Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #1 Skrevet 10. februar 2014 Nå har det jo i det siste vært en del diskusjon ang kresne barn. Så vi ble inspirert og innførte belønning dersom barna smaker på alt vi har til middag. Vi har gjort dette tidligere også, men nå tenkte vi å prøve med en ny runde. Men hva gjør vi når det eldste barnet brekker seg og spyr av det det ikke liker? Og det er jo det meste... Av tidsmessige årsaker har vi "byttet" på middag og kveldsmat, men det går kanskje ikke når ståa er sånn? I går var eldste skikkelig lei seg for at han spydde, for han vil jo gjerne like det. Dette var verste er jo at småsøsken tar etter. Andre som har sånne barn og som har tips/råd? Finst det noen som legen kan henvise til? Anonymous poster hash: a6a8e...579
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #2 Skrevet 10. februar 2014 Sa sier du strengt at det ikke er lov å fremprovosere oppkast bare fordi en ikke vil ha akkurat den maten,også setter du han i timeout! Anonymous poster hash: 86034...76e
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #3 Skrevet 10. februar 2014 Sa sier du strengt at det ikke er lov å fremprovosere oppkast bare fordi en ikke vil ha akkurat den maten,også setter du han i timeout! Anonymous poster hash: 86034...76e DET var en god ide! For det er jo opplagt at det er med vilje - han gjør det bare for å plage foreldre og søsken. Hilfe Anonymous poster hash: c3993...3fc
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #4 Skrevet 10. februar 2014 Forsøk å begynne med at det ikke er nødvendig å svelge, bare ta maten i munnen og spytte ut om det er for ekkelt, men ikke gi opp selv om den samme tingen blir spyttet ut 10 ganger. Noen å smake mange ganger før de like nye ting. Anonymous poster hash: 82079...945
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #5 Skrevet 10. februar 2014 De fremprovoserer ikke. Min sønn har vært slik hele livet. Han prøver og smake, også kommer det rett og slett opp. Han elsker sjokolade. Ren melkesjokolade...Han tok en rute i god tro, men det var "crisp-biter" inni, som ikke var synlige. På vei ned i halsen kjente han konsistensen av crisp,- og han spydde opp alt..... Så det er slettes ikke noe de gjør med vilje. Han er nå seks, har begynt og kvie seg for og smake på nye ting når vi er borte,- for han er redd for og kaste opp,- blir flau.... Han som alltid har funnet det greit og smake, og de vi er hos når han "må" smake nytt, er folk som vet hvordan han reagerer.. Men alikevel. Han smaker hjemme, men vil ikke risikere og sitte og "breke" og brekke seg når vi er hos andre.. Så er ikke frivillig, absolutt ikke. Men om det er blitt en uvane? Jeg vet ikke. Det er i alle fall blitt en slags refleks,- og det er fryktelig vanskelig og gjøre noe med.. Vi opplever også at han blir lei seg når han ikke greier og spise litt "for og bli sterk" engang... Anonymous poster hash: 1ffe4...ae8
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #6 Skrevet 10. februar 2014 Jeg regner med at du har tatt det opp med lege/helsesøster? For her snakker vi ikke om et barn som er alminnelig kresent eller dårlig oppdratt, men om et barn som har et problematisk forhold til mat og som trenger hjelp. Når min sønn bestemmer seg for å ikke like laks, vet jeg at han bare er ute etter å markere seg, og avslører han fort med å gi han valg mellom laks og ingenting; plutselig blir laks veldig godt. I dette tilfelle er det et spørsmål om oppdragelse. Din sønn trenger hjelp, dersom det ikke er fysiske grunner til oppkast ville jeg forsøkt å ta kontakt med psykolog. Vi har hatt god erfaring med barnepsykolog for et helt annet problem; av og til kan fysiske reaksjoner være resultat av mentale prosesser som barn ikke klarer å finne ut av selv. Anonymous poster hash: 37e79...2f1
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #7 Skrevet 10. februar 2014 Jeg kjenner to som har hatt barn som har vært "sånn". For begge ungene det gjelder, så har det rettet seg opp etterhvert som de har vokst opp, Den ene vokste opp på tomatsuppe fram til skolealder, den andre spiste bare banan og yoghurt.. Her har ingen av søskene til disse to, kopiert oppførselen, jeg tror ikke disse barna gjør dette med vilje.. Jeg ville snakket med fastlegen, de jeg kjenner fikk ikke mye hjelp fra helsestasjonen for å si det slik.. Anonymous poster hash: 42b68...03b
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #8 Skrevet 10. februar 2014 Takker for svar! Det er bare så frustrerende å lage middag som ikke kan svelges engang og at småsøsken plutselig heller ikke liker maten. Vi har prøvd det hs har foreslått, rå - kokt - mos - kalle maten for noe annet... men det hjelper altså ikke. Men ingen som har blitt henvist ett sted, eller fått hjelp av profesjonelle? Man må bare vente og se når/om det går over? Hi Anonymous poster hash: a6a8e...579
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #9 Skrevet 10. februar 2014 Helsestasjonen har egne psykologer, også har vi jo BUP. Jeg ville søkt hjelp. Anonymous poster hash: 8e230...93f
PrinsesseHengepupp Skrevet 10. februar 2014 #10 Skrevet 10. februar 2014 Jeg ville først fått utelukket at det ikke er noe fysisk som skulle tilsi at selve svelget er trangt, eller at noe annet gjør at han har lett for å kaste opp mat. Store mandler, polypper, stramt tungebånd eller generelt "bare" trang hals kan feks gjøre det ubehagelig å svelge ulike konsistenser. Dersom et barn ikke liker noe vil det merkes før barnet svelger, og da bør det jo slippe å svelge, tenker jeg.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #11 Skrevet 10. februar 2014 Jeg tenkte med en gang at det kan jo være store mandler. Sønnen min har store mandler,men kaster riktig nok bare opp når han er forkjølet. Men ville ha sjekket det med legen så har du hvertfall sjekket det og. Anonymous poster hash: 86034...76e
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #12 Skrevet 10. februar 2014 Min sønn hadde også såpass store mandler at mat med biter i kom opp igjen å han brekkte seg han ble operert å da fjerna di bare halve mandlene å det hjalp med en gang. Men ikke sikkert det er slik med din sønn det kan like gjerne være psykisk i underbevistheten hans, ikke gi deg ang det å mase på lege helsestasjon masse lykke til Anonymous poster hash: b4a3c...f3d
Honningmelon Skrevet 10. februar 2014 #13 Skrevet 10. februar 2014 Min jente var sånn da hun var baby og spiste fast føde og opp til 2 år. Hun spydde av mat hun ikke likte. Det kom av refluks.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #14 Skrevet 10. februar 2014 Barnet mitt brekker seg også av ting han ikke liker. Jeg har sluttet å be han smake på ting han ikke vil ha. Han er SVÆRT kresen. Men vi lager middag som vanlig, så far han heller bare sitter der og spise poeter. JEg vet det går over til slutt. Eldstemann var likedan. Nå i en alder av tolv år fråtser han gjerne i snegler og østers :-) Anonymous poster hash: 6dd27...ef7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå