Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #1 Skrevet 7. februar 2014 Har født tre barn de siste 5 årene, men aldri tatt denne prøven. Helsesøster sa at jeg absolutt burde gjøre det, men jeg har virkelig ikke ork til det. Anonymous poster hash: f5405...5c8
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #2 Skrevet 7. februar 2014 Alle bør ta celleprøve minst hvert 3.år etter de fyller 25 år, uavhengig av om de har fått barn eller ikke. De kan oppdage endringer som kan bli til kreft og jeg syns det er verdt å ta en prøve en sjelden gang pga det. Anonymous poster hash: 71f4a...09d
moa_tobias Skrevet 7. februar 2014 #3 Skrevet 7. februar 2014 Hadde gjort det om jeg var deg! Er jo for din egen del du gjør det!
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #4 Skrevet 7. februar 2014 Jeg har heller aldri gjort det. Er pysete når det gjelder smerter itellegg vil jeg ikke vise underlivet til ung-gutten av en fastlege jeg har. Han er kjempe flink lege altså,men skulle jeg få utført noe sånt så blir det ikke hos en mann. Bor på så lite sted så har ingen kvinnelig lege å bytte til heller. Anonymous poster hash: c413b...add
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #5 Skrevet 7. februar 2014 Du har ikke ork til å ta en prøve som kan redde livet ditt?! Anonymous poster hash: da932...ff9
mamma_til_verdens_beste Skrevet 7. februar 2014 #6 Skrevet 7. februar 2014 Har ikke ork??? Hva tror du at du har ork til om du får kreft da? Uansvarlig å ikke ta celleprøve synes nå jeg.
LilleMy- Skrevet 7. februar 2014 #7 Skrevet 7. februar 2014 Tja, det kommer jo helt ann på dine prioriteringer! Jeg var å tok celleprøve i går faktisk. Dersom du tror alt er i orden (noe du ikke egentlig kan vite) kan du jo la være. Men dersom du faktisk skulle ha noen celleendringer er det jo absolutt en fordel å oppdage dem tidligst mulig, mtp hvor vellykket behandlingen blir. Så valget mellom om du orker å ta en test som viser en eventuell kreft, og få en mulig livreddende behandling vs å ikke undersøke (men sannsynligvis ikke ha noen celleendringer),må du jo bare vurdere selv. Dersom du er glad i deg selv, og/eller har noen andre som vil savne deg ( noe jeg regner med siden du har tre barn) vil jeg foreslå å sette av en halv time til å ta undersøkelsen!
SnekkerPelle Skrevet 7. februar 2014 #8 Skrevet 7. februar 2014 Jeg har heller aldri gjort det. Er pysete når det gjelder smerter itellegg vil jeg ikke vise underlivet til ung-gutten av en fastlege jeg har. Han er kjempe flink lege altså,men skulle jeg få utført noe sånt så blir det ikke hos en mann. Bor på så lite sted så har ingen kvinnelig lege å bytte til heller. Anonymous poster hash: c413b...add Be om å bli henvist til en kvinnelig lege for G.U. Null problem.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #9 Skrevet 7. februar 2014 Jeg har heller aldri gjort det. Er pysete når det gjelder smerter itellegg vil jeg ikke vise underlivet til ung-gutten av en fastlege jeg har. Han er kjempe flink lege altså,men skulle jeg få utført noe sånt så blir det ikke hos en mann. Bor på så lite sted så har ingen kvinnelig lege å bytte til heller. Anonymous poster hash: c413b...add Be om å bli henvist til en kvinnelig lege for G.U. Null problem. Her fikk både meg,søsteren min og moren min beskjed om at det ikke var mulig. Dette måtte vi ta med fastlegen. Anonymous poster hash: c413b...add
Mamma`n til turbo Skrevet 7. februar 2014 #10 Skrevet 7. februar 2014 Om du ikke vil gå til fastlegen kan du booke time hos nærmeste gynekolog. Jeg gjorde det nå i november og hadde svake celleforandringer som er ufarlige. Dette er absolutt en av de tingene som du bør se på som obligatorisk. Det er mange grader av celleforandringer og det gjelder å ta det før det Evt har utviklet seg til kreft. Gynekologen min sa at det gjerne tar ti år og utvikle kreft slik at er man flink og går annethvert år så tar man forandringene før de utvikler seg til noe farlig. Jeg er også livredd for alt av sykdom og bestilte også innvendig ultralyd samtidig for å sjekket alt i underlivet, skummelt men så godt når det var gjort:) Bestill time på mandag du!
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #11 Skrevet 7. februar 2014 Jeg har heller aldri gjort det. Er pysete når det gjelder smerter itellegg vil jeg ikke vise underlivet til ung-gutten av en fastlege jeg har. Han er kjempe flink lege altså,men skulle jeg få utført noe sånt så blir det ikke hos en mann. Bor på så lite sted så har ingen kvinnelig lege å bytte til heller. Anonymous poster hash: c413b...add Be om å bli henvist til en kvinnelig lege for G.U. Null problem. Her fikk både meg,søsteren min og moren min beskjed om at det ikke var mulig.Dette måtte vi ta med fastlegen. Anonymous poster hash: c413b...add Vel, da betaler du for privat g.u hos gyn. Livmorhalskreft er virkelig ille-unge kvinner som dør fra barna sine. Gå og ta den prøven du. Anonymous poster hash: ade6a...3f5
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #12 Skrevet 7. februar 2014 Har født tre barn de siste 5 årene, men aldri tatt denne prøven. Helsesøster sa at jeg absolutt burde gjøre det, men jeg har virkelig ikke ork til det. Anonymous poster hash: f5405...5c8 Det kan gjøres hos jordmor. Min gjør i allefall det. Anonymous poster hash: ade6a...3f5
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #13 Skrevet 7. februar 2014 Du må ikke, men om du syns det er ett ork å gjøre så tenk over mye ork det blir om du har celleforandringerr og oppdager det for seint. Hvor mye ork blir det for deg og din familie. Har du samvittighet til å ikke ta den lille prøven? Jeg skal ikke si jeg er flink til å passe på å gjøre det hvert 3 år, har en mann som maser på meg hver 3 år når prevet dumper ned i postkassa. Så har gjort det nesten hvert 3 år, men i en periode var det oftere så hoppet over ett brev for å komme litt ajuor. Jeg har cyster, 9 cyster ble oppdager og det var etter at min mann maste på at jeg skulle komme meg til legen pga smerter. Heldigvis er de helt ufarlige, men det satte en virkelig støkk i meg når gynekologen med engang sa jeg hadde mange cyster og begynte å telle. 1, 2, 3......9. Da må vi ta mange prøver sa han stille. For noen uker det var å sitt og vente på det prøve resultatet. Heldigvis bare gode nyheter, eller smertene blir jeg ikke kvitt med det første men de er ufarlige. Og jeg må sjekke meg engang i året resten av livet pga dette. For meg er det ikke noe ork lenger når jeg vet hvor ille jeg hadde det de ukene jeg gikk å ventet på prøveresultatene. På tide å sjekke ut halsen igjen også. Arvelige greier som ligger i familien. Lege sjekk hvert 4 år. Anonymous poster hash: 69dde...69d
Gjest Hercule Poirot Skrevet 7. februar 2014 #14 Skrevet 7. februar 2014 Ingen som tvinger deg, men med tanke på hva som i verste fall kan bli konsekvensen av å ikke sjekke, så er valget, etter min mening, enkelt.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #15 Skrevet 7. februar 2014 Du må ikke. Det er likevel anbefalt. Fastleger er fint i stand til å ta celleprøve. Synes det er tullete å be om henvisning til gynekolog for dette. Ventetiden er lang nok hos spesialistene, om alle celleprøver skulle blitt tatt der også ville de som virkelig trenger spesialist aldri sluppet til. Anonymous poster hash: 12a28...dd0
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 7. februar 2014 #16 Skrevet 7. februar 2014 Uff dette må jeg si er provoserende lesing altså... Du må ta ansvar for din egen helse, og for dine barns fremtid! Er det bedre at de begraver mammaen sin da? Ikke ork? Du ligger på en benk og legen tar en q-tips-lignende sak inn i deg, ikke gjør det vondt og ikke krever det store energien fra deg. Jeg har selv hatt alvorlige celleforandringer og har måttet fjerne en bit av livmorhalsen. Men heller det enn kreft. Våkne opp kvinner!!
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2014 #17 Skrevet 8. februar 2014 Uff dette må jeg si er provoserende lesing altså... Du må ta ansvar for din egen helse, og for dine barns fremtid! Er det bedre at de begraver mammaen sin da? Ikke ork? Du ligger på en benk og legen tar en q-tips-lignende sak inn i deg, ikke gjør det vondt og ikke krever det store energien fra deg. Jeg har selv hatt alvorlige celleforandringer og har måttet fjerne en bit av livmorhalsen. Men heller det enn kreft. Våkne opp kvinner!! Enig med deg i alt utenom det at det ikke gjør vondt. Jeg synes det gjør skikkelig vondt, blør som en gris, og blir liggende med voldsomme smerter imange timer etterpå..men alternativet er verre, derfor gjør jeg det uansett. Anonymous poster hash: 2f096...80f
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2014 #18 Skrevet 8. februar 2014 Jeg har heller ikke tatt den på lang tid. 7 år siden sist. Jeg sliter så grusomt med å ta GU. Blir helt dårlig av å tenke på det! Vet at jeg burde, men jeg gruer meg så fryktelig! Skulle også sette inn spiral nå nylig, men avbestilte i siste liten fordi jeg fikk kalde føtter. Anonymous poster hash: 28c17...0f4
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2014 #19 Skrevet 8. februar 2014 Plutselig en dag føler du deg dårlig. Etter mye om og men bedtioler du legetime. Håper på en quick fix. Så kommer sjokket; du har kreft. Operasjon blir gjennomført, men de får ikke tatt alt. Spredning. Behandling. Du blir dårligere. Du har i beste fall seks mnd igjen å leve. Barna må begrqve moren sin. Ikke ork, sa du? Anonymous poster hash: f70fc...ebc
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 8. februar 2014 #20 Skrevet 8. februar 2014 Uff dette må jeg si er provoserende lesing altså... Du må ta ansvar for din egen helse, og for dine barns fremtid! Er det bedre at de begraver mammaen sin da? Ikke ork? Du ligger på en benk og legen tar en q-tips-lignende sak inn i deg, ikke gjør det vondt og ikke krever det store energien fra deg. Jeg har selv hatt alvorlige celleforandringer og har måttet fjerne en bit av livmorhalsen. Men heller det enn kreft. Våkne opp kvinner!! Enig med deg i alt utenom det at det ikke gjør vondt. Jeg synes det gjør skikkelig vondt, blør som en gris, og blir liggende med voldsomme smerter imange timer etterpå..men alternativet er verre, derfor gjør jeg det uansett. Anonymous poster hash: 2f096...80f Uff, da ville jeg nesten snakket med gynekologen om det, den vanlige celleprøven er jo ikke noe grunn til at det skal gjøre så vondt eller at du skal blø så mye? Biopsien jeg måtte ta når de fant celleforandringer var litt verre og da blødde jeg etterpå.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2014 #21 Skrevet 8. februar 2014 Jøss, jeg forundres stadig av uvitenheten til folk altså. Før var dødeligheten av livmorhalskreft kjempehøy, nesten alle døde fordi det ikke ble oppdaget før etter at kvinnen hadde fått symptomer, og da var det for sent.... I dag tar de aller fleste kvinner celleprøve hvert tredje år og da oppdages kreften lenge før man får symptomer, og dødeligheten har blitt så utrolig mye lavere. At kvinner med ansvar for barn, barn de ønsker å følge opp og ikke dø ifra, velger å droppe denne celleprøven er for meg helt uforståelig. Om du ikke vil ta den hos fastlegen tar du den hos en privat gynekolog, det koster litt men er en prioritering man bare tar. Har man overhodet ikke råd til å betale en privat gynekolog gjør man det hos fastlegen selv om det føles litt kleint! Jeg velger å gjøre det hos gynekolog, da får jeg en skikkelig sjekk. Det gjør overhodet ikke vondt, men er litt ubehagelig synes jeg. Gynekologen tar celleprøven og en innvendig ul, ser at både livmor, eggledere og eggstokker ser bra ut, om det er noen cyster eller andre forandringer. Dette gjør jeg hvert tredje år og vet derfor at alt står bra til der nede. Anonymous poster hash: 5468f...490
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå