Gå til innhold

Tips til teknikker for å takle riene..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen råd om hva dere eller mannen gjorde for at de ble lettere å håndtere?

Anonymous poster hash: 138e6...059

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fokusere på å pusts riktig og jobbe med riene, ikke imot de. Pusete rolig med magen og ikke hyperventliere:)

Anonymous poster hash: 00b74...f3c
Skrevet

Pust godt. Slapp av i kjevene.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 77a06...55c

Skrevet

Ikke få panikk og pass på å slappe av er vel det beste tipser, ellers er det vanskelig å vite hva man ønsker og ikke ønsker underveis i fødselen. Første gang orket jeg ikke å si noe som helst og var helt likegyldig til hva de andre gjorde, lot mannen tørke meg med en kald klut fordi jeg ikke orket å protestere, ikke fordi jeg syns det var deilig at han gjorde  det (det var ikke ubehagelig heller, bare en ting til jeg måtte forholde meg til og det orket jeg ikke). Andre gang klarte jeg knapt å slutte og prate og protesterte på alt jeg ikke ønsket og ga klar beskjed om hva jeg ville mannen/jordmor skulle gjøre.

Anonymous poster hash: 65074...ab4
Skrevet

Jeg telte inni meg, det var veldig til hjelp for meg.

Prøvde å være avslappet, puste og ikke knytte meg (hold hendene og kjevene avslappet, knyter du disse knyter du resten av kroppen også) også telte jeg meg gjennom riene.

Fant en takt jeg telte i 1-2-3-4-5-6 (da visste jeg at rien var på sitt vondeste) 7-8 (den slapp langsomt taket) 9-10-11-12 (den var helt over). Jeg visste da inni meg at det blir vondere og vondere opp til 6 også blir det mindre og mindre vondt frem til 12 hvor den slipper taket igjen. På denne måten kom jeg greit gjennom riene for jeg visste hvor jeg var i rien, at nå er det snart toppen, nå blir den vondest og hvor lenge det var igjen av den. For meg var utgjorde dette en kjempeforskjell altså. Men det krever jo rier av omtrent samme lengde da...

Anonymous poster hash: 2f166...c47
Skrevet

Jeg stod, varmepute på magen og mannen masserte ryggen mens riene pågikk. Slappet helt av og pustet skikkelig. Klarte meg bra sånn hele fødselen uten smertelindring :)

Skrevet

Pust! Prøv å slapp av å ikke spenn kroppen. Lettere sagt enn gjort når det står på, men hjalp iallfall veldig her. Synes det ble lettere for hver fødsel. Nummer 5 gikk som enn drøm, hehe!

Anonymous poster hash: 6817a...ea2
Skrevet

Fokusere på pusten! Utgjorde en enorm forskjell ifra min første fødsel, til min andre fødsel. Men jeg syns faktisk det ble vondere når jeg prøvde å slappe av i kroppen, og syns det hjalp å holde hardt i f.eks armlenet på stolen/senga. Og husk å kjenn etter hvor deilig det er i hele kroppen når rien er over, og du kan bare slappe heelt av.. Selv om det bare er for noen sekunder! Kan også prøve å kjenne etter på smerten, kjenn hvordan den intenst jobber i deg. Den er ikke farlig, men er der for å hjelpe deg til å bli ferdig! Dette hjalp iallefall for meg, men alle er jo veldig forskjellige med hvordan vi takler smerter best. Du finner helt sikkert noe som hjelper deg best;) lykke til! :)

Skrevet

Jeg har spilt et blåseinstrument i mange år, og jeg føler at pusteteknikker jeg har lært gjennom musikken også hjalp under fødsler.

Når du puster inn, tenk på at magen skal blåse seg opp og bli større. Når du puster ut, er det lufta øverst i brystet som går først ut, luften i magen kan presses ut.

Et typisk tegn på at man ikke puster riktig er at man hever skuldrene og måtar magen inn når man puster inn.

Anonymous poster hash: 84eb2...12a

Skrevet

Jeg sang "dødmannsblues" :) vet ikke hvor mange det funker for, men det var siste sang jeg hørte i bilen( og derfor eneste jeg husket teksten på) og det ga meg noe annet å tenke på:)

Anonymous poster hash: 8d432...9cf

Skrevet

Få din mann til å hele tiden minne deg på å fokusere på pusten. Det viktigste å huske på er jo at jo vondere rien er, jo nærmere kommer du målet. Riene blir 10000 ganger vondere om du spenner deg og ikke klarer å jobbe MED rien. Om du har slappe, åpne hender vil du naturlig ikke spenne deg, så kansje du kan få din mann til å minne deg på det også om du skulle glemme det ;-)

Lykke til!

Skrevet

Stå på alle 4 i senga og vugge, pust dypt og rolig og massasje eller varmeflaske på ryggen var det som hjalp meg :-)

Lykke til :-)

Skrevet

Pust, pust, pust, pust!

Anonymous poster hash: 5174d...093

Skrevet

For meg fungerte det å hvile mye i starten. Lå på senga og så for meg at jeg løp opp trapper i et høyhus, og i tankene hoppet jeg fra taket da rien var sterkest.

Da neste fase startet syntes jeg det var best å stå og vugge på hoftene.

Løs opp i kjeven med gjevne mellomrom, og det viktigste, synes jeg,- pust rolig, gode lange drag som du kjenner langt ned i magen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...