Gå til innhold

Ang. lange dager i barnehagen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her om dagen hentet jeg gutten min kl 16.45. Ble nødt til å gjøre det slik denne ene gangen. Han ble levert kl 10. Da jeg kom til barnehagen var det ei jente som bare satt og gråt. En annen gutt lå på bakken med øynene igjen og en tredje gutt satt inntil en vegg med hodet ned. De så rett og slett dødsslitne ut. Han siste vet jeg blir levert 07.10. Fikk så vondt av dem.

Anonymous poster hash: 468da...c28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får dårlig samvittighet når hvis jeg må hente barna mine sent. Merker på de at de blir slitne og lei. Stemningen på avdelingene er mye mer amper og trist de gangene jeg har hentet 16.30 enn f.eks 15.15. Er glad jeg ikke må levere de tidlig og hente de sent mer enn en eller to ganger i måneden.

Anonymous poster hash: 1487d...8f4

Skrevet

I vår barnehage er det ikke slik! Hvis jeg en dag henter sent, er det rolig stemning, enten høytlesing eller tegneaktiviteter. Gutten vår (5 år) er veldig fornøyd med å bli hentet sent, blid og glad og skikkelig koser seg med få barn og mer voksentid. Hvis jeg henter kl 1500 (som jeg ofte gjør) blir han sur og grinete for at han må avslutte leken, og alle de andre kan fortsette. Han er ikke "dødssliten" om han blir hentet kl 16.30.

Anonymous poster hash: c14d9...30b

Skrevet

Henta 16.30 ein gong. Dei barna som var der var slått saman på ei avdeling og alle leika rolig og "leste" bøker etc. Dei såg ut til å ha det kjempefint.

Skrevet

Her om dagen hentet jeg gutten min kl 16.45. Ble nødt til å gjøre det slik denne ene gangen. Han ble levert kl 10. Da jeg kom til barnehagen var det ei jente som bare satt og gråt. En annen gutt lå på bakken med øynene igjen og en tredje gutt satt inntil en vegg med hodet ned. De så rett og slett dødsslitne ut. Han siste vet jeg blir levert 07.10. Fikk så vondt av dem.

Dagens ;)

Anonymous poster hash: 18609...603

Skrevet

Slik er det ikke i vår bhg heller. De få som eventuelt er der mot slutten av åpningstiden koser seg virkelig sammen med hverandre og de voksne som er igjen. Da er alle leker ledige, bøker kan leses i fred og ro - det er tid til å slappe av og sette seg ned. Det er mye mer kaotisk og skriking hvis jeg henter f eks i 14 - 15 tiden. Flere av barna liker å være der på slutten av dagen, og det er ingen som er dødssliten når de kommer hjem....

Anonymous poster hash: 4ec8a...1fc

Anonymous poster hash: 4ec8a...1fc

Gjest Julia1984
Skrevet

Sånn er det heller ikke i vår bhg. Sjelden jeg henter senere enn 16, men når jeg har vært senere har barna enten vært ute eller hatt rolige aktiviteter inne.

Ville tatt med en prat med din bhg, høres ikke ut som de er flinke til å avpasse aktiviteter i løpet av dagen!

Skrevet

Tror det er mange mammaer og pappaer som lukker øynene for dette , desverre..... Og fornekter og idealiserer det. Hilsen ei som har jobbet noen år i barnehage og jo det er ofte slik HI beskriver. Lange dager i bhg er for foreldrenes skyld og små barn lider . Ja ! Til 6 timers arb dag i Norge. ( og ja til å importere arb kraft fra land hvor arb ledigheten er høy. Vinn vinn situasjon for absolutt alle.

Anonymous poster hash: 67607...107

Skrevet

Mulig det var fordi de var ute og i tillegg hadde vært på lang tur tidligere på dagen. Det var også surt, kaldt, sludd og regn. Har ikke lagt merke til om det er slik når de er inne. Jeg synes uansett at det er for lenge å være i barnehagen fra 7.10-16.50. Nå har faren til gutten lagt frem forslag om å endre åpningstiden fra 06.45 i stedet.

Hi

Skrevet

Hvis noen er helt nødt pga jobb så er det jo sånne et er bare...

Men synes i grunnen de ansatte i bhg burde gjort en innsats for at ungene skulle hatt noe å holde på med på slutten av dagen også, noe rolig noe...

Anonymous poster hash: 390b4...ece

Skrevet

Mulig det var fordi de var ute og i tillegg hadde vært på lang tur tidligere på dagen. Det var også surt, kaldt, sludd og regn. Har ikke lagt merke til om det er slik når de er inne. Jeg synes uansett at det er for lenge å være i barnehagen fra 7.10-16.50. Nå har faren til gutten lagt frem forslag om å endre åpningstiden fra 06.45 i stedet.

Hi

Det er jo ikke noe problem om barnehagen deres holder åpent fra kl 6.45 da.

Hos oss er det åpent fra 6.45 - 17.30. Men det betyr jo ikke at barna har lov å være der hele åpningstiden.

Maks 10 timer om dagen, det er vedtatt ved lov.

Men jeg synes jo det er ille at barna har lenger "arbeidsdag" enn foreldrene da.

Skrevet

VI har alltid hentet tidlig. Både i barnehage og SFO.. Men barna vil gjerne være lenger. det er på slutten av dagen de koser seg mest. Da går de inn (for at det skal gjøre henting enklere og raskere), har lesestund, de tegner/maler...Får hjelpe de voksen med og rydde (ja, på skolen er det faktisk morsomt. (Men ikke hjemme!!!), gjør ting de ikke gjør når det er mange barn og full  fart. Jeg har faktisk med vilje, etter barnas ønske, dratt hjem. Laget middag,- spist...Og SÅ dratt og hentet de på SFO/barnehage...Og hører det er mye det sammen.

Skjønner det kan være trist og ALLTID bli hentet sist,- men stort sett så prøver alle foreldre og hente barna så tidlig som mulig, og det er ikke mange barn som "alltid" er til slutt. Da er det gjerne slik at det er en grunn til det,- og barnet har det kanskej bedre i barnehagen enn hjemme også.....Men DET er en annen diskusjon..

Men selvsagt, om det er slik i ditt barn sin barnehage, så er det i alle fall fryktelig trist....Men jeg tror det er en sjeldenhet....Og jeg kjenner mange med barn på ulike barnehager og SFO-er.. Og alle sier at det er den siste timen barna "vil være" der....

Anonymous poster hash: e12b1...70d
Skrevet

Hi

Hos oss er det åpent fra 6.45 - 17.30. Men det betyr jo ikke at barna har lov å være der hele åpningstiden.

Men jeg synes jo det er ille at barna har lenger "arbeidsdag" enn foreldrene da.

All den tiden det er foreldrene som må levere og hente barna, og innimellom der selv jobbe, må nødvendigvis barnas arbeidsdag blir lenger enn foreldrenes.. Mener du at 2-åringen skal dra hjem en time før mor er ferdig da, eller? Det er ikke alle som er 2.

Anonymous poster hash: dd75f...3a5

Skrevet

Ikke alle som er så heldige og har mulighet til å ha barna kort i barnehage.

Vi kan finne på å gjøre som du, levere kjempesent, type halv ti, og så hente halv fem innimellom. Går jo greit med gutta våre som de dagene sov til halv åtte og fikk en rolig morgen, men ser det kan bli tøffere for de som står opp tidlig og er der hele dagen.

Men ser også at de kan være slitne i tre-halv firetida - kommer kanskje an på dagen de har i tillegg.

Vi får heller støtte opp og hjelpe til der man ser ungene må være veldig lenge i barnehagen, eksempelvis om man henter tidlig, kan man jo kanskje avtale med foreldrene og ta med deres, så får de roet ned hos noen og starte middagen?

Husk dette handler også om jobben til foreldrene, ikke bare om hva de ønsker å gjøre.

Vi jobber begge mer enn 100% men kan ha kortere dager i barnehagen normalt sett fordi vi har slike jobber (fleksitid og han er musiker).

Kanskje noe å tenke på for yrkesveiledere mtp å anbefale yrke til framtidens arbeidstakere, ikke bare tenke karakterer og interesser, men også hvilken hverdag man får?

Skrevet

Hi

All den tiden det er foreldrene som må levere og hente barna, og innimellom der selv jobbe, må nødvendigvis barnas arbeidsdag blir lenger enn foreldrenes.. Mener du at 2-åringen skal dra hjem en time før mor er ferdig da, eller? Det er ikke alle som er 2.

Anonymous poster hash: dd75f...3a5

Ja, selvfølgelig. Min 2 åring går de 2-3 km hjem fra bhg alene, og har husnøkkelen rundt halsen. Når han kommer hjem så går han en tur med hundene, så jeg slipper det ;)

Det er faktisk ganske mange foreldre som må stoppe innom butikken, eller andre plasser på vei hjem fra jobb også. Hva med å hente barna først?

Hva med å lage avtaler med foreldre til venner av barnet da, sånn at de innimellom kan bli med noen andre hjem, i stedet for å være 10 timer i bhg daglig?

Jeg bestemte meg for flere år siden at jeg aldri skulle ha barn om jeg måtte jobbe mer enn 80%, fordi det i MINE øyne er helt feil at et barn skal ha så lange dager i barnehagen/sfo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...