Gå til innhold

Hvordan løse dette ? Barn og overnatting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er snart fire år og var hos besteforeldrene forrige helg. Han gråt endel og sa han ville hjem men lekte og koste seg også. Lenge siden forrige overnatting. Bør dette løses med hyppigere kortere besøk uten mamma og pappa eller er det noen som har andre tips? Vi er ofte på dagsbesøk.

Anonymous poster hash: b8819...3ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger han overnatte om han er i en fase hvor han ikke synes det er greit å sove borte fra mamma og pappa da?

Plutselig er det å overnatte kjempestas igjen og da kan han overnatte så mye han vil, men om han akkurat nå er i en fase hvor det ikke kjenner greit for han ville jeg ikke tvunget han til det.

Anonymous poster hash: 5bbc7...818
Skrevet

Det er normalt å kunne reagere sånn. Noen hver gang, andre av og til.

Men som regel går det jo bare bra. Er det i det dere skal dra at han gråter??

Anonymous poster hash: e596d...d85

Skrevet

Trenger han overnatte om han er i en fase hvor han ikke synes det er greit å sove borte fra mamma og pappa da?

Plutselig er det å overnatte kjempestas igjen og da kan han overnatte så mye han vil, men om han akkurat nå er i en fase hvor det ikke kjenner greit for han ville jeg ikke tvunget han til det.

Den fasen har barnet mitt hatt i over 1 år,så nytter liksom ikke å vente til den går over!

Jeg er ikke HI altså,men har samme problemet med at småen sier han vil hjem selv om han trives etter hvert.

Anonymous poster hash: 4fac9...c3f

Skrevet

Vi tvinger han ikke altså. Jeg hater å ha han borte fra meg og skulle gjerne hatt han hos meg 24/7 besteforeldrene hadde så innmari lyst til å låne han litt. (snart et år siden forrige overnatting) Det er så sårt å høre at han har vært lei seg. Jeg vil bare det beste for han så derfor er jeg sånn i tvil om det beste er å la han overnatte ei natt nå og da eller om det bare blir verre for han. HI

Skrevet

Vi tvinger han ikke altså. Jeg hater å ha han borte fra meg og skulle gjerne hatt han hos meg 24/7 besteforeldrene hadde så innmari lyst til å låne han litt. (snart et år siden forrige overnatting) Det er så sårt å høre at han har vært lei seg. Jeg vil bare det beste for han så derfor er jeg sånn i tvil om det beste er å la han overnatte ei natt nå og da eller om det bare blir verre for han. HI

Da ville jeg rett og slett hatt noen besøk uten overnatting for å prøve det. 

F.eks levere han før middag en lørdag og si at i dag skal han kose seg med middag og barne-TV hos bestemor og bestefar, de har laget yndlingsretten hans og kjøpt lørdagsgodt, de skal kose seg sånn. Om man da forklarer at dere kommer og henter han etter barne-TV og at han skal sove hjemme som vanlig vil han ikke tenke mer på det tror jeg, da vil han kose seg de timene og vite at dere snart kommer igjen.

Når dette har gått greit noen ganger kan dere prøve overnatting igjen.

Skrevet

Takk for svar :) HI

Skrevet

Mitt barn likte godt å overnatte hos andre før. Men nå vil det plutselig ikke overnatte noen steder lengre, og sånn har det vært det siste året, kanskje litt lengre også. Det spør om å få overnatte hos besteforeldre og venner, men når det blir kveld og stengetid vil barnet hjem. Da henter vi det alltid. Det skal ikke trenge å overnatte hos noen når det ikke vil. Dette barnet er 9 år.

Anonymous poster hash: 0b2f8...15e

Skrevet

Den fasen har barnet mitt hatt i over 1 år,så nytter liksom ikke å vente til den går over!

Jeg er ikke HI altså,men har samme problemet med at småen sier han vil hjem selv om han trives etter hvert.

Ehh.. Jo det går kjempe fint å vent, barnet ditt er 4 år og trives ikke med adskillelsen!
Skrevet

Ehh.. Jo det går kjempe fint å vent, barnet ditt er 4 år og trives ikke med adskillelsen!

Jeg er alenemamma å kommer absolutt ikke til å vente til barnet mitt er 4 år før han overnatter andre steder nei.Får da være måte på!

Han er hos besteforeldrene som han er kjempe glad i,å som han er trygg på.

Hadde 2 åringen min fått bestemme så hadde jeg vært hjemme 24 timer i døgnet,365 dager i året å det er uaktuelt.

Det skader faktisk ikke at han skriker litt når jeg går.

Skrevet

Mitt barn likte godt å overnatte hos andre før. Men nå vil det plutselig ikke overnatte noen steder lengre, og sånn har det vært det siste året, kanskje litt lengre også. Det spør om å få overnatte hos besteforeldre og venner, men når det blir kveld og stengetid vil barnet hjem. Da henter vi det alltid. Det skal ikke trenge å overnatte hos noen når det ikke vil. Dette barnet er 9 år.

Jeg tenker at når barnet er så stort som ni år og ikke tør å overnatte hos trygge personer som besteforeldre, så er dette blitt til et hinder for barnet. En i klassen til min datter på 10 tør ikke overnatte, og nå som det er mye overnatttingsbesøk og overnattingbursdag er det veldig sårt for venninnen at mor/far må komme å hente før de skal legge seg. Ser at hun sitter å drøyer, og synes det er kjempepinlig at hun ikke skal overnatte, men tør likevel ikke å bli. Barna skal etterhvert på leirskole også, så det er fint om de tør å overnatte borte fra mor+far før den tid.

Barn under 3-4 har egentlig ikke kjempestor glede av å sove borte, men kan godt forstå at foreldre vil ha litt fri ;)

Anonymous poster hash: 0f45b...bec

Skrevet

Jeg synes det er viktig å lytte til barnet. Samtidig skal du jo også lære han en del ting, som feks å forholde seg til andre mennesker. Det at han ikke har sovet borte på et år kan jo være årsaken. Han har ikke opplevd det så ofte så det er fryktelig uvant.

Samtidig kjenner du din sønn best. Noen barn har større behov for mamma og pappa. De bruker lengre tid rett og slett

Jeg var et slikt barn, jeg ble veldig utilpass borte fra mamma og pappa. Jeg turte ikke sove borte før jeg var nesten 6 år. Takk og lov tok mamma og pappa hensyn til dette.

Men jeg var mer komfortabel i eget hjem så det gikk forholdsvis greit hvis de få personene jeg var trygg på (mormor og morfar eller tante og onkel) var hos oss når mamma og pappa skulle noe.

Jeg er veldig glad for at mine foreldre så meg. Jeg begynte i barnehage når jeg var 6 måneder (var andre tider da) men etter tre måneder med stort sett konstant gråt hver dag orket ikke mamma mer og ble hjemme med meg og var dagmamma.

Anonymous poster hash: b1b00...dde

Skrevet

Når barnet er 9 år og det ikke tørr å sove borte har du feilet i oppdragelsen.
Skrevet

Sint naken biltyv, nå synes jeg du drar konklusjoner litt kjappt. Jeg hadde også en periode i 8-9 årsalderen der jeg måtte hentes hos venner. En gang hadde mammaen til venninnen min latt oss se en skummel film. Ei anna venninne skremte meg med prat om vampyrer og liknende. Barn kan også ha usikre perioder. Det jeg lurer på er hvordan jeg best bør håndtere mitt barns usikkerhet og ser jeg har fått noen gode råd. Jeg vil også gjerne høre flere erfaringer rundt dette. Min sønn er veldig avhengig av meg så jeg er jo litt redd for at han skal få problemer med å kunne overnatte hos venner senere. HI

Skrevet

Sint naken biltyv, nå synes jeg du drar konklusjoner litt kjappt. Jeg hadde også en periode i 8-9 årsalderen der jeg måtte hentes hos venner. En gang hadde mammaen til venninnen min latt oss se en skummel film. Ei anna venninne skremte meg med prat om vampyrer og liknende. Barn kan også ha usikre perioder. Det jeg lurer på er hvordan jeg best bør håndtere mitt barns usikkerhet og ser jeg har fått noen gode råd. Jeg vil også gjerne høre flere erfaringer rundt dette. Min sønn er veldig avhengig av meg så jeg er jo litt redd for at han skal få problemer med å kunne overnatte hos venner senere. HI

Men sønnen din er 4år. Helt vanlig i den alderen. Med en 9 åring er det ikke vanlig og ikke bra. Med 9 åringen er det tydelig at hun ikke snakker om at det er pga at 9 åringen har fått se skummel film.

Forøvrig er barn som hunder. Bekrefter du redselen deres vil den aldri forsvinne. Du avtaler overnatting, forteller hva som skal skje når(feks når han blir hentet, når han skal sove), passer på at besteforeldrene følger deres rutiner i forhold til søvn osv. Så drar du, lar han sove der og henter til avtalt tid. Ikke noe dikkedakk, fjas og tull. Du er mor, du er trygg og du må overføre din trygghet til barnet ditt.

Skrevet

Jeg kjenner heldigvis mitt barn best. Og jeg vet at når det ikke føler seg trygg, og er i en periode hvor det er mørkredd og danner litt skumle fantasier i hodet etter at enkelte foreldre lar barn se filmer de ikke er store nok til å se, så henter jeg det hjem de gangene det vil det. Tvinger ikke barnet mitt til å sove borte når det ikke vil det.

Skrevet

Man har ikke feilet i oppdragelsen dersom barnet ikke vil sove borte. Jeg hadde sosial angst som barn og ble fysisk syk av å være borte. Var sånn helt til jeg ble 16. Liker fortsatt ikke å sove borte,

Anonymous poster hash: c47c9...460

Skrevet

Jeg er alenemamma å kommer absolutt ikke til å vente til barnet mitt er 4 år før han overnatter andre steder nei.Får da være måte på!

Han er hos besteforeldrene som han er kjempe glad i,å som han er trygg på.

Hadde 2 åringen min fått bestemme så hadde jeg vært hjemme 24 timer i døgnet,365 dager i året å det er uaktuelt.

Der er ihvertfall vi forskjellige, jeg hadde aldri latt en gråtende 2-åring med lettere seperasjonsangst fra mamma sove borte.

Hadde det vært viktig med noen timer barnefri fordi jeg skulle et eller annet ville jeg da heller hatt barnevakt hjemme hos meg så barnet er i sitt eget hjem og blir passet av noen det er trygg på...

Nå er yngste barnet her akkurat fylt 5 år og elsker å sove borte, vi kan ikke møte mormor uten at hun spør om når hun kan overnatte neste gang. Men vi har hatt perioder hvor mormor har kommet hjem hit til oss og passet et par timer etter at barnet er lagt mens jeg har vært ute og spist, på kino e.l. tidligere.

Synes det er viktig å ta barnas følelser på alvor også, vil det ikke sove borte skal det ikke tvinges til det synes jeg. Den fasen går over...

Skrevet

Han er hos besteforeldrene som han er kjempe glad i,å som han er trygg på.

Der er ihvertfall vi forskjellige, jeg hadde aldri latt en gråtende 2-åring med lettere seperasjonsangst fra mamma sove borte.

Hadde det vært viktig med noen timer barnefri fordi jeg skulle et eller annet ville jeg da heller hatt barnevakt hjemme hos meg så barnet er i sitt eget hjem og blir passet av noen det er trygg på...

Nå er yngste barnet her akkurat fylt 5 år og elsker å sove borte, vi kan ikke møte mormor uten at hun spør om når hun kan overnatte neste gang. Men vi har hatt perioder hvor mormor har kommet hjem hit til oss og passet et par timer etter at barnet er lagt mens jeg har vært ute og spist, på kino e.l. tidligere.

Synes det er viktig å ta barnas følelser på alvor også, vil det ikke sove borte skal det ikke tvinges til det synes jeg. Den fasen går over...

At du er alenemamma er ingen grunn til å tvinge barna til overnatting!

HI; mitt barn likte heller ikke overnatte når han var rundt 4 år. Har vært alene med han hele tiden, altså heller ikke samvær hos far så han var ikke vant med denne adskillelsen. Jeg var også redd det skulle føre til t han aldri ville takle det osv. Samtidig ville han gjerne prøve seg ofte hos besteforeldrene, men de var flinke til å han på alvor og ville han hjem: så fikk han dra hjem. Han har slitt med nattskrekk i perioder og det ble verre merket jeg om han ble forsøkt overtalt og endte opp med å gråte.

Lot han prøve når han ønsket og etterhvert sa det plutselig pang og han følte det var helt ok. Da var han ca 4,5 år. Han sa" jeg vet jeg får dra hjem midt på natten om jeg vil". Det har aldri skjedd, sovner han så sovner han, men han viste at besteforeldre hørte på han. Nå er han snart 7 og sovner hos søskenbarn og besteforeldre titt og ofte:-)

Det går seg til men la han bli trygg på det. Og la han prøve seg.

Anonymous poster hash: 98aa7...f2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...