Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #1 Skrevet 10. februar 2014 Gutten min begynte i barnehagen i dag. De nevnte under tilvenning viktigheten med å bruke ull. Han har atopisk eksem, veldig mildt. Men fikk beskjed fra spesialist om å unngå ull. Har dere tips? Fungerer det med bomull/ull klær? Hva kler dere evt barna i om vinteren når ull ikke er aktuelt? Anonymous poster hash: ab5b1...775
Fru vims Skrevet 10. februar 2014 #2 Skrevet 10. februar 2014 Da ville jeg ha brukt ull/bomull. Bedre enn å bruke bare bomull ihvertfall. Og vet noen med eksem kan også bruke ull/silke. Og hva med bambus? Skal ha samme egenskaper som ull.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #3 Skrevet 10. februar 2014 Jeg tre barn med atopisk eksem og det går helt fint uten ull. Barnehagen har egentlig ikke noe med hva du velger å kle barnet ditt i, men de vil selvfølgelig prøve å veilede deg litt. Du sier ganske enkelt til dem at barnet ditt er atopiker og tåler ikke ull så dere velger andre alternativer, barnehagen må bare bruke de tingene dere har tatt med til barnet. Når det ikke er så veldig kaldt bruker mine barn bomull innerst, det går helt fint. Bruker litt penger på en skikkelig vinterdress som er 100% vind og vanntett, så blir de aldri kalde. Når det er kaldere eller de skal være ute ekstra lenge bruker vi superundertøy (teknisk undertøy som er fukttransporterende og puster) eller bambus. Bambus har de samme egenskapene som ull, men er dyrt, så vi har ikke mye bambus altså. Anonymous poster hash: a57f1...b90
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #4 Skrevet 10. februar 2014 Da ville jeg ha brukt ull/bomull. Bedre enn å bruke bare bomull ihvertfall. Og vet noen med eksem kan også bruke ull/silke. Og hva med bambus? Skal ha samme egenskaper som ull. Undertøy som er bomull innerst og ull utenpå er helt meningsløst og bortkastede penger, det er inn mot huden man trenger egenskapene til ull og tåler man ikke ull må man finne andre alternativer. Men å betale for at det skal være vevd et lag ull utenpå bomullen er å kaste penger ut av vinduet, da ville jeg heller kjøpt superundertøy så man får den pustende og fukttransporterende egenskapen inn mot huden. Devold har et undertøy som heter active kids, det er superundertøy innerst og ull utenpå, det er ok. Men to av mine tre atopiske barn tåler overhodet ikke ull og kan ikke ha det som mellomlag heller. Ullfibrene flyr litt og komme i kontakt med huden på halsen, under haken, på håndleddene osv og hos to av mine barn blir det rødflammet, hovner, klør og blir eksem med en gang. Bambus er helt supert, men dessverre veldig dyrt. Håper prisene på dette går ned etterhvert som flere oppdager det og markedet blir større. Bambus er vel en tresort som vokser uhyggelig fort så en skulle tro det gikk an å produsere til en rimeligere pris etterhvert... Anonymous poster hash: a57f1...b90
Fru vims Skrevet 10. februar 2014 #5 Skrevet 10. februar 2014 Da ville jeg ha brukt ull/bomull. Bedre enn å bruke bare bomull ihvertfall. Og vet noen med eksem kan også bruke ull/silke. Og hva med bambus? Skal ha samme egenskaper som ull. Undertøy som er bomull innerst og ull utenpå er helt meningsløst og bortkastede penger, det er inn mot huden man trenger egenskapene til ull og tåler man ikke ull må man finne andre alternativer. Men å betale for at det skal være vevd et lag ull utenpå bomullen er å kaste penger ut av vinduet, da ville jeg heller kjøpt superundertøy så man får den pustende og fukttransporterende egenskapen inn mot huden. Devold har et undertøy som heter active kids, det er superundertøy innerst og ull utenpå, det er ok. Men to av mine tre atopiske barn tåler overhodet ikke ull og kan ikke ha det som mellomlag heller. Ullfibrene flyr litt og komme i kontakt med huden på halsen, under haken, på håndleddene osv og hos to av mine barn blir det rødflammet, hovner, klør og blir eksem med en gang. Bambus er helt supert, men dessverre veldig dyrt. Håper prisene på dette går ned etterhvert som flere oppdager det og markedet blir større. Bambus er vel en tresort som vokser uhyggelig fort så en skulle tro det gikk an å produsere til en rimeligere pris etterhvert... Anonymous poster hash: a57f1...b90 Ja vet at det ikke er det samme. Men tenkte kanskje det var bedre enn ingenting Her brukes det kun ull hele vinteren. Men superundertøy er også sikkert et godt alternativ.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #6 Skrevet 10. februar 2014 Gutten min er 2 år å går i barnhage,å han har nesten aldri ull på men holder seg varm ute likevel. Her har jeg lagt fleecesett i barnehagen å har ikke fått noen klage på det. Anonymous poster hash: 58024...52b
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #7 Skrevet 10. februar 2014 bomull + fleece Anonymous poster hash: dee5d...3fc
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 10. februar 2014 #8 Skrevet 10. februar 2014 Gutten min kan heller ikke bruke ull. Jeg har på han bomullsbody og strømpebukse pluss ull/fleece utenpå hver dag, pluss at han har ekstra ull/fleece i bhg. Jeg har gitt beskjed om at han ikke tåler ull, ellers blir man jo ansett for å være dårlig mor her i landet dersom man ikke kler barna med ullundertøy fra oktober til april!
Gjest Hercule Poirot Skrevet 10. februar 2014 #9 Skrevet 10. februar 2014 Hvis ull er totalt uaktuelt, også i blanding, så vil jeg mye heller anbefale silke eller bambus, eller syntetisk superundertøy, framfor bomull. Bomull har de aller dårligste egenskapene, og egner seg egentlig bare som sommertøy.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #10 Skrevet 10. februar 2014 Gutten her i huset har ull fra innerst til ytterst, og barnehagen er alltid superfornøyd med klærne hans. Men vet du hva? Da eldstedatter på 26 år var barnehagebarn var det INGEN som brukte ull! Aldri!! Det var rett og slett ikke et tema i hele tatt. Typisk godt kledde barn hadde bomullsstrømpebukse, bomullspologenser og fleeceklær fra HellyHansen. Disse fleeceklærne var helt nye, og virkelig svære greier :-D "Gammeldagse"strikkeklær var ikke såå fint (tro det eller ei). Ytterst hadde alle barna bevernylondress kjøpt på SparKjøp. Å vet du - disse unga greide seg meget godt i kaldt vintervær her i Nord-Norge! Ull er gull - for de som tåler det. Men om man ikke bruker ull så overlever man helt greit ;-) Anonymous poster hash: 0a597...837
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #12 Skrevet 10. februar 2014 Jeg hadde ikke brukt ull/bomull. Mine barn har mild atopisk eksem og bruker Delvold sitt dual layer ulltøy. Det er teknisk innerst og ull utenpå, i sammen plagg. Hvis de reagerer på det og så ville jeg brukt superundertøy/teknisk innerst og fleece utenpå. Anonymous poster hash: 056bd...fec
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #13 Skrevet 10. februar 2014 Gutten her i huset har ull fra innerst til ytterst, og barnehagen er alltid superfornøyd med klærne hans. Men vet du hva? Da eldstedatter på 26 år var barnehagebarn var det INGEN som brukte ull! Aldri!! Det var rett og slett ikke et tema i hele tatt. Typisk godt kledde barn hadde bomullsstrømpebukse, bomullspologenser og fleeceklær fra HellyHansen. Disse fleeceklærne var helt nye, og virkelig svære greier :-D "Gammeldagse"strikkeklær var ikke såå fint (tro det eller ei). Ytterst hadde alle barna bevernylondress kjøpt på SparKjøp. Å vet du - disse unga greide seg meget godt i kaldt vintervær her i Nord-Norge! Ull er gull - for de som tåler det. Men om man ikke bruker ull så overlever man helt greit ;-) Anonymous poster hash: 0a597...837 Jeg har vokst opp med den type klær du beskriver. Alle brukte jo det. Og jeg frøs masse som barn. og var ikke den eneste som gjorde det. Og jeg er vokst opp på østlandet. Men skal sies at dressene og skoene er mye bedre i dag enn før. Anonymous poster hash: 3e65f...024
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #14 Skrevet 10. februar 2014 Bambus som ikke er mye dyrere enn ett ullsett: http://www.badaboom.no/barn/superundertoy?acr=1 Anonymous poster hash: 95197...695
Strandloppa og lillebror Skrevet 10. februar 2014 #15 Skrevet 10. februar 2014 Gutten her i huset har ull fra innerst til ytterst, og barnehagen er alltid superfornøyd med klærne hans. Men vet du hva? Da eldstedatter på 26 år var barnehagebarn var det INGEN som brukte ull! Aldri!! Det var rett og slett ikke et tema i hele tatt. Typisk godt kledde barn hadde bomullsstrømpebukse, bomullspologenser og fleeceklær fra HellyHansen. Disse fleeceklærne var helt nye, og virkelig svære greier :-D "Gammeldagse"strikkeklær var ikke såå fint (tro det eller ei). Ytterst hadde alle barna bevernylondress kjøpt på SparKjøp. Å vet du - disse unga greide seg meget godt i kaldt vintervær her i Nord-Norge! Ull er gull - for de som tåler det. Men om man ikke bruker ull så overlever man helt greit ;-) Anonymous poster hash: 0a597...837 jeg husker med gru at jeg alltid frøys da jeg var liten. Hadde slike klær du beskriver. Til mitt mildt atopiske barn fungerer ullundertøyet til devold utmerket. Det er ett lag superundertøy innerst med ull utenpå.
☆☆☆ Skrevet 10. februar 2014 #16 Skrevet 10. februar 2014 Devold Active funkar godt for mange som ikkje toler ull mot kroppen.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #17 Skrevet 10. februar 2014 Gutten her i huset har ull fra innerst til ytterst, og barnehagen er alltid superfornøyd med klærne hans. Men vet du hva? Da eldstedatter på 26 år var barnehagebarn var det INGEN som brukte ull! Aldri!! Det var rett og slett ikke et tema i hele tatt. Typisk godt kledde barn hadde bomullsstrømpebukse, bomullspologenser og fleeceklær fra HellyHansen. Disse fleeceklærne var helt nye, og virkelig svære greier :-D "Gammeldagse"strikkeklær var ikke såå fint (tro det eller ei). Ytterst hadde alle barna bevernylondress kjøpt på SparKjøp. Å vet du - disse unga greide seg meget godt i kaldt vintervær her i Nord-Norge! Ull er gull - for de som tåler det. Men om man ikke bruker ull så overlever man helt greit ;-) Anonymous poster hash: 0a597...837 jeg husker med gru at jeg alltid frøys da jeg var liten. Hadde slike klær du beskriver. Til mitt mildt atopiske barn fungerer ullundertøyet til devold utmerket. Det er ett lag superundertøy innerst med ull utenpå. Tror det er mange som har den erfaringen. At man klarte seg betyr ikke at man ikke frøys. Anonymous poster hash: 3e65f...024
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #18 Skrevet 10. februar 2014 Gutten her i huset har ull fra innerst til ytterst, og barnehagen er alltid superfornøyd med klærne hans. Men vet du hva? Da eldstedatter på 26 år var barnehagebarn var det INGEN som brukte ull! Aldri!! Det var rett og slett ikke et tema i hele tatt. Typisk godt kledde barn hadde bomullsstrømpebukse, bomullspologenser og fleeceklær fra HellyHansen. Disse fleeceklærne var helt nye, og virkelig svære greier :-D "Gammeldagse"strikkeklær var ikke såå fint (tro det eller ei). Ytterst hadde alle barna bevernylondress kjøpt på SparKjøp. Å vet du - disse unga greide seg meget godt i kaldt vintervær her i Nord-Norge! Ull er gull - for de som tåler det. Men om man ikke bruker ull så overlever man helt greit ;-) Anonymous poster hash: 0a597...837 Jeg er 30 år, og da jeg var liten så brukte jeg ikke ull, men bomull, fleece og sånn brvernylondress som din datter. Og jeg husker at jeg frøs mye altså. Anonymous poster hash: 48ec6...523
☆☆☆ Skrevet 10. februar 2014 #19 Skrevet 10. februar 2014 Gutten her i huset har ull fra innerst til ytterst, og barnehagen er alltid superfornøyd med klærne hans. Men vet du hva? Da eldstedatter på 26 år var barnehagebarn var det INGEN som brukte ull! Aldri!! Det var rett og slett ikke et tema i hele tatt. Typisk godt kledde barn hadde bomullsstrømpebukse, bomullspologenser og fleeceklær fra HellyHansen. Disse fleeceklærne var helt nye, og virkelig svære greier :-D "Gammeldagse"strikkeklær var ikke såå fint (tro det eller ei). Ytterst hadde alle barna bevernylondress kjøpt på SparKjøp. Å vet du - disse unga greide seg meget godt i kaldt vintervær her i Nord-Norge! Ull er gull - for de som tåler det. Men om man ikke bruker ull så overlever man helt greit ;-) Anonymous poster hash: 0a597...837 Denne "uniforma" er eg også oppvokst med, hugsar vi sat foran vedomnen for å få varmen i oss etter ei uteøkt på kalde dagar.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 10. februar 2014 #20 Skrevet 10. februar 2014 Gutten her i huset har ull fra innerst til ytterst, og barnehagen er alltid superfornøyd med klærne hans. Men vet du hva? Da eldstedatter på 26 år var barnehagebarn var det INGEN som brukte ull! Aldri!! Det var rett og slett ikke et tema i hele tatt. Typisk godt kledde barn hadde bomullsstrømpebukse, bomullspologenser og fleeceklær fra HellyHansen. Disse fleeceklærne var helt nye, og virkelig svære greier :-D "Gammeldagse"strikkeklær var ikke såå fint (tro det eller ei). Ytterst hadde alle barna bevernylondress kjøpt på SparKjøp. Å vet du - disse unga greide seg meget godt i kaldt vintervær her i Nord-Norge! Ull er gull - for de som tåler det. Men om man ikke bruker ull så overlever man helt greit ;-) Anonymous poster hash: 0a597...837 Å fy fa*** som vi frøys! Alternativet var hjemmestrikka ullbukser, men det klødde jo så infernalsk. Dagens ulltøy klør jo overhodet ikke, ikke for oss som ikke er veldig sensitive for ull, og da er ikke valget mellom ull og bomull vanskelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå