Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #1 Skrevet 11. februar 2014 Mener fra min tid som SFO assistent at det skal serveres et alternativ til de som ikke kan spise/drikke melkeprodukter, de som har andre allergier, eller de som har restriksjoner i forhold til religion. Min tidligere arbeidsgiver mente dette var lovbestemt. Min sønn har melkeallergi. Vi betaler full kostsum i barnehagen, og allikevel får han kun vann å drikke. De dagene det er varmmat får han banan hvis de andre skal ha f.eks grøt... Dette fikk jeg vite nylig.. De har ikke en gang informert meg på forhånd hva slags mat de skal lage, slik at jeg kunne hatt en mulighet til å ta med et alternativ til han. Kunne i det minste fått reduksjon i pris..? Hvordan er dette i deres barnehager? Anonymous poster hash: a8a5c...675
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #2 Skrevet 11. februar 2014 Mener fra min tid som SFO assistent at det skal serveres et alternativ til de som ikke kan spise/drikke melkeprodukter, de som har andre allergier, eller de som har restriksjoner i forhold til religion. Min tidligere arbeidsgiver mente dette var lovbestemt. Min sønn har melkeallergi. Vi betaler full kostsum i barnehagen, og allikevel får han kun vann å drikke. De dagene det er varmmat får han banan hvis de andre skal ha f.eks grøt... Dette fikk jeg vite nylig.. De har ikke en gang informert meg på forhånd hva slags mat de skal lage, slik at jeg kunne hatt en mulighet til å ta med et alternativ til han. Kunne i det minste fått reduksjon i pris..? Hvordan er dette i deres barnehager? Anonymous poster hash: a8a5c...675 Får han banan som et måltid??? Jeg jobber i barnehage hvor vi har mange allergikere og barn med restriksjoner på grunn av religion. Alle barn får mat som de kan ha, både pålegg og middag, foreldre betaler like mye i kostpenger som andre. Noe annet er jo helt uhørt. Vi har både rismelk og soyamelk til de som trenger det. Noen foreldre leverer melkefritt pulver som vi blander ut i vann. Hvis det er noe spesielt barna må ha som må kjøpes på andre butikker enn der vi handler til vanlig, så ber vi foreldrene kjøpe det så får de pengene igjen. Anonymous poster hash: db4d0...fce
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #3 Skrevet 11. februar 2014 I vår bhg får de barna med allergier kost tilpasset det. Minien her har laktoseintolleranse, og det blir laget laktosefri mat til henne og en annen unge. Akkurat det samme som de andre, bare uten melk/laktose Anonymous poster hash: 178a5...34f
mamma_til_verdens_beste Skrevet 11. februar 2014 #4 Skrevet 11. februar 2014 Nå koster ikke rismelk/havremelk eller soyasmør noe mer enn vanlig melk og smør da, så det bør de kjøpe uansett.Hos oss så kunne jeg handle inn diverse matvarer selv, og få tilbake penger dersom jeg ønsket.Ellers så tok de alle hensyn.De hadde alltid flere alternativ til varmmaten, og godt utvalg i pålegg, samt brød uten melk. Det var aldri noe problem.De har ikke lov å ta full kostpris for barnet, om barnet ikke får bli likestilt med de andre.Når ungene en gang fikk en liten sjokoladebit, så fikk barnet mitt et sukkertøy eller karamell eller noe.
Frokens Skrevet 11. februar 2014 #5 Skrevet 11. februar 2014 Min har melkeallergi men for tilrettelagt kost i barnehagen, til samme pris som de andre får. Lages det fiskesuppe lages det en stoooor porsjon med melk og en liten uten. Skal de ha fiskekaker kjøper de inn uten melk. Havregrøt lages uten melk. Boller lages uten melk. Er det foreldremiddag/frokost er det satt frem både glutenfritt og melkefritt til de som måtte trenge det uten at barnehagen krever noe som helst ekstra. Barnehagen har egen "kokke" og så vidt jeg vet flere barn med melkeallergi/glutenallergi
Løvemor77 Skrevet 11. februar 2014 #6 Skrevet 11. februar 2014 Og dette er pedagoger?? Jeg er rystet! Synes du skal spørre dem om de har tenkt over hva et lite barn tenker når alle de andre barna får varmmat og han får en frukt? Når alle får melk og han får vann? Dette er både tankeløst og respektløst ovenfor et barn av barnehagen! Vi har en multiallergiker (melk, soya, egg, gluten), men barnehagen har vært fantastisk med å følge opp med gode alternativer og spørre meg om oppskrifter og gode alternativer til f.eks grøt. Avdelingslederen fortalte meg under en foreldresamtale at det var ansatte som mente allergi var "tull" og at man fikk spise det som ble servert, eller være fri. Får ungen vår i seg melk eller egg, får hun ikke puste, så det er ikke snakk om "selvvalgt" restriksjon i kosten, nei! Jeg er bare så glad for at hun var ærlig med meg om det og at hun fortalte meg at de tar tak i slike holdninger blandt personalet. Høres ut som hun skulle avlagt barnehagen deres også et besøk… Vil anbefale deg å ta en skikkelig prat med barnehagens leder. Når du ikke frem, kontakt kommunen. Sånn skal det bare ikke være!
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #7 Skrevet 11. februar 2014 Mini her tåler veldig lite frukt og enkelte matvarer og vi har gitt en liste til bhg om hva hun ikke skal ha. De følger den så fint, de kjøper inn ekstra frukt til henne (de har to fruktmåltider om dagen) da ho ikke tåler det som er standard som eple, pære, appelsin, banan osv. Og all varmmat som blir servert til henne er uten tomater, løk, fisk og smaksforsterker. Det synets jeg er veldig fint og er kjempe fornøyd. Om de ikke hadde tatt hensyn til min datter og kjøpt inn ekstra hadde hun ikke fått frukt eller varmmat i bhg i det hele tatt. Det hadde blitt helt feiil, man betaler jo faktisk en del som at de skal få mat i bhg også. Her er det 400kr i mnd. Anonymous poster hash: 8a916...12a
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #8 Skrevet 11. februar 2014 At han kun får vann isteden for et glass melk hadde jeg ikke reagert så veldig på.Men reagerer på at han får banan mens de andre får mat. Er dette en barnehage som serverer mat til hver lunch eller har dere med matpakke slik at de kun serverer et måltid i uken? Det er en viss forskjell i det synes jeg. Hvis de serverer ett måltid i uken, så burde de faktisk klare å lage noe uten melk slik at han kan spise det sammen med de andre. Evt. kan dere kreve reduksjon i prisen. Og så synes jeg det er litt snodig at du faktisk finner deg i at han spiser banan mens de andre spiser frutk. Har du i det hele tatt hatt en samtale med abrnehagen om dette? Har du infromert de grundig om hans allergier? Har du foreslått løsninger som f.eks å ta med egen mat? Har du spurt om reduskjon i kostprisen? Anonymous poster hash: ed04e...3b6
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #9 Skrevet 12. februar 2014 Tusen takk for mange svar. Jeg har ikke visst om dette før for et par dager siden, jeg finner meg IKKE i det. De har ett varmmåltid i uken. Han er enda liten og bryr seg nok ikke så mye, men han vil jo etter hvert merke at de andre får og ikke han. Jeg har bedt om reduksjon i pris og en middagsliste slik at jeg kan ta med et melkefritt alternativ de kan varme opp. Anonymous poster hash: a8a5c...675
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå