Gå til innhold

Samlivsbrudd og eier hus sammen, hvordan løste dere dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er den at ingen av oss har super økonomi. Eller mannen har jo bra inntekt ca 500 000 i året, men betaler mye i barnebidrag på tidligere barn, og vil nå få for ett til. Jeg har verker økonomi eller behov for så stort hus, så ønsker i første omgang å leie en leilighet. Mannen vil ha råd til å betale på lånet vi har nå, men må muligens øke fra 25 til 30 år. Problemet er at sammen har vi maks lån, så han kommer aldri til å få godkjenning av banken for å betale meg ut nå. Men skal han ut på leiemarkede må han betale mer i mnd på leie for å få nok plass enn hva vi betaler på lånet nå. Og skal han kjøpe må det bli borettslag, og med husleie i tillegg vil det likevel bli dyrere. 

Hvordan løste dere det? 

Er det realistisk å få en verdivurdering nå, og lage en kontrakt på at han skal betale meg ut om 5 år når de eldste er så store at han ikke trenger like mye plass og har mindre bidrag? Måtte så klart vært noen unntak som hvis han får samboer, velger å selge og hvis jeg får behov for å ta lån for å kjøpe selv.

Føler at det er dette med hus og økonomi som er kneika å løse for å kunne flytte. 

Anonymous poster hash: 892ac...4e2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde aldri gått med på en slik avtale da jeg gjerne ville hatt pengene mine for å kjøpe nytt hus/leilighet, men hvis du mener du kan unnvære disse pengene i fem år så må jo det være opp til deg. Går du med på en slik løsning må du få alt inn i en avtale, og tenke igjennom alle mulige scenarior som kan oppstå slik at det aldri blir et problem rundt en slik avtale. Du må også få inn i avtalen at du skal også skal ha markedsrente på pengene da du i realiteten kommer til å låne han penger. 

Anonymous poster hash: 8cccd...9f2
Skrevet

Nei Nei.... enten så løser mannen deg ut, eller dere selger huset. Ikke noe å diskutere en gang :) Jeg og exmann solgt huset etter 7 mndr , hvor jeg bodde der med barna i den tiden. Og gikk vi begge gikk ut med 200.000 hver oss ca og fikk dermed kjøpt noe nytt :)

Skrevet

Om dere har max lån er det vel ingen verdier utenom.

Jeg ville blitt løst ut av huset med en gang og ikke stått på en annens lån.

Alt for mye som kan skje.

Anonymous poster hash: dff1a...f56
Skrevet

Har han snakket med banken i det hele tatt?

Bankene strekker seg faktisk ganske langt for at en av partene skal få sitte igjen med huset ved samlivsbrudd, kjenner flere som har betalt ut partneren og beholdt huset selv om de da egentlig sitter med altfor stor lånebyrde.

Da søsteren min og mannen gikk fra hverandre satt hun igjen med huset fordi banken var veldig velvillig, hun hadde aldri trodd det på forhånd. De delte boliglånet hennes i to, så betalte hun avdrag bare på den ene halvparten og kun renter på de andre halvparten de første 5 årene. Banken sa at de fleste har kommet et steg videre på 5 år, enten ny samboer eller bestemmer seg for å selge, men på denne måten kunne de hjelpe til så barna ikke mistet hjemmet sitt i samtidig som de ble skilsmissebarn.

Anonymous poster hash: 6d4d8...bd6
Skrevet

Ville også blitt løst ut med en gang. Er det meningen at du fortsatt skal stå på lånepapirene? Hva hvis han misligholdet lånet? Da blir du sittende igjen med mer gjeld enn da du dro.

Mest ville jeg ha fått pengene med en gang for å kunne kjøpe meg ny bolig. Her jeg bor er det umulig å få leiet noe som alenemor.

Skrevet

Vi har ikke pratet med banken ennå, så må gjøre det. Det er ikke store verdien jeg kommer ut med likevel. Han kom inn i lånet på pluss siden og jeg på minus siden siden han solgte leilighet og jeg hadde forbrukslån som vi baka inn i hus lånet. Har heller ikke skjedd så mye oppgradering eller lignede på de 4 åra vi har bodd her. 

Det vil nok å ta noen år før jeg får mulighet til å inn på bolig markede igjen. Men som dere sier hvis han misligholder sliter jeg, selv om jeg tror ikke han vil gjøre det. Vanskelig situasjon, for vil jo gjøre det enklere for han, samtidig som jeg må tenke på meg selv også. 

Anonymous poster hash: 892ac...4e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...