Gå til innhold

Kuldekrem med eller uten vann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til denne vinteren kjøpte jeg kuldekremen til Lykkelig som liten da jeg har hørt mye bra om produktene deres.

I dag får jeg imidlertid høre fra ene avdelingen i bhg at de helst ikke vil bruke kuldekremen  på sønnen min fordi den inneholder vann.

Ja, det vet jeg sa jeg og produsentene(leger) av kremen argumenterer jo også med at litt vann ikke er skadelig. Og jeg har også lest at nyere forskning også viser at litt vann heller er bra enn dårlig. Og mange hudleger fraråder jo også bruk av kuldekrem.

Dette ville hun ikke høre på og påstod at hun hadde jobbet på apotek(for flere år siden) og lært at kuldekrem ikke skulle inneholde vann fordi det gir forfrysning.

Jeg svarte med at så lite vann som kremen inneholder ikke gjør noen skade, for det er jo ikke sånn at kremen er spekket med vann(da hadde jeg ikke brukt den, såpass skjønner jo jeg også.) Da bare slang hun på et arrogant, jaja du gjør som du vil (noe som gjorde meg litt irritert)

Skal sies at vi har veldig lite kulde her vi bor, så noe stort problem er det ikke, enten kremen er med eller uten vann.

Nå har jeg lest meg mer opp, og ser jo at meningene er delte, men rådene på at det ikke skal være vann i kuldekremen er fra 2010/2011 eller eldre. Nyere info går på at en kuldekrem skal inneholde lite eller ingenting vann.

Hva tenker dere, lar jeg meg(og andre) lure av produsentene som går god for litt vann?

Anonymous poster hash: d6dff...802
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt vann vil jo fordampe.... Ser ikke problemet.

Anonymous poster hash: 3b6f1...387
Skrevet

Det spørs nok hvor lenge før du påfører det. Vannet viltrekke inn i huden, men dersom du påfører og så går ut, er det ikke bra.

Anonymous poster hash: d8e64...d8a

Skrevet

Det spørs nok hvor lenge før du påfører det. Vannet viltrekke inn i huden, men dersom du påfører og så går ut, er det ikke bra.

Anonymous poster hash: d8e64...d8a

Vannet vil vel helst fordampe....

Og det vil nok variere hvor lenge før de går ut kremen blir smurt på, men igjen det er snakk om lite vann.

Kan jo kanskje ta med hva produsenten av Lykkelig som lite kremen mener om vann i kuldekrem: http://lykkelig-som-liten.blogspot.no/2011/11/klar-for-kulden.html

Skrevet

Uten :)

Har du lest argumentene til produsentene av Lykkelig som liten? Er de på bærtur?

Skrevet

Nei det har jeg ikke :) Barnet mitt har drt bedre uten enn med, kun egen erfaring :)

Skrevet

Liker best uten. Man kan også bruke med vann, men da må man vente en stund før man går ut i kulda. Fordi vannet skal fordampe. 

Skrevet

Jeg foretrekker med, men her vi bor er det sjelden kaldt, og aldri veldig kaldt, så vi trenger ikke smøre på kuldekrem mange ganger om dagen.

Her smører jeg kinnene på ungene om morgenen på badet også har vannet fordampet lenge før de skal ut i barnehagen. De blir ikke smurt på nytt i barnehagen, det er ikke nødvendig.

Hadde jeg bodd på Røros eller andre veldig kalde steder hvor de smører kuldekrem på ungene i løpet av dagen, og da rett før de går ut, da ville jeg nok valgt uten vann.

Anonymous poster hash: f56a0...1a6
Skrevet

Takk for svar så langt.

Men er det noen som har innspill på dette: Ved at litt vann tilføres huden så oppfatter kroppen at det blir kaldt, og blodtilstrømningen øker til dette kalde hudområdet, og varmer det opp:-) En kuldekrem uten vann, eller rettere sagt salve som den vannfrie jo er, har tradisjonelt vært laget av industrielle mineraloljer, og kan legge seg som en hinne oppå huden, og faktisk gi frostskader under denne hinnen, fordi svetten under fryser...

Syns det høres fornuftig ut jeg.

Jeg er uansett kommet fram til at med så lite kulde(maks -5 på dagtid) vi har her så er det ikke noe problem. Får seg om jeg tar salven med hjem og heller smører hjemme før bhg, så slipper de å "bry seg".

Blir bare litt oppgitt, for jeg ser ikke akkurat på de som noen orakler, ser nemlig litt av hvert rart når det kommer til påkledning når de skal ut. Så jeg ser jo at de så visst ikke kan alt.

Skrevet

Vi var aldri brukt kuldekrem på ungene, mine unger er vokst opp på Svalbard.

Jeg smurte de med en feit hudkrem (type locobase eller liknende) om kvelden å ingenting om morgenen. Skulle jeg brukt å de skulle smurt ungene i barnehagen så hadde jeg valgt en uten vann. Med vann så ville jeg smurt de hjemme om morgenen, sånn at vannet kunne fordampe før de gikk ut i barnehagen!

Skrevet

Dytter denne litt

Flere som har innspill?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...