Gå til innhold

Femåringer på skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høyres utdanningspolitiske talskvinne foreslår at barna skal starte ett år tidligere på skolen.

Hva mener du?

Selv har jeg sett meg lei av oppbevaringsanstaltene de kaller barnehager. Kunnskapstørste barn blir ikke ivaretatt. De blir oppbevart.

Anonymous poster hash: 14586...111

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt barn var 5.5 når han begynte. Han var drit lei bhg allerede da, og jeg no si han har hatt stort utbytte av skolen.

Tenker at barn på 5 år ikke har vondt av å begynne på skolen, men en innføring av 5-åringer på skolen ville medført sted yngste ville vært 4,5 år. Og det syns jeg er altfor tidlig.

Anonymous poster hash: ec695...409

Skrevet

Mitt barn er født i desember og var også  fem og et halvt år da hun begynte på skolen.

Nå var hun møkk lei barnehagen hele siste året, det var hyling og skriking og ville ikke hele året,  og det var en stor lettelse da hun begynte på skolen og fikk lære mer, opplevde at mitt barn fant skoledagen mye mer interessant og givende en barnehagen.   så det var ikke for tidlig for henne. 

Jeg tenker, om en lar 4.5 -5 åringene begynne på skolen hadde sikkert det gått helt fint, men selvfølgelig, gått inn med nok personale/ressurser slik at barna fikk tilstrekkelig hjelp med alt så små barn trenger hjelp til, og tilrettelagt hverdagen tilpasset barnas modenhet/ alder. 

Jeg tror det vil bli dyrt for staten, men for barna tror jeg tidlig læring er en fordel, så jeg hadde sett på et år tidligere skole som et forbedret tilbud til barna våre. 

Anonymous poster hash: 452d8...dcb
Skrevet

Mine to som går i 1.- og 2.-klasse vill ikke taklet å begynne på skolen ett år før. For dem var det på grensen å starte før dem bikket 6. Jeg er litt tilhenger av å la barn være barn, med tid til mye ute- og frilek. Før jeg kjenner til innholdet til en evt, tidligere 1. klasse, er jeg veldig skeptisk. 

Har også liten tro på at det blir gjennomført. Med nedskjæringer i kommunesektoren som gir mindre til skolene, hvem skal betale gildet?

Anonymous poster hash: 2f91e...661
Skrevet

Høyres utdanningspolitiske talskvinne foreslår at barna skal starte ett år tidligere på skolen.

Hva mener du?

Selv har jeg sett meg lei av oppbevaringsanstaltene de kaller barnehager. Kunnskapstørste barn blir ikke ivaretatt. De blir oppbevart. Anonymous poster hash: 14586...111

Synes det er synd du har så dårlig erfaring med barnehage. I vår barnahage får vi ukeplan hver uke med utrolig bra innhold i forhold til turer, prosjekter og tema. Var også veldig fornøyd med førskolegruppa da eldste gikk siste året i bhg.

De har ulike prosjekter, drar på båtturer, fisker, setter garn etc etc

Anonymous poster hash: 78e0e...a2b

Skrevet

Jeg har hele dette bhg året spurt om de i bhg kan ha mer fokus på læring, men nei det kan de ikke.

Vet at andre bhg gjør det.

Vi må gi 5 åringer lekser hjemme nesten hver dag siden hun ber om det og har lyst til å lære. Hun er klar som ett egg til å begynne på skolen og har nedtelling til hun kan begynne.

Anonymous poster hash: 8404f...db5
Skrevet

For min 5-åring hadde det vært helt perfekt. Hun fyller 5 år denne uken og jeg synes det er skikkelig rart at hun skal gå et år til i barnehagen. Hun kan både, skrive og regne. Lese lærte hun seg helt selv, plutselig satt hun og stavet seg gjennom ordene helt på egenhånd. Lurer litt på hva hun skal lære første året på skolen, om 1,5 år ;)

Men problemet er jo at modenhetsnivået på denne alderen er veldig forskjellig, det samme er interessene. De barna som liker å tegne, lære, skrive og filosofere vil nok takle det greit, men det må jo være rom for de barna som overhodet ikke er klar for dette enda også. Inntil videre holder jeg en knapp på barnehage, de fleste 4-5 åringer trenger enda mye praktisk hjelp og mye høyere voksentetthet enn det det er i skolen. Men en forbedring av førskoleåret i barnehagen, og kanskje nasjonale retningslinjer på hva dette året skal inneholde er jeg veldig for. Det er altfor stor forskjell fra barnehage til barnehage.

Jeg har to barn med 2 års mellomrom, yngste er 5-åringen jeg fortalte om tidligere, også har jeg ei på 6,5 år som går i 1.klasse. Læreren sa det faktisk på forrige foreldremøte at det har vært en utfordring hele høsten at barna i klassen kommer fra ikke mindre enn 13 forskjellige barnehager, det er så stor forskjell på hva slags pedagogisk opplegg de har hatt siste året i barnehagen og de har brukt første halve året i første klasse på å samkjøre barna og få ro i gruppen...

Anonymous poster hash: e42fd...b33
Skrevet

Jeg håper ikke det blir gjennomført. Da slutter jeg! I protest.

Jeg er så gammel at jeg husker da seksåringene skulle begynne i skolen. Det skulle være det beste fra barnehagen og det beste fra skolen. Det skulle være førskolelærere (som det het den gang) og lærere som jobbet sammen. Og selvsagt alltid en assistent på fulltid. Vel, det tok ikke mange årene før ressursene forsvant. Leiken og det beste fra barnehagen likeså. Nå er det bare skole som er igjen.

Dette er fint for noen barn. De barna som er tidlig modne, som tåler å sitte stille ved en pult og drive med skoleaktiviteter. Men for de barna som trenger frileik, bevegelse og mer tid til å modnes vil enda tidligere skolestart være en katastrofe! Og jeg er stygt redd antallet dropouts fra videregående vil øke dramatisk. For a skjer da, når disse barna som datt av lasset allerede i første klasse skal over i videregående? De har for lengst lært at det ikke nytter. At de ikke får til.

Allerede nå er det barn som slett ikke takler skolen i første klasse. De burde ha fått utsatt skolestart. Men kommunene og foreldrene nekter. Og tilpasset opplæring er en utopi når man står der alene med en flokk med små barn. Noen trenger skolefag mens andre trenger å få løpe og herje ute. Gjett hvem som taper. Og gjett hvem som vil tape enda mer om dette forslaget blir gjennomført. Og gjett hvem som vil utvikle atferdsvansker og bli stemplet som slemme og håpløse.

Anonymous poster hash: c8612...ce2

Skrevet

For min 5-åring hadde det vært helt perfekt. Hun fyller 5 år denne uken og jeg synes det er skikkelig rart at hun skal gå et år til i barnehagen. Hun kan både, skrive og regne. Lese lærte hun seg helt selv, plutselig satt hun og stavet seg gjennom ordene helt på egenhånd. Lurer litt på hva hun skal lære første året på skolen, om 1,5 år ;)

Men problemet er jo at modenhetsnivået på denne alderen er veldig forskjellig, det samme er interessene. De barna som liker å tegne, lære, skrive og filosofere vil nok takle det greit, men det må jo være rom for de barna som overhodet ikke er klar for dette enda også. Inntil videre holder jeg en knapp på barnehage, de fleste 4-5 åringer trenger enda mye praktisk hjelp og mye høyere voksentetthet enn det det er i skolen. Men en forbedring av førskoleåret i barnehagen, og kanskje nasjonale retningslinjer på hva dette året skal inneholde er jeg veldig for. Det er altfor stor forskjell fra barnehage til barnehage.

Jeg har to barn med 2 års mellomrom, yngste er 5-åringen jeg fortalte om tidligere, også har jeg ei på 6,5 år som går i 1.klasse. Læreren sa det faktisk på forrige foreldremøte at det har vært en utfordring hele høsten at barna i klassen kommer fra ikke mindre enn 13 forskjellige barnehager, det er så stor forskjell på hva slags pedagogisk opplegg de har hatt siste året i barnehagen og de har brukt første halve året i første klasse på å samkjøre barna og få ro i gruppen...

Anonymous poster hash: e42fd...b33

Helt enig.

Skolene har nå tilpasset læreplan for alle elevene så det går helt greit.

I klassen til eldste (3.klasse) har de hele tiden vært 3.delt i undervisningsmaterialet og med ekstra tilpassing til de som trenger det. Håper vi får en like flink lærer til yngste.

Skrevet

Jeg synes det er helt greit at barna får leke så lenge som mulig. Har ei frøken som er svært tidlig ute i "hodet", men ikke noe geni. Blanding av stimulans og et raskt hode tror vi.

I barnehagen får de utfolde seg fysisk, sette seg inn i ulike temaer og gjennom lek lærer de også de sosiale kodene.

Jeg er mer skeptisk til skolen jeg faktisk. Jeg er stygt redd for at "regimet" der gjør at vår datter skal kjede seg veldig. (Fordi at når andre unger skal lære at jorda er rund, så vil hun gjerne vite mer om kontinentalplatene og magmaen, når de andre skal lære bokstavene, så har hun lenge visst forskjellen på vokaler og konsonanter, når de skal regne, så kan hun allerede de fire regneartene osv., når de skal lære om pattedyr, reptiler osv, så har hun allerede inngående kjennskap til svært mange dyrearter osv osv sov)  Jeg håper hun kommer i en klasse med andre barn som henne og som ikke har altfor mange barn med avvikende adferd og lærevansker. Da kan kanskje hun og de andre som er som henne få litt ekstra oppfølging.

Hun har nektet å lære seg å lese og skrive da (selv om hun egentlig gjør det) for det er det en masse voksne som har sagt at "det må du vente med, eller så kommer du til å kjede deg på skolen".

Anonymous poster hash: 283bd...cd2
Skrevet

Når jeg ser på førsteklassingene på jobben, så sier jeg nei :P Ikke tale om! Husker jeg reagerte da seksåringene startet også. Man blir ikke smartere av å gå ti år på skolen enn ni, som det var før. Kunne selv lese da jeg var fire, og ønsket selvfølgelig bedre tilrettelegging da jeg begynte på skolen, men var glad jeg kunne leke og lære hjemme frem til da :) 

Skrevet

Jeg synes ikke ungene bør begynne tidligere på skolen. De burde heller vente et år. Jeg har to barn som har begynt på skolen. De har hatt lyst og de har ikke hatt problemer av noe slag. Likevel tror jeg de hadde hatt bedre av å vente et år. Det er så mye som er viktigere å lære enn tall og bokstaver og som de lærer bedre i barnehagen. De fleste barn skulle lært mye mer selvstendighet, lært å løse konflikter uten at voksne blander seg, lært å finne på ting selv og ikke minst fått utfolde seg fysisk i steden for å måtte sitte ved en pult hele dagen. SFO er også en vits i forhold til et barnehagetilbud.

Mine lærte masse viktig spesielt siste året i barnehagen. Hadde de fått et år ekstra der hadde de vært mye bedre rustet for de viktige utfordringene de vil møte siden.

Anonymous poster hash: 5d9b3...963

Skrevet

Enig... mange kan jo ikke engang gå på do selv når de starter på skolen!! Her er SFO gull, da :) og elevene er aktive i undervisningen, men likevel...

Skrevet

Litt skeptisk til bemanningen, i bhg har de vel 6 store barn per voksen? På skolen 1 eller 2 per klasse på opptil 28 elever? Hvor mye aktiviteter og utetid blir det da?

Skrevet

Ser at det nok kommer an på hvilken skole og SFO man han.

Her har 1.klasse en uteskoledag gjennom hele året. 2.klasse ca. en dag annen hver uke og 3.klasse ca en dag hver 3-4 uke.

I tillegg er lærerne flinke til å ta en rist løs pause :)

Vi er utrolig fornøyde med både skolen og SFO som vi har :) 

Skrevet

Litt skeptisk til bemanningen, i bhg har de vel 6 store barn per voksen? På skolen 1 eller 2 per klasse på opptil 28 elever? Hvor mye aktiviteter og utetid blir det da?

Jeg tror kake du skal satse på så mye aktivitet og utetid. Det varierer nok mye. Her skule

Le min eldste hatt en utreda gi i uka i første klasse, men det ble avlyst hver gang det var regn, vind, kaldt eller noen hadde glemt utetøy. De hadde en 30 minutters og en 20 minutters pause, med frislek om dagen. Det var det. Gym hadde de en time i uka, men uten gymtøy eller andre sko enn de tøflene de pleide å gå i inne.

Da min yngste begynte i første klasse hadde de sluttet helt med uteskole. Resten var omtrent likt.

Innen utgangen av andre klasse har formen til de fleste elevene blitt vesentlig dårligere enn da de gikk i barnehagen. Turer må gjøres kortere og ungene blir fortere slitne. En del har også begynt å legge på seg en del over magen. Det er en skremmende utvikling.

Anonymous poster hash: 5d9b3...963

Gjest Antarctica
Skrevet

Husker også meeeeget godt hvor tilrettelagt det skulle være for små barns læring da det var slutt på skolestart ved 7 års alder og over til 6 år. Det var jo bare skuebrød. Selvsagt er læringsmålene og forventningene for førsteklasse omtrent som de var på 80- og 90-tallet, bare at barna er et år yngre. Det fins faktisk et vippepunkt for sånne ting. Og siden ungene begynner det kalenderåret de fyller 6, er det mange som begynner når de er 5 1/2. Samme vil det bli med de såkalte femåringene, noen vil være 5, noen bare 4 1/2.

Skrevet

Når jeg ser hvilke krav som stilles til skolebarna, synes jeg ikke barn på 5 eller til og med 4,5 år har noe i skolen å gjøre.

Har barn i osloskolen og helt fra første klasse er det så mye lekser at det til tider er vanskelig å få tid til enfritidsaktivitet eller lek på ettermiddagen. De testes mye, ukentlig diktat fra andre halvdel av første klasse. Jeg har selv faglig sterke barn, men tenker at de som faller av lasset ikke har det særlig greit i en slik skolehverdag. Og det er antakelig stor forskjell i modenhet blant 5-åringer. Svært mange passer ikke inn i en skolehverdag der alt handler om måloppnåelse, tester og prøver. La barna få leke!

Anonymous poster hash: ae382...cf4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...