Gå til innhold

Erfaringer med multikulturell skole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

5-åringen vår begynner på Bytårnet skole i Moss til høsten. Jeg må innrømme jeg ble litt satt ut av å komme på innskrivingsdagen og oppdage at nærmere 90% av klassekameratene er fremmedspråklige. Foreldrene snakket konsekvent eget morsmål, og var heller ikke særlig interesserte i å "blande seg" med hverandre.

I barnehagen er det også mange foreldre/barn med annen bakgrunn enn norsk, men disse har vi god kontakt med. Forsøkte å komme i snakk med noen av de fremmedspråklige foreldrene på skolen uten respons, og det gjorde at skepsisen vokste. Mulig alle bare var veldig opptatt med sitt første dag på skolen, men det gjorde i alle fall ikke at jeg fikk et overveldende positivt inntrykk av skolemiljøet på en multikulturell skole.

Jeg bekymrer meg over hvordan miljøet, både sosialt og læring, i en slik klasse vil bli, når elevene ikke har samme språk- og kulturbakgrunn og de med norsk bakgrunn blir minoriteten. Blir barna også veldig delt inn i etnisk tilhørighet, eller smelter de sammen til en felles enhet?

Bekymrer jeg meg uten grunn? Har null erfaring med miljøer hvor norsk blir minoriteten. Som sagt er det mange nasjonaliteter i barnehagen også, men ikke i så overveldende flertall som det er på skolen 5-åringen skal begynne på.

Noen med barn på Bytårnet eller annen multikulturell skole som har erfaringer å dele?

Anonymous poster hash: 4531e...4b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...