Gå til innhold

Noen med marsvin her?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna ønsker seg veldig marsvin og vi har begynt å prate om det. De har vært et par ganger å kost med to marsvinjenter i den lokale dyrebutikken og de er helt forelsket.

 

Jeg vet at vi må kjøpe to stykker sammen og at de trenger stort bur. De bør være ute av buret hver dag etc. Noen som har noen erfaring og kan komme med noen synspunkter? Jeg er ikke veldig keen på marsvin da jeg er et hundemenneske men barna elsker alle dyr. det gjør forsåvitt jeg også og ønsker at barna skal vokse opp med dyr. De har hund hos pappa'n sin og vi hadde hund sammen da jeg og pappa'n var sammen.

Jeg fikk aldri lov til å ha annet enn fisker da jeg var liten og jeg hadde alltid et savn etter å få lov til å ha dyr. Jeg ønsker at barna mine skal huske tilbake på barndommen i et hjem hvor barna hadde lov til å ha dyr som foreldrene nødvendigvis ikke var så lysten på men at barna ble hørt. Vi har lest en del om marsvin men det er mer fakta om dyret.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke marsvin, men hamster. Det er selvsagt ikke helt det samme, men prinsippet blir mye likt tror jeg.

 

Det som er viktig er at du må være innstilt på å ta alt arbeidet med dyrene. Det er du som må sørge for at buret rengjøres grundig en gang i uken, at vannet skiftes minst annenhver dag osv. Du kan ikke forvente at barna dine skal ta det ansvaret. Du må også forvente og innstille deg på at barna kan gå lei i perioder, og at du da er den som må ta dyrene ut av buret og håndtere dem for å holde dem sosiale, tamme og i god fysisk form. I de årene de kommer til å leve. Nå er jo ikke små gnagere så veldig langlivet, men noen år pleier de jo å leve. Du må også ha en plan for hva du skal gjøre med dem i ferier.

 

Dersom du synes det jeg skriver høres overkommelig ut, så ser jeg ikke noe problem med å kjøpe inn dyrene. Barna våres elsker den lille hamsteren vår og har mye større glede av ham enn jeg hadde sett for meg.



Anonymous poster hash: 4c77e...9bb
Skrevet

har hatt marsvin. det er kjedelig... og de STINKER.. ville heller fått meg hamster da altså! ikke er de veldig sosiale heller.. ;p. har ikke så mye positivt å si egentlig!

 

men ja, alt det hun over skriver ;-) hva med katt da?;) det er jo koselig!og de klarer seg jo mye selv og!

Skrevet

Takk for svar.. Ja jeg forventer at ansvaret ligger på oss voksne og det merker jeg med akvariumet sønnen min har. Men jeg er ganske streng på at sønnen min skal være med når jeg renser tanken og skifter vann etc så de skjønner ansvaret om å ha dyr og at det ikke bare er kos med levende vesener.

 

Marsvin skal ha bur som er minimum 1 meter * 0.5 meter og de er veldig høye så tar jo mye plass på er rom. Og er redd de lukter...?

Skrevet

har hatt marsvin. det er kjedelig... og de STINKER.. ville heller fått meg hamster da altså! ikke er de veldig sosiale heller.. ;p. har ikke så mye positivt å si egentlig!

 

men ja, alt det hun over skriver ;-) hva med katt da?;) det er jo koselig!og de klarer seg jo mye selv og!

Jeg leste (og dama i dyrebutikken sa) at marsvin lukter ikke men buret gjør det om man ikke vasker og skifter ut urin etc.

Skrevet

Marsvin er fantastiske små vesener med masse personlighet!! :)

 

Min erfaring med de er at det er lett å få dem tam og de lager de søteste koselyder :hjerte:  Så lenge barna ikke er for små er det perfekt å begynne med marsvin, kaniner er mer ustabile og hamster er bare urkjedelige..

Skrevet

Har hatt marsvin, og det er mye jobb med de. Skifte på buret 2 ganger i uka , de røyter og lukter. Men de er fine kjæledyr når/vist de blir tamme.

Skrevet

Jeg har hatt marsvin i 15 år og marsvin er ikke noe man går halvhjertet inn for bare pga barna. De må alltid være minst to, ut av buret hver dag, variert kosthold for å ikke bli syke (de må ha tilskudd av c-vitaminer hver dag), kloklipp, rens av bur tar tid osv. I tillegg kan de bli nærmere 10 år gamle.

 

 

 

Anonymous poster hash: bea58...a71

Skrevet

Jeg har hatt marsvin i 15 år og marsvin er ikke noe man går halvhjertet inn for bare pga barna. De må alltid være minst to, ut av buret hver dag, variert kosthold for å ikke bli syke (de må ha tilskudd av c-vitaminer hver dag), kloklipp, rens av bur tar tid osv. I tillegg kan de bli nærmere 10 år gamle.

 

 

 

Anonymous poster hash: bea58...a71

Ja dette er jeg klar over for det står i alle bøkene om marsvin. Det er to jenter vi eventuelt skal kjøpe..

 

Angående halvhjertet...er det seriøst mange voksne som virkelig VIL ha marsvin og går helhjertet inn i det? Marsvin er vel mest for barna og barna vil selvfølgelig virkelig ha det. Vi voksne nå jo ta ansvar for dyrene og passe på at de blir tatt godt vare på.

 

De vi har kost med et par ganger er to jenter på 9 mnd som er helt tamme. Ligger helt rolig og koser når de blir tatt opp. Dyrebutikken er helt fantastisk og sosialiserer dyrene godt med mennesker som er innom. Jeg har aldri tenkt på marsvin selv og likte dem ikke som barn men ble litt sjarmert av disse to jentene..

 

Takk for svar til alle som svarer!! :-) trenger tilbakemeldinger...!

Skrevet

Det er da mange voksne som elsker bur gnagere :-P

Har hatt degus i snart 10 år, når vi flytter blir det nok 2-4 til.

Skrevet

Vi hadde to marsvin tidligere som vår dyrekjære jente satte stor pris på. De er lubne, gode koseklumper. Lette å holde/bærei forhold til kaniner som er sterke i beina. Marsvin "skravler" masse så du må tåle litt lyd. Våre hylte høyt når vi gikk på kjøkkenet og særlig når de hørte at vi skar grønnsaker. Morsomme og søte dyr.

Skrevet

 

har hatt marsvin. det er kjedelig... og de STINKER.. ville heller fått meg hamster da altså! ikke er de veldig sosiale heller.. ;p. har ikke så mye positivt å si egentlig!

 

men ja, alt det hun over skriver ;-) hva med katt da?;) det er jo koselig!og de klarer seg jo mye selv og!

Jeg leste (og dama i dyrebutikken sa) at marsvin lukter ikke men buret gjør det om man ikke vasker og skifter ut urin etc.

selve dyret lukter kanskje ikke. men hele buret.. ;p.. mat,høy,spon,bæsj og

.lukter fjøs i det rommet du har dyret i.

Skrevet

 

 

har hatt marsvin. det er kjedelig... og de STINKER.. ville heller fått meg hamster da altså! ikke er de veldig sosiale heller.. ;p. har ikke så mye positivt å si egentlig!

 

men ja, alt det hun over skriver ;-) hva med katt da?;) det er jo koselig!og de klarer seg jo mye selv og!

Jeg leste (og dama i dyrebutikken sa) at marsvin lukter ikke men buret gjør det om man ikke vasker og skifter ut urin etc.
selve dyret lukter kanskje ikke. men hele buret.. ;p.. mat,høy,spon,bæsj og

.lukter fjøs i det rommet du har dyret i.

Yikes... Høres nydelig ut.... :-/

Skrevet

Det er da mange voksne som elsker bur gnagere :-P

Har hatt degus i snart 10 år, når vi flytter blir det nok 2-4 til.

Noen er det vel ;-) men sånn i utgangspunktet så ser jeg for meg at det er mest for barn...

 

Degus???

Skrevet

 

Det er da mange voksne som elsker bur gnagere :-P

Har hatt degus i snart 10 år, når vi flytter blir det nok 2-4 til.

Noen er det vel ;-) men sånn i utgangspunktet så ser jeg for meg at det er mest for barn...

 

Degus???

Herlige skapninger :-P blanding mellom ekorn og ørkenrotte. Men de blir sjeldent typisk kosedyr

Skrevet

 

 

har hatt marsvin. det er kjedelig... og de STINKER.. ville heller fått meg hamster da altså! ikke er de veldig sosiale heller.. ;p. har ikke så mye positivt å si egentlig!

 

men ja, alt det hun over skriver ;-) hva med katt da? ;) det er jo koselig!og de klarer seg jo mye selv og!

Jeg leste (og dama i dyrebutikken sa) at marsvin lukter ikke men buret gjør det om man ikke vasker og skifter ut urin etc.

selve dyret lukter kanskje ikke. men hele buret.. ;p.. mat,høy,spon,bæsj og

.lukter fjøs i det rommet du har dyret i.

 

Mmm, tanken på lukten gir meg gode minner ;) Sånn utenom kanskje bæsjen da :P 

Skrevet

De lukter slett ikke om du steller dem og kjøper skikkelig slik og høy av god kvalitet. Våre er renslige og tisser i hver sin skål. De prater og er sosiale, de sover om natten og elsker å kose på fanget. Vi har rexmarsvin, og de røyter ikke mye. Om du har hatt plager med lukt har du ikke vært flink nok med stell! Vi har forøvrig to gutter som kommer fra samme sted, de er vokst opp sammen og det går helt fint.

 

Anonymous poster hash: 4ea38...b39

Skrevet

Ikke rart det lukter fjøs hvis man bare rensker ut buret maks 2 ganger i uka. Det bør gjøres hver dag, så voila, er ikke lukten noen problem lenger. ALLE dyr lukter, personlig synes jeg våt bikkje verre enn det meste annet.



Anonymous poster hash: d4a9b...898
Skrevet

Marsvin lukter ikke dersom man bruker fleezeteppe istedefor spoon ol. Det er lettere å holde rent, det er bare å ha flere tepper å bytte på mens man har det brukte i maskina, det er også myyye bedre for marsvinet! Både med tanke på luftveier og poter. Høy er veldig viktig, så de må få masse av det. Ellers så anbefaler jeg deg å IKKE kjøpe bur fra butikk. Eller generelt disse fæle plastburene! 

 

Marsvin hopper ikke, så de trenger ikke slike bur, og disse burene er gjerne svindyre. Så folk ender opp med å kjøpe MYE mindre bur enn hva et dyr vil trives i.. Søk på google, på hjemmelagde bur. Så får du masse ideer! :)

 

Legger ved en link som eks på bur.  http://marsvinforum.diskusjonsforum.no/marsvinforum-post-6035.html



Anonymous poster hash: f73d9...2ed
Skrevet

Ja, det er mange som har marsvin i voksen alder. Bla er utstillingsmiljøet i Norge blitt ganske stort.

 

Jeg har dessverre sett altfor mange tilfeller der foreldre gir etter for barnas ønsker, barna går lei etter kort tid og dyra blir bare stående der. Er derfor jeg er litt skeptisk dersom ikke alle i familien går 100% inn for å skaffe seg dyr. Uansett om det er gnager, hund eller katt.

 

Men er man villig til å ta på seg dette ansvaret så er marsvin fantastiske, små skapninger. De er sosiale, morsomme og kosete. Vi har en pause fra marsvin nå pga små barn som krever mye, men den dagen de blir litt større skal vi gå til anskaffelse av 2-3 stk igjen.

 

Anonymous poster hash: bea58...a71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...