la merke til at hun hele tiden gikk på tå. Tok dette opp med helsestasjon. Fikk beskjed om at det "normale" er at man går før man er 18 mnd. Skulle ta kontakt med helsestasjon igjen hvis hun fortsatte å gå på tå, for henvisning til fysio. Men nå går hun på hele foten. Hun har ikke hatt gåstol e.l. Fikk beskjed om at det var veldig bra, da Gåstol o.l. ikke er å anbefale, da de ikke får oppøvd rett balanse.

Skrevet

Kontakt helsestasjonen, kansje få sjekket hoftene.

Anonymous poster hash: 76694...146

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...