Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #1 Skrevet 11. februar 2014 Masse tannstein og 6 hull!!!! Er det mulig??? Anonymous poster hash: d60ce...5f8
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #2 Skrevet 11. februar 2014 Jepp. Graviditeten resulterte i mange hull inkl 2 rotfyllinger. I tillegg datt det biter av et par av tenna og hauggamle fyllinger falt ut. Gjentakende tannkjøttbetennelser og konstant blødende tannkjøtt. Jeg går regelmessig til tannlegen. 1-2 ganger i året og ellers ved behov. Jeg hadde hyperemesis og kastet opp 24/7 i flere mnd. Hadde tett nese hele svangerskapet og dermed også munntørrhet fra h..... Tannlegen mente dette var årsaken! Den graviditeten var ikke billig for å si det sånn. Anonymous poster hash: 4a32f...21b
moota m storebror&lillebror Skrevet 11. februar 2014 #3 Skrevet 11. februar 2014 Ja. Måtte rotfylle når storesøster var bare et par mnder og hun var med pga. amming. Hadde også en del etseskader pga. oppkast etter svangerskapet med henne.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #4 Skrevet 11. februar 2014 Jepp, tenna mine datt fra hverandre. Ble ingen billig affære. Anonymous poster hash: bcb51...51c
Von Hertelhofen Skrevet 11. februar 2014 #5 Skrevet 11. februar 2014 Nei. Jeg tok også kalsiumtabletter begge gangene.
DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 11. februar 2014 #6 Skrevet 11. februar 2014 jepp! hver sin jeksel knakk i hvert svangerskap.
Monajenten Skrevet 11. februar 2014 #7 Skrevet 11. februar 2014 Nei jeg har tydeligvis veldig sterke tenner for på mine tjueni år har jeg aldri hatt hul i tennene😁 (Herregud jeg har faktisk vært på bim/dib i 11 år😱)
Virginia. Skrevet 11. februar 2014 #8 Skrevet 11. februar 2014 (endret) Masse tannstein og 6 hull!!!! Er det mulig??? Anonymous poster hash: d60ce...5f8 Jepp. Tidligere fikk gravide dekket tannbehandling fordi det er svært økt risiko for hull og munntørrhet, men det sluttet de idiotisk nok med. Endret 11. februar 2014 av Ibsenfrue
Trultemor85 Skrevet 11. februar 2014 #9 Skrevet 11. februar 2014 (endret) Mitt 2 svangerskap ødela mye i min munn Har Pga det 2 kroner i munn og 4 rotfyllinger. Hadde sjeldent hull før drt. Utrulig rart synes jeg. Nettop født nr 3, og nå har det ikke gått utover tenna. Heldigvis. Endret 11. februar 2014 av Trultemor85
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #10 Skrevet 11. februar 2014 Trodde det var rett på å få redusert pris da man var gravid? Mener lest noe om det? Anonymous poster hash: b7942...30c
Husbygger Skrevet 12. februar 2014 #11 Skrevet 12. februar 2014 3 svangerskap, ingen skader på tennene. Men har nok sterke tenner er 38 år og har aldri hatt hull i tennene ;-)
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #12 Skrevet 12. februar 2014 Svangerskapet i seg selv påvirker ikke tannstatusen. Det som kan gi problemer er oppkast (syreskader). At svangerskapet i seg selv gir karies og andres ting er bare tull. Anonymous poster hash: bdc7f...0cd
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #13 Skrevet 12. februar 2014 Nei, har ikke sett noe til det. Har to barn Anonymous poster hash: ef7de...be8
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #15 Skrevet 12. februar 2014 Svangerskapet i seg selv påvirker ikke tannstatusen. Det som kan gi problemer er oppkast (syreskader). At svangerskapet i seg selv gir karies og andres ting er bare tull. Anonymous poster hash: bdc7f...0cd For en merkelig ting å si? Jo, gravide er mer utsatt for tannproblemer og det er ikke bare oppkast som er årsaken til det. Tett nese kan gi munntørrhet som nevnt over, og i tillegg vil de fleste småspise mer. Mange velger å spise mer godteri og annen sukkerrik mat, brus, juice og frukt, og selvfølgelig påvirker det tennene! Tidligere sa man at "hvert barn koster en tann". Slik er det ikke lenger siden vi har bedre ernæring og bedre tannhygiene heldigvis.. Anonymous poster hash: 99436...b88
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #16 Skrevet 12. februar 2014 Tannkjøttbetennelse. Første gang hadde jeg ei visdomstann ikke trekt. Etter fødsel så kunne jeg rett og slett løfte opp tannkjøttet rundt denne tanna. Helt merkelig og ekkelt..... Heldigvis forsvant det emd trekking av visdomstann (som ansett skulle skje, da jeg ikke har plass) Andre gang blødde jeg fra dag 1 i graviditeten. Men jobba meg gjennom med tanntråd og corsodyl så og si hver dag,- så det kom "aldri "videre. Jeg fikk ikke flere hull, har null fra før. Men i gamle dager så hadde jeg helt sikkert endt opp tannløs etter et barn eller to. Så selv om jeg hadde berget for råte/syreskader, ¨å hjelper vel ikke det om tenna faller ut? Takk og pris for at vi bor her vi bor Med tilgang til fluor, tannkost, tanntråd og mange hjelpemidler som kan minske skadeomfang i alle fall. Og ikke minst at det er rimelig med slike ting, slik at man har råd til og kjøpe det. Ikke alle har råd til tannkrem,- eller tannkost i andre land.Ikke like lett tilgjengelig heller. Anonymous poster hash: 3c7ae...9c8
Myrtille Skrevet 12. februar 2014 #17 Skrevet 12. februar 2014 jepp! hver sin jeksel knakk i hvert svangerskap. Hvorfor knakk de? Jeg redd for at det skal skje med meg . Har kjevelås.
Siamese Hellhound Skrevet 12. februar 2014 #18 Skrevet 12. februar 2014 Ja, selv om jeg ikke kastet opp, påvirket graviditeten tennene. Litt hovent tannkjøtt, men det er blitt borte, heldigvis. Men så har jeg fått ei tann som verker, selv om det ikke syntes noe på røntgenbildene. Tannlegen sa at vi skulle se det an, men det er nok en rotfylling i vente, for det blir ikke borte...
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #19 Skrevet 12. februar 2014 Svangerskapet i seg selv påvirker ikke tannstatusen. Det som kan gi problemer er oppkast (syreskader). At svangerskapet i seg selv gir karies og andres ting er bare tull.Anonymous poster hash: bdc7f...0cd For en merkelig ting å si? Jo, gravide er mer utsatt for tannproblemer og det er ikke bare oppkast som er årsaken til det. Tett nese kan gi munntørrhet som nevnt over, og i tillegg vil de fleste småspise mer. Mange velger å spise mer godteri og annen sukkerrik mat, brus, juice og frukt, og selvfølgelig påvirker det tennene! Tidligere sa man at "hvert barn koster en tann". Slik er det ikke lenger siden vi har bedre ernæring og bedre tannhygiene heldigvis.. Anonymous poster hash: 99436...b88 Når ble rene fakta merkelig? Les det jeg skriver (du sier det forøvrig selv, men jeg tror ikke du skjønner essensen her): svangerskapet i seg selv gir ikke tannplager, men man kan oppleve syreskader pga hyperemesis gravidarum med oppkast, eller karies pga småspising/endret kosthold. Gingivitt/blødning fra tannkjøttet er velkjente plager i svangerskapet, men da snakker vi om tannkjøttet og ikke tennene. Hilsen tannlege. Anonymous poster hash: bdc7f...0cd
DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 12. februar 2014 #20 Skrevet 12. februar 2014 Ehh, a Tannlegen sa at ofte ble tennene "sprøere" da man ble gravid.. jepp! hver sin jeksel knakk i hvert svangerskap. Hvorfor knakk de? Jeg redd for at det skal skje med meg . Har kjevelås.
MrsMilla Skrevet 12. februar 2014 #21 Skrevet 12. februar 2014 Ja!!! Har kun fått hull i tennene i graviditetene, det går rett og slett til h. med tennene mine når jeg er ca 4 mnd på vei. Denne gangen tar jeg masse kalsium, magnesium og fluortabletter og krysser fingrene!
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #22 Skrevet 12. februar 2014 Måtte rotfylle to tenner, hadde flere småhull som jeg ikke merket noe til, men et år senere nå, så verker det i annenhver tann, og hullene er altså blitt større... En fylling falt også ut. Det er dyrt å gå gravid! Godt andre helsetjenester er gratis for gravide. Anonymous poster hash: 2ea84...4f4
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #23 Skrevet 13. februar 2014 Svangerskapet i seg selv påvirker ikke tannstatusen. Det som kan gi problemer er oppkast (syreskader). At svangerskapet i seg selv gir karies og andres ting er bare tull.Anonymous poster hash: bdc7f...0cd For en merkelig ting å si? Jo, gravide er mer utsatt for tannproblemer og det er ikke bare oppkast som er årsaken til det. Tett nese kan gi munntørrhet som nevnt over, og i tillegg vil de fleste småspise mer. Mange velger å spise mer godteri og annen sukkerrik mat, brus, juice og frukt, og selvfølgelig påvirker det tennene! Tidligere sa man at "hvert barn koster en tann". Slik er det ikke lenger siden vi har bedre ernæring og bedre tannhygiene heldigvis.. Anonymous poster hash: 99436...b88 Når ble rene fakta merkelig? Les det jeg skriver (du sier det forøvrig selv, men jeg tror ikke du skjønner essensen her): svangerskapet i seg selv gir ikke tannplager, men man kan oppleve syreskader pga hyperemesis gravidarum med oppkast, eller karies pga småspising/endret kosthold. Gingivitt/blødning fra tannkjøttet er velkjente plager i svangerskapet, men da snakker vi om tannkjøttet og ikke tennene. Hilsen tannlege. Anonymous poster hash: bdc7f...0cd Jeg tror jeg reagerte litt på retorikken og tonen. Jeg fikk på følelsen at du snakket ned problemet. Det minnet meg litt om utsagnet "det er ingen sykdom å være gravid". Jeg får lyst til å svare at -det ikke er noen sykdom å være mann, eller - det er ingen sykdom å være gammel. Det er ingen hyggelig ting å si? Noen sykdommer er vanligere hos menn, og noen sykdommer er vanligere hos eldre. Gravide er mer utsatt for noen tilstander, plager og sykdommer. Du skriver at det som kan gi problemer er oppkast (syreskader), og ikke svangerskapet. Ikke alle gravide kaster opp. Du glemte å nevne småspising som de fleste gravide gjør, og pottetett nese dag og natt som noen får trøbbel med. Så jeg la det til. Jeg tror ikke vi er uenige, jeg bare kverulerer Anonymous poster hash: 99436...b88
Rediken Skrevet 13. februar 2014 #24 Skrevet 13. februar 2014 Mine tenner ble misfarget under den siste graviditeten (sukk, jeg som hadde helt hvite tenner)...
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #25 Skrevet 13. februar 2014 Fluorskyll og tanntråd hver kveld sammen med tannpuss morgen og kveld = null hull og plager Er ikke noe forskjell på om man er gravid eller ikke. Anonymous poster hash: ef7de...be8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå