Gå til innhold

Hvordan rekker man alt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har full jobb, mann med full jobb og to barn i 2. og 4. trinn.

Her var min dag en vanlig tirsdag.

0645-0745 = Vi står opp, steller oss, frokost, gjøre klar til avreise. Jeg kjører kl 0730, barna går til skolen kl 0745 og mannen kjører da til jobb.

1615 henter jeg yngste på SFO. Eldste har gått hjem og har med seg to kammerater. De har fotballtrening på ettermiddagen og går hjem til oss for lekselesing og middag hos oss før trening.

1640 er jeg hjemme med yngste. 3 par votter og ett par sko dyvåte. Må settes til tørk og ting pakkes ut/henges opp. Ser eldste har også våte klær jeg må ta hånd om. Middag lages. Sjekke at de store har gjort lekser, noe de har gjort. Be de store om å skifte til trening. Serverer middag og har en hyggelig stund med samtaler rundt bordet.

1720 Kjører jeg gutta til fotballtrening, så hjem. I mens har mannen kommet hjem og leser lekser med yngste. Mannen skal på kveldsmøte og drar etter han har strøket skjorte, tatt en rask dusj og spist rester etter middag.

Jeg rydder etter middag. Leser nettaviser 15 minutt og bytter på det som er på tørk i skotørkeren. Tiner brød, smører tre nistepakker for morgendagen og setter på klesvask. Sjekker sekker og rydder rundt i stue, gang og kjøkken. Lager kveldsmat til barna og rydder etter det.

2000 begynner jeg med kveldstell. Barna er store, men må følges opp. Samtaler, finne klær for morgendagen. Jeg og barna legger på plass rene klær som er vasket dagen før. Det skal brettes og diskuteres klær og hårfrisyrer for yngste. Litt lesing på sengen.

2045 Barna i seng for en liten stund siden, men noen runder opp og ned. Jeg henger opp klesvask og sjekker våte sko/votter. Flere må settes på nye runder med tørk for å bli tørre neste dag. Ny klesvask settes på. Jeg gjør kaffetrakteren klar til morgendagen, så den bare kan trykkes på neste morgen.

2130 Nesten ferdig. Unner meg nett tid, en annen dag ville det vært tlf tid med venner/familie.

Nå er kl snart 2200. Jeg må sjekke klesvask og henge opp, gå igjennom litt papirer for å forberede møte i morgen kl 0800. Dusje og finne klær til meg selv for morgendagen. Mannen kommer hjem rundt 23.

Jeg er veldig heldig, har et flott liv med gode unger og mann. Krevende jobb og stort hus. Har dog ikke helt sett hvordan jeg skal rekke trening og eget sosialt liv utenfor. Har venner og sitter i FAU på skolen, men kjenner at jeg ikke helt rekker over alt?

Hvordan er en dag i deres liv og får dere til for eksempel trening selv?

Anonymous poster hash: df757...b83
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke tid til trening selv.

Barna går på den samme aktiviteten, en dag i uka. Noe mer orker jeg ikke.

Anonymous poster hash: 60d7c...311

Skrevet

Huff... Ikke mye egentid her heller. Full rulle med tre små og jobber...

Skrevet

Det kunne vært min dag du beskrev der. Kjenner meg veldig igjen. Jeg føler også ofte jeg er ferdig med dagens gjøremål kl. 21.30 når mannen er borte. Litt tidligere om han er hjemme.

Men, merkelig nok så rekker jeg litt sosialt liv også. Klesvask kan droppes en kveld, middagen kan gjøres enkel, huset kan være litt rotete. Ikke minst er det viktig å ha mannen på banen. Pass på at ikke du "jobber" hele kvelden mens han slapper av. Hvis du legger barn, kan han ta seg av klesvask eller rydde imens, f.eks.

Anonymous poster hash: d67fe...ea1
Skrevet

Jeg føler egentlig at jeg har mye alenetid jeg.

Men nå har jeg bare ett barn,liten leilighet og vaskehjelp da.

Han legger seg 19.00 om kveldene så føler jeg har mye tid til å se en film eller hva det skulle være.

Gjør litt hver dag så føler jeg ikke at det blir så mye.

Men så har jeg lekser,øve på fremføring og lese til prøver da så litt tid går jo der og.

Anonymous poster hash: da03a...147
Skrevet

Man gjør omtrent som du beskriver. Hvis man vil ha mer tid til seg selv lærer man ungene å henge opp og tørke egne klær, smøre egen nistepakke og å ta ansvar for egen påkledning. Dessuten krever man at klær og håndklær brukes til de blir skitten og ikke automatisk hiver på vask etter en gangs bruk.

Hvis du er lei av å tørke våte titter, luer og støvler så lær barna å legge det på badegulvet. Med varme i gulvet blir det tørt til neste dag uten at du trenger gjøre noe.

I tillegg er det lurt å gjøre ungene mest mulig selvstendige. Vi driver for eksempel med "lære å ta togetkurs" for å slippe å måtte følge niåringen på trening.

Anonymous poster hash: 4e527...07e

Skrevet (endret)

Jeg har full jobb, mann med full jobb og to barn i 2. og 4. trinn.Her var min dag en vanlig tirsdag. 0645-0745 = Vi står opp, steller oss, frokost, gjøre klar til avreise. Jeg kjører kl 0730, barna går til skolen kl 0745 og mannen kjører da til jobb. 1615 henter jeg yngste på SFO. Eldste har gått hjem og har med seg to kammerater. De har fotballtrening på ettermiddagen og går hjem til oss for lekselesing og middag hos oss før trening. 1640 er jeg hjemme med yngste. 3 par votter og ett par sko dyvåte. Må settes til tørk og ting pakkes ut/henges opp. Ser eldste har også våte klær jeg må ta hånd om. Middag lages. Sjekke at de store har gjort lekser, noe de har gjort. Be de store om å skifte til trening. Serverer middag og har en hyggelig stund med samtaler rundt bordet. 1720 Kjører jeg gutta til fotballtrening, så hjem. I mens har mannen kommet hjem og leser lekser med yngste. Mannen skal på kveldsmøte og drar etter han har strøket skjorte, tatt en rask dusj og spist rester etter middag. Jeg rydder etter middag. Leser nettaviser 15 minutt og bytter på det som er på tørk i skotørkeren. Tiner brød, smører tre nistepakker for morgendagen og setter på klesvask. Sjekker sekker og rydder rundt i stue, gang og kjøkken. Lager kveldsmat til barna og rydder etter det. 2000 begynner jeg med kveldstell. Barna er store, men må følges opp. Samtaler, finne klær for morgendagen. Jeg og barna legger på plass rene klær som er vasket dagen før. Det skal brettes og diskuteres klær og hårfrisyrer for yngste. Litt lesing på sengen. 2045 Barna i seng for en liten stund siden, men noen runder opp og ned. Jeg henger opp klesvask og sjekker våte sko/votter. Flere må settes på nye runder med tørk for å bli tørre neste dag. Ny klesvask settes på. Jeg gjør kaffetrakteren klar til morgendagen, så den bare kan trykkes på neste morgen. 2130 Nesten ferdig. Unner meg nett tid, en annen dag ville det vært tlf tid med venner/familie. Nå er kl snart 2200. Jeg må sjekke klesvask og henge opp, gå igjennom litt papirer for å forberede møte i morgen kl 0800. Dusje og finne klær til meg selv for morgendagen. Mannen kommer hjem rundt 23. Jeg er veldig heldig, har et flott liv med gode unger og mann. Krevende jobb og stort hus. Har dog ikke helt sett hvordan jeg skal rekke trening og eget sosialt liv utenfor. Har venner og sitter i FAU på skolen, men kjenner at jeg ikke helt rekker over alt? Hvordan er en dag i deres liv og får dere til for eksempel trening selv? Anonymous poster hash: df757...b83

Herlig! Du beskrev akkurat dagen min som den var i dag. Jeg føler jeg har rukket nok :-) Synes du og har vært flink ! Endret av ApriIbaby
Skrevet

Døgnet har bare 24 timer, og det er ikke normalt å rekke alt når man har barn. Det bare virker slik fordi man summerer opp alt bekjente får tid til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...