Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #1 Skrevet 7. februar 2014 Hei, Har nettopp komt hjem fra sykehuset med min førstefødte. Jeg er fast bestemt på å amme, men har fått litt startproblemer. Melka har kommet, og det virker som at jeg har nok melk (men vet jo ikke dette sikkert). Men ungen har en kjedelig tendens til å bare sovne ved brystet etter kort tids amming, selv om det har gått litt tid siden forrige måltid. Jeg prøver å holde henne våken ved å gri inni hendene ol, men ikke alltid så lett. Denne sovnetendensen har medført et veldig uheldig mønster for oss, som er som følger: Jeg ammer, barnet sovner etter kort tid, jeg tar henne fra brystet, men etter kort tid gir hun uttrykk for å være sulten igjen (naturlig nok). Dette er svært slitsomt, spesielt på natta. Jeg kunne jo tenkt meg å ammet ferdig første gang for så å få noen timers pause til neste gang. Noen råd mtp på dette? Den hyppige ammingen har ført til at jeg allerede har svært såre brystvorter, spesielt på ene siden. Det er vanskelig å få orden på dette hvis den hyppige ammingen skal vedvare. Vil jeg ødelegge mye for ammingen dersom jeg gir mme sent på kvelden og på natta? På den måten kan brystvortene få litt avlastning og kanskje jeg kan få litt mer søvn. Forrige natta måtte jeg amme 7-8 ganger. Det blir mye i lengden. Anonymous poster hash: cefa5...126
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #2 Skrevet 7. februar 2014 Hvis du spør inne på forumet 0-1 år får du sikkert svar av lillenims. Hun er ammehjelper og har som regel alltid gode råd å komme med. Selv kan jeg oppmuntre med at dette kommer til å gå over etter hvert som babyen blir litt større og orker å være våken litt lenger av gangen. Jeg mener det begynte å gå seg til rundt 2-3 ukers alder hos begge mine. I mellomtiden er det noen triks som kan fungere: massere fotsålene til baby, stryke i nakken, stryke forsiktig under haken, "liksom" skulle hekte av brystet så baby får ny giv eller skifte stilling på barnet for å få opp rap. Noe jeg har gjort i begynnelsen er å skifte bleie under amming (ikke bæsjebleie selvfølgelig, de tar man jo med en gang). Da har jeg lagt til brystet og når babyen sovnet og jeg hadde tydd til alle triks i boken for at han skulle spise litt til: først DA skiftet jeg bleie. Da våknet han litt til og spiste en stund til. Lykke til! Anonymous poster hash: f6670...3e1
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #3 Skrevet 7. februar 2014 Hei, Har nettopp komt hjem fra sykehuset med min førstefødte. Jeg er fast bestemt på å amme, men har fått litt startproblemer. Melka har kommet, og det virker som at jeg har nok melk (men vet jo ikke dette sikkert). Men ungen har en kjedelig tendens til å bare sovne ved brystet etter kort tids amming, selv om det har gått litt tid siden forrige måltid. Jeg prøver å holde henne våken ved å gri inni hendene ol, men ikke alltid så lett. Denne sovnetendensen har medført et veldig uheldig mønster for oss, som er som følger: Jeg ammer, barnet sovner etter kort tid, jeg tar henne fra brystet, men etter kort tid gir hun uttrykk for å være sulten igjen (naturlig nok). Dette er svært slitsomt, spesielt på natta. Jeg kunne jo tenkt meg å ammet ferdig første gang for så å få noen timers pause til neste gang. Noen råd mtp på dette? Den hyppige ammingen har ført til at jeg allerede har svært såre brystvorter, spesielt på ene siden. Det er vanskelig å få orden på dette hvis den hyppige ammingen skal vedvare. Vil jeg ødelegge mye for ammingen dersom jeg gir mme sent på kvelden og på natta? På den måten kan brystvortene få litt avlastning og kanskje jeg kan få litt mer søvn. Forrige natta måtte jeg amme 7-8 ganger. Det blir mye i lengden. Anonymous poster hash: cefa5...126 Hehe... var du helt uforberedt på dette du? Normalt at babyer henger i puppen 24/7 og sovner der i beg. Hvis du vil amme gir du ikke mme da blir det bare kluss. Sjekk ammeteknikk og evt tungebånd til baby. Anonymous poster hash: 549c8...2b3
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #4 Skrevet 7. februar 2014 Ikke helt forberedt på dette nei;) Men godt å høre at det er normalt. Da får jeg vel bare bite tennene sammen og håpe det blir bedre etter hvert :-) HI Anonymous poster hash: cefa5...126
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #5 Skrevet 7. februar 2014 Kjøp en god krem til brystvortene, og smør jevnlig. Etter amming smør inn vortene med melka di og la de lufttørke. Blir du veldig plaget kan du vurdere skjold for en kort periode. Det pleier å bli bedre ettehvert som ungen blir større og får større munn og bedre teknikk. Ville ikke gitt mme så lenge du har nok melk selv. Det kan fort redusere din egen produksjon. Anonymous poster hash: 91090...4dc
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #6 Skrevet 7. februar 2014 Hei, Har nettopp komt hjem fra sykehuset med min førstefødte. Jeg er fast bestemt på å amme, men har fått litt startproblemer. Melka har kommet, og det virker som at jeg har nok melk (men vet jo ikke dette sikkert). Men ungen har en kjedelig tendens til å bare sovne ved brystet etter kort tids amming, selv om det har gått litt tid siden forrige måltid. Jeg prøver å holde henne våken ved å gri inni hendene ol, men ikke alltid så lett. Denne sovnetendensen har medført et veldig uheldig mønster for oss, som er som følger: Jeg ammer, barnet sovner etter kort tid, jeg tar henne fra brystet, men etter kort tid gir hun uttrykk for å være sulten igjen (naturlig nok). Dette er svært slitsomt, spesielt på natta. Jeg kunne jo tenkt meg å ammet ferdig første gang for så å få noen timers pause til neste gang. Noen råd mtp på dette? Den hyppige ammingen har ført til at jeg allerede har svært såre brystvorter, spesielt på ene siden. Det er vanskelig å få orden på dette hvis den hyppige ammingen skal vedvare. Vil jeg ødelegge mye for ammingen dersom jeg gir mme sent på kvelden og på natta? På den måten kan brystvortene få litt avlastning og kanskje jeg kan få litt mer søvn. Forrige natta måtte jeg amme 7-8 ganger. Det blir mye i lengden. Anonymous poster hash: cefa5...126 Hehe... var du helt uforberedt på dette du? Normalt at babyer henger i puppen 24/7 og sovner der i beg. Hvis du vil amme gir du ikke mme da blir det bare kluss. Sjekk ammeteknikk og evt tungebånd til baby. Anonymous poster hash: 549c8...2b3 Det er like normalt å ikke vite om dette på forhånd. Det kom som et sjokk på meg også, prøvde alle triks i boka, men ingenting annet enn tiden hjalp. Og purelan mot såre brystvorter. Samsoving var gull, ammet i søvne etter hvert. Anonymous poster hash: ba156...4b4
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2014 #7 Skrevet 8. februar 2014 Takk for gode råd:-) Men et litt annet spm... Hvordan kan jeg vite at jeg har nok melk? Jeg får ikke veid henne før til uka. Babyen bruker veldig lang tid på matingen (dette er vel delvis fordi hun sovner til stadighet). Hun kan gjerne bruke 30 min på ett bryst, så en liten pause for så å ta 30 min på neste bryst, og etter en liten pause igjen tar hun glatt 30 min på et bryst igjen. Jeg er usikker om den lange tiden skyldes voldsom sult, eller om hun bare liker å amme... Men er dette normalt eller et tegn på at jeg har lite melk og at det derfor tar lang tid? Hi Anonymous poster hash: cefa5...126
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2014 #8 Skrevet 8. februar 2014 Det er normalt de første ukene. Har baby våte bleier og virker fornøyd? Anonymous poster hash: 77f2c...c93
Tomatsuppe Skrevet 8. februar 2014 #9 Skrevet 8. februar 2014 Ja, hun har jo våte bleier, kanskje 4-6 i døgnet...(det skal jeg begynne å følge bedre med på). Hun virker fornøyd så lenge hun får suge på pupp eller ligge å sove på noens bryst... Ellers har hun siden fødsel hatt avføring nesten hver dag, og det må vel være et tegn på nok mat? Hi
Tomatsuppe Skrevet 8. februar 2014 #10 Skrevet 8. februar 2014 Der var jeg ikke anonym lenger, men det er ikke så nøye;) Forresten har jeg prøvd å pumpe ut melk nå (elektrisk pumpe) og på ca en time har jeg bare fått ut 100 ml... Høres det lite ut? Dette er på begge bryst til sammen.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2014 #11 Skrevet 8. februar 2014 Der var jeg ikke anonym lenger, men det er ikke så nøye;) Forresten har jeg prøvd å pumpe ut melk nå (elektrisk pumpe) og på ca en time har jeg bare fått ut 100 ml... Høres det lite ut? Dette er på begge bryst til sammen. Nei jeg synes ikke det høres lite ut. Og uansett så er som regel ikke pumping like effektivt som amming. Prøv å slappe av. Måten babyen din spiser på er helt normal og ikke noe tegn på at du har for lite melk. Det var på akkurat samme måte her, og babyen la på seg godt over snittet. Anonymous poster hash: ba156...4b4
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 8. februar 2014 #12 Skrevet 8. februar 2014 Der var jeg ikke anonym lenger, pumper er ikke så nøye;) Forresten har jeg prøvd å pumpe ut melk nå (elektrisk pumpe) og på ca en time har jeg bare fått ut 100 ml... Høres det lite ut? Dette er på begge bryst til sammen. Jeg fullammer mini på 4 mnd og han legger på seg 300g i uka. Veldig god vektøkning mao. Men om jeg pumper får jeg ikke ut mrr enn max 20 ml. Så hvor mye du får ut med pumping må du ikke se på som hva du har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå