Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #1 Skrevet 11. februar 2014 Jeg må minne han på å vaske gulv, rydde opp klærne sine, låse døra. Minne han på å henge opp klær eller rydde vekk klær. Hvis han lager mat må jeg alltid minne han på å vaske opp etter seg, ellers blir det ikke gjort. Han ser ingenting av ting som må gjøres i hjemmet. Han kan kle av seg hvor som helst, men rydder aldri opp Jeg har prøvd å true, rose, ikke plukke opp etter han uten at det hjelper. Er det virkelig nødvendig å skulle minne sin egen mann på at han må ta ut rene ting fra oppvaskmaskinen, for å kunne sette inn det slitne. I stedet for å sette det på benken. Normalt Han var borte med jobben noen dager nå. Da han kom hjem spurte han om jeg hadde savnet han. Klarte kun å si at jeg syntes det var deilig at han var borte, fordi da slapp jeg å rydde etter han Noen erfaringer? Anonymous poster hash: 414ee...517
Siamese Hellhound Skrevet 11. februar 2014 #2 Skrevet 11. februar 2014 Tror dessverre at det finnes en del menn som er sånn, men synes ikke det er greit for det. Kjedelig å måtte oppdra voksne mennesker. Kanskje du kan skrive lister til ham, så slipper du å mase hele tida?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #3 Skrevet 11. februar 2014 Jada. Jeg må til og med minne samboeren på at han må gå å legge seg før han blir overtrøtt! Og ikke sove for lenge på ettermiddagen, for ellers får han ikke sove til kvelden.. Anonymous poster hash: f0378...289
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #4 Skrevet 11. februar 2014 Har det likedan her. Og inni mellom blir jeg så sur at jeg nekter å vaske, tørke og brette hans klær. Det er faktisk ikke mitt problem å han går tom for rene klær, klærne blir ødelagt av å ligge våte i en kurv. Og kjøkkenet ser jo helt bomba ut etter han har slipt løs der inne. At en voksen mann klarer å grise så ufattelig mye, det skjønner jeg virkelig ikke hvordan er mulig. Nå er han avgårde på reise jobb, og jeg nyter det. Er så deilig å ha det rent rundt meg. Gruer meg til han kommer hjem på torsdag, for på mandag er det på an igjen med stor vask for å få noen deilige rene dager før han kommer hjem på nytt. Anonymous poster hash: 409e3...b50
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #5 Skrevet 11. februar 2014 Min mann er også litt sånn. Dårlig oppdratt. Vant med en hjemmeværende mor og hun gjorde alt, mens faren aldri gjorde noe. Anonymous poster hash: 24952...d97
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #6 Skrevet 11. februar 2014 Mannen min er perfeksjonist og ryddefrik. Jeg trenger ikke be ham om noe, desverre er det heller omvendt til tider.. Derimot har jeg to brødre som er som din man. De kan INGENTING selv. Rydder ikke, vasker ikke, lager knapt mat. Stakkars dame som får disse som menn.. Anonymous poster hash: 08772...9af
Mamma_til_2 Skrevet 11. februar 2014 #7 Skrevet 11. februar 2014 Det jeg tenker etter og ha lest dette er - som man reder ligger man- du har skjemt bort mannen din til de grader slik at ikke trenger og tenke selv og nå må de leve med det.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #8 Skrevet 11. februar 2014 Min også. Ufattelig bortskjemt i oppveksten. Den dag i dag er det ingen som løfter en finger hjemme hos svigers, annet enn svigermor og svigersøster. Mannen har blitt litt bedre, men jeg blir så matt av: *Åpnet post - istykkerrevne konvolutter på kjøkkenbenken, ligger til jeg fjerner dem *Spist brødskiver - pålegg, smør og brød på benken. Kommer inn i skap/kjøleskap når jeg påpeker det, evt. noen timer senere. Smuler blir overlatt til seg selv for at den usynlige hjemmehjelpen skal ta seg av det *Spist frukt: epleskrotter og appelsinskall ligger igjen på stuebordet (i et par dager om jeg ikke gir beskjed oma t det skal kastes) - evt. i sofaen - nice! *Våte håndklær "henges opp" ved å legges i en krøll OPPÅ håndklestanga. Ved neste dusj er det jo fremdeles vått, så da brukes det tørre som JEG har brukt tidligere (og hengt opp) *Har ingen sokkepar igjen i kaoset iskuffen. Bruker mine (jeg har str 39 og han 45, dvs. masse ødelagte sokker for min del) *Skjer ingenting med tisseflekker i senga eller våte klær fra barnehagen med mindre jeg forbarmer meg over dem Det er kilde til mye irritasjon, fint for ham at han også har mange veldig positive sider...! Anonymous poster hash: 7a4ab...718
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #9 Skrevet 11. februar 2014 mannen min prøver, men han er så utrolig lite nøye at jeg blir gal!! Må også minne han på å ta opp sokker etter seg, vaske nedi do etter seg, tørke opp på kjøkkenet osv osv. Gruer meg til sønnene mine blir store og roter sånn, da har jeg tre barn i hus.. Anonymous poster hash: a0bef...a73
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #10 Skrevet 11. februar 2014 Min også. Ufattelig bortskjemt i oppveksten. Den dag i dag er det ingen som løfter en finger hjemme hos svigers, annet enn svigermor og svigersøster. Mannen har blitt litt bedre, men jeg blir så matt av: *Åpnet post - istykkerrevne konvolutter på kjøkkenbenken, ligger til jeg fjerner dem *Spist brødskiver - pålegg, smør og brød på benken. Kommer inn i skap/kjøleskap når jeg påpeker det, evt. noen timer senere. Smuler blir overlatt til seg selv for at den usynlige hjemmehjelpen skal ta seg av det *Spist frukt: epleskrotter og appelsinskall ligger igjen på stuebordet (i et par dager om jeg ikke gir beskjed oma t det skal kastes) - evt. i sofaen - nice! *Våte håndklær "henges opp" ved å legges i en krøll OPPÅ håndklestanga. Ved neste dusj er det jo fremdeles vått, så da brukes det tørre som JEG har brukt tidligere (og hengt opp) *Har ingen sokkepar igjen i kaoset iskuffen. Bruker mine (jeg har str 39 og han 45, dvs. masse ødelagte sokker for min del) *Skjer ingenting med tisseflekker i senga eller våte klær fra barnehagen med mindre jeg forbarmer meg over dem Det er kilde til mye irritasjon, fint for ham at han også har mange veldig positive sider...! Anonymous poster hash: 7a4ab...718 Kan legge til at jeg gjør et nummer av IKKE å rydde etter ham, fordi jeg ikke gidder være mammaen hans. Det fører ikke til at han blir noe mer obs på rotet han skaper, men til at det blir mye mer rotete. Vil heller har rot enn å være mannens hushjelp. Anonymous poster hash: 7a4ab...718
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #11 Skrevet 11. februar 2014 Det virker fristende å demonstrere ved å legge noe av rotet i hans del av senga, i skuffene hans (matavfall) eller på førersetet i bilen. Noe som gi han en skikkelig vekker. Kanskje samle alt i søppelsekker og sette det ut i hagen............ Men egentlig er jeg tilhenger av kommunikasjon. Eller dra han med på familieterapi er kanskje den beste løsningen? Anonymous poster hash: d3a41...f0c
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #12 Skrevet 11. februar 2014 Det jeg tenker etter og ha lest dette er - som man reder ligger man- du har skjemt bort mannen din til de grader slik at ikke trenger og tenke selv og nå må de leve med det. I ganske mange tilfeller er mannen bortskjemt fra før. Min mann har hatt en hjemmeværende mor som har gjort alt for han, han er vokst opp i et hjem der moren gjorde alt av husarbeid mens faren gjorde ingenting.. Og tro meg, dette er vanskelig å endre på! Han ser rett og slett ikke hva som må gjøres i hjemmet. Jeg gjør det meste av husarbeidet, han kan gjøre ting om jeg spør/maser. Veldig slitsomt.. Føles ut som om jeg er alene om alt ansvar :-/ Har pratet om det mange ganger, men det sklir ut igjen til gamle vaner etter en stund. Har ikke så mange råd hi, regner med du har prøvd å tatt det opp med han. Jeg tenker nå å prøve å gi han faste gjøremål, som han har ansvar på. Som feks vatne blomster, støvsuge ett par ganger i uka osv.. Aner ikke om det vil funke da Anonymous poster hash: 6e03f...bc4
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #13 Skrevet 11. februar 2014 Det jeg tenker etter og ha lest dette er - som man reder ligger man- du har skjemt bort mannen din til de grader slik at ikke trenger og tenke selv og nå må de leve med det. I ganske mange tilfeller er mannen bortskjemt fra før. Min mann har hatt en hjemmeværende mor som har gjort alt for han, han er vokst opp i et hjem der moren gjorde alt av husarbeid mens faren gjorde ingenting.. Og tro meg, dette er vanskelig å endre på! Han ser rett og slett ikke hva som må gjøres i hjemmet. Jeg gjør det meste av husarbeidet, han kan gjøre ting om jeg spør/maser. Veldig slitsomt.. Føles ut som om jeg er alene om alt ansvar :-/ Har pratet om det mange ganger, men det sklir ut igjen til gamle vaner etter en stund. Har ikke så mange råd hi, regner med du har prøvd å tatt det opp med han. Jeg tenker nå å prøve å gi han faste gjøremål, som han har ansvar på. Som feks vatne blomster, støvsuge ett par ganger i uka osv.. Aner ikke om det vil funke da Anonymous poster hash: 6e03f...bc4 Enig. Det er utrolig vanskelig å endre slike mønstre. Det handler jo faktisk heller ikke bare om vrangvilje eller latskap, men om dårlige vaner som har fått tiår på å feste seg. Hvis noen har gode tips tar jeg VELDIG GJERNE i mot! Men de kan ikke innebære noen form for rolleinndeling der jeg er heks og/eller prosjektleder og posjonerer ut oppgaver til mannen. Han er pinadø voksen, og en slik situasjon vil jeg heller ikke ha. Anonymous poster hash: 7a4ab...718
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #14 Skrevet 11. februar 2014 Jeg har vært sammen med min mann i syv år. I løpet av denne tiden har han aldri uoppfordret tatt initiativet til noe husarbeide. ALDRI! Skittentøyskurven hans er alltid overfylt. Jeg har sagt ifra at han ikke får forsyne seg av mine sokker når han går tom. Jeg vasker konsekvent bare klær for meg og barna+sengetøyet. Vi har til og med adskilte håndkler!!! Sånn har det bare måttet bli siden han aldri løfter en finger. Jeg vasker hele huset en gang i uka. Han gisper hvis jeg ber han støvsuge i helgen når han er hjemme og har fri -jeg støvsugde jo tross alt på onsdag!! Kan fint finne på å bli furten og sur når jeg "truer" han til å gjøre noe hjemme. Jeg lager lister til han for diverse oppgaver han har i huset, og han hater det! Men jeg gir meg ikke. Gud, hvor mye det irriterer meg at han ikke kan ta mere ansvar og hjelpe meg med å dra lasset. Her hjemme er han bare dødt kjøtt. Anonymous poster hash: 7da99...532
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #15 Skrevet 11. februar 2014 Tatt det opp så ufattelig mange ganger. Sist i dag. Han vet han er dårlig, han prøver å skjerpe seg men det varer ikke lenge. Broren hans og faren er helt lik Han gjør det han får beskjed om, men det er så slitsomt å be han om å "ta ut det rene i oppvaskmaskinen, så kan han sette inn tallerken sin". Er det virkelig så vanskelig å skjønne? Er der vanskelig å se at klær må henges opp når de er ferdig på vask? Han bare overser alt, til jeg ber han gjøre det Jeg er så lei at det frister å bo alene. . Anonymous poster hash: c4e2d...b70
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #16 Skrevet 11. februar 2014 Det jeg tenker etter og ha lest dette er - som man reder ligger man- du har skjemt bort mannen din til de grader slik at ikke trenger og tenke selv og nå må de leve med det. I ganske mange tilfeller er mannen bortskjemt fra før. Min mann har hatt en hjemmeværende mor som har gjort alt for han, han er vokst opp i et hjem der moren gjorde alt av husarbeid mens faren gjorde ingenting.. Og tro meg, dette er vanskelig å endre på! Han ser rett og slett ikke hva som må gjøres i hjemmet. Jeg gjør det meste av husarbeidet, han kan gjøre ting om jeg spør/maser. Veldig slitsomt.. Føles ut som om jeg er alene om alt ansvar :-/ Har pratet om det mange ganger, men det sklir ut igjen til gamle vaner etter en stund. Har ikke så mange råd hi, regner med du har prøvd å tatt det opp med han. Jeg tenker nå å prøve å gi han faste gjøremål, som han har ansvar på. Som feks vatne blomster, støvsuge ett par ganger i uka osv.. Aner ikke om det vil funke da Anonymous poster hash: 6e03f...bc4 Enig. Det er utrolig vanskelig å endre slike mønstre. Det handler jo faktisk heller ikke bare om vrangvilje eller latskap, men om dårlige vaner som har fått tiår på å feste seg. Hvis noen har gode tips tar jeg VELDIG GJERNE i mot! Men de kan ikke innebære noen form for rolleinndeling der jeg er heks og/eller prosjektleder og posjonerer ut oppgaver til mannen. Han er pinadø voksen, og en slik situasjon vil jeg heller ikke ha. Anonymous poster hash: 7a4ab...718 Prøve å få til et kompromiss hvor dere begge gir og tar. Diskusjonen må tas når begge er blide. Kanskje dere også kan prøve å se helheten i alle oppgavene som har med hjemmet å gjøre. Lage en liste sammen over alt som skal gjøres, prøve å gjette på hvor lang tid de ulike oppgavene tar pr. uke. Deretter fordele disse oppgavene mellom dere. Begge får først velge noen av oppgavene de liker best, deretter må begge velge oppgaver de ikke liker - noen oppgaver kan dere gjøre sammen. Husvasken er hyggeligere når familien tar den sammen, på med musikk, engasjer også de minste. De elsker å få en klut og en oppgave og dermed lærer de gode vaner. Listen henges opp på egnet sted og justeres ved behov. Viktig at barna lærer tidlig å være med å gjøre ting i huset, så slipper en annen framtidig svigerdatter eller svigersønn å ergre seg over deres dårlige oppdragelse :-) Anonymous poster hash: d3a41...f0c
Mamma_til_2 Skrevet 11. februar 2014 #18 Skrevet 11. februar 2014 Det jeg tenker etter og ha lest dette er - som man reder ligger man- du har skjemt bort mannen din til de grader slik at ikke trenger og tenke selv og nå må de leve med det. I ganske mange tilfeller er mannen bortskjemt fra før. Min mann har hatt en hjemmeværende mor som har gjort alt for han, han er vokst opp i et hjem der moren gjorde alt av husarbeid mens faren gjorde ingenting.. Og tro meg, dette er vanskelig å endre på! Han ser rett og slett ikke hva som må gjøres i hjemmet. Jeg gjør det meste av husarbeidet, han kan gjøre ting om jeg spør/maser. Veldig slitsomt.. Føles ut som om jeg er alene om alt ansvar :-/ Har pratet om det mange ganger, men det sklir ut igjen til gamle vaner etter en stund. Har ikke så mange råd hi, regner med du har prøvd å tatt det opp med han. Jeg tenker nå å prøve å gi han faste gjøremål, som han har ansvar på. Som feks vatne blomster, støvsuge ett par ganger i uka osv.. Aner ikke om det vil funke da Anonymous poster hash: 6e03f...bc4 tro meg min mann var og vant med at svigermor gjorde alt for "babyen " sin, men når vi flyttet sammen tok vi og snakket sammen og han forsto jo at det ikke funket i ett samboerforhold, så om dere ikke snakker sammen og du/ dere bare lar mennene deres ture frem som han alltid har gjort så er det deres valg! kommunikasjon er nøkkelen!
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #19 Skrevet 11. februar 2014 Nei, han har sin egen mamma. Skal han være sammen med meg så får han steppe opp å gjøre like mye i hjemmet som meg. Leker ikke hushjelp heller. Vil ha en mann ikke en liten gutt. Anonymous poster hash: 524f5...030
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå