Gå til innhold

Hva svarer jeg i denne situasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en skoleoppgave som jeg er usikker på hva jeg skal svare på.

Her kommer den :

"Nå er det tid for å spise",sa barne og ungdomsarbeideren til barna på skolefritidsordningen.

"Nei jeg er ikke sulten enda",protesterer ett av barna.

"joda",sa barne og ungdomsarbeideren,"det er du,bare du kjenner etter".

Dessuten må vi spise nå så vi kan bli ferdig til klokken 16.00.Vi må jo rydde av bordet.

Kunne det vært en bedre måte å takle denne situasjonen på,som ivaretok barnets rett til selvbestemmelse?

Anonymous poster hash: ba597...1dc
Videoannonse
Annonse
Gjest xxxxxxxxx1
Skrevet

Du må vel ha noen tanker selv? Det er tross alt din oppgave å svare på, ikke vår.

Skrevet

Det svaret hjalp jo mye tusen takk.

Skrevet

Hvordan ville DU gjort det i denne situasjonen? Hvordan ville DU formulert deg? :)
Hvordan er du mot dine barn i den situasjonen? :)

Anonymous poster hash: 7b41f...d25
Skrevet

Hadde foreslått at barnet kan lage seg mat nå og spise når han/hun ble sulten, evt ta med seg hjem hvis ikke det blir spist! Iallfall ikke tvinge gjennom at barnet SKAL spise nå!

Anonymous poster hash: 292fc...671

Skrevet

Kunne ikke bare svaret vært at det var greit, men da ble det ikke noen mat før barnet kom hjem. Det er vell ikke spiseplikt?

Anonymous poster hash: b5bb1...bae

Skrevet

Jeg mener barnet må få bestemme selv hva det skal få gjøre, men det må sitte sammen med alle andre å spise. Kanskje hun blir sulten mens måltidet pågår, og det ville jo vært alle tiders. Viktigste er at barnet sitter sammen med de andre og spiser. Barn liker å spise sammen med andre, og apetitten øker betraktelig når man ser noen spise.

Anonymous poster hash: cc792...a03
Skrevet

Jeg mener barnet må få bestemme selv hva det skal få gjøre, men det må sitte sammen med alle andre å spise. Kanskje hun blir sulten mens måltidet pågår, og det ville jo vært alle tiders. Viktigste er at barnet sitter sammen med de andre og spiser. Barn liker å spise sammen med andre, og apetitten øker betraktelig når man ser noen spise.

Som spiser. 

Skrevet

Du kan bestemme at alle barna skal sitte ved bordet. Barnet kan selv bestemme om han/hun vil spise eller ikke.

Anonymous poster hash: eec7e...42d
Skrevet

Takk for ett utfyllende svar! :)

Skrevet

Jeg mener at barnet bør få bestemme selv, spesielt når de er i skolealder. Men kan jo forklare at det kan bli sultent før neste måltid

Anonymous poster hash: d4373...1d4
Skrevet

Barna bør ikke få bestemme selv. Mange barn som da velger bort maten, for mer leketid. Alle barna rundt bordet, dette også for at de andre heller ikke har tid til å spise så mye, når de ser andre leker. Blir fort uro av det.

Hvorfor skal barna alltid føle at de er med å bestemmer?

Anonymous poster hash: ab298...9b4
Skrevet

Barna bør ikke få bestemme selv. Mange barn som da velger bort maten, for mer leketid. Alle barna rundt bordet, dette også for at de andre heller ikke har tid til å spise så mye, når de ser andre leker. Blir fort uro av det.

Hvorfor skal barna alltid føle at de er med å bestemmer?

Anonymous poster hash: ab298...9b4 [/quotl

Liker du å bli fortalt at nå SKAL DU SPISE!??

Selvfølgelig må barna få bestemme selv at de ikke vil ha mat? Er det et problem at dette barnet aldri spiser, da er det greit nok, mat må man ha, men jeg tolket dette som et engsngstilfelle, så hvorfor i all verden skal barnet tvinges til å spise da?

Anonymous poster hash: 292fc...671

Skrevet

Barnet trenger ikke å spise, men bør lære seg at er det spisetid så er det spisetid. Da sitter alle rundt bordet. Og da må lekene vente. De andre barna har vel krav på matfred?

Vet av erfaring fra småskolen, at barn ofte ikke har tid til å spise.

Anonymous poster hash: ab298...9b4
Skrevet

Jeg er motstander av å tvinge barn til å spise når de ikke er sulten. Når de går på SFO er de såpass store at de kjenner signalet om sult.

Jeg mener vi lærer barn å overspise ved i ignorere hjernens signal om at de er mett.

Hos oss slipper barn å spise mer når de sier de er mette. Hvis vi tvinger de til å "spise litt til" når de selv sier er mett så lærer vi de å ta til seg mer enn de trenger og KAN senere bli overspisere eller få et problematisk forhold til mat.

Altså hadde jeg sagt barnet kunne sitte ved bordet med de andre barna men slippe å spise.

Anonymous poster hash: 2710d...566

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...