Tina_ Skrevet 9. februar 2014 #1 Skrevet 9. februar 2014 Hallo! Er skikkelig nyskjerrig på en ting! Når man sjekker når man har termin på terminkalkulator, så taster man som regel inn og sjekker det ut i fra første dag i siste mens! Det eg lurer på er korleis kan unnfangelsen skje 1 veke før eggløsning? Eg sjekka for morro idag, og da hadde eg siste mens 20 januar, eggløsning har eg no i helga og unnfangelsen vart 4 februar!? Litt rart? Eller? Hmm.. Eg følger syklusen min på womanlog appen, og den stemmer som regel, eggløsning i går og har hatt litt småblødning i dag.. Skjønna det ikkje heilt, så håper noken kan svare meg! Og håpa eg har forklart det eg lurer på forståelig! Ikkje så god på å forklare! Hehe
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #3 Skrevet 10. februar 2014 Har du lagt inn din sykluslengde da? For ellers regner jo kalkulatoren automatisk med 28 dagers syklus og eggløsning midt i syklusen(syklusdag 14). Anonymous poster hash: b27ee...180
Turtelduen Skrevet 10. februar 2014 #4 Skrevet 10. februar 2014 Sykluslengde er jo bare en indikasjon. Noen får eggløsning etter 1 uke, andre får eggløsning etter 3 uker, for så må mensen allerede uken etterpå. Det at en har eggløsninga 2 uker etter siste mens første dag og så ny mens da igjen 2 uker etter eggløsningen er bare sånn ca måling. Det er jo derfor vi har oul, for rundt uke 18 er alle fostere ca like store. Eg må nødt å ha eggløsning nærmere mensdag enn etter 14 dager. Foster her ble hvertfall unnfanget 3 uker etter mens. Og ikke 2. Skjønte jeg hva du spurte om?
Turtelduen Skrevet 10. februar 2014 #5 Skrevet 10. februar 2014 Og forlenger du sykluslengden så regner kalkulatoren med eggløsning midt i uansett. Ikke at en kan ha eggløsning alt annet enn mindt mellom.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #6 Skrevet 10. februar 2014 Man regner for enkelhets skyld svangerskapslengde fra 1 dag i siste mens (av historiske grunner, var ikke så mye mer enn det man visste før ultralydens tid ), dvs 14 dager før befruktning. Det er rett og slett den datoen folk stort sett vet, og har forutsetninger for å vite. Leser man derimot lærebøker i embryologi (embryo/fosterets utvikling) så regner man dager etter befruktning, som da vil være ca 14 dager "yngre" enn dato etter siste mens. Var det det du lurte på? Anonymous poster hash: 0c528...9d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå