Gå til innhold

Ex.phil

Gjest Fru Banderas

Anbefalte innlegg

Gjest Fru Banderas
Skrevet

Jeg skal plutselig ta Ex.Phil.

Fikk vite det i går, og eksamen er ca. april / mai.

Jeg kommer ikke til å kunne gå på noen forelesninger, så dette blir 100% selvstudium.

MÅ bestå, for neste sjanse er til høsten, og med ubestått får jeg ikke i tide de poengene som kan være kritisk mtp. sosiognom.

Dere er jo de smarteste i verden.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pugg. Voldsomt. Og skaff deg  gamle oppgavesett evt m kommentarer. Det er interessant stoff men ikke nødvendigvis før etterpå (almennkunnskapsnivået kjennes brått langt høyere ut). Underveis var det bare tungt og fjernt (men jeg var nitten, da).

Skrevet

Det klarer du. Det er et studie laget for at 18åringer skal lære seg abstrakt tenking. 

Skrevet

:kari:

...har ikke ex.phil jeg (gikk an å få master for det om i gamledager). Enda jeg synes det høres kult ut. Tenker jeg tar det på pensjonistuniversitetet!

Gjest Fru Banderas
Skrevet

Må du ta ex.fac også?

Nei.

Tar Ex.Phil som i denne omgangen, på denne høyskolen, er 10 studiepoeng.

Så det bør gå ganske greit, tenker jeg.

Men det er tre bøker da, og i tillegg til det jeg tar fra før.

Tar det for å erstatte noe annet jeg har valgt bort, og for å likevel ha minst 60 poeng på et år tar jeg filosofieksamen.

Gjest xxxxxxxxx1
Skrevet

Ja, det klarer du helt fint! Tror ikke jeg var på en eneste forelesning selv. UiO har tidligere eksamensoppgaver liggende ute, regner med at pensum er ganske likt og at de kan brukes til forberedelse.

Skrevet

Er det verdt å ta ex.phil bare for å holde hjernen i sjakk?

Kjenner litt på at etter å ha vært hjemme først et år med storebror for så jobbe mindre enn ett år før jeg kom ut i permisjon igjen har krympet hjernen litt.

Det blir evt ikke før jeg kan skryte på meg minst 5 timer sammenhengende søvn.

Fra før har jeg bare høyskoleutdanning innen reiseliv, og det er jo greit da det er det jeg jobber med, men allikevel.

Skrevet

Kanskje ikke jeg er den beste å høre på, fordi jeg gikk der med innstillingen "4,0 er gull".

Nå har vel kanskje pensum forandret seg noe siden jeg tok det i 99, men mitt tips er å pugge og skrive notater. Jeg husker selv lettere ting når jeg har skrevet det ned mens jeg leste.

Mulig jeg fortsatt har noen av tipsene fra foreleserne liggende hjemme, skal sjekke når jeg kommer hjem fra jobb.

Skrevet

Hadde "temarom" og "temaområder" i leiligheten da jeg tok ex phil og ex fac.

Oppdeling i vitenskaper, teorier og filosofer osv.

Klina opp post-it lapper som møtte meg da jeg satt på do, på speilet, på brødboksen, ved skohylla osv.

Bare fantasien satte grenser. For meg funka det.

Skrevet

Det er lenge siden jeg tok ex phil. Faktisk veldig lenge. Jeg (og de fleste andre) var umoden da, leste lite strukturert og hadde nok ikke et veldig avansert refleksjonsnivå. De siste ukene før eksamen leste jeg imidlertid eksamensbesvarelser og forberedte meg på hva som kunne vente meg. Det holdt i lange baner. Tror altså at du som voksen og oppegående har nok tid til å fikse dette greit. Er enig med rådet om å lese eksamensoppgaver og kommentarer knyttet til disse.

Skrevet

Pugge er det beste trikset jeg vet om. Og det med gamle oppgavesett er også lurt, prøv deg på og skriv noen besvarelser på dem sjøl, det kan også hjelpe, har jeg funnet ut.

Mannen min lærte meg en måte å finlese på: jeg skriver notater for hånd i ei skrivebok, og i margen skriver jeg ned sidetall etter hvert som jeg noterer ned fra teksten. Kan hende at dette ikke er nytt for deg, men jeg syns det er fantastisk, da har jeg notatene knyttet opp til sidetall, slik at det er lett å finne igjen. 

Skulle ønske at jeg ikke var så farget av at alle sa at Ex.phil var så kjedelig da jeg tok det, for egentlig likte jeg det veldig godt.

Lykke til!

Skrevet

Jeg syntes ikke ex phil var kjedelig jeg heller, Anne-Bjelleklang :)

Skrevet

Jeg har ikke tatt ex.phil, men har hatt filosofi på høgskolenivå med pensumet fra ex.phil + didaktikk og mer etikk enn hva som er på ex.phil. Mitt beste tips er å forsøke å få tak i de store linjene - hvilke tenkere representerer vendinger i tenkningen, hvem hører sammen, hvordan skiller de seg fra hverandre, forholdet mellom historie og filosofien osv. I en god besvarelse (dette er tips fra foreleseren min, som er sensor ved ex.phil-eksamener) viser man breddekunnskap ved å peke til andre tenkere enn de man hovedsakelig tar for seg i en besvarelse, enten da som "i likhet med" eller "til forskjell fra" slik den og den tenkte. En annen ting er at man ikke må skrive f.eks. en "alt man kan om Kierkegaard"-type oppgave, men å få tak i hvilket tema det spørres etter, og velge ut tenkere som sier noe om dette, og la det så være det de sier om andre temaer. 

Dette ble veldig rotete og dårlig formulert. Skulle ikke tro jeg fikk A på filosofieksamen før jul ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...