Gå til innhold

Bhg, 14 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det for tidlig å begynne i bhg ved 14 mnd alder?

Jeg har litt "second thoughts", har søkt på bhg og da er babyen 14 mnd. Men sitter og føler på at det er for tidlig. Men har ikke råd til å gå hjemme.. :(

Går det bra å sende babyen i bhg på den alderen?

Anonymous poster hash: 50864...30f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forskjellige barn ønsker forskjellige ting. Jeg hadde min i åpen barnehage først, han elsket det og da han begynte i ordentlig barnehage, 13mnd var han veldig fornøyd. Glad når jeg leverte og glad når jeg hentet. (Han fikk ganske korte dager i begynnelsen, men jeg måtte etterhvert hente senere, for han var ikke ferdig å leke ;) ) Det skal sies at han er supersosial, har vært det hele veien , og det å gå alene med mamma blir nok kjedelig i lengden for ham.

Anonymous poster hash: 5afd3...cc2

Skrevet

Lillemor begynte i bhg da hun var 12mnd og har stortrivdes fra første dag. For henne tror jeg faktisk det var bedre å starte da hun bare var 12mnd enn senere. Hun spaserte rett inn og var ikke skeptisk i det hele tatt, har aldri skreket når vi har dratt. Hun er mer skeptisk av seg nå og bhg starten ville nok vært vanskeligere nå som hun er 18mnd. Hun løper smilende inn før jeg har ordnet alt i garderoben og sier hade og vinker. Så tror absolutt at hun har det veldig bra i bhg. Hvis du har mulighet til det vil jeg anbefale å ha litt kortere dager ihvertfall det første halvåret i bhg. Også en fridag midt i uka for at den lille får hentet seg inn er å anbefale. Selv hadde jeg fri annenhver onsdag og en time kortere dager de første fire månedene og syns det fungerte kjempebra for oss.

Både barn og voksne er forskjellig og det er du som kjenner ditt barn best. Gjør det som du mener er best for deg og ditt barn:)

Anonymous poster hash: 8d82c...f94

Skrevet

Ok, er det noe jegkan endre senere? Søkte 5 dager i uka pga usikkerhet om hvordan det blir med meg og dsger til høsten.

Skrevet

Mi begynte når hun var 14 mnd. Det gikk strålende. Hun er nå 20 mnd og storkoser seg i barnehagen. Jeg var skeptisk jeg også.. tenkte om det var for tidlig, men det gikk bra. Hun har lært så masse.. nye ord kom strømmende og kreativiteten er utrolig;) alle barn er jo forskjellige men tror stort sett det går bra.hører ofte tantene i bhagen si at det er lettere med tanke på tilvending når de er så små. Jeg ser du skriver at du ikke har muligheten til å ha h*n hjemme.. hadde du hatt muligheten til det kunne du jo sikkert ventet noen mnd til. Vet du hva, jeg tror du skal senke skuldrene med god samvittighet. Det går helst godt:-) lykke til :-)

Skrevet

Såklart er det for tidlig. MEN; når du ikke har råd til å gå hjemme, har du jo ikke noe annet valg, så da må du ta det som er nest best, nemlig barnehage. 

Anonymous poster hash: 2b215...dbc
Skrevet

Ok, er det noe jegkan endre senere? Søkte 5 dager i uka pga usikkerhet om hvordan det blir med meg og dsger til høsten.

selv om du har søkt 100% plass, kan hun være hjemme med deg når det passer deg. Vi har 100 % plass selv om hun er hjemme ca en dag i uken.. må mer timer til borte før vi kunne betalt for f.eks 80% uansett. ..
Skrevet

Ja altfor tidlig. den viktigste tilknyttingen er 0-18mnd. min begynner når det er 19mnd.

Anonymous poster hash: 87999...be8
Skrevet

Ja ! Det er for tidlig!

Anonymous poster hash: f07ae...24f

Skrevet

Ja, jeg syns det er for tidlig.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg synes nok det er for tidlig selvom jeg har sendt de to andre når de var 11mnd. Kjenner på det nå at jeg overhodet ikke har lysta til å sende minste når han er 13 mnd, men jeg har desverre ikke så mye valg skal vi overleve

Skrevet

Hva med noen dager i uka?

Skrevet

Er det for tidlig å begynne i bhg ved 14 mnd alder?

Jeg har litt "second thoughts", har søkt på bhg og da er babyen 14 mnd. Men sitter og føler på at det er for tidlig. Men har ikke råd til å gå hjemme.. :(

Går det bra å sende babyen i bhg på den alderen?

Går helt fint. Vi sendte guttene våre i ca 16mnd alder hovedsakelig fordi det var da vi først fikk barnehageplass.

Det er mange positive sider ved barnehagen mange glemmer/ ikke tar med i regningen:

Barna lærer seg sosiale koder og tilpasser seg andre barn. Dette kan være vanskeligere når de er vante til å gå hjemme lenge og så kommer inn i barnehagen der de andre ungene kan dette godt fra før.

Ved 14mnd alder kommer barna i rett tid inn og blir ikke hengende etter. Lette å tilpasse seg og henge med de andre ungene.

Når de får til det sosiale med andre barn blir de å trives kjempegodt, da vil de gjerne komme seg i barnehagen så tidlig som mulig fordi det er moro å være der. Alle vennene og masse leker er jo der :-) og det skjer noe.

kommer de for sent inn, og faller utenfor, så trives de helt klart mindre, og vil heller være hjemme.

Min på 21 mnd slenger alt fra seg og tar på seg skoene om jeg sier barnehagen om morgenen, for han vil dit! Broren på 4 er minst like ivrig, så de står og venter på meg ved døra klare som egg.

Dessuten lærer de masse i barnehagen. Personalet vet hva de gjør, og har mange mulige tilbud å lære ungene. Det kan være lesing, perler, lego you name it. En dag da jeg hentet minsten satt han og perlet så rolig på et bord. Han er temmelig bananas heime, så det overrasket meg. Dermed kjøpte vi perler hjemme også da jeg fikk se interessen.

De får frisk luft og kommer seg ut. Med andre barn. Tenk så kjedelig å leke hjemme med mamma i hagen hver dag etter som de blir større og helst vil ha litt fart og spenning, iallefall at det skal skje litt. Hjemme er det jo ingen barn - alle er jo i barnehagen og leker - og hvor mange mødre er ute hele året et par timer eller mer sånn at poden kan ha noen å leke med ute? Kjedelig å leke alene hver dag.....

De lærer å vente på tur, og får grei bordskikk. Lettere når de ser de andre ungene gjør det samme, da kopierer de gjerne dette. Lett at slikt sklir ut heime, dessuten er det mer moro å spise sammen med flere enn med noen få heime.

Samtidig er det lurt å gi de en litt kortere dag i starten, siden det er mye inntrykk og mye å lære i barnehagen.

De blir temmelig slitne om de må være der lenge, så veldig smart om man klarer å kjøre en bra logistikk mor/far mtp henting og levering.

Dette blir supert for minsten din :-)

Skrevet

Jeg må sende gutten i barnehage før fylte 11 mnd. Da er mamma+pappapermisjon over og vi har ikke andre alternativer.

Anonymous poster hash: 85f7b...794

Skrevet

Nei, det går bra. Det beste er vel at de begynner deltid så de ikke får så lange dager når de er så små. Min er 18mnd nå og stortrives. Vi satt faktisk og snakket om det her om dagen. Tenk alt det fine han hadde gått glipp av hvis han ikke gikk der. De har allerede begynt å kjenne hverandre igjen på navn og de gjør masse fine aktiviteter. De utvikler seg og lærer av hverandre på en helt annet måte enn hvis de bare går hjemme med mor eller far. Veldig glad for at barnet mitt går i barnehage og sosisaliseres og lærer seg å danne vennskap tidlig. De blir nok en fin og sammensveiset gjeng når de skal over på barneskolen.

Anonymous poster hash: 1dac9...b20
Skrevet

Takk for svar :)

Det henger nok litt i at jeg mistet tid med babyen etter fødsel (jeg var syk i en mnd, sykehus), merker det er sårt å sende babyen vekk allerede til høsten. Men det går vel bra...

Skrevet

Vår startet når han var 12mnd, men hadde korte dager (faren hadde 30%permisjon). Nå er jeg i permisjon med nr.2 så han har fortsatt korte dager (16mnd).

Anonymous poster hash: 403aa...d6a

Skrevet

Har sendt to barn i barnehagen. Første var 11 mnd - det var for tidlig for han. Andre var 14 mnd, det var perfekt for han. han hadde rasert huset om han hadde blitt hjemme en dag til ;-) Han var overmoden. Det kommer nok litt an på personlighet, men syns generelt jeg hører at barn i den alderen tar det veldig bra å begynne i bhg.

Anonymous poster hash: 0c89b...a3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...