Gå til innhold

Samboern tror visst jeg vil robbe han

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi eier huset sammen, samboere. Jeg har betalt forsikringene det siste året og nå skal han betale meg tilbake. For å få dette til vil han ha en oversikt på excel med dato og sum samt kontoutskrift fra alle transaksjoner slik at han ser med sikkerhet hvor mye jeg har betalt og at jeg faktisk har betalt det. Jeg vel selvfølgelig hvor mye det er snakk om og har skrevet ned alt etterhvert. Mulig jeg er hårsår men føler han like gjerne kunne sagt at han stoler ikke på meg og er redd jeg kommer til å robbe han.. Hva synes dere?

Vi har delt økonomi ja, betaler forsikringer etter eierandel i huset og andre utgifter 50/50. Han tjener mye mer enn meg uten at det har så mye å si

Anonymous poster hash: 15ead...eca
Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

For en idiot. Har han ikke sett i forsikringspoliset hvor mye som skal betales hver måned? Har han virkelig null styring? Nei, hvis dere har delt økonomi så har du ingen plikt overfor ham å vise kontoutskrift med alle mulige andre utgifter i tillegg. Bare si til ham at hvis du ikke hadde betalt avtalt sum til forsikringsselskapet så hadde det for lengst gått til inkasso og oppsigelse av forsikringsforholdet. Og det kan han ringe til forsikringsselskapet og sjekke, at dere fortsatt har forsikringer der, ergo alt er betalt.

Skrevet

Hvis det er snakk om at han skylder deg 50.000kr og sånt, så kan jeg skjønne at han gjerne vil se en oversikt. Men om det er snakk om noen tusenlapper eller noe så synes jeg det er temmelig spesielt.

Anonymous poster hash: 97041...113
Skrevet

Et kjent fenomen fra den rasen der ja.

Min EKS var likedan, kjipere og mer mistenksom mann skal man lete lenge etter.

Anonymous poster hash: a351b...80d

Skrevet

Synes det er kjipt med par som fører regnskap på hverandre.

Her tenker vi ikke ditt og mitt. Skal jeg inn til byen, og skal kjøpe noe dyrt for mannen min, så bruker jeg kortet mitt. Samme gjør han for meg. Hadde aldri klart å leve i et forhold hvor vi måtte betale tilbake hver krone og øre som var brukt på den andre.

Anonymous poster hash: c1db6...fca
Skrevet

Men hvorfor skal han betale deg tilbake? Gjelder ikke disse forsikringene deg også?

Vi eier også hus sammen og han tjener 3 ganger mer enn meg. Det hender at jeg har betalt f.eks forsikring på bilen som JEG sjeldent bruker. Men tenker ikke så mye på. Han betaler ofte SFO for min datter som han ikke har noe ansvar for sånn økonomisk sett. Har aldri hørt at jeg skylder han noe penger. Vi setter inn penger på en felles regningskonto hver mnd. Jeg tjener lite da jeg studerer i tillegg så jeg putter inn det jeg kan og beholder en 1000 lapp til diverse utgifter. Han ender ofte opp med å sette inn 20 000 mens jeg kanskje bare setter i 7000 kr. Vi fører ikke noe regnskap på dette. 

Anonymous poster hash: 8e766...454
Skrevet

Herlighet, hvor finner dere disse mennene hen? Noe av det mest usjarmerende jeg kan tenke meg er gjerrige menn altså...

Anbefaler at dere oppretter en felles regningskonto hvor alle felles utgifter betales fra, gjeld, forsikring, kommunale avgifter, barnehage, internett, bensinkort osv osv. Legg sammen hver dere har i fellesutgifter på et år og del summen på 12 så vet dere hvor mye dere skal sette inn i måneden. Så får dere bli enige om hvor mye dere skal sette inn hver på denne kontoen. Det fungerer veldig bra for de aller fleste altså, da er pengene som står igjen på deres private kontoer til mat, klær og lommepenger.

Om dere skal dele utgiftene helt likt (som det høres ut som dere gjør) setter dere like mye penger hver inn på kontoen, men de fleste deler jo dette etter inntekt så man har omtrent like mye lommepenger igjen. Mannen min setter inn nesten dobbelt så mye som meg på den regningskontoen, men så betaler jeg nesten alt av løpende utgifter til barna, vi sitter igjen med omtrent like mye lommepenger ihvertfall.

Anonymous poster hash: 63e02...7dd
Skrevet

Du får kreve at han betaler deg for den jobben i tillegg da... Herregud for en type.

Anonymous poster hash: c2803...932
Skrevet

Min mann var sånn i begynnelsen, jeg tror det var litt pga et tidligere forhold med en dame som nok utnyttet han.

Nå er vi gift og har det ikke sånn lenger, men jeg ble ganske irriterert på han da han holdt på sånn som du beskriver.

Det er veldig spesielt ja, og man skal ikke måtte ha det sånn i et samboerskap. Det jeg synes er merkelig er at de er så åpne om det, der tyder jo på at de ikke selv mener de er sære.

Anonymous poster hash: 6d114...3b4

Skrevet

Men i alle dager...kjipt å føle seg så mistenkeliggjort.

Jeg var sammen med en fyr en (veldig) kort periode, som alltid skulle dele regninga om vi var ute og spiste, og konstant snakket om hvor dyrt ting var, eller at han hadde fått tak i ditt og datt billig der og der...

Sånt er så irriterende. For en gnien, rar tosk. Slike kan man jo ikke forholde seg til.

Nå sier jeg ikke at jeg mener mannen skal betale "alt" heller, men det finnes jo en balanse.

Jeg er gift, og jeg og mannen har felles barn. Vi har en felleskonto som alle faste avgifter går ut av, hvor vi setter inn like mye i mnd (selv om han tjener mer enn meg), vi har også et eget kort som vi handler mat på, og stort sett deler likt på utgiftene på. Men bilen betaler han på. Den eide han fra før, og det er han som bruker den mest....hender jeg fyller tanken, eller setter inn litt til han, hvis det har vært noen reparasjoner etc.

Men jeg tror ikke han forventer det...

Han betaler også så og si alltid når vi er ute og spiser. Når jeg tenker meg om, tror jeg alltid han har betalt på restaurant. Også har jeg tatt en og annen take-away regning. 

Ville blitt litt lei meg hvis han plutselig ville sett konkrete kontoutskrifter/regninger etc, for å regne ut den eksakte summen han skyldte meg. 

Man skal jo stole på hverandre....

Anonymous poster hash: bf374...81f
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Men hvorfor skal han betale deg tilbake? Gjelder ikke disse forsikringene deg også?

Vi eier også hus sammen og han tjener 3 ganger mer enn meg. Det hender at jeg har betalt f.eks forsikring på bilen som JEG sjeldent bruker. Men tenker ikke så mye på. Han betaler ofte SFO for min datter som han ikke har noe ansvar for sånn økonomisk sett. Har aldri hørt at jeg skylder han noe penger. Vi setter inn penger på en felles regningskonto hver mnd. Jeg tjener lite da jeg studerer i tillegg så jeg putter inn det jeg kan og beholder en 1000 lapp til diverse utgifter. Han ender ofte opp med å sette inn 20 000 mens jeg kanskje bare setter i 7000 kr. Vi fører ikke noe regnskap på dette. 

Anonymous poster hash: 8e766...454

Det var vel slik at de hadde delt økonomi og betalte sin del av alle regninger, men hun tok alle forsikringene alene og får nå refundert samboerens del?

Skrevet

Gud, jeg er glad vi bare har VÅRE penger....

Anonymous poster hash: 09ed3...bac
Skrevet

For en idiot. Har han ikke sett i forsikringspoliset hvor mye som skal betales hver måned? Har han virkelig null styring? Nei, hvis dere har delt økonomi så har du ingen plikt overfor ham å vise kontoutskrift med alle mulige andre utgifter i tillegg. Bare si til ham at hvis du ikke hadde betalt avtalt sum til forsikringsselskapet så hadde det for lengst gått til inkasso og oppsigelse av forsikringsforholdet. Og det kan han ringe til forsikringsselskapet og sjekke, at dere fortsatt har forsikringer der, ergo alt er betalt.

Singerer denne. Nå skal ikke jeg legge meg for mye oppi deres separate økonomier, men min mann og jeg betalte inn en viss prosentandel av lønna på regningskonto. Det ble jo for ille at han sto igjen med 15 000 på konto hver måned og jeg med 5000 kr. Gikk jo faktisk ut over hva vi hadde råd til å gjøre sammen på fritiden, ferier osv.

I forhold til helt delt økonomi så hadde vi ikke dette før vi fikk barn, men fra vi fikk barn så delte vi absolutt alt av penger. Den satt litt langt inne hos mannen min, men skjedde uten problemer etter at jeg tok et par saklige runder med ham og forklarte at jeg hadde tjent like bra som ham om jeg ikke hadde byttet til en mer barne/familievennlig jobb pga VÅRE barn.

Anonymous poster hash: 42fa4...5a6

Skrevet

Jeg forstår han. Har en kompis som etter et brudd nesten ikke fikk utbetalt noe av deres felles gjeld for han x-dame la frem at alt av lån og forsikringer hadde hun betalt. Han kunne ikke dokumentere at han hadde betalt andre ting, for det hun hadde gikk på fast avtalegiro.
Så det beste er å ha en felles konto i begges navn og betale alle store regninger derfra.
Så deler man det som er igjen likt etterpå.
Mange tenker de ikke skal skille seg, men plutselig er man der og skulle ønske man hadde gjort ting annerledes.
Venninna mi lånte sin x 50 000 for å betale ned kjøpekortene hans. Nå er det slutt og han sier at de har hun fått tilbake. Ingenting skriftlig = penger tapt når han er en dritt.
Det beste dere kan gjøre er å skrive en samboeravtale når dere er venner, når det er slutt er det for sent.

Anonymous poster hash: ef0c1...791
Skrevet

Jeg må si at jeg aldri hadde klart å gå inn i et forhold hvor det var mine og sine penger altså.

Her er vi ikke gift (enda) men smaboere og må si at vi har to felles kontoer (1 for faste utgifter og en for annet) og til hver av kontoene er det 2 kort (ett til hver) og alle penger vi tjener fordeler vi slik at det alltid er penger til overs på begge.

Vi har også felles sparekonto (uten kort da selvfølgelig) der vi setter inn 3000 hver mnd.

Jeg hadde blitt gal av å bo med et menneske som skulle dele regnigner hele tiden, ikke skulle betale mer enn for seg selv osv. hvordan skal det bli en familie ut av det med barn? 

Det er viktig å være oppriktige med hverandre, åpene om inntekt og utgifter, felles oversikt osv.

Hadde mannen min sakt vi skulle ha separat økonpmi hadde jeg vært sikker påat han skjulte noe for meg, pg en slik skepsis kan ødlegge ganske mye..

Anonymous poster hash: f3a2e...80d
Skrevet

Jeg har også forsikringen på huset på meg pga at jeg får bra og billig forsikring gjennom pensjonskassen min.

Samboern min lurte på om forsikringselskapet ville utbetale kroner inn på kontoen min eller bygge opp nytt hus dersom huset skulle brenne. Det viser seg at han var redd at forsikringssummen ville bli innbetalt på min konto og jeg da skulle stikke med pengene. Ja, det er bare det jeg går å venter på -at huset tar fyr. Blir kanskje litt drastisk å selv sette fyr på huset for å få pengene eller :fnise:

PS: kunne trøste han med de bygger nytt hus, men fy så sint jeg var.

Anonymous poster hash: d3f89...019

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...