Gå til innhold

Tilknytningsskader

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er et ord som skremmer meg. Men jeg har lest at det oppstår fra 6-7 mnd alder, dersom foreldrene ikke er tilstede?

Da babyen min var nyfødt, 1-2 mnd, var jeg mye borte pga sykdom og sykehus. 1 mnd tilsammen. Far var tilstede hos babyen. Fra babyen var 2,5 mnd, har jeg vært tilstede hele tiden. Tror dere det har gått bra?

Anonymous poster hash: 942ba...0bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt har det gått bra!!!! Ingen tvil!

Din baby har hatt en trygg og god omsorgsperson der som er pappaen... Du er og en trygg og god omsorgsperson!!.

Hadde babyen vært en uke her og der hos fremmede mennesker, så kan vi sikkert snakke om tilknytningsskader..

Anonymous poster hash: 4affe...51d
Skrevet

Tusen takk for beroligende ord, har tenkt endel på dette.

Anonymous poster hash: 942ba...0bb

Skrevet

Tilknytningskader kommer når barn over tid har vært utsatt for omfattende omsorgssvikt uten trygge relasjoner til nærpersoner som gir god omsorg. 

You're off the hook ;-) 

Skrevet

Så lenge barnet er sammen med en omsorgsperson som ikke er deprimert og ellers ser barnets behov så går det helt fint. Skal mer til før tilknytningen blir skadet.

Anonymous poster hash: e6489...fd7

Skrevet

tilknytning skjer fra den dagen barnet er født, og tilknytningsskader skjer dersom barnet ligger mye alene og ikke får oppmerksomhet, blir dullet med, får kroppskontakt osv. 

Anonymous poster hash: c2a9a...a88
Skrevet

Tror nok du har ødelagt den ungen, så du får kaste den og skaffe deg en ny...

Nei. Ungen har ingen traumer så lenge den er trygg og i varetatt. Tilknytningsteorien som presenteres på dette forumet er i overkant ensidig, og den er som mye annet innen pedagogikk/psykologi en teori, ikke fakta. 

Skrevet (endret)

Professor Ulvund hadde en ganske god artikkel om "tilknytningshysteriet" i Aftenposten for en dag siden:

http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/--Rad-om-at-foreldre-ikke-kan-reise-fra-spedbarn-er-bare-tov-7464487.html#.UvqdwtqYZMs

Som han sier så er det f.eks. nesten umulig å skille barnets medfødte temperament fra tegn på tilknytning/ manglende tilknytning, hvis man ikke vet med sikkerhet at det har forekommet omsorgssvikt.

Er enig i at man nok bør være bevisst på tilknytning og fravær fra barnet, særlig hvis man har et ekstra sensitivt barn, men det er ingen grunn til å gå helt av skaftet og overdramatisere- slik vi har sett enkelte eksempler på her inne.

Barn er heldigvis litt mer robuste enn vi vanligvis tror, og de fleste kommer i det lange løp utraumatisert gjennom både det å ha opplevd foreldre som er innlagt på sykehus, dødsfall og skilsmisse  :)

Endret av Ibsenfrue

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...