PrinsesseHengepupp Skrevet 7. februar 2014 #1 Skrevet 7. februar 2014 Er medlem i en del diskusjonsgrupper på facebook, med tilknytning til faget mitt. Gjennom diskusjon og faglig refleksjon har jeg kommet i kontakt med mange spennenede mennesker, noe jeg setter stor pris på. Blant annet en "bauta" innen faget, en mann som har vært med på å utforme en del prinsipper, har stått bak en del faglitteratur og som har vært en pådriver for å kvalitetssikre utdannelsen. Så jeg ble litt ...hva skal jeg si...smigret (?) når han sendte meg en personlig melding om at han likte mine argumenter og at han så meg som faglig sterk. Vi diskuterte litt fag og slikt på melding før han etter noen dager la meg til som venn, og dumme, dumme meg godtok! FOR: han er blitt en mare! Kommenterer og liker alle bilder og statuser, sender meg melding om hvor bra jeg ser ut, at jeg har forandret meg mye (har gått ned mye i vekt), han skriver på chatten flere ganger for dag og nå maser han om at jeg må sende han en gammel artikkel fra VG som var om meg, selv om den ikke har noe med faget å gjøre eller på noen måte er relevant for min hverdag i dag. Og nå sist har han hengt seg opp i en status min mor tagget meg i, så han vil vite hvem hun er og hvorfor hun tagget meg i en status som linket til et tv-program (en serie vi har fulgt med), han tror visst jeg har vært på tv tror jeg. What to do? Jeg har mest lyst til å slette han, men som sagt; dette er en mann med stor respekt innad i fagmiljøet, og jeg er redd han kan lage krøll for meg om han blir "avvist". Han er en nokså bestemt, og veldig insisterende fyr. Jeg sliter med å argumentere mot han. Når han ber meg sende ham artikkelen blir jeg rett og slett litt som en skolejente som har fått beskjed om å gjøre leksene sine. Han er så autoritær. Æsj. Noen som har noe lurt å komme med? And for the record: jeg er svært lykkelig nygift, noe jeg stadig gir uttrykk for, og er ca halvparten så gammel som denne mannen. Mannen min er også på facebook og vi tagges stadig sammen i ultraklissete settinger, så denne mannen kan ikke, på noen måte, tro at jeg er singel og tilgjengelig.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #2 Skrevet 7. februar 2014 Den er lei... Du kan jo selvfølgelig begrense tidligere og nye innlegg på facebook slik at han ikke får tilgang til det, men det er vel kanskje ikke en langsiktig løsning. Det beste er selvfølgelig å si i fra, men jeg skjønner jo at det kan være vanskelig hvis dette er en autoritær person innenfor fagmiljøet, slik at det kanskje kan gå utover deg faglig sett. Jeg er litt svak for autoriteter sjøl, selv om jeg er godt utdanna og har en god jobb, så jeg skjønner følelsen. Eventuelt så må du bare ignorere ham, og hvis han spør så får du bare si at du ikke tilbringer så mye tid på face, så du har rett og slett ikke fått det med deg. Anonymous poster hash: bc143...a3e
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 7. februar 2014 #3 Skrevet 7. februar 2014 hmm, du kan ikke gi han begrenset tilgang til profilen din da? Artikkelen fra VG kan han vel finne selv, og du kan si at du ikke har den? Du kan slå han av på chatten så han ikke ser du er pålogget, men om han sender deg meldinger vil han jo se at om du leser de. Fortsetter du å diskutere i gruppene vil han også se at du er pålogget, så da må du enten si at du har slått av chatten fordi du egentlig ikke har tid til å prate, si at du bruker fb kun for disse gruppene, eller være ærlig å si at han blir for intens.
PrinsesseHengepupp Skrevet 7. februar 2014 Forfatter #4 Skrevet 7. februar 2014 Begrense tilgangen har jeg ikke tenkt på nei. Kanskje gjøre slik at han KUN ser de ultraklissete greiene med meg og mannen :-p Usj, nei jeg syns det ble ekkelt, og jeg har faktisk sluttet å delta i den gruppa hvor han er mest aktiv. Og det er jo litt kjedelig at jeg ikke føler meg komfortabel til å diskutere fag fordi det føles som om denne mannen "overvåker" meg. For hver gang jeg kom med en ytring i den gruppa sendte han personlig melding til meg i stedet for å diskutere det åpent. Så jeg slutta rett og slett å delta i diskusjonene der. Kanskje begrense tilgangen en periode, og se hvordan han reagerer, så ta det derifra?
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 7. februar 2014 #5 Skrevet 7. februar 2014 det går an. Og om han reagerar på det kan du jo si noe om at du bruker fb mindre enn før. Det er veldig dumt at han skal "hindre" deg i å diskutere fag, men du kan jo kanskje ta en pause fra det, og heller vurdere det igjen senere.
PrinsesseHengepupp Skrevet 7. februar 2014 Forfatter #6 Skrevet 7. februar 2014 Ja ufrivillig pause blir det uansett. Om han ikke gir seg får jeg vel bare mote meg opp og ta en evt trøkk som måtte komme, om han skulle være så uproff av han lar det gå ut over meg i det offentlige rom. Kan ikke tenke meg at han er så nedsnødd. Men så kunne jeg jo ikke tenke meg at han var så...intens...når jeg godtok han heller.
ostepop123 Skrevet 7. februar 2014 #7 Skrevet 7. februar 2014 Oooh, skjønner dilemmaet. Hva med å svare ham, men kun kort og lite inviterende? Jeg sliter litt med sånn type kommunikasjon selv - altså, jeg er ikke i samme situasjon - men jeg synes det er vanskelig å være tilstrekkelig avvisende. Det er nok noe i meg som liker oppmerksomheten, selv om det strengt talt ikke er fra noen jeg er interessert i, men kanskje ser opp til av andre grunner. (Jeg har forøvrig også en venninne som har en lignende type beundrer, men jeg tror hun liker det!) Om han vet at du er opptatt og klissete forelska, kommer det vel ingen uanstendige forslag ihvertfall? Jeg ville ihvertfall tatt en pause fra faglige diskusjoner for en stund, og evt vært rimelig passiv til å svare ham eller kommentere/like hans kommentarer. Ble forresten veldig nysgjerrig på hvilket fagfelt du er aktiv innen! (Men skjønner at du ikke vil utdype det her altså!)
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #8 Skrevet 7. februar 2014 Æsj, den er lei. Men som tådet, begrens hans tilgang i første omgang, kommer det noen spørsmål så kan du være høflig men ærlig å skrive at det føles litt ubehagelig. Had stalker selv for noen år siden, jeg ble nødt til å dra inn politiet til slutt da intensiteten gikk over til trusler. Godt utdannet, voksen mann, jeg var ung singel alenemor selv, så han todde han da var guds gave for en som meg, jeg hverken sa eller gjorde noe som tilsa at jeg var interessert i ham på noen måte. At denne mannen nyter stor respekt i fagmiljøet gir hamingen rett til å herse med deg, ta vare på alle meldinger,mså får du kansje noe å bruke mot ham hvis han blir ufin eller ubehagelig. Jeg var sjeleglad jeg tok vare på alle sms og mail den gang selv. Jeg møtte selv min stalker jobben jeg hadde da, han var faktisk i ledelsen i konsernet bedriften jeg jobbet for lå under, møtte ham på et julebord der jeg hadde blitt plassert som borddamen hans av min egen sjef. Jeg var kun høflig og hyggelig, danset to ganger med ham av høflighet og vsr edru siden jeg skulle hjem til sønnen min. Det sørgelige var at jeg ble mobbet ut av bedriften i ettertid og utviklet angst av hele episoden. Så pass på, mektige menn er de verste! Anonymous poster hash: 9d23e...577
ostepop123 Skrevet 7. februar 2014 #9 Skrevet 7. februar 2014 Forresten går det jo an å være helt ærlig også. Hva med å sende en helt nøytral melding til ham hvor du skriver noe om at du synes kommunikasjonen hans er i overkant intens - kanskje eksemplifisert med de diskusjonene du nevner, hvor han svarer på melding istedetfor i diskusjonen (det er jo en helt håpløs måte å diskutere på!). Du kan jo også skrive at VG-artikkelen handler om noe privat og at du derfor ikke ser meningen med å formidle den videre til ham. Det går jo an å si sånne ting i en vennlig, men bestemt tone.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. februar 2014 #10 Skrevet 7. februar 2014 Ignorer, ignorer, ignorer. Iallefall alt annet enn helt formelle ting. Svar kun kort, konsist og faglig om du må det. Og sett innstillingene slik at han kun ser utvalgte ting. Og, for all del, SPAR på alt av skriftlige henvendelser fra ham. Det kan nemlig hende du kan få bruk for dem hvis han blir ytterligere plagsom.
PrinsesseHengepupp Skrevet 7. februar 2014 Forfatter #11 Skrevet 7. februar 2014 Tusen takk for gode råd! Til #8: så tragisk at det gikk ut over deg med mobbing da. Heldigvis bor denne mannen i en annen kant av landet, men han har sterke kontakter i mitt nærmiljø, blant annet kjenner han personlig kommunens egen jurist, og jeg er ansatt i kommunen (jeg er forøvrig miljøterapeut). Jeg er blitt veldig kort og konkret i svarene etter at det gikk opp for meg at det var noe som skurret. Om det ikke blir bedre av det, samt å begrense tilgangen hans skal jeg ta mot til meg og si det direkte, men "pent" til han. Og ja, jeg sletter ingenting.
Gjest Smil: ) Skrevet 7. februar 2014 #12 Skrevet 7. februar 2014 PrinsesseHengepupp, Mitt spørsmål er om du ikke har litt for stor beundring for denne mannen rent faglig. Om han holder på slik med deg så kan det være at han melker andre for informasjon og ideer og da er han jo ikke akkurat et geni. Min opplevelse av det du skriver er at du bør snakke med noen du stoler på i kommunen du jobber i og få sjekket om det er sjikane han bedriver mot deg som person. Det høres ikke godt ut det du beskriver og når du vil la vær å gjøre noe du liker så er det trist å høre. Huff sitter med bilde av en litt ekkel mann på 50+ med kulemage og ørevoks, som nyter å herse med en ung litt ambisiøs kvinne på rundt 30 år. Nei denne mannen må finne seg en bedre hobby : ) Stakkars!
Gjest elisa bt Skrevet 7. februar 2014 #13 Skrevet 7. februar 2014 Jeg tror jeg ville gått for rådet til ostepop om å vær helt ærlig,saklig og høflig, men bestemt. Det kan jo hende det hjelper å begrense tilgangen hans, men da har du jo samtidig begrenset din egen frihet til å delta i disse gruppene, som jeg antar at du egentlig ønsker å fortsette i. Forhåpentligvis bakker han vekk etter en sånn beskjed, kanskje han faktisk trenger den for å forstå hvordan oppførselens hans påvirker andre. Hvis han ikke bakker vekk etter en så ville han nok heller ikke gitt seg om du bare hadde begrenset tilgangen. Hvis det skulle vise seg at du ikke får ham til å gi seg, er det en stor fordel for deg om du har gitt ham en tydelig beskjed, særlig siden kommunikasjonen går gjennom facebook, så du kan ta vare på og dokumentere hvilke meldinger du har sendt. Ta vare på absolutt all kommunikasjon dere mellom, så du kan dokumentere hva som har skjedd hvis dette skulle eskalere. Lykke til!
PrinsesseHengepupp Skrevet 7. februar 2014 Forfatter #14 Skrevet 7. februar 2014 Å fyy! Jeg har ikke vært inne på hans profil før, og fant ut jeg måtte det for å se hvem jeg har med å gjøre. Han har BARNEBARN på min alder!!!!! Og han står oppført som pensjonist. Jææælp.... Navnet hans er kjent fra jeg gikk på skolen, har vært borti bøker han har vært medforfatter på og det refereres av og til innad i miljøet til ting hans navn knyttes opp til. Skarp fyr ja, men ingen hodeløs beundring herfra. Men, så kom jeg til å tenke; det er ikke bare det at fyren er fullstendig ukjent med sosiale medier? At han kanskje ikke stalker meg, men bare ikke aner hvordan ting fungerer i facebookverden? KAN det være så enkelt?
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #15 Skrevet 7. februar 2014 Æsj, gamle gris! Anonymous poster hash: 42ac6...f73
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #16 Skrevet 7. februar 2014 Å fyy! Jeg har ikke vært inne på hans profil før, og fant ut jeg måtte det for å se hvem jeg har med å gjøre. Han har BARNEBARN på min alder!!!!! Og han står oppført som pensjonist. Jææælp.... Navnet hans er kjent fra jeg gikk på skolen, har vært borti bøker han har vært medforfatter på og det refereres av og til innad i miljøet til ting hans navn knyttes opp til. Skarp fyr ja, men ingen hodeløs beundring herfra. Men, så kom jeg til å tenke; det er ikke bare det at fyren er fullstendig ukjent med sosiale medier? At han kanskje ikke stalker meg, men bare ikke aner hvordan ting fungerer i facebookverden? KAN det være så enkelt? Det kan jo være så enkelt.... men jeg hadde ikke satset på det. Selvfølgelig, som pensjonist så har han masse tid til overs, så det kan jo være at han ikke tenker over hvor mye han egentlig trenger seg på deg (og andre?). Jeg ville begrenset tilgangen til hva han ser. Jeg har en venn på facebook som legger ut så mye, bl.a. mye spill og en del ting fra x antall undergrupper h*n er med i, så jeg har valgt å gjøre slik at jeg bare får opp "det viktigste" av det h*n skriver. Det var det eller slette personen som venn, for det ble bare too much. Jeg svarer heller aldri på div. spillhenvendelser og lignende heller fra denne personen. Begrens hva han ser av din status. Da vil han i hvert fall ikke få opp så mye "påminnelser" om deg hvis du bruker fb en del. Du kan jo se om det er nok til at han kanskje roer seg litt. Hvis ikke det er nok til å roe ham, så kan du si at du foretrekker å ta de faglige diskusjonene på undergruppene. Som de andre sier - ta vare på alt han skriver sånn bare i tilfelle han ikke gir seg. Det er lov å håpe at han bare har for mye tid og at han er oppriktig interessert i deg som fagperson. Men ta forholdsregler i tilfelle det ikke bare er det. En annen ting er jo på en fin måte minne ham på aldersforskjellen mellom dere. Hvis du gjør det på riktig måte blir det en realitetsorientering mer enn å "sette ham på plass" eller få ham til å føle det dumt. Du kan flette inn ting som at han allerede hadde skrevet bøker da du gikk på skolen, at han har levd et helt liv lenger enn deg (ikke skriv akkurat det siste om at han har levd et helt liv lenger, da, men du forstår tanken ). Du kan også kommentere at det er jo flott at han har familie, og tenk, barnebarna hans er på samme alder som deg..... så kan du flette inn noe om dine besteforeldre eller foreldre som kanskje er på samme alder som han. Og deretter snakke litt om hvor lykkelig du er som har funnet en mann du har det så godt sammen med, at du allerede gleder deg til du og mannen får barnebarn. Gjør du dette på riktig måte så vil du gjøre ham oppmerksom på hvor stor forskjell det er på dere. Men gjør det på en ikke overtydelig måte. Anonymous poster hash: 4d0a3...9ea
Lingalin Skrevet 7. februar 2014 #17 Skrevet 7. februar 2014 Kan hende, som du sier, at han er litt ukjent i hvordan sosiale medier fungerer. Mulig han kun prøver å være hyggelig og ikke skjønner at det blir slitsomt. Kan jo også hende at han har mye tid til overs som pensjonist og derfor er ekstra intens på face fordi han har tid til det og det er nytt og spennende. Tror jeg bare ville ligget litt lavt i terrenget en stund, begrensen tilgangen på hva han ser du "gjør" på face og sett om det gikk over av seg sjøl. Lykke til
Dr. Fyll Skrevet 7. februar 2014 #18 Skrevet 7. februar 2014 Å fyy! Jeg har ikke vært inne på hans profil før, og fant ut jeg måtte det for å se hvem jeg har med å gjøre. Han har BARNEBARN på min alder!!!!! Og han står oppført som pensjonist. Jææælp.... Navnet hans er kjent fra jeg gikk på skolen, har vært borti bøker han har vært medforfatter på og det refereres av og til innad i miljøet til ting hans navn knyttes opp til. Skarp fyr ja, men ingen hodeløs beundring herfra. Men, så kom jeg til å tenke; det er ikke bare det at fyren er fullstendig ukjent med sosiale medier? At han kanskje ikke stalker meg, men bare ikke aner hvordan ting fungerer i facebookverden? KAN det være så enkelt? At han er gammel og ukjent med sosial medier er garantert ikke grunnen til at han tvinger seg inn i ditt privatliv, sender deg private meldinger og vil lese gamle avisartikler om deg. Man viser jo bare slik personlig interesse overfor mennesker man ønsker å opparbeide en tettere relasjon til. Kinkig situasjon. Han høres ut som en person som er vant til å få viljen sin gjennom sin maktposisjon innen faget, jeg kan vedde mye på at du ikke er den første unge damen han legger seg etter på den måten. På FB kanskje, men ikke generelt.
PrinsesseHengepupp Skrevet 7. februar 2014 Forfatter #19 Skrevet 7. februar 2014 Jeg er så glad jeg spurte her inne! Har jo virkelig fått opp øynene for at det er noe som skurrer her. Før jeg skrev var jeg bare litt usikker, men nå ser jeg jo at mannen nok er over gjennomsnittet høy på seg selv og mer enn gjerne *jeg blir kvalm når jeg skriver dette* vil dele seg med meg, og sikkert mange andre. Yaiiiks. Nei jeg skal la det fade litt forsiktig ut, har jo allerede begynt med å være veldig kort og konsis i svarene mine. Faktisk over 4 timer siden siste melding fra han nå. Usj, gamle mannen.....
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #20 Skrevet 7. februar 2014 Er medlem i en del diskusjonsgrupper på facebook, med tilknytning til faget mitt. Gjennom diskusjon og faglig refleksjon har jeg kommet i kontakt med mange spennenede mennesker, noe jeg setter stor pris på. Blant annet en "bauta" innen faget, en mann som har vært med på å utforme en del prinsipper, har stått bak en del faglitteratur og som har vært en pådriver for å kvalitetssikre utdannelsen. Så jeg ble litt ...hva skal jeg si...smigret (?) når han sendte meg en personlig melding om at han likte mine argumenter og at han så meg som faglig sterk. Vi diskuterte litt fag og slikt på melding før han etter noen dager la meg til som venn, og dumme, dumme meg godtok! FOR: han er blitt en mare! Kommenterer og liker alle bilder og statuser, sender meg melding om hvor bra jeg ser ut, at jeg har forandret meg mye (har gått ned mye i vekt), han skriver på chatten flere ganger for dag og nå maser han om at jeg må sende han en gammel artikkel fra VG som var om meg, selv om den ikke har noe med faget å gjøre eller på noen måte er relevant for min hverdag i dag. Og nå sist har han hengt seg opp i en status min mor tagget meg i, så han vil vite hvem hun er og hvorfor hun tagget meg i en status som linket til et tv-program (en serie vi har fulgt med), han tror visst jeg har vært på tv tror jeg. What to do? Jeg har mest lyst til å slette han, men som sagt; dette er en mann med stor respekt innad i fagmiljøet, og jeg er redd han kan lage krøll for meg om han blir "avvist". Han er en nokså bestemt, og veldig insisterende fyr. Jeg sliter med å argumentere mot han. Når han ber meg sende ham artikkelen blir jeg rett og slett litt som en skolejente som har fått beskjed om å gjøre leksene sine. Han er så autoritær. Æsj. Noen som har noe lurt å komme med? And for the record: jeg er svært lykkelig nygift, noe jeg stadig gir uttrykk for, og er ca halvparten så gammel som denne mannen. Mannen min er også på facebook og vi tagges stadig sammen i ultraklissete settinger, så denne mannen kan ikke, på noen måte, tro at jeg er singel og tilgjengelig. Stalking ville jeg overhodet ikke ha kalt det, man han er tydeligvis veldig interessert i mye ved deg utover også det faglige. Hvis du ikke liker det, så sier du pent fra at du ønsker at dere helst skal ha en faglig relasjon, det er ikke verre enn det. Anonymous poster hash: b4050...9b3
Gjest Smil: ) Skrevet 7. februar 2014 #21 Skrevet 7. februar 2014 PrinsesseHengepupp, så godt å høre at dette er en gammel gris : ) Alt bare sa det. Menn gir seg vel aldri med å jakte etter en attraktiv kvinnes oppmerksomhet, ta det som et kompliment og en utrolig god historie i fagmiljøene om noen år. Blir det romantisk middag med mannen og deling på FB uten bekymring og ikke minst et super smart innlegg på fagforumet fra deg i kveld? Blir sikkert bra uansett hva du gjør : ) Ønsker deg en 100% bekymring fri helg med masse kos og glede med familien din, det fortjener du!
PrinsesseHengepupp Skrevet 27. februar 2014 Forfatter #22 Skrevet 27. februar 2014 Fant igjen denne, tilfeldig, og tenkte å oppdatere :-D Først, takk Smil:) , har ikke sett det trivelige svaret fra deg før nå. Jeg la gubben til i en nokså begrenset gruppe av venner og sa ifra at jeg var litt opptatt med div bullshit for tiden. Og siden har det vært stille :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå