Anonym bruker Skrevet 9. februar 2014 #1 Skrevet 9. februar 2014 Hvordan gjør dere det praktiske med barna, og fordeling av husarbeid?Jeg går hjemme, mannen jobber fullt. Vi har 1 barn som går i barnehage.Grunnen til at jeg går hjemme er pga fysiske problemer i kroppen, blant annet ryggen. Får derfor støtte av NAV.Barnet er i bhg ca 20-25 timer i uka, og får sove til h*n våkner selv hver dag. Jeg leverer og henter selvsagt.Barnet er med på noen få aktiviteter på fritiden, det hender far er med, men jeg blir alltid nødt til å ringe å fortelle at han må være hjemme innen et visst klokkeslett om han skal være med.Barnefar synes vi skal ha like mye fritid, og mener at jeg skal ta alle daglige oppgaver i hjemmet (vaske, handle, middag osv).Han har problemer med å komme seg opp om morgenen, hører ikke vekkerklokka si, og mener at siden jeg går hjemme så må jeg sørge for at han kommer seg opp.Han leser ikke e-poster fra bhg, så jeg må til en hver tid ha kontroll og engasjere meg selv.Jeg har stort sett laget middag til da far kommer hjem, og da spiser vi. Etter dette er far litt sammen med barnet før han går på badet og steller seg. Da kan far bli borte alt fra 45 min - 90 min.Etter dette slenger far seg normalt på sofaen.Jeg må til en hver tid sørge for at barnet har riktig tøy/utstyr, sørge for at bilen er på servicer + generelt alle småting.Far er flink til å massere min vonde rygg hver dag, og sier gode ord til meg.Jeg kjenner jeg er litt lei, men jeg vet ikke om jeg bare er blitt litt kravstor??? Anonymous poster hash: dbc00...0d1
Mari_83 Skrevet 9. februar 2014 #2 Skrevet 9. februar 2014 Jeg må bare spørre... Steller han seg på badet i 45-90 minutter etter middag? Hva i alle dag er gjør han da? Boblebad eller? Her i huset hadde det vært uaktuelt! Slike personlige behov tar man etter at barna er i seng!
valkyrien Skrevet 9. februar 2014 #3 Skrevet 9. februar 2014 Jeg har ansvar for alt innendørs husarbeid, bortsett fra vask av badet. Lager mat, kjører til/fra barnehagen, handler osv. Mannen jobber fullt, og tar ansvar for utendørs vedlikehold, brøyting, ved, bilvedlikehold. Og jeg synes det er en helt rettferdig fordeling.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2014 #4 Skrevet 9. februar 2014 Jeg må bare spørre... Steller han seg på badet i 45-90 minutter etter middag? Hva i alle dag er gjør han da? Boblebad eller? Her i huset hadde det vært uaktuelt! Slike personlige behov tar man etter at barna er i seng! Sitter på do, dusjer/bader, leser avisen. Bør pga jobben sin dusje hver dag. Er veldig sosial på jobb og trenger "alenetid". Anonymous poster hash: dbc00...0d1
Mamma_til_2 Skrevet 9. februar 2014 #5 Skrevet 9. februar 2014 Jeg er hjemme mens mannen jobber og gjør alt av husarbeid, eneste vi gjør sammen er og handle mat, jeg tar det som en selvfølge siden jeg er hjemme, og han jobber, jeg følger og med skole og bhg, foreldremøter ol, legger frem og passer på at barna har rett utstyr rett dag. Egentid ha jeg nok av siden det er skole og bhg hver dag og barna sover kl 20.00.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 9. februar 2014 #6 Skrevet 9. februar 2014 Har 2 barn, begge hjemme for tiden, jeg er under utredning, neste på listen er fibro. Jeg har alt husarbeid og ungene, samboeren jobber borte, så han er kun hjemme på helg, da har jeg en avlastningsdag, hvor han tar ungene, eller svigermor tar de, om han har ting han må gjøre. Han står for bæring av ved, ordne søppel, måking/gruse ol.. Hjelper til inne om jeg har behov for det.
Gjest 5 andre Skrevet 9. februar 2014 #7 Skrevet 9. februar 2014 Det kommer an på hvorfor man går hjemme. Er en hjemmeværende av fri vilje, bør den som å hjemme stelle hus og hjem og ta det meste av stellet av barna. Er man syk, kommer det an på hvilke begrensninger sykdommen gir. Hvis kroppen ikke fungerer, og man sliter med smerter og utslitthet, mener jeg at mannen bør bidra der det trengs. Selvfølgelig bør man yte det man klarer uten at det går på bekostning av helsen. Kan jo skjønne at man tenker at den som går hjemme har tid, men regner med du har sagt ifra hvilke utfordringer og begrensninger du står ovenfor. Mangler han overskudd, må huset bare vente, Slik du beskriver det virker samboeren din urimelig og uengasjert.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2014 #8 Skrevet 9. februar 2014 Jeg er hjemme mens mannen jobber og gjør alt av husarbeid, eneste vi gjør sammen er og handle mat, jeg tar det som en selvfølge siden jeg er hjemme, og han jobber, jeg følger og med skole og bhg, foreldremøter ol, legger frem og passer på at barna har rett utstyr rett dag. Egentid ha jeg nok av siden det er skole og bhg hver dag og barna sover kl 20.00. Syntaks er viktig :-p "Jeg er hjemme mens mannen jobber og gjør alt av husarbeid" He he. Skjønner at du ikke mente det slik altså. Anonymous poster hash: 95294...8c2
Mamma_til_2 Skrevet 9. februar 2014 #9 Skrevet 9. februar 2014 Jeg er hjemme mens mannen jobber og gjør alt av husarbeid, eneste vi gjør sammen er og handle mat, jeg tar det som en selvfølge siden jeg er hjemme, og han jobber, jeg følger og med skole og bhg, foreldremøter ol, legger frem og passer på at barna har rett utstyr rett dag. Egentid ha jeg nok av siden det er skole og bhg hver dag og barna sover kl 20.00. Syntaks er viktig :-p "Jeg er hjemme mens mannen jobber og gjør alt av husarbeid" He he. Skjønner at du ikke mente det slik altså. Anonymous poster hash: 95294...8c2 Jeg er hjemmeværende, mens mannen er på jobb. så jeg gjør alt av husarbeid, eneste vi gjør sammen er og handle mat, jeg tar det som en selvfølge, jeg følger og med skole og bhg, foreldremøter ol, legger frem og passer på at barna har rett utstyr rett dag. Egentid ha jeg nok av siden det er skole og bhg hver dag og barna sover kl 20. Ble det bedre nå?
*Miss Marple* Skrevet 9. februar 2014 #10 Skrevet 9. februar 2014 Det eneste jeg reagerer på er at han ikke ønsker å tilbringe mer tid med barnet og engasjere seg i dets liv. At du tar deg av logistikk, handling og husarbeid er vel ganske naturlig når du har hele dagen fri? Så lenge helsen din tillater det, selvsagt. Halvannen time på badet høres også i overkant ut, hva med en god halvtime? Jeg er hjemme i permisjon og har mann som reiser og da enten er helt hjemme eller helt borte. Når han er hjemme tar han mestedelen av husarbeidet siden han har støv på hjernen, mens jeg tar meg av matlaging og handling. Siden han er så mye borte tar han seg veldig mye av barna når han er hjemme - nesten mitt for mye til tider, det er såvidt jeg får 'lov' til å ta kveldsstell osv
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2014 #11 Skrevet 9. februar 2014 Mannen jobber borte minst en uke hver mnd, og er sjeldent hjemme før klokka er nærmere 18 hver dag. Vi jobber begge to og har flere barn. Jeg er adm dir i familien as og har alltid oversikt over treninger, møter, bursdagEr, vennebesøk, utstyr som er for smått, mat som skal handles osv osv osv.... Jeg tror noen menn bare ikke innehar den egenskapen som trengs for å kunne gjøre slikt, rett og slett!. Men han bør vel klare å komme seg opp selv, og bidra med husarbeid og unger selvom du er hjemme Anonymous poster hash: d5193...81b
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2014 #12 Skrevet 9. februar 2014 Jeg er hjemme mens mannen jobber og gjør alt av husarbeid, eneste vi gjør sammen er og handle mat, jeg tar det som en selvfølge siden jeg er hjemme, og han jobber, jeg følger og med skole og bhg, foreldremøter ol, legger frem og passer på at barna har rett utstyr rett dag. Egentid ha jeg nok av siden det er skole og bhg hver dag og barna sover kl 20.00. Syntaks er viktig :-p "Jeg er hjemme mens mannen jobber og gjør alt av husarbeid" He he. Skjønner at du ikke mente det slik altså. Anonymous poster hash: 95294...8c2 Jeg er hjemmeværende, mens mannen er på jobb. så jeg gjør alt av husarbeid, eneste vi gjør sammen er og handle mat, jeg tar det som en selvfølge, jeg følger og med skole og bhg, foreldremøter ol, legger frem og passer på at barna har rett utstyr rett dag. Egentid ha jeg nok av siden det er skole og bhg hver dag og barna sover kl 20. Ble det bedre nå? Skjønte det første gangen også jeg Anonymous poster hash: 95294...8c2
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2014 #13 Skrevet 9. februar 2014 Er det bare jeg som reagerer på at de som er sykemeldte, går på aap eller er uføre pga fysiske begrensninger, bør ta alt av husarbeid og barn fordi de har "fri" hele dagen? Hvis en ikke har fysisk kapasitet til dette pga. sykdom, må mannen regne med at mer faller på seg. En bør jo yte etter evne, noe som sikkert varierer fra dag til dag. Anonymous poster hash: 95294...8c2
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2014 #14 Skrevet 9. februar 2014 Når du går hjemme er jo det din jobb dermed du gjør husting han jobber Anonymous poster hash: 8e311...0d3
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2014 #15 Skrevet 9. februar 2014 Er det bare jeg som reagerer på at de som er sykemeldte, går på aap eller er uføre pga fysiske begrensninger, bør ta alt av husarbeid og barn fordi de har "fri" hele dagen? Hvis en ikke har fysisk kapasitet til dette pga. sykdom, må mannen regne med at mer faller på seg. En bør jo yte etter evne, noe som sikkert varierer fra dag til dag. Anonymous poster hash: 95294...8c2 Ja, jeg går jo ikke hjemme for moro skyld. Jeg klarer å ta alt husarbeidet, men jeg er vel så sliten når helgen kommer som det mannen er. Man blir ufattelig sliten av å ha mye smerter. Anonymous poster hash: dbc00...0d1
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2014 #16 Skrevet 9. februar 2014 Når du går hjemme er jo det din jobb dermed du gjør husting han jobber Anonymous poster hash: 8e311...0d3 Hvorfor, hvis hun er syk og ikke klarer mye? Kan jo være at han har mer krefter, selv etter jobb? Anonymous poster hash: 95294...8c2
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2014 #17 Skrevet 9. februar 2014 Når du går hjemme er jo det din jobb dermed du gjør husting han jobber Anonymous poster hash: 8e311...0d3 Nå er det jo ikke sånn at han forsørger oss begge fullt og helt, eller vi er enige om at jeg skal gå hjemme. Jeg har jo utbetalt rundt 15.000kr i mnd selv. Det er selvfølgelig ikke all verden, men jeg synes ikke selv han kan forvente at jeg er hushjelp. Anonymous poster hash: dbc00...0d1
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2014 #18 Skrevet 9. februar 2014 sambo jobber 12-15 timer vakter hele tiden & jeg går hjemme. jeg er gravid nå & lager mat 4-5 dager i uka, de andre dagene har han fri så da lager vi mat sammen. vask av leiligheten tar vi sammen på en av fri dagene hans samt at jeg gjør små ting i løpet av uka. klesvask tas av den som ser det trengs. vi pleier å dele ganske likt på ting selv om jeg ofte gjør litt mer. når barnet kommer er det jo jeg er er hjemme med h* n & kommer til å ta det meste ansvaret, men sambo gleder seg veldig til pappa perm & kose seg hjemme sammen med oss. Anonymous poster hash: 2da32...b2b
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2014 #19 Skrevet 9. februar 2014 Jeg er hjemme og mottar AAP pga kronisk sykdom og mye smerter. Målet er å bli så bra at jeg kan komme meg ut i jobb igjen og fungere i alle fall tilnærmet normalt. Ukedagene brukes derfor til fysioterapi, både trening og behandling, å gå turer ute når formen tillater det, og ikke minst å hvile. Mannen min forventer overhode ikke at jeg bruker tiden og energien min på husvask etc. Han ønsker like mye som meg at jeg skal bli bedre og at jeg legger opp dagen etter min form. Jeg står opp med barna, gjør dem klare og leverer dem i barnehagen, og lager middag på ettermiddagen. I tillegg tar jeg meg av klesvask. Resten av husarbeidet deler vi på sånn som det passer. Vet jeg er heldig som har en så forståelsesfull mann, det er absolutt ingen selvfølge. Kan ikke huske at han noen gang har klaget over at jeg ikke har gjort ditt eller datt, han blir heller "irritert" om jeg har presset meg til å gjøre husarbeid når jeg egentlig ikke orker. Anonymous poster hash: d9098...38a
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2014 #20 Skrevet 9. februar 2014 Jeg er hjemmeværende, og gjør alt av husarbeid og handling. Det skulle bare mangle, siden jeg ikke har noen fysiske plager, men har valgt det selv. Lager middag hver dag, henter/ leverer i bhg og holder styr på alt av aktiviteter, klær og foreldremøter osv. Eneste han gjør i huset er oppvasken etter middag, og eventuelt litt hage/ utearbeid på sommerstid. Anonymous poster hash: 9f97a...9d5
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2014 #21 Skrevet 9. februar 2014 Jeg jobber en dag i uka (kveld), ellers er jeg hjemme. Far i huset begynner på jobb 07, så jeg står opp å lager frokost og får barnet vårt avgårde på skolen. Ellers så gjør jeg alt av husarbeid og lager middag, steller med kjæledyra, gjør lekser sammen med barnet og passer på aktiviteter og bursdager og sånt.. Matvarehandling gjør vi sammen på lørdagene. Det mannen gjør er å sette i oppvaskmaskina etter middag, lage middag på lørdagene og alt som har med bilen å gjøre. Men han hjelper til hvis vi finner ut at vi skal ta en grundigere opprydding og husvask. Anonymous poster hash: 50b8d...c74
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2014 #22 Skrevet 9. februar 2014 Mannen hjemme på AAP- han har ansvar for å tømme oppvaskmaskina før jeg kommer hjem, og hente posten. Resten gjør jeg.. Full jobb, hus, bil, vedlikehold, unger, møter, utstyr, treninger.. Osv. Liker ikke arbeidsfordelingen, og hadde satt pris på at han gjorde mer på bra dager. Men Gud forby at han skal ha det bra en dag, var svaret. Anonymous poster hash: 1f1dc...17d
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2014 #23 Skrevet 9. februar 2014 Mannen hjemme på AAP- han har ansvar for å tømme oppvaskmaskina før jeg kommer hjem, og hente posten. Resten gjør jeg.. Full jobb, hus, bil, vedlikehold, unger, møter, utstyr, treninger.. Osv. Liker ikke arbeidsfordelingen, og hadde satt pris på at han gjorde mer på bra dager. Men Gud forby at han skal ha det bra en dag, var svaret. Anonymous poster hash: 1f1dc...17d Jeg hadde skilt meg om jeg hadde hatt en slik mann Anonymous poster hash: 64a6d...5e1
moota m storebror&lillebror Skrevet 9. februar 2014 #24 Skrevet 9. februar 2014 Jeg går hjemme med aap og holder styr på alt. Husarbeid, barn, middag og annen mat, min bil, aktiviteter, handling ja alt utenom hans bil for det meste. Jeg har ikke så masse overskudd til barna som jeg kunne ønske. Jeg må presse meg til ting jeg egentlig ikke orker og klarer. Mannen er hovedforsørger og setter jobben og tryggheten som inntekten gir aller først. Han har ofte lite overskudd/gidde til å være sammen med barna når han først er hjemme. Han tar som en selvfølge at jeg tar meg av alt og at huset ser ut som et prosjekt for ekstrem rengjøring før han hjelper noe særlig videre enn dårlig støvsuging, nede. Det kan vente til jeg er bedre mener han. Han kan være god å hjelpe med det som passer han, bære ved, kjøre meg til butikken, vaske håret mitt, legge barna og kaste ut bosset. Han kan når han vil.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2014 #25 Skrevet 9. februar 2014 Hjemme pga sykdom. Har vaskehjelp. Har nok mest organisering og husarbeide, men mannen hjelper selvfølgelig til også. Jeg kan ikke benytte alle krefter på å holde hus i orden og kanskje risikere å ikke klare komme ut i jobb igjen! En selvfølge at jeg bruker de timene mannen jobber på å forsøke bli frisk ved å trene/hvile/lege/behandlinger osv, men jeg har også barna alene hver morgen og ettermiddag, samt sørger for mat osv... Anonymous poster hash: ba2fa...ee4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå