Gå til innhold

Vegetarianere som ikke spiser kjøtt fordi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere synes synd på dyrene, er opptatt av dyrvern osv er dere også i mot abort?

Har en diskusjon gående med noen venner og kunne vært interessant å høre andre vegetarianeres meninger. Tenker da særlig på dette med å ha respekt for alt liv og ikke ta liv osv.

Anonymous poster hash: fdd26...d7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser ikke kjøtt fordi jeg ikke liker det.

Men jeg ER opptatt av dyrevelferd også.

Jeg er for kvinners rett til å bestemme over egen kropp samtidig synes jeg abort er uetisk i de fleste tilfeller.

Abort etter voldtekt feks, vanskelig å ha en mening om den siden av saken.

Anonymous poster hash: 44991...06e

Skrevet

Hva har dyrevern med abort å gjøre? Litt av en avsporing.

Skrevet

Jeg synes synd på dyrene i den forstand at jeg ikke liker kombinasjonen dyr og industri. Synes vel egentlig ikke etikken i dette nødvendigvis har noen sammenheng med abort eller ikke. Nå vet jeg at jeg selv har veldig vanskelig for å tenke tanken på abort for min egen del(har vært uplanlagt gravid i svært vanskelige situasjoner, men ikke engang vurdert abort). Men at det finnes situasjoner der det velges har jeg ikke behov for å mene noe om, og har full respekt for at vi er forskjellige. At du velger å spise kjøtt, er jo også ditt valg, som jeg ikke trenger å mene noe om.

Skrevet

Jeg liker ikke kjøttindustrien, fordi vi slakter langt mer på bånd enn hva vi greier å konsumere. Vi kaster ufattelig mange tonn kjøtt hvert år.

Det har ingenting med abortdebatten å gjøre.

De fleste vegetarianere spiser ikke kjøtt pga industrien og hvordan det styres

Skrevet

Hva har dyrevern med abort å gjøre? Litt av en avsporing.

Hi tenker vell på det faktum at du i begge situasjoner dreper...

Anonymous poster hash: ac70c...9ed

Skrevet

Du må vel nesten snakke for deg selv. Jeg spiser ikke kjøtt fordi det ikke er sunt, og fordi verden aldri kan bli bære kraftig om majoriteten spiser kjøtt. Industrien i Norge har jeg overhode ikke problemer med.

Og jeg er en ihuga forkjemper for selvbestemt abort! Selvbestemt abort og prevensjon er av de viktigste rettigheter som kvinner har fått.

Skrevet

Jeg lurer også på en ting, spiser dere kjøtt og fisk som er jaktet selv? Jeg har veldig mange jegere i familien og vurderer å bli "vegetarianer" som spiser egenjaktet kjøtt og fisk:)

Anonymous poster hash: 97d14...56f
Skrevet

Du må vel nesten snakke for deg selv. Jeg spiser ikke kjøtt fordi det ikke er sunt, og fordi verden aldri kan bli bære kraftig om majoriteten spiser kjøtt. Industrien i Norge har jeg overhode ikke problemer med.

Og jeg er en ihuga forkjemper for selvbestemt abort! Selvbestemt abort og prevensjon er av de viktigste rettigheter som kvinner har fått.

Er ikke kjøtt sunt? Du er klar over at vi får flere av de essensielle aminosyrene fra kjøtt?

Skrevet

Er ikke kjøtt sunt? Du er klar over at vi får flere av de essensielle aminosyrene fra kjøtt?

Du vet at man kan få det fra andre matvarer enn kjøtt også? Akkurat de samme? 

Forskjellen er vel at kjøtt inneholder disse OG usunne ting (mettet fett, f.eks), mens andre varer som er typiske for oss vegetarianere nesten kun har nyttige stoffer i seg? 

Anonymous poster hash: dfa3e...a87

Skrevet

Jeg lurer også på en ting, spiser dere kjøtt og fisk som er jaktet selv? Jeg har veldig mange jegere i familien og vurderer å bli "vegetarianer" som spiser egenjaktet kjøtt og fisk:)

Anonymous poster hash: 97d14...56f

Man er ikke vegetarianer om man spiser kjøtt eller fisk, så nei, jeg spiser hverken kjøtt eller fisk. Har spist fisk én gang etter at jeg ble vegetarianer, og den hadde jeg selvfølgelig fisket selv. Eller, en i familien hadde fisken den, da. 

Men jeg synes det er en fin tanke at noen heller vil spise kjøtt og fisk som ikke har blitt transponert halve verden rundt, eller i det hele tatt vært innom industrien, om de tross alt vil spise kjøtt og fisk =) 

Skrevet

Glemte å svare på HI, men jeg er ikke imot selvbestemt abort. Slik jeg ser det kan det ikke sammenlignes. 
Jeg er jo ikke imot at dør heller, men det er hvordan dyr dør som gjør at jeg ble vegetarianer. 

Selvfølgelig vil jeg at hver abort som gjennomføres, gjennomføres av en gyldig grunn. Som håpløs situasjon for mor, sykdom, voldtekt osv. 

Skrevet

Jeg snakker for de få jeg jeg kjenner som er vegetarianere :) Ikke for alle, nei.

Skrevet

Jeg spiser ikke kjøtt fordi jeg er imot måten dyr blir behandlet på. Om noen dreper et vilt dyr humant så ser jeg ikke noe etisk betenkelig ved det (Med mindre man bruker hunder, skadeskyter etc) men jeg personlig kommer nok ikke til å spise kjøtt igjen. 

Jeg føler meg mye bedre uten kjøtt, så for meg er det en blanding av dyrevelferd, og egen helse.

Man trenger heller ikke kjøtt. Selvfølgelig en lettere måte å få i seg jern og protein, men ikke den eneste. Også en del ulemper ved (for mye) kjøtt, som økt forekomst av tarmkreft, bla. 

(Legger til at jeg aldri henger meg opp i hva andre spiser, nå sier jeg meningen min fordi jeg blir spurt. Jeg hater moraliserende veganere like mye som alle andre)

Man kan ikke sammenligne abort med dette, syns jeg. Jeg er for å kunne bestemme over egen kropp. Jeg ser ikke på abort som drap, nødvendigvis, om det gjøres tidlig nok, og så lenge det ikke blir brukt som prevensjon. 

Anonymous poster hash: e9c04...192

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...