Gå til innhold

Tar gjerne imot middagstips fra vegetarianere...

Anbefalte innlegg

Skrevet

som fungerer for hele familien.

Vurderer å kutte ut kjøtt og fisk et par dager i uka og trenger inspirasjon til noe godt og barnevennlig :)

Anonymous poster hash: 69b72...7e9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke vegetarianer, men vi pleier å lage hjemmelaget gulerotsuppe med fersk brød -namnam! Og hjemmelagd (ikke fra posemix) falaffel i pita med salat og myntedresseing. Nam!

Skrevet

Vi pleier å lage Taco med quornfarse istedenfor kjøtt. Ihvertfall når barna skal gledes:)

Og grønnsakssupper og gryter med alt mulig oppi.

Anonymous poster hash: 8f3dc...967

Skrevet (endret)

Er heller ikkje vegetarianar, men har prøvd ein del av "burgerane" på veganmisjonen, http://www.veganmisjonen.com/p/arkiv-burgere_6.html   Har iallefall laga McFeest og quinoa bollar som det er oppskrift på der, og begge deler var godt.  Falafflar er og godt.  Ellers har me ein del suppemiddagar utan kjøt/fisk,  feks tomatsuppe frå botnen med pasta, eller blomkål-  eller blomkål/brokkolisuppe med brød attåt.

Og bønnestuing med tacokrydderblanding funkar veldig godt i staden for kjøttdeig.

Endret av soleia
Skrevet

Hva med vegetarburger laget av kikerter? Nammmmmmmmmmmmmmmmmm :) (ovo-vegetarisk)

Oppskrift:

2bokser kikerter

5 egg

1ts salt

1ts koriander

1 finhakket løk

1 fedd hvitløk (finhakket)

1ts kummin

1ts paprikapulver

1 finhakket rød chilli (kan sløyfes)

2 dl brødkrumme (oppsmuldret brød)

1ts stjerneanis

1/2ts pepper

- Ha kikerter, egg og salt i foodprosessor

- Bland de andre ingrediensene i en bolle

- Ha kikertmiksen i bollen og bland godt for hånd

- La røren stå i ca. 5min

- Form burgere etter ønsker størrelse og stek i olje ca 2-3min på hver side.

Jeg pleier å lage 8 små eller 6 store burgere. Kjøper hamburgerbrød og dressing (evt lager dressing selv) Har pommesfrites (skrives det slik?) til og salat, tomat og løk.

Krydderet kan endres etter eget ønske, men denne oppskriften har jeg testet flere ganger og den blir vellykket hver gang. :)

Skrevet

Stekte nudler eller ris med wokede grønnsaker er også veldig godt

Skrevet

Bønnestuing til taco er kjempegodt, ungene mine elsker det. Hvis du vil gjøre det enkelt og trenger noe med proteiner kan jeg anbefale quorn produkter, der er det erstatning for kjøttdeig og for kylling i biter. Bruk vanlig oppskrift, noen erstatte kjøttet med dette. Veldig greit i hverdagen.

Ellers er det mange gode middagskaker med ulike nøtter i. Min og ungenes favoritt er valnøtter (kjør i mixmaster), løk, revet ost, egg, krydder (urtekrydder, salt og pepper), litt melk/vann og griljermel. Form som som kjøttkaker og stek på panne. Serveres med poteter, grønnsaker, salat og gjerne en rød saus.

Skrevet

Er heller ikkje vegetarianar, men har prøvd ein del av "burgerane" på veganmisjonen, http://www.veganmisjonen.com/p/arkiv-burgere_6.html   Har iallefall laga McFeest og quinoa bollar som det er oppskrift på der, og begge deler var godt.  Falafflar er og godt.  Ellers har me ein del suppemiddagar utan kjøt/fisk,  feks tomatsuppe frå botnen med pasta, eller blomkål-  eller blomkål/brokkolisuppe med brød attåt.

Og bønnestuing med tacokrydderblanding funkar veldig godt i staden for kjøttdeig.

Anbefaler også bloggen veganmisjonen som deg. - der er det så mye fristende at jeg vurderer sterkt å bli veganer selv!

MYE gode tips og inspirasjon :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...