Gå til innhold

Hvordan "omprogrammere" en negativ og depressiv hjerne til å bli positiv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det egentlig mulig? Når det føles som om hjernen har vært negativ og depressiv "hele livet", og det føles ut som tendensen til å være slik/tenke slik er medfødt?

Anonymous poster hash: c01a9...275

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Hvis du er bevisst på tankene dine, og sier positive ting til deg selv, selv om du ikke mener det, så vil til slutt hjernen tro på det, og positive tanker vil etter hvert bli en naturlig del av deg.

Anonymous poster hash: 5d408...ffa
Skrevet

Yes - sånn er det :)

Også kan man gå i terapi også. 

Skrevet

Det går fint ann, vennen. Tenk på ny èn positiv tanke hver dag og hva du klarer å mestre her livet.

Stå foran speilet feks og si: Jeg er flink til.....blabla.

Husk at man må ha 10 positive tanker på 1 negativ. Så det gjelder å være positiv til det meste for å "skvise" ut den negative! :)

Skrevet

Har forsøkt psykolog, og det var bortkasta penger.. Noe annen terapi som er bedre akkurat når det gjelder dette kanskje? Coaching er vel populært nå, men aner ikke om det er noe her jeg bor. Eller er det noen terapi som går mer på "omprogrammering"?

HI

Anonymous poster hash: c7338...f13

Skrevet

Kognitiv terapi handler om å endre måten man tenker på. Høres ut som det er det du ønsker.

Anonymous poster hash: 52363...1f4

Skrevet

Så en dokumentar om dette og det kan vise seg at det er genetisk, altså medfødt. Men det er mulig å omprogrammere genene med til å tenke mer positivt. Det finnes mange øvelser man kan gjøre, men det krever nok mer i starten før man blir vant.

Jeg er en negativ person i utgangspunktet. Trodde sånn tenke positivt opplegg bare var bullshit. Men det kunne ikke skade å prøve. I starten måyte jeg være bevisst hele tida. Når jeg begynte å tenke og grave meg ned i negative tanker måtte jeg tvinge meg selv til å stoppe. Da sa jeg halvveis høyt til meg selv: jeg gir meg nå en god f i det der. Livet er fint. Jeg er heldig fordi jeg har: så måtte jeg finne de gode tingene i livet. Etterhvert funket det faktisk.

Funket også å gjøre noe fysisk når det negative kom.

Ikke enkelt og har man alvorlig depresjon er det nok mer som må til. men man kommer ingen vei med å grave seg ned i negative tanker. Ikke føl at du må være med folk som ikke gir deg noe i form av glede og energi.

Anonymous poster hash: 84f81...832

Skrevet

Lær deg stopp - teknikk.

Med en gang en negativ tanke kommer sigende så sier du STOPP til deg selv og men det!

I begynnelsen kan du gjerne si det høyt!

Lykke til

Anonymous poster hash: 606d5...a41

Skrevet

Tusen takk for gode tips og svar :). Jeg tror at min analyserende og negative tankegang er "medfødt", og kan liksom ikke huske at jeg noengang har vært helt bekymringsfri og glad. Men jeg ønsker jo ikke å fortsette sånn resten av livet! Mater meg selv med negativitet. Har hatt mine nedturer i livet, og når sykdom gjør at jeg ikke helt henger med, ikke klarer jeg å lese, hukommelsen er elendig, ikke vært i jobb på mange år, hus er rotete fordi jeg ikke klarer å henge med.. Vel, det er lett å føle at man ikke duger eller strekker til.

Men når unga sier, mamma du er alltid sur, du smiler aldri du... Vet jo at de har rett, og det kan ikke fortsette slik!

Men hver gang jeg tenker meg om og forsøker å finne det positive, så kommer klumper i halsen og tårene, fordi jeg synes synd på meg selv som ikke får til... Bah..

HI

Skrevet

Husk at ingen har det bra hele tiden.

Det er veldig tøft til tider.

Men den stopp- teknikken er veldig bra, du sier jo selv at du mater deg

Selv med negative tanker. Er de nyttig for deg!?? Nei.

Så stopp de med en gang!!

Trøsteklem

Skrevet

Husk at ingen har det bra hele tiden.

Det er veldig tøft til tider.

Men den stopp- teknikken er veldig bra, du sier jo selv at du mater deg

Selv med negative tanker. Er de nyttig for deg!?? Nei.

Så stopp de med en gang!!

Trøsteklem

Takk :)

Skrevet

:)

Skrevet

Har samme problem. Har gått til psykolog for depresjon da jeg var lengst nede. Men vi hadde ikke så god kjemi. Ble kvitt det værste av depresjonen da. Har søkt meg inn på nytt hos ny psykolog nå for å finne litt mer ut av hvorfor jeg har så lite energi, ikke er noen positiv person ol. Fikk en bok av ei veninne om "mindfullness" som har hjulpet henne med samme problemet. Kanskje dette kan være noe å prøve? 

Anonymous poster hash: 95d76...cb9
Skrevet

Det går an.

anbefaler Tverå healing, Masasje, kinesiologi, det finnes sikkert flere muligheter. coach, akupunktur. Jeg har selv brukt alle. Bytter på. Alle har tilført meg noe positivt.

Anonymous poster hash: c4eef...977

Skrevet

Har samme problem. Har gått til psykolog for depresjon da jeg var lengst nede. Men vi hadde ikke så god kjemi. Ble kvitt det værste av depresjonen da. Har søkt meg inn på nytt hos ny psykolog nå for å finne litt mer ut av hvorfor jeg har så lite energi, ikke er noen positiv person ol. Fikk en bok av ei veninne om "mindfullness" som har hjulpet henne med samme problemet. Kanskje dette kan være noe å prøve?

Anonymous poster hash: 95d76...cb9

Jeg har også på akkurat samme måte. Ble også anbefalt boken. Kom til en psykolog akutt, ble kvitt den verste depresjonen, men hun ville ikke fortsette fordi jeg var ikke syk nok lenger o.O Så hun anbefalte meg en privat psykolog.

Anonymous poster hash: bf6e4...26c

Skrevet

Mente theta healing.

Det går an.

anbefaler Tverå healing, Masasje, kinesiologi, det finnes sikkert flere muligheter. coach, akupunktur. Jeg har selv brukt alle. Bytter på. Alle har tilført meg noe positivt.Anonymous poster hash: c4eef...977

Anonymous poster hash: c4eef...977

Skrevet

Jeg tror det viktigste er å være ærlig på hva du føler, følelsene dine. Den dype magefølelsen, hva sier den. Ta valg ut fra det du faktisk vil, selv om andre ikke liker det. Enkelt å si, jeg jobber med det hver dag, men det har hjulpet meg mye. Anbefaler gestaltterapi, har gått i terapi i snart sju år, og i løpet av de siste årene har jeg kunnet kjenne at ting ting har endret seg. Det tar tid, så finn en terapeut du liker og vær tålmodig.

Skrevet

Et til tips. Tving deg selv til å smile. Gjør det nå med engang. Hva føler du? Kjenner du at du automatisk blir gladere. Rett deg opp i ryggen. Gjør enkle øvelser hver dag som å hoppe og sprette og danse litt rundt. Blir som tvang først, men tror du vil føle deg lettere til sinns. Det frigjør glade hormoner og blodet strømmer lettere rundt.

Men viktigst: tvangsmilet :-)

Skrevet

Det hjelper faktisk å tvinge seg selv til å være positiv og glad, det har iallefall jeg opplevd på jobb :P Man kan ikke ha en skikkelig drittdag og la det vises utad når man jobber med folk, så da kommer tvangssmilet på, og til lunsj er jeg i mye bedre humør!

Du kan prøve denne siden her; 

https://moodgym.anu.edu.au/welcome

(du kan velge norsk som språk :) )

Det er et program for kognitiv terapi for å forebygge depresjon, og i det ligger å endre negative tanker. Verdt et forsøk! 

Lykke til!

Anonymous poster hash: 6d690...db9
Skrevet

Takk for svar :)

Jeg har kjøpt masse selvhjelpsbøker, men det hjelper så lite når jeg ikke klarer å konsentrere meg og få med meg det jeg leser lenger ;). Åresvis siden sist jeg leste ei hel bok.. Jeg har forsøkt mindfullness og vært på kurs, men klarer ikke å bruke det og har ikke hatt noen nytte av det. Har også vært på kurs i mestring av depresjon, og det hjalp kanskje noe der og da, men så er kurset slutt og alt går i det vante igjen. Noe av problemet mitt er nok at jeg alltid har en "klump av stressfølelse" i magen. Slapper aldri helt av eller puster rolig med magen.

HI

Skrevet

Problemet med sånne kurs er at man må gjøre det til en permanent endring, og det er ikke alltid så lett :) Iallefall hvis du i utgangspunktet er en grubler, da er det vanskelig å få bort de automatiske negative tankene! 

Har du tenkt noe over hva den klumpen i magen er? Er det noe konkret? Eller er den bare en følelse av alt som kan kanskje gå galt? 

Så det er to ting, egentlig? En klump i magen, og grubling med negative tanker?

Skrevet

Hva gjør du for mosjon og kosthold? Depresjon og stress handler om kjemisk balanse. Alt styres av hormoner. Derfor henger det fysiske og psykiske sterkt ihop. Stress utløser hormoner som gjør at man kan legge på seg. Samtidig kan riktig kosthold redusere stress.

men start enkelt. Selvhjelpsbøker har jeg inntrykk av blir for mye. Greit for refleksjon og forståelse, men start enkelt og følg de rådene du har fått. Tving tankene ovet på noe annet.

Men hvis du ikke trener til vanlig kan jeg anbefale å prøve det også. Treningkan være så enkelt som å gå tur i skog og mark. Klisje, men funker for mange. om det så bare funker der og da så har det nok en nytteverdi :-)

Skrevet

Problemet med sånne kurs er at man må gjøre det til en permanent endring, og det er ikke alltid så lett :) Iallefall hvis du i utgangspunktet er en grubler, da er det vanskelig å få bort de automatiske negative tankene!

Har du tenkt noe over hva den klumpen i magen er? Er det noe konkret? Eller er den bare en følelse av alt som kan kanskje gå galt?

Så det er to ting, egentlig? En klump i magen, og grubling med negative tanker?

Tror den "klumpen" bare er indre stress egentlig. Det har ballet på seg og jeg har så utrolig mye jeg skulle og burde gjort, at det blir nesten for voldsomt å sette i gang fordi jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Er i tillegg alene med tre barn, og tidsklemma er der. Stress på morgenen for å rekke skole, stress for å rekke fritidsaktiviteter og stress for å rekke mat i mellom der. Og så den dårlige samvittigheten når jeg føler at jeg ikke strekker til, dårlig samvittighet når unga kommer for sent i seng pga andre aktiviteter. Ikke bare lett å være alene, når man i tillegg ikke er på topp :-/

Hi

Skrevet

Hva gjør du for mosjon og kosthold? Depresjon og stress handler om kjemisk balanse. Alt styres av hormoner. Derfor henger det fysiske og psykiske sterkt ihop. Stress utløser hormoner som gjør at man kan legge på seg. Samtidig kan riktig kosthold redusere stress.

men start enkelt. Selvhjelpsbøker har jeg inntrykk av blir for mye. Greit for refleksjon og forståelse, men start enkelt og følg de rådene du har fått. Tving tankene ovet på noe annet.

Men hvis du ikke trener til vanlig kan jeg anbefale å prøve det også. Treningkan være så enkelt som å gå tur i skog og mark. Klisje, men funker for mange. om det så bare funker der og da så har det nok en nytteverdi :-)

Har tatt litt tak i kostholdet igjen og gått ned 7 kg :). Skal se om jeg skal prøve å trene. Lider av dørstokkmila, så å gå tur ute er litt "vanskelig" spesielt på denne årstida. Har tenkt å prøve treningssenter. Se om jeg klarer å tvinge meg i vegen en time etter å ha kjørt unger på morgenen.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...